Главният прокурор Иван Гешев определи като изключително опасна възможността Конституционният съд (КС) да обяви за противоконституционни разпоредбите от Закона за съдебната власт (ЗСВ), които дават правомощия на прокуратурата да възлага на държавните органи проверки и ревизии при данни за незаконни действия, както и да прилага мерки при наличие на данни, че може да бъде извършено закононарушение.

Искане до КС да обяви за частично противоконституционни текстовете на чл. 145, ал. 1, т. 3 и 6 от ЗСВ отправи (виж тук) служебният министър на правосъдието Крум Зарков, като се мотивира, че надзорът на прокуратурата в тези случаи не е последващ, а се превръща в предварителен и се разпростира неограничено върху дейността на изпълнителната власт.

Според обвинител №1 обаче тези правомощия на прокуратурата са своеобразна защита на гражданите срещу бездействията на администрацията и затова искането да бъдат отнети е опасно. По думите му обаче, КС няма да отмени текстовете, защото темата била изяснена.

„Това е изключително опасно, защото е един от малкото механизми гражданите и гражданското общество да се защитават от административен произвол. Аз съм сигурен, че няма да се случи, защото е безспорно изяснена тази тема според юриспруденцията ни. Това, което се иска е, ако държавните институции не работят и не си изпълняват задълженията, българските граждани чрез прокуратурата или прокуратурата да нямат право да питат дали тези институции работят или не“, обясни виждането си днес главният прокурор преди заседанието на Висшия съдебен съвет.

В искането си до КС министър Зарков поиска тълкуване на чл. 126, ал. 2 от Конституцията в частта „надзор за законност“ във връзка с чл. 127 от основния закон. Според него проверките във всички сфери на управление и на всички нива, които възлага главният прокурор, на практика „възкресяват“ отменения през 1991 г. с новата Конституция общ надзор за законност.

В тази връзка днес главният прокурор добави, че това не са основните проблеми на държавата, като напомни за пореден път зачестилите инциденти на пътя със загинали деца и полицаи.

„Къде виждате държава? Това е вече един социален проблем, бих го нарекъл социална епидемия и резултатът е никакъв. Може би виждаме държава в закриването на специализираните структури, които бяха най-ефикасното оръжие срещу престъпността, корупцията, организираната престъпност и тероризма. Плодовете от това ще ги берем и ги берем от това, което се вижда с мигрантския натиск, в това, че наркотиците масово заливат улиците и застрашават децата ни“, добави Гешев.

Зарков: Тежко на тази страна, в която само прокуратурата може да контролира

Служебният правосъден министър Крум Зарков отговори на главния прокурор, че ако прокуратурата може да прави всичко, тогава няма да има нужда от регулаторни органи.

„Тежко на тази страна, в която прокуратурата е единствената, която може да свърши работа по контрол и регулация. Ако прокуратурата може да прави всичко, за какво са ни регулаторни органи?“, попита Зарков и допълни: „Мислите ли, че прокуратурата трябва да се занимава с качеството на сладоледа? Не!“.

Министърът попита и защо в такъв случай съществуват органи като Комисията за енергийно и водно регулиране, Комисията за финансов надзор и Централната избирателна комисия.

„Когато парламентът не си върши работата, се разпада, а с прокуратурата не се случва нищо, ако не си върши работата. Ако новото издание на Народното събрание не иска да се разпадне, ще трябва да се заеме с конституционните си задължения далеч по-прецизно“, добави министърът.

По думите му, работата на прокуратурата е „да гони престъпниците и да отменя незаконосъобразни актове“, а контролът на администрацията е на други власти, включително на парламента.

„Има стотици органи, които ако не си вършат работата, същата тази Конституция е създала правила да бъдат санкционирани. За разлика от някои институции, политическата власт може бъде променяна“, каза още Зарков.

31
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
НеЕтичен НеМагистрат
НеЕтичен НеМагистрат
01 октомври 2022 2:00
Гост

Всякакви остатъци от екстравагантни соц. институти трябва да се премахнат от нашето правосъдие и това не е опасно, а полезно. Администаривния надзор е псевдопрокурорска работа. Самият административен процес предвижда достатъчно добри механизми за контрол и възможности на заитересованите лица да инициират такъв. Да не говорим, че има административна прокуратура /върховна/, но въпреки това, повечето от върпосната псевопрокурорска дейност е разхвърляна на окръжните и районните прокуратури, които и без това работят повече от останалите.

кисел прокурор
кисел прокурор
30 септември 2022 9:55
Гост

Следва да се посочи, че се касае и за правомощия по адм. процесуалния кодекс, касаещо възможности за въздействие върху незаконосъобразни административни актове, включително и на централно ниво.
А иначе мен такава промяна ме устройва- най сетне ще спрат всички за щяло и нешяло да пишат до прокурора- на местно ниво за за бездомните кучета, за административните си проблеми, за нарушения на различни длъжностни лица. А на централно ниво това ще значи никой нов управляващ да не подава сигнали до прокурора за нарушения на предишните управляващи.

