Избори с особена тежест
Какво предлагат следователите – кандидати за членове на ВСС
Какви идеи за бъдещето на съдебната система имат хората, които искат да вземат най-важните решения за магистратите – за кариерата и заплащането им, за това кой да ги „ръководи“ и при какви условия работят? Отговорите би трябвало да дадат концепциите на кандидатите за членове на Висшия съдебен съвет (ВСС).
Засега започва да се прояснява само половината от картината – тази, която трябва да сглоби самата съдебна власт, тъй като тя започна процедурата по избора на членове на ВСС. За 11-те места, които „попълват“ магистратите, има 26 кандидати – 15 съдии, осем прокурори и трима следователи.
Що се отнася до останалите 11 членове на ВСС, които трябва да избере парламентът, мъглата е пълна и зад нея все повече започва да очертава конституционна криза. Мнозинството на ПП, БСП, ИТН и ДБ, само по себе си често демонстриращо противоречия по ключови въпроси, разполага със 134 гласа, а за избора на членове на съвета са нужни 160. Това означава, че нито един член на ВСС не може да бъде избран без подкрепата или на ГЕРБ (59 гласа), или на ДПС (34 гласа).
Математически уравнението е елементарно, но политически се оказва сложно и опасенията, че в началото на октомври, когато изтича мандатът на действащия ВСС, може да няма избран нов състав, все повече се засилват. Както „Лекс“ писа, какво следва в тази ситуация, ще реши Конституционният съд. Той се очаква да каже (по повод на отдавна изтеклия мандат на Инспектората на ВСС) дали е допустимо в този случай да „остане“ старият състав (въпреки изтеклия мандат и забраната някой да бъде избран за член на органа за два последователни мандата), или бездействието на парламента ще остави съдебната власт без орган, който да взема базисни решения за функционирането ѝ (повече за делото в КС виж тук).
Както и да се произнесе КС, при невъзможност за постигане на съгласие между политиците от една страна и от друга – многократно демонстрираната липса на доверие на управляващите към действащия ВСС, четворната коалиция надали би искала да остави настоящите кадровици на поста им. Теоретичен изход от тази патова ситуация е Народното събрание да приеме промяна в Закона за съдебната власт, според която ВСС се счита за конституиран с избора на съдебната му квота. Това ще означава Съдийската му колегия да има 8 членове – шестима избрани от съдиите и председателите на върховните съдилища, а Прокурорската колегия 6 членове – четирима, избрани от прокурорите, един от следователите и главният прокурор. Така кадровите решения ще трябва да се вземат единодушно, но не са невъзможни.
За подобен подход в трудната ситуация наскоро намекна председателят на правната комисия в парламента Милен Матеев. „Дори и без представители на Народното събрание, ще има кворум в Пленума на ВСС и той би могъл да функционира“, каза той. Но конституционалистът проф. Пламен Киров възрази: „Това преобръща с хастара навън конституционният модел, който е възприет за този много важен административен орган на съдебната власт“.
За момента ВСС в състав, излъчен само от магистратите, е само теория, но дори и минималната възможност да се осъществи, придава на предстоящия избор на съдиите, прокурорите и следователите безпрецедентна тежест.
Първи своя единствен представител във ВСС трябва да изберат следователите. Кандидатите за мястото са трима.
„Лекс“ представя акценти от концепциите им по азбучен ред (с пълния текст на концепциите им можете да се запознаете в линковете към имената на кандидатите), а в последващи публикации ще ви запознаем и с основните идеи на съдиите и прокурорите, кандидатирали се за членове на ВСС.
Бойко Атанасов, Следствен отдел при Софийската градска прокуратура
Пълна ревизия на двата последни мандата на ВСС и незабавни „законови действия по прекъсване уронване престижа на съдебната власт от страна на ръководството на прокуратурата“. Това са две от задачите, които си поставя, ако бъде избран за член на съвета, Бойко Атанасов от Следствения отдел при Софийската градска прокуратура.
По думите му ВСС е единственият орган в държавата, чиято дейност не е била подлагана на проверка, а „резултатите от кадровата му дейност са повече от отчайващи“. Той иска да бъде ревизирана и дейността и структурата на двете върховни прокуратури и НСлС и пита: „Необходимо ли е в органите на съдебната власт да има такъв раздут щат от прокурори и следователи анализатори и нормотворци?“.
В концепцията си Бойко Атанасов декларира, че ако бъде избран, няма да се поддаде на влияние от „политически партии, икономически кръгови или масонски обединения“.
