ВСС се отказа да закрива и обединява районни съдилища
Моделите за реформа
Модел 1 предлага превръщането на някои слабо натоварени съдилища в териториални отделения към районни съдилища в областните центрове или друг съседен съд.
Модел 2 пък предвижда закриването на някои слабо натоварени районни съдилища и обединяването към други съседни.
Модел 3 не е всъщност модел за реформа на районните съдилища, е представлява идеи за преместване и командироване на съдебните служители.
Модел 4 е най-радикалният като в основата му е превръщането на окръжните съдилища в основни първоинстанционни, а масово районните съдилища се предвижда да станат териториални отделения, като се запазят основно тези в областните центрове. Те трябваше да разглеждат т.нар. леки, бързоликвидни дела. Това на свой ред означава и по-малък брой районни съдии. Затова останалите трябва да бъдат повишени в окръжните съдилища, а окръжни съдии пък ще бъдат „качени“ в апелативните съдилища.
Няма да има закриване, вливане или обединяване на районни съдилища. Съдийската колегия на Висшия съдебен съвет (СК на ВСС) се отказа да прилага който и да е от разработените модели за реформа на съдебната карта. Основният мотив за това е липсата на каквато и да е подкрепа от законодателната, изпълнителната и местната власт, от професионални организации, адвокати, нотариуси и др. при проведените обществени обсъждания това лято за пилотното въвеждане на някои от моделите.
През май т.г. СК на ВСС предприе първи стъпки към прекрояване на съдебната карта. Тогава кадровиците откриха процедура за реорганизация на няколко районни съдилища от три съдебни района, като идеята беше да бъдат „разиграни“ различни варианти за реформата им – някои от тях да бъдат изцяло закрити, а други обединени.
Първият съд е от района на Стара Загора. Идеята е да бъде закрит районният съд в Гълъбово, а приемник да стане съдът в Раднево.
Второто пилотно предложение се отнасяше до районните съдилища в Тополовград и Елхово, които се намират в Ямболския съдебен район. В този случай ВСС обсъди няколко варианта за реформа – или РС-Тополовград да се влее в съда в Елхово, или пък да бъде обединен с РС-Харманли. Проблемът е, че община Тополовград е в Хасковска област, а съдът е в района на Ямбол.
Третият съд е от Добричкия район. Тук идеята беше районният съд в Каварна да се обедини със съда в Балчик.
А четвъртото предложение беше районните съдилища в Трявна и Дряново да станат териториални отделения към РС-Габрово.
Заради това ВСС проведе редица обществени обсъждания и в нито едно от тях не срещна подкрепа от всички институции и хора, извън съдебната власт.
По повод резултатите от дискусиите, председателят на ВАС Георги Чолаков заяви днес: „За да има реформа на съдебната карта, са необходими задълбочени обсъждания и подкрепа от всички останали власти. Не съществуваме сами за себе си. Апелирам към останалите две власти, защото това не е само наш проблем. Съдебната реформа е неизбежна, но трябва да се направи след консенсус на всички нива, защото тя рефлектира върху държавността и достъпа на гражданите до правосъдие“.
Служебният министър на правосъдието Крум Зарков, който се включи в заседанието на СК на ВСС именно по въпроса за съдебната карта, заяви, че дебатът за съдебната реформа не трябва да се ограничава само във ВСС.
По думите му една от причините да няма подкрепа за нито един от моделите е, защото дискусията беше затворена в съдебната система и не се разбираше достатъчно добре, че това не е въпрос за зачеркване на един или друг съд, а има отношение към много дълбоки реформи в страната – административно-териториалното деление, дълбоки демографски проблеми, данните от последното преброяване и други процеси, които излизат.
„Ясно е какво не може да се направи – не може просто да се определи нова съдебна карта и да се определи този или онзи модел. Трябва да видим какво може да се направи на база на докладите, така че в рамките на съществуващата система да се изравни натовареността, като това може да стане със законодателни промени и това да бъде достатъчно ефективно“, каза Зарков.
