Голямото разминаване между социологическите агенции и резултатите от изборите
Данните на ЦИК и прогнозите на социолозите за последните избори драстично се разминаха. При обработени 75,96 % от протоколите на ЦИК най-голямо разминаване в резултатите между социологическите агенции се наблюдава при Център за анализи и маркетинг с общо цели 35%.
Прави впечатление, че нито една от социологическите агенциите не е дала по-висок резултат за „Продължаваме промяната“ пред ГЕРБ-СДС, а напротив – при някои дори са прогнозирани по-високи резултати на БСП спрямо ПП.
Това голямо разминаване означава, че нещо в методиката на социологическите проучвания и хората, които ги правят не е наред. То насочва и към мисълта, че може би е необходима някаква регулация в тази сфера, защото очевидно неверните проучвания влияят върху резултатите. Естествено възможно е просто да не се прилага правилна методика при самите проучвания.
Агенциите са правили проучванията в периода 10-12 ноември 2021 г. и дават изявено предимство на ГЕРБ. В допълнение – „Галъп“ най-точно от всички агенции е предвидил резултатите на партиите. Преди години не беше точно така.
Резултати при 75.69 % обработени протоколи | Център за анализи и маркетинг | Медиана | Тренд | Екзакта Рисърч Груп | Алфа рисърч | Галъп | |
Продължаваме промяната | 25,34% | 16,2% | 17,3% | 14,8% | 16,2% | 16,5% | 15,5% |
ГЕРБ-СДС | 22,43% | 23,5% | 25,4% | 22,9% | 24,0% | 24,1% | 23,5% |
ДПС | 13,68% | 10,3% | 10,6% | 10,3% | 9,9% | 9,8% | 11,3% |
БСП | 10,35% | 14,6% | 15,6% | 15,1% | 15,5% | 16,0% | 15,2% |
ИТН | 9,74% | 12,2% | 12,2% | 12,8% | 11,5% | 9,9% | 11,4% |
Демократична България | 5,92% | 11,0% | 9,7% | 9,1% | 9,6% | 10,2% | 9,6% |
Изправи се, БГ! Ние идваме! | 2,29% | 4,2% | 4,2% | 3,3% | 4,0% | 3,6% | 3,4% |
Възраждане | 4,97% | 3,1% | 3,6% | 3,4% | 3,8% | 3,5% | |
Други | 5,26% | 8,0% | 1,9% | 8,1% | 5,9% | 6,1% | 6,6% |
Общо | 99,98% | 100,0% | 100,00% | 100,00% | 100,0% | 100,00% | 100,00% |
Сбор %, отклоняващи се от реалните резултати | 35,00% | 32,72% | 30,60% | 29,00% | 27,80% | 27,40% |
Класацията на социологическите агенции, съобразно познатите от тях резултати в последните няколко дни преди изборите е следната:
- Галъп
- Алфа рисърч
- Екзакта рисърч груп
- Тренд
- Медиана
- Център за анализи и маркетинг
Друг резултат обаче се наблюдава при президентските избори. Там агенцията с най-голямо разминаване между установеното от протоколите на ЦИК при 75,69 % обработка и прогнозираното има при „Алфа рисърч“.
С най-близка стойност до реалните резултати е „Галъп“.
