Анализ на прокуратурата показа:
Делата за смърт на пътя се бавят само заради липсата на вещи лица
Има цели региони с по един експерт и той е пенсионер, а освен това не им се плаща редовно
Основната, а често и единствена причина да се бавят повече от две години разследванията за катастрофи със загинали е липсата на вещи лица, които да изготвят съдебномедицински, автотехнически и комплексни експертизи.
Това е заключението от анализа на апелативните прокуратури и Върховната касационна прокуратура, който беше възложен от и.ф. главния прокурор Борислав Сарафов за ускоряване на този тип дела. Той поиска през април преглед и анализ на всички дела с причинена смърт на пътя, за да се прецени откъде идват забавянията и как могат да се ускорят разследванията.
Прокурорите са категорични, че липсата на експерти е водещата пречка пред срочното разследване.
„Този проблем е повсеместен, а в някои региони – особено тревожен. В района на Окръжна прокуратура-Видин, например, почти всички заключения не са изготвени от единственото там вещо лице в продължение на повече от 5 години. Районите на Окръжна прокуратура-Ямбол и Окръжна прокуратура-Сливен също се обслужват от един съдебен лекар и то в пенсионна възраст“, посочват от прокуратурата.
Освен това малкото вещи лица, логично са и изключително натоварени, тъй като трябва да изготвят експертизи по всички дела с причинена тежка и средна телесна повреда при катастрофи, както и за по-голяма част от престъпленията против личността, което забавя заключенията, а без тях делата не могат да приключат.
Анализът показва, че част от проблема със срочното изготвяне на експертизи е и забавянето на заплащанията на вещите лица по вече изготвени от тях заключения. Затова те отказвали да приемат работа по наказателни дела и се насочвали към гражданските, където им се плащало навреме.
Във връзка с констатациите Сарафов е поканил министъра на правосъдието Георги Георгиев и председателя на правната комисия в парламента Анна Александрова на работна среща за неотложно решаване на проблемите с вещите лица.
23
Коментирайте
Който е луд да ползва автомобил – негова си работа – дори синът на Царя – тоест – условно – Царя – но неговият Престолонаследник се размаза с 200 дето е модерно да се казва – но взе виража и то в – Испания стана и в кома и – айде. Моите шофьори ги следя винаги с едно око – но и това е напрежение – шофьора ли да гледаш – да мислиш ли, дъвка ли да дъвчеш. Впрочем – шофьорите са особени – те са вцепенени от техниката и това също е проблем. Трябва да оставиш в един момент… Покажи целия коментар »
Проблемът с вещите лица по автотехническите експертизи може да бъде решен много лесно. В МВР има изградени структури, които извършват експертизи по наказателни производства – НТЛ и БНТЛ към областните дирекции. МВР има и Институт по криминалистика. Необходимо е просто да се разшири спектъра от експертизи, които извършват, да се обучат съответните експерти и нещата да вървят.
проблемите с вещите лица не е само по наказателните дела. Защото от една страна и самите вещи лица издевателстват за хонорари – страната не е София и няма как да очакват за дело с материален интерес 5000 лева да получат хонорар 1000 лева. От друга страна е налице проблемът с Наредбата, заради която вещите лица от състава на МВР отказват да поемат експертизи но граждански дела
Проблемът с вещите лица е голям по всякакви видове дела, но държавата бездейства.
Не само малко, а даже и редовно не им плащат за заключенията, срамота, въпреки отдавна известните трагични демографски показатели във все повече региони на страната, водещи до хроничен дефицит на специалисти в някои критичено важни области на науката и техниката, каквито са пътните експерти, в контекста на увеличаващия се брой произшествия и ноторно високите показатели на България на фона на останалите държави в ЕС.
Същата работа като с медицинските специалисти – чака се ножът да опре до кокала и чак тогава евентуално да се действа на пожар, а някой политик се бие по гърдите и вика самодоволно „Булгар! Булгар!“
А, да видим Сарафов дали ще направи нещо.
Не им се занимава на хората. За тези пари, които взимат.
Много нелепо!
Тъжна статистика.
Жалка система
Браво съдебна скапана система
Това е нелепица. Чиста нелепица. В правова европейска държава
Само на думи сме такава за съжаление.
Е защо да има? Като органи като ВСС се интересуват само как да си вдигнат парите за тях си, но не и да има такива за вещи лица примерно
Плачевно.
От „Черна писта“ научихме, че цяла България е осеяна с катастрофи. Колко наказания има? Няма
Преди десетки години имаше един тъжен виц: според някаква асоциация на европейските застрахователи пътищата в България били в най-добро състояние на целия континент, защото нямало нито един застрахователен случай поради лоши пътни условия. Докато няма кой да съставя на Агенция „Пътна инфраструктура“ актове за пътища, несъответстващи на изискванията в Закона за пътищата, те спокойно ще си ограничават скоростта по магистралите до 50 км/ч, а другаде и до 20 км/ч. В зората на XX век самоходните файтони са се считали за опасни и за плашещи конете и пешеходците. Затова в някои страни е имало изискване пред тях да ходи човек с… Покажи целия коментар »
Българска работа
Пълна простотия. И убийците на пътя си шофират
Ми няма пари да се плаща за такива
Айде сега да видим всички вряскащи денонощно и плюещи съд и прокуратура дали ще си признаят, че грешат….Защото ако нямаш доверие в институциите, изобщо не се обръщай към тях. Едно е да се изисква, по законни начини да се обжалва и т.н., друго е храчене, обиди и плюене без аргументи, без алтернативи, без предлагане на решения!
В района на Горно Нанадолнище (без да назовавам точното наименование) е същата история, дела се бавят с години, защото вещото лице – лекар не му се занимава да изготви експертизите. Многократно е приканван да си свърши работата, обаче никоя сила на този свят не може да го накара да си помръдне пръста.

Thank you for writing in such a friendly tone. หวย ยี่ กี lotto