И допълни: „Докато страната ни намери онази политическа стабилност, полезната част от работата ни ще бъде да идентифицираме онези законодателни промени, които да направят така, че ситуацията да стане по-търпима, защото в много съдилища е нетърпима“.
Както „Лекс“ писа, в рамките на проекта за изработването на Единната информационна система на съдилищата, бяха разработени четири модела за реформа на съдебната карта (какви са те виж в карето).
Съдийската колегия, а впоследствие и Пленумът на ВСС хареса най-радикалния вариант – Модел 4.
Миналата година тогавашният служебен министър на правосъдието проф. Янаки Стоилов организира обществено обсъждане, на което стана ясно, че никой, дори и някои съдии, не харесват този модел. Така идеята беше изоставена, а СК се ориентира към останалите варианти. Но при проведените тази година обществени обсъждания по места е имало силен отпор и срещу тяхното осъществяване.
Резултатите от дискусията бяха съобщени днес от Даниела Марчева. „Всички подчертават важността на съда в местната общност както с оглед достъпа до правосъдие, така и с оглед престъпността в района, така и с оглед икономическата и бизнес среда. Изказаха се категорични становища, че закриването на един съд би увеличило разстоянието от крайните населени места в областта до съда-правоприемник и този затруднен достъп до правосъдие се изразява в по-голям финансов, времеви ресурс за получаване на съдебна услуга. На всички обществени обсъждания стана ясно, че проблемите в социално-икономическото и демографско развитие на региона имат пряко изражение във влошена пътна инфраструктура и съответно закриване на съществени транспортни линии“, каза Марчева.
После допълни: „На практика сериозните затруднения от гледна точка на достъпа до правосъдие ще изпитат най-слабите социални слоеве на обществото – доколкото в малките населени места е останало предимно застаряващо население, с ниски доходи, без лични автомобили и без нужната социална подкрепа от държавата. Подобни пътувания ще оскъпят придвижването и на съдиите, които са се установили в съответното населено място. В райони като Каварна и Елхово се касае и за гранични райони, в които трябва да се държи сметка и за разстоянието и проблемите с придвижването, което представителите на МВР, армията и общините следва да преодоляват при мигрантския натиск“.
Марчева посочи, че гарантирането на достъпа до правосъдие е най-важно за функционирането на една правова държава, защото лишаването на цели обществени групи от участие в правораздавателния процес руши доверието в правосъдието.
Тя допълни, че трябва да се държи сметка, че това би довело и до закриването на адвокатски и нотариални кантори, което също води до ерозия на достъпа до правосъдие и спазване на принципите на правовата държава. По думите ѝ закриването, вливането и обединяването на районни съдилища няма да реши основния проблем, свързан с неравномерното натоварване и финансови икономии.
„Имаме избран Модел 4, срещу който имаше възражения. Има възражения и срещу останалите модели. Въпросът е дали ВСС може да си позволи да закрива съдилища само по свое собствено усмотрение и дали не следва една реформа да бъде достатъчно добре обсъдена и да има общ консенсус“, заяви Марчева.
С оглед резултата от обсъжданията, тя вижда засега два подхода за разрешаване на въпросите със съдебната карта. Единият е преразпределение на съдии, за което са необходими законодателни промени, защото в момента ЗСВ не позволя магистратите да бъдат „премествани“ в друг равен по степен съд само по критерий изравняване на натовареността.
Другият подход е регулиране на разпределението на делата, т.е. изменение на подсъдността.
Може да се предприемат и административни мерки – т.нар. командироване на място на съдии от един слабо натоварен съд в разглеждане на дело в натоварен. Това може да се приложи в закритите граждански и търговски производства, които не налагат провеждане на открити съдебни заседания и няма да има нужда съдиите да пътуват. Напротив, чрез ЕИСС те ще имат достъп до съответното дело и ще могат да го разгледат и приключат дистанционно. Но и за това са необходими промени в ЗСВ.
Атанаска Дишева заяви, че е участвала в обсъжданията по места и за нея е било интересно и притеснително колко силен е бил общественият натиск срещу идеята изобщо за реформа.