На каскета копчето
На каскета копчето
30 септември 2022 9:24
Гост

Изключително опасно е, че няма кой да противодейтсва на прокурорското бязхаберие и произвол.

мнение
мнение
30 септември 2022 7:45
Гост

Няма по-голяма комедия да очакваш,че прокуратурата ще пази гражданите от беззакония. Прокурату2рата защитава престъпността! Примери: -случая пребитите в метрото. На съд пратен не милиционерът-бияч, а пребитите граждани. -Самоскъсания пагон. На съд пратен не милиционера, който си самоскъса пагона, и набеди невинни граждани, а невинните граждани. Дори след оправдателната присъда със смазващи мотиви-пак не е пратен на съд милиционера, самоскъсал си пагона. -Случая с делата срещу правозащитника Н.К.-Б. Б. подале сигнали ,към 2017 г. до всички софийски прокуратури за престъп ни схеми в автомобилна администрация. Отговорът на прокуратурата-.Б. беше арестуван, и пратен на съд, оправдан. После БЛ. подаде сигнал до едно… Покажи целия коментар »

Тези ли ще ни пазят от произвола, алооооу?!
Тези ли ще ни пазят от произвола, алооооу?!
30 септември 2022 7:50
Гост

Ето пример от дейност в прокуратурата свързана с извършване на беззакония(и случая е проанализиран от съд-тоест място за коментари няма-кактото трябва съдът го е изкоментирал!), останала без последици-случаят от 2001г пред МВР болница, когато шестима прокурори извършват беззакония и тормозят спазилия закона постови Н.(установено и с влязъл в сила съдебен акт-прокуратурата е нарушила закона, а въпросния Н€ е потърпевш от прокурорски произвол, и до ден днешен няма арестувани прокурори по бруталния слу
чай- а и вече давността славно изтече,въпреки съдебния акт, описващ беззаконието):

ТОВА ПРЕСТЪПЛЕНИЕ НЕ Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ
https://www.paragraph22.bg/22-analizi/read/tova-prestuplenie-ne-e-prestuplenie

въпрос
въпрос
30 септември 2022 7:38
Гост

В кое поделение Гешев е изслужил задължителната си наборна военна повинност?

За кое поделение му е мобилизационното назначение по закона за резерва?

Такива ни бяха мистрите - калинки и цецки
Такива ни бяха мистрите - калинки и цецки
29 септември 2022 18:43
Гост

Само да ви ги припомня – Зи Аида някаква си , Ковачева някаква си , Захариева , Леля Цеца , Барни , Ахладова , да не пропусна юридическия корифей Христо Иванов , и на скочилата го Надежда Йорданова , бай Янаки и той е един корифей :))) та сега това бебе без стаж и реална диплома Кримчооо баси юристите та чак правосъдни министри . Всичките взети заедно сигурно имат 10 г реален юридически стаж в залата като – съдия прокурор, адвокат или в следствие за Янаки не се шъ ете вечния депутат без никак във при ис такъв е и… Покажи целия коментар »

Крумчо Сорбоната охххх
Крумчо Сорбоната охххх
29 септември 2022 18:36
Гост

А Крумчо дето не ясно какъв юрист е и какво и къде е учил не се ли извиква . Откъде това самочуствие да говори като последна инстанция ? На каква база – юридически стаж , спечелени дела , научни разработки или написани та отещи закони ….. ??? Та всички знаме коя е майка му и дядо му ? А той си е парашутист – връзкар . Аййй сиктир ! То Гевшев сине с косури , но поне стои по читаво от всичките последни правосъдни министри барабар с Герберските вси калинки , но тия последните минаха всички граници и нямат грам… Покажи целия коментар »

Юрист?
Юрист?
29 септември 2022 16:55
Гост

Ако бъде „отменено“, значи е противоконституционно, т. е. не може да е „изключително опасно“. Ниво кибик пред блока

Свидетел
Свидетел
29 септември 2022 13:00
Гост

НАП да погне Иван Гешев за укрити данъци и разминавания в данъчната декларация. Да му спретне един ревизионен акт, да го видим колко го бива Гешев в данъчния процес!

За протокола
За протокола
29 септември 2022 12:54
Гост

Принципно съм съгласен. Конкретно с оглед изпълнителите:

НЕ! НЕ! НЕ! НЕ! НЕ! НЕ!

Гешев е позор
Гешев е позор
29 септември 2022 12:38
Гост

Най-опасно за една държава е един тъп каскет да оглавява една институция, която спрямо едни мафиоти действа като ПРИКРИВАтура, а спрямо други мафиоти като ПОРЪЧКОратура.