Той заявява, че ще предложи да бъдат приети нови правила за конкурсите, в които да бъде заложено „изследване за професионална и лична пригодност чрез задълбочено изследване на интегритета на кандидатите“. Според него в момента ВСС е оставил на друг да преценява качествата на кандидатите, а членовете му не са лично ангажирани в конкурсите. „След обявяването на конкурса и назначаване на конкурсните комисии определени чрез жребии, ВСС получава събраната информация от другиго, доверява се на преценката на помощните комисии, комисиите по атестиране и взема едно решение, което на практика вече е взето от друг. Смятам, че в края на тази процедура съответната колегия на ВСС на практика е ненужна, при този предизвестен резултат на финала може да бъде извършен от една деловодителка с един компютър, която да определи печелившите кандидати“, пише Атанасов.
Според него една от най-важните задачи на новата Прокурорска колегия трябва да е „да се запознае и да предприеме действия по преустановяване на актуалната картина в прокуратурата по отношение на командированите прокурори и следователи“. „ВСС не се интересува от тези порочни процеси, течащи от десетилетия в прокуратурата, което на практика ги превръща в ненужна креатура, след като главния прокурор може с десетилетия да командирова магистрати заобикаляйки конкурсите, погазвайки закона“, твърди той.
Освен това настоява „административните ръководители в прокуратурата да преустановят нормотворческата си дейност по дописване на закона и занапред да разпределят делата и преписките в рамките на отделите, а не в незаконно създадени сектори от магистрати, ЗСВ не е допуснал подобна субективна категория, за да не сте стига до произвол в работата на прокуратурата“.
Наталия Стаменова, Национална следствена служба
Наталия Стаменова от НСлС обявява, че ще е представител на всички следователи и не възнамерява да се възприема като „администратор, независим и откъснат от колегиалната общност“. „Само чрез пълно отдаване на каузата работа във ВСС като представител на следователите, лоялност към тях и максимална самовзискателност, би могъл да бъде реализиран успешен мандат. Поднасям ви уверенията си, ще положа всички възможни усилия за това, в случай, че бъда избрана“, заявява тя.
В концепцията си тя се спира на прозрачността в дейността на съвета и на дисциплинарните производства, за които сочи, че трябва да не се бавят във времето, а колегиите на ВСС да действат по ясни стандарти.
„В случай, че бъда избрана за член на съвета, ще поставя като приоритет в работата си именно създаването на обективни, логически обосновани и справедливи правила за формиране на заплатите на магистратите“, заявява Стаменова и критикува това, че магистратите от едни и същи нива на съдебната система получават еднакви заплати, независимо от съществените различия в натовареността и в качеството на работата им.
Тя констатира, че действащият ВСС не се е справил със социалната си политика. „Поставяният от дълги години въпрос за осъществяване на ведомствено жилищно строителство беше неглижиран напълно и съществуващите проблеми в социалната област не бяха решени, а напротив – бяха задълбочени. За всички магистрати, живеещи извън София и притежаващи качества и мотивация да работят на върховно ниво, на практика е създадена формална, но непреодолима пречка, произтичаща от липсата на жилище“, пише кандидатката за член на ВСС.
Стаменова застъпва позицията, че за да се гарантира равномерната натовареност, трябва нов програмен продукт или да се усъвършенства действащият, който освен случайно, да разпределя делата и равномерно. „След консултации със софтуерни специалисти и получаването на уверения, че това е възможно, изразявам готовността си да работя за решаването на този въпрос“, заявява тя.
Следователката обръща специално внимание, че за да осъществи съветът успешно задачите си, всички в него трябва да установят отношения на взаимно уважение и толерантност и да имат умение да работят в екип.
Стаменова е дългогодишен член на Комисията по атестирането и конкурсите към Прокурорската колегия и се обявява за законови промени по отношение на конкурсите за повишаване и преместване и избор на административни ръководители, на атестирането и несменяемостта. Тя пише, че има конкретни идеи, но не ги излага в концепцията си, а заявява само: „Премахването на съществуващите към момента формализъм и липса на достатъчна обективност в уредбата на двете значими теми и създаването на по-прецизни и издържани механизми за оптималното упражняване на правомощията би гарантирало на всеки магистрат справедлива и принципна оценка на неговите качества на базата на постигнатите професионални резултати“.
Петко Петков, Национална следствена служба
Проблемите на следователите заемат централно място в концепцията на Петко Петков от НСлС. Голяма част от нея е посветена на това, че мястото на прокуратурата и следствието е в съдебната власт. „Моята цел е да бъда връзката между съвета и следователите, които извършват своята ежедневна и професионална дейност, да прокарвам техните идеи и да отстоявам техните интереси“, пише Петков.
Наред с това той дава конкретни предложения – например завеждащият следствен отдел да стане „заместник на административния ръководител на Окръжната прокуратура по разследването“, с отделен и независим мандат и да бъде избиран от Прокурорската колегия. Да се преосмисли абсолютизирането на случайното разпределение на делата и преписките, да се увеличи функционалната компетентност на следователите и на военните магистрати.