Тя не беше съгласна и с „реставрацията на говоренето и прилагането на Модел 4“, който по думите ѝ няма да разреши проблемите с натовареността, нито със свръхобезпечеността със съдии. „Единственият въпрос, който щеше да разреши е бързото кариерно израстване на голяма част от магистратите. Това обаче щеше да е еднократно, без яснота и предвидимост в кадровото израстване в бъдеще. Прилагането на този модел беше свързано с множество законодателни промени, които включваха нарушаване на основни принципи на правото, включително регламентирани в Конституцията, промяна на родовата подсъдност и в много случаи на местната. Този модел щеше до доведе до застрашаване на независимостта на съдиите с едноличното решаване на въпроса за разместването им от съд в съд по графици във временни състави. Той предполага и значително финансово бреме“, каза Дишева.
И попита дали не е време и дали не е необходимо ВСС да преразгледа решението за одобрението и прилагането на Модел 4, за да се преустанови повдигането на този въпрос.
Служебният министър напомни, че е присъствал на обсъждането на този вариант за реформа. И категорично заяви: „Няма и не може да бъде приложен този модел. Това трябва да бъде ясно“.
По думите му обаче нещата не могат да бъдат оставени в сегашното им положение и трябва да се намерят полезните решения за преразпределение на натовареността по приемлив начин.
45
Коментирайте
Благодарим ви, че предоставяте такава полезна информация five nights at freddy’s game. Имах проблеми с много въпроси по тази тема. Ще остана с теб!
Върховният съд на Касационната инстанция отказа идеята за затваряне и обединение на някои районни съдилища. Тази новина е добра и за monkey mart, защото това означава, че те ще продължат да имат достъп до правосъдие в тези райони и ще продължат да предлагат своите продукти на местните жители.
Обичам тази игра. Не мога да спра да я играя, невероятна е: fireboy and watergirl
Аз лич о и СУ е крие и от позицията на наблпденията ми през последните 30 г. не успях да видя и да одобря , да почуствам удовлетвореност от някаква реформа , а дал Биг много се изсипаха и ВОД Еди ха само дс разсипия и то най- вече на провинцията и малките селища . Ето и някой реформи- ичилище ата мрежа , болнична, пенсионна , приватизация….. , военна реформа,полиция …… и неспирната съдебна реформа ????? Има ли някой да се похвали с положителен резултата и одобрение на населението/ потребителите / или професионалните общности ????? Въобще кой каза, ме реформа… Покажи целия коментар »
Много страхлив висш съдебен съвет. Те ако чакат някога да има пълен консенсус по която и да е тема никога нищо няма да бъде свършено.
Беше ясно изначално, че без административнотериториална реформа няма как да се направи ефективна реформа на съдебната карта. Но според мен няма да има политическа воля за това – никоя партия няма да си вкара таралеж в гащите още повече преди местни избори…. Административният капацитет на областите/ общините е незначителен. при това разпределение на населението трябва да има не повече от 7-8 областни центрове, а общините да се редуцират наполовина. Тогава естествено ще трябва да намалеят и окръжните и административните съдилища, както и районните. Нормално е да има районен съд за няколко общини напр. с общо 50 000 души население, всичко… Покажи целия коментар »
Популизмът не е от вчера. Особено у нас.
Не зная някой да е очаквал нещо от този ВСС- най-малкото съдебна реформа и то смела, а не имитация на хартия. Потупайте топката още малко и оставете следващите да се заемат с трудната задача за реформата- не е за вас тази работа.
Има множество районни съдилища, които съществуват в защита на принципа „(равен) достъп до правосъдие“. Демографската картина на страната обаче не говори в полза на запазване на подобни съдилища. В много от районните съдилища в страната (а и прокуратурите), извън областните градове, са съставени от съдии, които пътуват от друго населено място – най-често от областния град. Не само това – в много подобни съдилища и адвокатите, осъществяващи защитата не са от същото населено място, а често пътуват от други градове. Вече имаме няколко области с население под 100 000 човека. Съдилищата в много общини чисто и просто не могат да… Покажи целия коментар »
Абе защо не вземете да закриете и хранителните магазини в малките градове и да се свършва
Страшна аналогия – съд и хранителен магазин!
