Иван Гешев с указания как да се разследват престъпленията на пътя
Прокурорите да преценяват и при необходимост да възлагат експертизи за ролята и условията на пътя, както и дали дефицитите на пътните условия като липса на маркировка или знаци са оказали влияние за пътно-транспортното произшествие. Такива методически указания е издал главният прокурор Иван Гешев до всички обвинители. Това обяви самият той на среща с представители на МВР и Министерството на регионалното развитие и благоустройство, организирана от Института за пътна безопасност.
Иван Гешев заяви, че в момента рядко се назначават такива експертизи, обикновено само при тежки пътни инциденти, при които има настъпила смърт, тежки телесни повреди или значителни материални щети. „С това указание се надявам това да стане по-честа практика при същинските транспортни престъпления, да е ясно дали има форма на съпричиняване. Ако трябва да се направят и допълнителни огледи на местопроизшествието. В много случаи не само действията на водача и изправността на моторното превозно средство, но и пътната обстановка влияе при настъпилия противоправен резултат“, посочи главният прокурор. Той се надява, че това ще доведе и до отстраняването на констатираните пътни дефицити от компетентните органи.
Малко по-късно от държавното обвинение допълниха, че според указанията наблюдаващите прокурори навреме трябва да преценяват дали е необходимо да се извършат допълнителни действия по разследването, като повторен оглед, при който да се преценят вида и състоянието на пътната настилка и пътните знаци, наклона на пътя, износеността на маркировката и др.
При изясняване на механизма и причините за катастрофата задължително да се преценява дали да се назначат експертизи (автотехнически, комплексни съдебно-медицински, автотехнически и др.) за изследване на пътната инфраструктура и условията за безопасност. Освен това се препоръчва при противоречия в свидетелските показания и обясненията на обвиняемия да се провежда и следствен експеримент за проверка на достоверността им с цел изясняване на важни обстоятелства като разположението на автомобила, видимостта на пътя и др.
Освен за състоянието на пътя, методическите указания се отнасят и до самото разследване на транспортните престъпления. На обвинителите се указва да правят по-сериозно разграничение и събиране на доказателства така, че да може да се определи дали става дума за непредпазливо деяние, или при евентуален умисъл.
„Много по-лесният път и посоката, в която се насочват разследващите и съдът е непредпазливостта. Това е по-лесният подход за разрешаване на конкретния случай. По-трудно е да изследваш всички предпоставки и да направиш разграничение, че не се касае за непредпазливост, а за евентуален умисъл. Сега са дадени конкретни указания, които са задължителни за прокурорите, за разграничаване и полагане на усилия за повече обективност. Много трудно български магистрат може да обясни защо квалифицира едно деяние като непредпазливо, когато управляваш МПС след употреба на алкохол, два-три вида наркотици и се движиш с над два-три пъти над допустимата скорост. След като ти съзнателно си се поставил в това състояние и при ясното разбиране, че може да настъпи съответния противоправен резултат“, каза Иван Гешев.
В указанията се отбелязва, че е необходимо да се изследват в пълнота всички обстоятелства за наличието на евентуален умисъл при извършване на транспортни престъпления с причинена смърт на едно или повече лица, средна или тежка телесна повреда или значителни имуществени вреди. Указанията са при разследването на фактите да се изследват задължително с оглед и на версията, че водачът на МПС е извършил престъпление по транспорта (по чл. 342, ал. 3 от НК) при евентуален умисъл, когато: умишлено е нарушил правилата за движение; съзнавал е възможността по този начин да причини общественоопасни последици, но е продължил да управлява без да предприеме каквито и да било мерки за предотвратяването им; станал е негоден да управлява моторното превозно средство под въздействие на алкохол и наркотици.
Гешев отново повтори, че нито една институция не може да се справи сама с проблемите на пътя. Необходимо е взаимодействие между трите власти, защото гражданите не заслужават това, което им се случва. „Проблемите тук се дължат на безхаберие – темата не представлява интерес. Когато възникне тежко произшествие, темата представлява интерес от гледна точка на това, че добрата новина е лоша новина. За нас е изключително важно да има диалог между институциите и те да си взаимодействат в името на българските граждани. Моето разбиране е, че никоя институция не може да е силна сама. Няма как да се постигне постоянен сериозен ефект, ако няма координация. Повечето проблеми пред българските граждани и общество, включително пътната безопасност, зависят от работата на много институции“, каза Гешев.
40
Коментирайте
ъъъъ …. не знам защо неща дето се подразбират заради най-обикновен здрав разум , главният каскет трябва да демонстрира активност в публичното пространство … ? човек остава с впечатлението , че в държавните институции работят кръгли идиоти … мечтая си за деня след който този ще изчезне от …. от навсякъде …
Само напред и нагоре, мачкай Гешев,
Нашият съвестен, смел и умел прокурор
Неуморен борец като Добри Терпешев
Действията му предизвикват само фурор
Не знае умора, отвратен от лъжата
Знаещ и можещ денонощен пазач
Готов е на момента да укроти тълпата
Обикаля навред, успокоява хората в плач
Право, законност, ред и справедливост
Са цел изконна на българския главпрок
Към корупцията няма той никаква милост
Надушва всеки престъпник – същински пророк!
Яростно нападан от алчни политици – хиени
Охулван, но с държание на флотилен адмирал
Драскачите преживят опорките – вече на смени
А той стои непоклатим на своя висок пиедестал
Българският народ има пълно доверие на г-н Гешев!
Проскубания бухал 08 септември 2022 13:29
Моля да спрете с троленето, използвайки чужди имена, благодаря предварително.
Проскубания бухал 08 септември 2022 14:46
Моля да спрете с троленето, използвайки чужди имена, благодаря предварително.