Петко Петков критикува правилата, по които се провеждат конкурсите в съдебната система. Според него повишаването става въз основа на субективна оценка на минимален брой производства и актове. „Атестирането не бива да се провежда при условия на уравниловка, която до голяма степен убива инициативността и демотивира магистратите. То трябва да се провежда при действително спазване на критериите на чл.198 ал. 1 от ЗСВ, но считам, че в момента и при сегашната процедура, то е едно механично прилагане, което не отсява правните познания и умения за анализ на фактите, оптималната организация на работа, експедитивност и дисциплинираност“, пише Петков. И сочи, че почти не се отдава значение на оценката на административния ръководител.
Петков заявява, че е необходима дискусия, за да се прецени не е ли по-добре в съдебната система да има конкурси само на входа – за младши магистрати и за първоначално назначаване, а повишаването в длъжност и преместването да стават по предложение на административния ръководител до съответната колегия на ВСС. „Предложенията на административните ръководители би следвало да бъдат на основата на атестациите на магистратите и становищата на общите събрания на по-горните органи, където познават най-добре работата на предложените кандидати“, обяснява той.
„Голяма част от магистратите са обречени на кариерен застой по чисто битови причини. Не е редно върховните и апелативни инстанции да бъдат запазена територия само за магистратите, които живеят в София и областните градове“, заявява Петков.
Той се обявява за преразглеждане на практиката на ВСС да изплаща допълнителни трудови възнаграждения само в края на годината и при наличие на икономии в бюджета. И коментира новите правила за изплащане на бонусите за натовареност: „Считам, че изплащането на допълнителното материално стимулиране в края на 2021 г. по тези нови правила беше крайно несправедливо, не отразяваше реалните резултати и работата на следователите в много от следствените отдели, като най-фрапиращо беше разминаването за следователите от следственият отдел при СПI, който е един от най-натоварените в страната, с ДП с фактическа и правна сложност, а същевременно получиха едни от най-малките възнаграждения. Ако бъда избран за член на ВСС, ще работя за промяна на тези правила още за календарната 2022 г., като ще взема предвид становищата на всички следствени отдели в страната и тяхната реална натовареност“.
За неравномерната натовареност Петков пише, че закриването на териториалните следствени отдели и изнесените работни места за следователите в повечето окръжни прокуратури е довело до това на огромни разстояния да няма следователи.
„Необходимо е цялостно „прекрояване“ на кадровото и материално обезпечение на следствените отдели в страната, като се извърши детайлен анализ на натовареността в отделните отдели, с оглед насочването на кадрови ресурси на следователи и служители там, където те са най-необходими, без да се увеличава общата щатна численост, съществуваща в момента. Това е нещото, което очаквам да се случи с промяната на статута на завеждащ следствените отдели към ОП, които като зам. на административния ръководител ще бъдат участници в администрирането на окръжната прокуратура и в частност следствието към нея“, посочва той.
17
Коментирайте
Управляващите за пореден път се излагат
Каскета отрива доволно ръце.
И той не знае защо.
Твърде лошо звучи.
Днес е първи юни. Радвайте се на сополанковците си у дома и им давайте още един повод да се лигавят (защото Коледа и Великден и рожденните им дни не са достатъчни да мятате пари на вятъра) и не се занимавайте с ВСС. Явно ново такова няма да има.
Много лошо се развиват нещата за съжаление.
С една дума ни чакат интересни времена.
Или по скоро- трудни.
Но без нов състав на ВСС няма да може да бъде премахнат и Гешев. Раздора в коалицията помага само на ГЕРБ и на Гешев.
Едно, че се разминават четирите управляващи партии, но към това слагаме и опозицията, която няма да ги подкрепи за нищо. Не виждам как ще се смени състава на ВСС.
Охоо, не знаех, че са им нужни 170 гласа. Мислех, че управляващите могат да се оправят и без подкрепа от опозицията. Е, тогава не очаквайте да има ново ВСС.
Дано нещата да се променят.
Не се притеснявайте, вярвам, че ще се случи избора на ново ВСС. Ще седнат и ще се разберат бързо.
Да де, вас и хората тук е нормално това да ни инетерсува, но държавата има далеч по-сериозни проблеми от това ще има ли ВСС през октомви или не. Защото през октомври ако няма газ, няма да има и топло, а това ще доведе до сериозни проблеми. По-сериозно от липсата на ВСС.
От пряката ми работа със следствието…оставам с впечатлението, че там цари некомпетентност, дори клоняща към неграмотност.
Там цари преди всичко РАХАТ.
За наша сметка.
Дреме ми на шмайзера какво предлагат тези деквалифицирани хрантутеници и поръчкаджии на заплати по-високи от тези във върховен съд!
Да не говорим че сред тях диплома от СУ е рядкост.
Но, не са виновни те, а ВСС, ИВСС, парламент, велик парламент, суверен, т.е. ние след като ги търпим и им се плаща на лебоядците за нищоправенето!