Давайте по-сериозно.
Няма нужда от съд на всяка колиба.
Скоро в България ще има градове-съдилища, това ще са населени места в които цялото население ще работи в местното съдилище, там безработицата ще е нищожна, а средната работна заплата висока, така съответните кметова ще отчитат висока успеваемост на местната политика водена от съответната партия. Държавата от своя страна ще се заеме да осигурява работа за тези градове-съдилища, ще преразпределя деля примерно от видинско в бургаско и т.н.
То това не е майтап , а реалност . Преди време кметът на Трекляно докладваше по телевизията , че в неговата община няма безработица . Просто няма население в работоспособна възраст , а тези които все пак са такива …..работят в общината и нейни структури . Антиутопията за „град-община“ е факт . По официалните критерии много общини са за незабавно закриване , а градове трябва да добият незабавен селски статут . Монетата има и обратна страна – докато в малки населени места всеки втори е общинар или служител в съда , то в големите градове /София , Пловдив , Варна/… Покажи целия коментар »
Реформите едва ли са в това, да се сменят табелките. Реформа е да се утвърди единен дух на действие, екипност, а не подигравка спрямо отдалечените райони.
Във всяко село навремето е имало библиотека – аз поне съм свидетел, може и без библиотека, а и вече има интернет, но все пак.
Може и без съд, но е признак на цивилизация, ама като се сетя за какво говоря и – млъквам. Хората се борят за живота си по населените места.
Преразпределение на съдии…колко хубаво звучи само. Под „преразпределение“ на съдии моля да се разбира районни съдии. Все пак окръжните и апелативните имат статут на важност във висока степен и тях реформите ги подминават. Тях съм сигурен, че няма да ги местят. Как ще преразпределят съдии ли? Лесна работа – на принципа наш човек… Всъщност в доста европейски държави има принцип на разпределение, но не е завинаги. В някои държави колегите са длъжни да сменят материята или мястото, но пак не е завинаги. То и сега има принцип на уседналост, ама как изкусно се заобикаля… Не знам, някак си ми се… Покажи целия коментар »
Трябва да се гледа и от страната на хората – потребителите – ако си от едно село, почти нямаш време да се разкарваш до града – тук в София има Кауфланд на всяка крачка, примерно, а по селцата и градчетата ходят да пазаруват извън населеното място – което е разкарване, а ако и съдът им отнемат, то съвсем.
По-скоро ще се отказват да водят съдебни дела.
Съдебната система се гради на съдебни дела, ако останат само на свидетелства за съдимост – ще се закрият от само себе си.
Съд трябва да има – горе-долу както има пожарна команда, лекарска мрежа, училищна мрежа.
Предлагам ВСС за „Оскари“ за всичко – оригинален сценарий , режисура , постановки и каскади , главни и второстепенни роли и т.н. ОТЛИЧНО ТУПКАНЕ НА ТОПКАТА , яко получаване на заплати …..и предизвестен НУЛЕВ резултат по съдебната карта , а и по всичко , което трябваше да вършат . „Радикалният модел“ за реформа естествено не мина – той и затова беше избран , за да не мине. ПЪЛЕН ИДИОТИЗЪМ е да се поддържат структури , които нямат работа . Въпрос е и на елементарна справедливост -или им създаваш работа , или сливаш , закриваш и пр. Всичко това може да… Покажи целия коментар »
Но като закриеш съда, не намаляваш интересът към съдебните процедури – хората отново ще искат тази услуга, тоест – няма да се намалят разходите за съдии и секретари и деловодители.
Пример – малък град – Брезник, най-близкият съд е вероятно – Перник. Велинград – къде ще ходят, като и теснолинейка не работи. Смолян – то няма къде и там. Своге – ако се закрие – ще трябва до Костинброд.
Освен всичко съдилищата работят и в тясна връзка със службите по вписвания и всички архиви трябва да се местят в Перник, ще стане какафония, ще е трудно.
