ИБГНИ предложи да отпаднат синият талон на шофьорите и печатите по документите
Да отпадне синият талон на шофьорите и изискването на администрацията документите на гражданите и бизнеса, освен подпис, да имат и печат. Това предлагат в два законопроекта депутати от „Изправи се БГ! Ние идваме“, начело с Мария Капон.
С проект за изменения в Административнопроцесуалния кодекс (АПК) се регламентира, че не може да се изисква полагане на печат върху документ на хартиен носител за удостоверение на авторство (пълния му текст виж тук). Изрично се записва, че лицата, осъществяващи публични функции и организациите, предоставящи обществени услуги във връзка с каквото и да е административно обслужване на гражданите и юридическите лица, не могат да изискват печат за авторството за документ.
Те не могат да отказват да приемат документ, защото няма печат. Нещо повече – ако го направят, да подлежат на глоба от 150 до 1500 лв. (по чл. 305 АПК). „Имайки предвид дългогодишните практики на администрацията „за печат“, то е важно да има административно-наказателна отговорност за забрана на изискванията за полаганията на хартиен носител“, обясняват вносителите.
„Авторството на документ се удостоверява от неговия издател чрез саморъчен подпис, електронен подпис по смисъла на Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги. Документът съдържа информация за имената на лицето, което го е издало, качеството и длъжността, в които действа, както и основанието на неговата представителна власт“, искат да се запише в АПК от ИБГНИ. Те предлагат и изменения в серия закони, регламентиращи поставянето на печат – от ДОПК, през тези за счетоводството, за устройството на територията и митниците, до законите за читалищата и тютюна. А на изпълнителната власт се дава един месец, за да приведе в съответствие цялата подзаконова нормативна уредба.
„В модерния свят, отразявайки и промените, които наложи пандемичната обстановка, развитието на електронно управление и всички иновативни дигитални технологии, то да се удостоверява авторството на издаден документ с поставяне на печат, не дава очакваната сигурност и е допълнителна пречка за всеки бизнес, отнема времеви ресурс на компаниите при обиколката на учрежденията. С настоящия законопроект улесняваме бизнеса и гражданите, пестим време на физически и юридически лица, намаляваме административната тежест и модернизираме документооборота, освобождаваме обществените услуги от допълнителна ангажираност на приемане на документи на хартиен носител, с печат“, се посочва в мотивите.
И се подчертава, че се запазват единствено символни печати и произтичащите от международни конвенции, както и на специализирани гилдии като нотариуси, одитори, и архитекти.
Премахване на приумицата син талон
„Българската приумица за син контролен талон, като част от документите за легитимация и контрол върху водачите на моторни превозни средства в дигиталната ера, е напълно излишна“, заявяват депутатите от ИБГНИ и предлагат изменения в Закона за движение по пътищата (ЗДвП), които предвиждат, че данните за контролните точки на водачите се съхраняват в регистър, воден от министъра на вътрешните работи (пълния текст на законопроекта виж тук).
„При създаден и действащ в реално време единен регистър, използван за проверка от МВР, е безпредметно използването на картончета, в какъвто и да е цвят“, сочат вносителите.
Те подчертават, че сега контролният талон създава сериозни проблеми на гражданите, когато трябва да бъде възстановен. „Липсата на контролен талон довежда до допълнителни глоби и наказателни постановления, а използването му за контролни функции от страна на МВР е отживелица, която създава репресия върху гражданите, отнемаща време в чакане на опашки пред гишета за възстановяването на неговата принадлежност“, заявяват от ИБГНИ.
Като мотив за отпадането на синия талон те изтъкват, че той не може да служи за мотивация за заплащането на пътните глоби. „Лошата събираемост не може да се наказва допълнително, като се създават пречки за всички граждани в Република България, със съмнителен ефект от прилагането им. Създава се и допълнителен корупционен механизъм на проверяващите на пътя за „осигуряване“ на прозорец и невписване на допълнително постановление“, обясняват депутатите.
22
Коментирайте
По-важното е, че отнемането на контролни точки не наказание по смисъла на закона и не може при тяхното отнемане да се стигне и до лишаване от правоуправление на МПС. Това съм го доказал още през 2014 г. в НАХД по ЗДвП Мисля към 217/18 и ВАС има в подобен смисъл решение, но по поспорване на наредбата. А иначе синьото талонче го бях подарил на Пътна полиция още през 2012 … ма през 2020 като си сменях документите ми запецнаха на гишето, къде ви е талона … Ми при вас е от 2012 …. служителката ми се примоли .. Моля кажете,… Покажи целия коментар »
В дигиталната ера защо още лепим по стъклото на колата- прегледи и застраховка, а ?
За колите няма син талон, такъв има към свидетелството за правоуправление/ може да е и с жълтеникаво – червен цвят за „златен талон“/. Ама тая Капон знае само как да се дореди до софрата.
Единственото смислено мнение! А останалите, за съжаление, май не са нищо повече от напъни на платените писачи по форумите….
Стига вече с тия печати! Отдавна не се изискват и за фактурите дори.
Много разумно предложение.
Добра идея
Като чуя изправи се мутри вън и ми се дохожда до тоалетна
И с право. 🙂
Спокойно, Бойче, първо до тоалетната, след това при бай Ставри. Само да падне Каскета, който пази Тиквата и всичко ще си дойде на мястото.
Ще видим какво ще стане и ще се приеме ли
Би било добре. Предложението ми се вижда адекватно.
Интересна идея. Дано се намали чакането по гишета
Определено смислено решение
Дано стане
Стискам палци!
А ония прости еко стикери дето се гласят да слагат по колите за 300 милиона дрто са платили на печатницата и сега ние ще трябва по 30лв да плащаме за тоя стикер при ГТП, ще падне ли?
Пълно безумие. Отново разходи, за да пълним гушаат на някого.
Интересно предложение. Я мине я не.
Бюрокрацията трябва да се намали
На всяка цена. Това е недопустимо просто.
Много ми е интересно без син талон какво ще изземват като „доказателство“ актосъставителите и как ще бъдат принуждавани водачите да си платят глобите 😀