Резултати при 75,69 % обработени протоколи | Алфа рисърч | Екзакта Рисърч Груп | Медиана | Център за анализи и маркетинг | Тренд | Галъп | |
Румен Радев | 49,40% | 46,4% | 48% | 48,3% | 48,20% | 46,8% | 48,6% |
Анастас Герджиков | 22,41% | 28,3% | 27,90% | 25,6% | 22,80% | 24,4% | 25,3% |
Мустафа Карадайъ | 12,37% | 8,8% | 9% | 10,3% | 9,10% | 9,9% | 9,1% |
Костадин Костадинов | 3,99% | 3,2% | 2,40% | 3,2% | 2% | 3,1% | 3,0% |
Лозан Панов | 3,32% | 6,9% | 6,80% | 8,1% | 7,30% | 6,4% | 5,2% |
Друг | 8,50% | 6,4% | 5,90% | 4,50% | 10,60% | 9,4% | 8,8% |
99,99% | 100,00% | 100,00% | 100,00% | 100,00% | 100,00% | 100,00% | |
Сбор %, отклоняващи се от реалните резултати | 18,93% | 17,93% | 15,93% | 12,93% | 11,93% | 10,13% |
Класацията на социологическите агенции, съобразно познатите от тях резултати в последните няколко дни преди президентските избори, е следната:
- Галъп
- Тренд
- Център за анализи и маркетинг
- Медиана
- Екзакта рисърч груп
- Алфа рисърч
Ако се изчисли общият резултат от разминаванията на социологическите агенции за парламентарните и президентски избори, то класирането би било следното, като първото място е за агенцията, чиито прогнози са се разминали най-драстично с резултатите на ЦИК:
- Медиана – 48,65 %
- Център за анализ и маркетинг – 47,93 %
- Екзакта- 46,93%
- Алфа рисърч – 46,73 %
- Тренд – 42,53%
- Галъп – 37,53 %
Агенция | Парламент | Президент | Общо |
Медиана | 32,72% | 15,93% | 48,65% |
Център за анализи и маркетинг | 35,00% | 12,93% | 47,93% |
Екзакта рисърч груп | 29,00% | 17,93% | 46,93% |
Алфа рисърч | 27,80% | 18,93% | 46,73% |
Тренд | 30,60% | 11,93% | 42,53% |
Галъп | 27,40% | 10,13% | 37,53% |
24
Коментирайте
Наистина е необходима регулация.
Хората са гладни, бедни и така нататък. Борим се за залък хляб, зяло щастие е – да куснеш паница супа, вече и 1 баничка е лукс.
Някакви „котараци“, ще ми ядат, а аз ще гледам.
Навсякъде е така – чиновници в агенции.
Това е изключително несериозно и безотговорно.
То пък едни агенции. Само платени такива.
Личи им по резултатите.
Какво да ви кажа. Нали виждате в САЩ, че разликата е няколко стотни от проучване и реални резултати. Тук винаги са изненадани социологическите агенции
Имам чувството, че хвърлят на боб.
Еми тук и българина не иска да си даде реално данните за кого е гласувал. От там и изкривяването.
А не защото агенциите са корумпирани и умишлено са изкривили резултатите ?
В германия за по-малки отклонения се водят дела.
Да си броят бюлетините. Какво ни пускат кьор фишеци.
Определено много тъжно
Проучванията са за да ни настройват да не избираме други
В България няма Галъп. Крадците на търговска марка сами се представят в проучванията си като ББСС.
Баш тъй се представят https://www.gallup-international.bg/
Опитаха да ми направят интервю и се представиха като ББСС. Отказах им.
Съгласна съм, че социолозите не са единствените виновници за грешните прогнози. И се питам защо въобще се съгласяваш да отговаряш на въпроси, като ще лъжеш, защо просто не откажеш да участие в анкетата. Кому е нужно е това
Отбиване на номер.
Има тук някои агенции, които по традиция вземат пари, за да покажат определен резултат, но при тази отчетлива тенденция за първо място на ГЕРБ, която се оказва, че се разминава яко с действителността, причините за мен са други и не са толкова черни социолозите.
Първо, те звънят и питат. Отсреща са хора всякакви, а повярвайте, при толкова години авторитарно управление, хората са наистина уплашени дори да заявят на непознат, че няма да гласуват за ГЕРБ. В представите им този непознат ще докладва някъде и утре анкетираният може да си загуби работата. Например.
Хората лъжат, това не трябва да се забравя. Социолозите не са виновни. Много мислят, че е непрестижно да заявят вот за партията или кандидата, които подкрепят и хоп ето ти изкривяване в данните
Професионалистите са необходими именно затова, да се подбират точните хора, които едновременно са представителна извадка и не лъжат. Иначе за какво са социологическите агенции, ако ще създават невярна представа.
За да прибират пари.
Ееее, червен Кольо както винаги е шампион по стъкмистика. Алфа се дънят за втори път, досега ми бяха фаворити
а къчовците изненадващо на втори избори са най-точни. това лично мен ме изуми след години провал в прогнозите
Или социологическите агенции до една са некомпетентни, или има много сериозна манипулация на вота. Аз по-скоро смятам второто за вярно, все пак наблюдаваме драпане с всички сили на Радев към абсолютната власт.