Име на български град може да бъде регистрирано като марка на Европейския съюз за минерална вода. Това реши Общият съд на ЕС по дело, заведено от „Девин“ АД.

През януари 2011 г. фирмата получава регистрация на словната марка на ЕС „Devin“ за безалкохолни напитки от Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO). Три години по-късно Хасковската търговско-промишлена палата подава до EUIPO искане за обявяване на недействителност на оспорваната марка.

С решение от 2 декември 2016 г. Службата на ЕС за интелектуална собственост констатира, че град Девин е познат на широката общественост в България и на значителна част от потребителите в съседните Гърция и Румъния, известен е като балнеологичен курорт, както и че името се свързва с минералната вода „Девин“. Вследствие на това EUIPO обявява оспорваната марка за изцяло недействителна.

Дружеството сезира Общия съд на Европейския съюз, който днес отменя решението EUIPO.

В мотивите си Общият съд на ЕС отбелязва, че макар българският потребител да свързва думата „Девин“ с града, изглежда неправдоподобно марката „Девин“ да не е придобила в България поне нормален отличителен характер.

Що се отнася до средния гръцки и румънски потребител, Общият съд констатира, че наличието на „туристически профил в интернет“ само по себе си не е достатъчно, за да се докаже, че съответните потребители в чужбина познават даден малък град. Според съда, незначителна част от гражданите на ЕС познават Девин като град. Фактът, че град Девин има „мащабна туристическа инфраструктура“, не дава основание да се направи извод, че такъв потребител би могъл да познава града извън границите или да направи пряка връзка с него.

Затова и съдът приема, че средният потребител на минерална вода и напитки в ЕС няма тясна специализация по география или по туризъм и няма как да се направи извод, че той възприема думата „девин“ като географско място в България. На следващо място в решението се казва, че признаването на марката не е пречка за използването на името на града за реклама като туристическа дестинация.

„Следователно в настоящия случай името на град Девин остава на свободно разположение на третите лица не само за описателно използване, като рекламата на туризма в този град, но и като отличителен знак в случай на „основателна причина“ и на липса на вероятност от объркване“, посочват от съда.

В подкрепа на тези изводи, в решението е припомнена регистрацията и на други марки с географско наименование, каквито са „Vittel“ и „Evian“, като е спазен балансът между правата на притежателите и интересите на третите лица.

4
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Анчо
Анчо
25 октомври 2018 12:49
Гост

Mарката „Девин“ отдавна е придобила в България нормален отличителен характер. Надали софиянци се сещат за града, докато си купуват минерална вода.

Минувач
Минувач
25 октомври 2018 12:35
Гост

Подкрепям напълно мотивите на Общият съд на ЕС. Надали туристите от Европа ще отидат да разглеждат точно Девин.

Анонимен
Анонимен
25 октомври 2018 12:44
Гост

В крайна сметка EUIPO допуска съществена грешка в преценката си, че марката „Девин“ е описателна за географски произход.

Мунчо
Мунчо
25 октомври 2018 12:31
Гост

Важното е да се спази балансът между правата на притежателите и интересите на третите лица.