До 20 дни Търговският регистър може отново да спре
Агенцията по вписванията: Регистрите работят в пълната си функционалност
Агенцията по вписванията: Регистрите работят в пълната си функционалност
Всички регистри работят в пълната си функционалност, съобщиха от Агенцията по вписванията.
И обясниха, че обществената поръчка за надграждане на съществуващите дискови масиви за съхранение на данни е обявена въз основа на детайлен технически анализ и „целят гарантиране на работоспособността и отказоустойчивостта на регистрите“. Необходимият допълнителен ресурс възлиза на 300 ТБ, като 120 ТБ следва да се осигурят неотложно.
От агенцията напомнят, че още не е приключило разследването за причините, довели до спирането на Търговския регистър през август.
„С цел опазване на релевантни към разследването данни, ръководството на агенцията се въздържа от действия по изтриване на данни от информационните масиви, като обемът на тези данни възлиза на 80 ТБ. В допълнение, с цел спазване на приетите добри практики за информационна и мрежова сигурност, агенцията изпълнява дейности, които ангажират още от наличния ѝ технологичен ресурс“, посочиха от институцията.
Търговският и Имотният регистри могат да спрат до 20 дни заради изчерпване на мястото в информационните система за съхраняване на данни. Това става ясно от обществената поръчка на Агенцията по вписванията – „Надграждане на съществуващите дискови масиви за съхранение на данни DELL EMC Unity 400“, необходими за спешното осигуряване на нуждите на съществуващите информационни системи, пише в. „24 часа“. Нужен е допълнителен ресурс от 120 терабайта, за да се осигурят всички регистри и да се предотвратят възможности за сривове, пише в поръчката.
От агенцията напомнят за срива, който започна на 9 август след последователно дефектиране на 4 диска от базата данни на Търговския регистър. То доведе до срив в операционната му системата, както и до заплаха от срив в базите данни на останалите регистри. Вследствие на аварията от 9 до 27 август този регистър беше затворен.
В момента има приблизително около 30 терабайта свободно дисково пространство в Информационния център и 20 терабайта в Резервния информационен център, съобщават от агенцията в мотивите за поръчката.
При всекидневните дейности това пространство намалява с бързи темпове – с 1,5 терабайта на ден. Това е и заради седмичните архивни и резервни копия и реализацията на проекти, свързани с надграждането на Търговския и на Имотния регистър.
„Това означава, че в рамките на около 20 календарни дни дисковото пространство в информационния център ще свърши, а в резервния това ще се случи в рамките на около 14 календарни дни. Това ще доведе до спиране на базите данни на регистрите и спирането на функционалностите, предоставяни от регистрите, както и спиране на работа на цялата IT инфраструктура на агенцията. За да се избегне спиране на работата на регистрите в рамките на следващите няколко седмици, Агенцията по вписванията се нуждае спешно от осигуряването на минимум 120 терабайта допълнителен дисков ресурс.
Най-ефективно от гледна точка на технология и разходване на бюджетни средства това може да стане чрез надграждане на съществуващите масиви за съхранение за данни Dell EMC Unity 400 в ИЦ и РИЦ“, пише в мотивите на поръчката.
Друга причина за недостиг на място е, че заради проверките от компетентните държавни органи „е указано да не се предприемат каквито и да е действия по заличаване на записи от информационните системи до приключване им, което допълнително води до блокиране на още 80 терабайта от наличния ресурс“, пише също в мотивите.
Агенцията пояснява, че спешната необходимост от допълнително дисково пространство не е заради нейно действие или бездействие и не може да ѝ се вменява вина.
Към датата на първия срив на дисковите масиви никой не е могъл и не е бил длъжен да знае, че такова събитие от изключителен характер предстои, респективно, че то ще наложи спешно възлагане на поръчка за осигуряване на допълнително дисково пространство, обосновават се от агенцията.
Това е обосновката поръчката да е с покана на участие в процедурата по договаряне. Тя е изпратена до четири фирми – „Сиенсис“ АД, ССАРМ ЕООД, „Парафлоу Комуникейшънс“ ООД и „Телелинк бизнес сървисис“ ЕАД. Стойността е 190 хил. лв.
Всяко отлагане на доставката е свързано със значими рискове от последващо блокиране на търговския оборот в страната, пишат от агенцията.
10
Коментирайте
При първият срив преди време не можаха ли колегите да видят, че пространството намалява? Или сега трябва да се харчи шестцифрена сума и отново да няма достъп до сайта.
Май трябва да обявят обществена поръчка за поддръжка на системите. А не да се поставят в положение на безизходица.
Тази спешна поръчка ми прилича на закърпване на положението, защото и новите терабайти ще свършат в един момент и не може през шест месеца да се купуват дискове. Нужно е много по-дълготрайно решение, но проблемът е, че в държавната администрация няма достатъчно кадърни и най-вече модерни ИТ-та, които да го измислят.
Има достатъчно кадърни колеги. Просто, за да се уредиш някъде трябва да имаш връзки или да си платиш. Тези “ специалисти“ в ТР обаче явно не са достатъчно квалифицирани, или са немърливи. Дисковото пространство им се запълва, а те тепърва ще правят обществена поръчка.
Сетиха се, че хард дисковете може да се напълнят. То се мисли от по-рано, за да се избегнат сривове.
Идеята данните да се държат в облак никак не е лоша, защото излиза по-евтино, а и обработката и съхранението им са достатъчно надеждни. Обаче проблемът е сигурносттта на този облак. Той не може да е частен и затова въпросът за държавния облак е съвсем резонен.
Абсолютно съм съгласен. Но нали някой трябва да усвои парите за системата, която ще пази данните в държавното хранилище.
А какво стана с държавното хранилище за данни от всички регистри? Нали трябваше да е готово тия дни?
На мен ми е по-интересно за какво се използва т.нар. държавен облак. Защо не може данните от Търговския регистър да секачат в него – бързо и сигурно би трябвало да стане.
С тази скорост от 1.5 терабайта дневно, исканите 120 ТВ ще стигнат за 4 месеца, и после какво правим?