ВСС подсеща председателите на съдилища да предлагат колеги за награди
Ще се създадат детайлни правила за определяне на премиите на натоварените съдии
Комисията по натовареност към Съдийската колегия подсеща председателите на съдилища да отправят предложения за награждаване на магистрати. Същевременно тя ще сформира работна група, която да разработи много по-конкретни правила за определяне на допълнителните възнаграждения на съдиите от натоварените съдилища. Това става ясно от протокола от заседанието на комисията на 19 февруари 2020 г.
Въпросът за отличаване на силно натоварените магистрати е поставен от председателя на комисията Даниела Марчева. „Прекомерната натовареност на една част от съдилищата в страната е комплициран проблем, който рефлектира в качеството и срочността на правораздаването, респективно в доверието в съдебната система. Голяма част от съдиите в натоварените съдилища ежедневно полагат неимоверни усилия, за да компенсират дефектите от този системен проблем, за сметка на времето за почивка и личен живот. Освен използване на различни средства за решаване на проблемите, водещи или резултат от прекомерната натовареност, считам, че успоредно следва да бъдат използвани всички законови механизми за създаване мотивация на високо натоварените магистрати, както и при възможност да бъде овъзмезден трудът им по достоен начин“, казва тя.
Има две възможности съдиите да бъдат отличени. Първата е регламентирана в чл. 233, ал. 6 от ЗСВ, според който въз основа на степента на натовареност на съответния орган на съдебната власт Висшият съдебен съвет определя допълнително възнаграждение на съдия, прокурор или следовател.
Неотдавна Пленумът на ВСС промени правилата си за определяне на ДМС като посочи условията, при които се дават премии – за постигнати резултати за текущата и по конкретни задачи, както и въз основа на степента на натовареност. Допълнителните възнаграждения не могат да бъдат повече от четири основни заплати за една година.
Комисията по натовареност обаче стига до извода, че тези критерии са прекалено общи и има нужда от по-детайлни правила. „Независимо, че във Вътрешните правила за определяне и изплащане на средства за допълнителни трудови възнаграждения е предвидено в кои случаи в органите на съдебната власт могат да се получават допълнителни възнаграждения, конкретика, допълваща законовата (чл. 233, ал. 6, изр. 1 ЗСВ), не се открива и показатели, по които да се определя размера на допълнителните възнаграждения по отношение на магистратите извън специализираните съдебни органи, липсват. Този празнота създава практически затруднения при прилагането на законовата възможност, предвидена в чл.233, ал. 6, изр. 1 от ЗСВ, още повече, че допълнителното възнаграждение трябва да бъде определяно въз основа на ясни стандарти, позволяващи справедливо и равнопоставено стимулиране на съдиите в зависимост от степента на тяхната натовареност“, изтъкват от членовете на комисията.
Затова те решават, че е целесъобразно да бъде създадена работна група с широка представителност на съдии, която да изготви конкретни критерии за определянето на премии на натоварените магистрати. „Тяхното участие в състава на работната група ще даде възможност да бъдат взети предвид всички практически съображения при изработване на правилата, които от своя страна ще предпоставят обективност, равнопоставеност, прозрачност и предвидимост при определяне на размера на допълнителните възнаграждения по отношение на абсолютно всички магистрати в органите на съдебната власт“, отбелязват от комисията.
Кадровиците допълват, че приемането на ясни стандарти за отпускането на премии въз основа на степента на натовареност „ще се яви неизменна част от процеса по създаването на ефективен модел за формиране на възнагражденията и допълнителните придобивки на магистратите“.
Заради това комисията е решила да изпрати писма до шефовете на апелативните съдилища, които в двуседмичен срок от получаването им трябва да определят по един представител от районен, окръжен и апелативен съд в работната група. Писмо е изпратено и на председателя на Върховния административен съд Георги Чолаков, който да посочи петима магистрати от административни съдилища.
Неотдавна председателите на софийските градски и районен съд Алексей Трифонов и Александър Ангелов поискаха ВСС да определи допълнителни възнаграждения на натоварените съдии там. Засега няма развитие по писмата им.
Подобен проблем за спецправосъдието няма, защото преди няколко месеца двете колегии приеха правила за индивидуална оценка на работата на магистратите, в които подробно са изброени условията, въз основа на които се отпускат премии за тях. Разликата в случая е, че докато за тях в закона се казва, че получават до шест заплати на година, за натоварените не е посочено по колко може да вземат. ВСС се опита да го уреди и в правилата за допълнителни възнаграждения записа, че натоварените съдии и прокурори получават до четири заплати.
Същевременно на последното заседание на Пленума на съвета беше приета бюджетната прогноза на 2021-2023 г., според която за спецправосъдието се предвидиха до четири заплати премии, а за натоварените – до три.
Втората възможност за отличаване на съдии е в чл. 303 и чл. 304 от ЗСВ. Според тези две разпоредби по предложение на съответния председател колегията може да поощри магистрат със служебна благодарност, личен почетен знак, предсрочно повишаване в ранг и с парична или предметна награда.