Мирослав
Мирослав
29 септември 2022 12:21
Гост

Трябва промяна в ЗСВ…не към прокуратурата, а към СЪДА! Кога ще се променят правилата, младши съдии да могат да започват и в Административните съдилища, а не след куп години стаж…и то – след конкурс. Невъзможно е да започнеш стартова кариера в Административен съд.

:)))
:)))
29 септември 2022 12:15
Гост

Образно казано прокуратурата има правомощията да осъществява надзор за законосъобразност, да привлича към наказателна отговорност лице, което е осъществило състав на дадено престъпления от Особената част на НК, както и да осъществява надзор над администрацията при издаване на незаконосъобразни актове и да предприема мерки за тяхната отмяна. Докато по-леките АДМИНИСТРАТИВНИ НАРУШЕНИЯ ги борят съответните институции – Комисията за финансов надзор, НАП, Изпълнителна агенция „Главна инспекция по Труда“ и т. н. Освен това всеки прокурор има правото да се самосезира, когато прецени, че е извършено дадено престъпление или пък има опасност от такова. Като с постановление ЗАДЪЛЖАВА органите на МВР, ДАНС,… Покажи целия коментар »

Проскубания бухал
Проскубания бухал
29 септември 2022 11:54
Гост

„че надзорът на прокуратурата в тези случаи не е последващ“ Думата надзор не включва ли в себе си идеята предварително и текущо спазване на закона? Какво му пречи на Зарчо толкова да има постоянно наблюдение на администрацията с цел предотвратяване извършването на престъпления? Недалновидно е да се правят промени в нормативната база, само защото конкретна личност, заемаща важен пост ни е неприятна и искаме да си отмъстим. Хората така и не проумяха, че важни реформи се правят след внимателно изследване на процесите в обществото и трябва да са с хоризонт над 10 години, а Христо Иванов навсякъде тръби – дайте… Покажи целия коментар »

Anonimen
Anonimen
29 септември 2022 11:45
Гост

Решението ще бъде интересно. Дано по-скоро да излязат с него.

Лазар
Лазар
29 септември 2022 11:43
Гост

Не може да преживее закриването на специализираните структури.

Красимир
Красимир
29 септември 2022 11:44
Гост

Поръчкови съдилища и прокуратура. Ясно е за всички. Добре, че ги закриха.

Да живей живей ... юридическият Труд!
Да живей живей ... юридическият Труд!
29 септември 2022 12:56
Гост

Маломирчо, а всички останали не са, а? Нали?

Кики
Кики
29 септември 2022 11:41
Гост

Ей, колко е чувствителен на темата за правомощията на прикриватурата.

Девирски
Девирски
29 септември 2022 11:30
Гост

Поредната порция цинизъм.Облечена обаче, като любов към народа, както и демократичните принципи

Мързеливеца
Мързеливеца
29 септември 2022 11:29
Гост

Повече не искам да му слушам глупостите на това чучело. Кукла на конци на ГЕРБ.

Пепи
Пепи
29 септември 2022 11:40
Гост

Излага се тотално за пореден път.

Гинчев
Гинчев
29 септември 2022 11:29
Гост

„Ела ме ритни“ ти е цялата работа, ГеПшев

Легитимен
Легитимен
29 септември 2022 11:28
Гост

Репресивния апарат трябва да може да работи, така е. Борисов и кукловодите му библиотекари няма да оставят ей така да дойде демокрацията. Бързо го измислиха ’89 – 90та година, дай да им дадем една „демокрация“, но ние задкулисно ще решаваме кой какво да прави и как. Което си е пак тоталитаризъм.

Безгрижен
Безгрижен
29 септември 2022 11:27
Гост

Сори, пич. Няма как да ти вярвам и на една дума, когато единствения момент, в който не лъжеш е когато не си отваряш устните. Перефразирам иначе готиния човек и творец Любен Дилов, който обаче сега е част от ГЕРБ и се мята да защитава политическите интереси и „ценности“ на една крадлива партия. Та той се изпляска така за К. Петков във фейсбук. Нооо никога няма да каже и копче срещу Гешев.

Дефорски
Дефорски
29 септември 2022 11:25
Гост

Този пак ли се е изцвъкал?

Мишев
Мишев
29 септември 2022 11:25
Гост

Да, важно е за началниците ти от ГРОБ да могат да репресират който е нужно от администрацията, ако не им разписва документите за незаконни строежи по София, за магистрали и каквото още се сетиш.

Каменова
Каменова
29 септември 2022 11:24
Гост

Хайде кажи колко дела срещу държавната администрация и нейния произвол има в последните 5 години? Че прокуратурата да си е мръднала пръста и да е накарала държаваната администрация да работи.

Демирев
Демирев
29 септември 2022 11:23
Гост

Вероятно няма да се случи, така е…ако ГЕРБ управлява

Христов
Христов
29 септември 2022 11:23
Гост

Така е. Ние сме хора на риска. Защото е също така и изключително опасно ти да си главен прокурор, но явно живеем по този начин вече колко години станха.