Налазателното право разглежда непредпазливостта, като небрежност и самонадеяност. Това е причината и ДП, а в последствие и в съдебното такова да е такава практиката. Много е тънък момента между евентуалния умисъл и престъпната самонадеяност и трудно установимо по конкретен казус дали именно евентуален умисъл е релевантен към него или наистина се касае за самонадеяност. Това, че дееца се е вкарал сам в състоянието да наруши ЗДвП, просто не квалифицира деяните по чл. 15 от НК, но по никакъв начин не означава, че има евентуален умисъл. Мое мнение е, че към момента прокуратурата правилно квалифицира деянията, като непредпазливи, защото такава е… Покажи целия коментар »
Голям идиот е Гешев.Акоо той не прави разлика между умисъл и непредпазливост, и на какво се базира вината при едно ПТП, то истинските прокурори отдвна са наясно що е то вина и как се определя при ПТП-та.Отношението към резултата, Гешев, към резултатааааа…..милиционерски полюции е имало пак, идиота е хортувал с изгонените катаджии и онова мъжеподобното.
Поне да се намери един човек на място, който да постави ребром проблема с липсата на контрол по пътищата, чийто котрол се осъщестява от КАТ. Очевидно в Наказателния кодекс има недостатъци, които просто връзват ръцете на прокуратурата и докато няма законодателни промени, нещата ще си останат по старому – „ние ги хващаме, а те ги пускат“, но без дори да се залавят. Не можеш да режеш мек домат с тъп нож.
* „чийто контрол“ да се чете „който“
А защо трябва да се стига до там -загуба на човешки живот, за да се сетят, че пътищата не са в ред?! Или това ще е ориентир дали ремонтът е качествен! Ще използваме човешкия живот (най-висшето благо) за коректив на загубената административна, криминална и политическа шааайкка! Честито! Пълно безсрамие! Достигнаха нови върхове на тъпотииията си!
Състоянието на пътната настилка и пътните знаци трябва да се преценява преди катастрофите.
Пътната настилка беше изнесена в чували под формата на банкноти в брой от престъпната шайка на ГЕРБ и ДПС
Абсолютно и да няма виновни шофьори! Все ми се струва, че зад това указание стои един предшественик на Гешев. Има едно такова дело в Окръжна прокуратура София с един автобус и още неможе да тръгнев СОС.
Главният сега ли се сети за тези методически указания?
Резил! След последните трагични инциденти.
А указания как се разследват кюлчета в чекмеджета, 8 джуджета и къщи в Барселона – кога, мутро с каскет???
А какво стана с изчезналия Янек Миланов от Дупница?! Вече 2 години от изчезването, пардон – отвличането му, и все още няма следа й от него! Уж Гешев впрегна чак ВКП да разследва, та НСлС, все върховните институции, а никаква следа от Миланов!
Отдавна е станал на пепел или е станал храна за животните. Там големи схеми направиха, от престъпното МВР в Дупница, през подкупното обвинение, до схемите на Главния.
Интересува ме – Иван Гешев изучавал ли е криминалистика, че да дава съвети как да се разследва?! И ако е изучавал, то кой му е преподавал и какъв му е крайният резултат, че нещо много го няма в разкриването на всякакъв вид престъпления
Очевидно пишейки така ти не си изучавал/а нито криминалистика, нито наказателен процес, нито наказателно право, като цяло. Законите в България разграничават разкриването от разследването, но кой да ни каже? Хахах
Криминалистичната методика изучава методиката на разкриването и разследването на престъпления, първо се разкрива, а после се разследва, съгласно правилата на НПК. А както знаем – разкриват и разследват се престъпленията залегнали в Особената част на НК.
Глупости. Открива топлата вода
Прави се на загрижен. Кой знае дали той сам ги е писал тези указания.
Важното е да се ползват високопарни изрази и думи, за да изглеждаме обективни, образовани, компетентни. Но реално да не се случва нищо.
„Прокурорите да преценяват и при необходимост да възлагат експертизи за ролята и условията на пътя, както и дали дефицитите на пътните условия като липса на маркировка“
Всикчи знаем, че те първо ще преценяват кой е обвиняем. Дали е син на депутат, като Лъчо Мозъка или другите кретени в парламента или е човек, който бърза да стигне до 3тата си работа за да заработи общо за месеца 1000 лв заплата… да си отгледа детето
Празни приказки. Правосъдие има само за кокошкарите. За богаташките синчета, каращи със 180 в населено място няма нищо
Гешев много добре го знае това.
Надявам се това да има полза, но ме съмнява дълбоко. Закона се прилага на принципа кой има пари и кой не.
на Гепев защо му давате трибуна?
Сигурно за да се смеем на глупостите му.
Поредната зилагация. Прави се, че му пука за нещо различно от това да пази с чадър ГЕРБ.
А указания за повдигане на обвинения срещу бивш министър-председател?
Смее ли! Нали са от един отбор. 🙂
Абе – за кокошка няма прошка, за банкноти няма закони.
Има един труд на криминалистката проф. Евгения Коцева – „Разследване на автотранспортни произшествия“, полезен е, който иска да научи малко повече за методиката и тактиката на разкриването и разследването на такъв вид местъпления…то да си го закупи :))))
*престъпления
Аха. И по него за какво наказание е убиеца на Милен Цветков или на децата на бул. Черни връх?
Гешев дали го е чел това?
Който иска да се образова да го прочете, наистина.
ППВС 1/83 дава всички отговори, няма нужда Гешев ДДС се празни с поредните си глупости.ВКП се напълни само с недоносчета, недоучил, синекури и болни кариеристи….мъка….
В кое поделение лицето Гешев отслужи задължителната си наборна военна служба?
За кое поделение му е мобилизационното назначение по Закона за резерва?