Какъв „интерес към съдебните процедури“ може да има в СЕЛО , което по традиция все още е град и има 3000-4000 души население ???? предимно бабички ….. Тези български граждани имат нужда от други , много по-важни услуги – най-вече здравеопазване , лични лекари и специалисти , дърва за огрев , социални услуги и патронаж , свестен път , автобусна линия до града и т.н. Вместо да се плащат грешни пари за „достъп до правосъдие“ ако трябва да се вдигнат пенсиите с добавка за обезлюден район . Смятам , че и самите хора ще са съгласни . Няма да са… Покажи целия коментар »
А какво стана със специалистите?
Пак ли потулихте нещата?
Чакаме развитие!
Съдопроизводството е скъпа дейност. В някой малки населени места няма болници, а те за Съд реват.
Безспорно.
Е, какво? Работим за гласоподавателите, т.е. съдиите.
Така излиза в крайна сметка.
Ако се промени административно-териториалната карта, т.е. на общините в България ще се решат и много други проблеми. Ето пример – община Ивайловград е с население 6000 човека, Дряново с 10 хиляди, Трявна също 10 хиляди, а тя има и една камара „села“ с по един-двама души население. Да се обединяват малките общини в една по-голяма, така да се направи един „хубав“ общински център със съд, прокуратура и Районно управление на МВР, щото има общини без полицейски управления, а само участъци с по 3-4 човека. И след това да се мисли за закриване, обединяване и тем подобни идеи за съдилищата …… Покажи целия коментар »
Много добра идея.
Да се почне със закриване на административните структури по малките като население места – областни управи, териториални поделения на агенции, дирекции, офиси и т.н.
10 г. го влачат този казус, който е наложително да се реши. 10 г.
И кой е казал, че трябва промяна на принципа- няма съд, няма проблем? Що за малоумна реформа е това? Как точно ще се реши проблема на СРС, например, като закриеш съда в Ивайловград, например?
Стига вече с тези реформи от типа „режи и после ще му мислим“.
Първо режат, после кроят. Класика в жанра.
Е, ще им се „радваме“ на глупавите предложения още известно време. Няма интерес от институциите да се сменят членовете на ВСС.
Време е това ВСС да се смени с адекватно такова.
Нямам какво да кажа. Поредното безумно решение и измислица на хора, които са далеч от проблемите на населението.
Бих искал да знам как мога да получа подкрепа. Какво объркващо решение
@drift boss
Тотален игнор явно са получили през лятото
На цялата мара втасала ни остана да разбишката и съдебната карта в страната. Народа се чуди как ще оцелява.
Определено това е добра новина.
Няма как да имат подкрепа от никого, защото лятото се занимавахме с поредните предизборни кампании. Влизаме в една много глупава спирала, от която ГЕРБ се дуят, че са спечелили, но реално гласуват за тях само хората от платения вот, корпоративния и тези, които са натиснати в провинцията, че ако не изберат метсния дерибей, няма да имат препитание.
Съдия от натоварен районен съд:
А кой ще възстанови неимуществените вреди, които съм претърпял от хаотичните и изцяло в ущърб на РС /и в полза на горестоящите/ действия на висшия кадрови орган?
В кой закон и доктрина пише, че съдебната реформа, която е обусловена от демографския срив, трябва да се реализира чрез закриване или обединяване само на РС-ща, а раздутите, а в същото време щатовете в горестоящите – да си оставят същите или даже увеличават?
Кой? Кой? Кой?
В случая не смятам, че ВСС нямаха право. Можеше да се опита наистина пилотно и да се види, че ако не става нищо от този план, просто няма смисъл да се реализира. Сега, по стара родна традиция, веднага казваме: „О, това няма как да се случи“. Ние сме царе да казваме, че нещо няма да стане, а не да видим как ще стане.
Ами няма да има подкрепа. Как да има подкрепа. Това е нелепо решение.
Не мога дапреценя дали това е за добро или за лошо
И аз така.
Във всички сфери на живота потърпевши са малките хиро, малките села, малките градове , малките фирми, малките съдилища и т.н. Защо никой не се замисля за реформа на ВСС, Инспектората към ВСС, многобройните агенции, комисии и пр.
It’s encouraging that some people are still putting in significant effort to keep their websites up fnaf.