„Като ресорна комисия, ангажирана с проблемите на натовареността на системата, бихме могли да поискаме информация от административните ръководители на свръхнатоварените съдилища за съдиите, които в дейността си през изминалата година са постигнали едновременно високо качество и разумни срокове при постановяване на актовете си, след което конкретните предложения да бъдат обсъдени от комисията по натовареност с оглед възможното алтернативно приложение на една от двете хипотези на чл. 303 ал. 3 от ЗСВ – отличие или награда“, е предложила на заседанието на комисията на 19 февруари Даниела Марчева.
Комисията обаче решава, че за да бъдат определи поощрения и награди по чл. 303 от ЗСВ, трябва да има предложение от председателите на съдилища. „Законодателят е определил оправомощените лица с оглед обстоятелството, че именно тези субекти имат непосредствена представа от работата на магистратите и могат да преценят дали са налице условията за поощрение“, казват членовете на комисията. И добавят, че само въз основа на такова предложение Съдийската колегия може да поощри магистрат. Затова стигат до извода, че трябва да се изчака постъпването на предложения от председателите.
Кадровици обясниха пред „Лекс“, че целта на дискусията в комисията е административните ръководители да бъдат подсетени, че имат законова възможност да предлагат съдии за поощрение и да се възползват от нея. Практиката до момента показва, че Съдийската колегия дава парични награди от по 1000 лева на магистрати, които се пенсионират.
18
Коментирайте
Защо ли бавят отговорите на писмата от Алексей Трифонов и Александър Ангелов?
Имат си приоритети хората.
Детайлните правила за определяне на премиите са изключително важни с оглед правилното определяне на размера им.
Напълно подкрепям Даниела Марчева. Отдавна трябваше да се реши проблема с натовареността. В СРС е изключително тежко да се работи.
Има съдии, които заслужават да бъдат поощрени по един или друг начин. Проблемът е в председателите на съдилища. Те се опасяват, че ако предложат едни, другите ще скочат защо точно тези колеги са наградени. И за да е мирно и кротко всичко, не внасят предложения във ВСС, освен ако някой не се пенсионира. А това за мен е грешно. Не знам дали е правилно да дам пример с частния сектор, но там, ако някой бъде поощрен за добрата работа, колегите му започват и те да се стремят към това. Получава се нещо като вътрешна конкуренция. Затова си мисля, че стимулът… Покажи целия коментар »
Вижте какво, съвсем нормално е ако имаш повече работа от другия да получаваш повече. Времената на мракобесния комунизъм минаха. Тогава един работи, като замаян в завода, другия се чеше и пуска лафчета по цял ден и накрая на деня всеки си тръгва с еднаква надница.
Защо? Ти бил ли си в завода и кои беше – от тия дето пускат лафчета или от тия дето работят? Предполагам от първите.
Аз къде съм бил няма никакво значение в момента! Значи аз и да съм бил в завода и да не съм бил фактите са едни. Едно време се плащаше еднакво на всички, независимо дали си мързел или се трудиш. Как такава система ще те стимулира да се развиваш и изобщо да работиш по-активно от другите? Аз и да не съм бил в завода съм имал приятели, които са били там.
А ясно. И вие сте на принципа – един ми каза, че друг му е казал….
Принципно политика на онези времена, да се доносваме. Нищо ново.
Добра инициатива. Подкрепям.
Ма защо трябва председател на съдилищя да дава предложение, за това някой да бъде финансово стимулиран с бонус? Пък той да е покрил някакви критерии. Наистина къде ли не в държавните институции дават бонуси на всеки три месеца без каквито и да било коментари. Е, разбира се, трябва да си ходил на работа. Но това е всичко.
Ама на тях колко са им заплатите? За едни 300 лв или дори да са 800 ли да им правят предложения от висшестоящ и да се гледа служителят какви задачи е изпълнил? Айде стига. Те ниски заплатите им та се чудят какво да правят. Съдията не взима 600 лв. Има защод а се проверява и да се предлага за ДМС.
Допълнително финансово стимулиране или ДМС си има и в НАП примерно. Значи НАП не знам какви пари печели от всички, които тараши, обаче на 3 месеца си вземат по една заплата отгоре. Защо и в съдъ да не вземат? Нима правят по-малко? Нима не са заслужили? Нима не са учили в пъти повече от един НАП-аджия ?
Освен да получават добри пари и бонуси е добре да им наврете и някакив камери или подслушвателни уредби. И който подкрепя престъпниците нека се счита за съучастник в престъпления и да лежи колкото тях!
Задкулисието и оневиняването на престъпници трябва да спре. Това се случва, защото някой някъде взема пари. Хайде съдии и прокурори да започнат да са доволни от парите си и да си знаят, че има изключително висок стандарт и няма как да се пропусне, че някой например е взел подкуп. Така ще спрат да слугуват на подземните босове, които няма какво да се лъжем и сега съществуват.
Естетсвено, че трябва да се направи ясно изразен метод за допълнително финансово стимулиране. Примера е от Германия и е в посока на полицията, но и тук важи. Ако в Германия те спре полицай и ти искаш да му пробуташ подкуп от 50 евро, той не вижда защо да ги вземе, като за това може да изгърми и да си загуби голямата заплата на месец.
Още повече, че вината в случая е и на двамата.
И не виждам защо спецмагистратите да получават повече. С какво са повече от другите колеги? Да не говорим, че въобще не са натоварени с дела.