Зам.-командирът на „Граф Игнатиево“ е обвинен за смъртта на военния пилот Валентин Терзиев
Заместник-командирът по летателна подготовка в авиобаза Граф Игнатиево полк. Методи Орлов е обвинен за смъртта на военния пилот Валентин Терзиев, който миналата година се разби с МиГ-29 по време на учение край Шабла.
Военно-окръжната прокуратура е обвинила полк. Орлов, че е причинил смъртта на пилота при немарливо изпълнение на занятие (чл. 123, ал. 1 от НК), за което може да получи от 1 до 6 години затвор. Отделно от това военният е обвинен и в престъпление по служба, като допуснал по непредпазливост тежки вредни последици за военното министерство, изразяващи се в загуба на изтребителя, който е оценен на над 9 млн. лева.
Полковник Орлов е обвинен, тъй като е отговарял за стрелбите на пилотите по време на учението.
Пилотираният от майор Терзиев МиГ-29 се разби в морето край Шабла в нощта срещу 9 юни миналата година. Това е станало, след като е поразил пусната мишена, която обаче е падала по-бързо от предвиденото. Затова пилотът трябвало да направи допълнителна маневра, а последните му думи, записани в командния пункт, са „Поразих целта, излизам от атака“.
Разследването на „Военна полиция“ показа, че не е имало неизправност на самолета, нито доказателства да е бил свален. Основната версия на разследващите беше, че усложнените условия, включително нощното пилотиране с ориентиране само по приборите на таблото, е довело до зрителна илюзия у пилота, че мишената за поразяване е над него и той лети хоризонтално. В действителност е бил в сравнително плоско пикиране и стрелбата по мишената е извършена на фона на морето.
В доклада на „Военна полиция“ се казваше още, че съпътстваща причина за трагедията е и неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите, от продължаване на насочването за сближение и атака, при положение че скоростта на падане на мишената се е увеличила. „Това неминуемо води до повишаване динамиката на сближение и възможен дефицит от височина и време за безопасно излизане от атака“, се казваше в доклада.
„Черната кутия“ на изтребителя беше изпратена за разчитане в Русия, където бяха потвърдени първоначалните изводи.
Сега от прокуратурата посочват, че Орлов не е трябвало да позволява на пилота да стреля по мишената, тъй като е трябвало да предвиди, че няма да има време да излезе от атаката.
„При възникването на особен случай в полет, поради висока скорост на падане на светеща парашутна мишена и снижаване на самолет МиГ-29 под минималната височина от 4000 метра, Методи Орлов не забранил на пилота да проведе стрелба с авиационна управляема ракета по светещата мишена и с това по непредпазливост е причинил смъртта на пилота майор Валентин Терзиев, тъй като след като провел стрелба от височина малко над 1000 метра, пилотът не разполагал с достатъчно време за безопасно излизане от атака, вследствие на което самолетът се е сблъскал с водната повърхност“, посочват от прокуратурата.
Обвиняемият полковник е на свобода срещу най-леката мярка за неотклонение – „подписка“.
18
Коментирайте
Оправдателната присъда е сигурна! По-измислено от това обвинение не може да се „роди“ в главата на юрист, но за каскет е „брилянтно“!
Има нещо гнило в цялата тази история.
Абе закрийте ги тия военните съдилища и прокуратури! Примерно СГС/СГП същата работа могат да вършат, макар че ще станат още по-натоварени.
Крайно време е.
Разследването показало, че няма неизправност. Това е по-скоро нещастен случай. Защо се търси кой да се обвини.
Много тъжно, уви много тъжно.
Голяма трагедия.
Това ще е едно проточено дело…
Поредното…
Според мен вина няма някой зам. командир, а това, че нямаме гориво и качествени самолети
Ще видим какво ще стане, но случаят беше крайно тъжен
Доста тъжно и показателно за нивото на армяита ни
За мен вина имат малкото летателни часове на пилотите ни. Няма вина конкретен човек, а държавата. Но така е по-лесно да се метне вината на конкретен човек.
Абе заврян зет съм в Шабла. Познавам местни хора там. Те казваха, че преди да падне самолета са видели странна светлина, като от ракета
Ти на какво си?
Много ясно, че са видели, нали самият самолет е изстелял ракета по мишената … пък хората в Шабла от земята са като радари виждат кое е изстребител, кое ракета, кое светеща мишена.
Глупост
Да почива в мир майор Терзиев! Обаче тук пише, че било трудно да следи приборите на таблото, т.е. той задължен ли е да ги наблюдава по време на тренировка или от кулата му ги следят и казват кога-какво, това не го разбрах? Кой ще е виновен за „илюзията“ на пилота ако си е негова отговорност да ги следи?