Тричленен състав на Върховния административен съд (ВАС) потвърди наложено от Прокурорската колегия на Висшия съдебен съвет (ПК на ВСС) наказание намаляване на заплатата на прокурорка, забавила над 60 дела и преписки. Бързината при изпълнение на задълженията на обвинителите е съществено условие за ефикасността на правото на държавата да санкционира противоправно поведение и е гаранция за защита на пострадалите, посочва ВАС в решението си. То не е окончателно и може да бъде обжалвано пред петчленен състав на съда.

На 5 януари 2023 г. районният прокурор на Благоевград Борислав Ковачки внася предложение за образуване на дисциплинарно производство срещу прокурорката Румяна Иванова. Ковачки посочва, че за периода 2019-2022 г. тя е забавила 29 досъдебни производства и 41 преписки. Това е станало, въпреки че Ковачки многократното е обръщал внимание на колежката си, че е изтекъл срокът за произнасяне.

Прокурорската колегия образува дисциплинарка срещу Иванова. През есента на миналата година дисциплинарният състав внася предложение за налагане на наказание „намаляване на заплатата с 10% за 6 месеца“ на Румяна Иванова като от изброените забавени дела са изключени пет, защото за тях е изтекъл 6-месечният давностен срок за образуване на дисциплинарно производство.

Така, на 9 октомври 2024 г. ПК на ВСС наказва Иванова за системно неспазване на сроковете и за неизпълнение на други служебни задължения по 24 досъдебни производства и 41 преписки. Забавянията са от 6 дни до 434 дни.

Прокурорката обжалва наказанието пред Върховния административен съд, който обаче потвърждава решението на Прокурорската колегия.

Разпоредбите на чл. 307, ал. 3, т. 1 и 4 ЗСВ, определят като дисциплинарно нарушение системното неспазване на сроковете, предвидени в процесуалните закони, и неизпълнение на други служебни задължения. Тези две нарушения са частен случай на неизпълнение на служебните задължения на магистрата. Извеждането им като самостоятелни нарушения е проява на значението, което своевременното изпълнение на задълженията на прокурора има за спазване на законността. Бързината при осъществяване на служебните задължения на прокурора е съществено условие за ефикасността на правото на държавата да санкционира противоправното поведение и гаранция за защита правата на пострадалите“, посочва тричленният състав на ВАС с председател Хайгухи Бодикян и членове Юлия Тодорова и Слав Бакалов (докладчик) в решението си.

Върховните съдии отбелязват, че в случая е установено системно неспазване на сроковете. Те е добавят, че нарушението е формално, а не резултатно, защото не е необходимо да е настъпил противоправен резултат. ВАС допълва, че законодателят е въвел общо задължение на прокурора да проведе досъдебното производство в предвидените в НПК срокове.

Съгласно чл. 46, ал. 2 НПК прокурорът ръководи разследването и осъществява постоянен надзор за законосъобразното му и своевременно провеждане. Това негово правомощие е в пряка връзка с разпоредбата на чл. 234 НПК, която определя сроковете за извършване на разследването и правното им значение за законосъобразността на извършените процесуални действия. Освен това общо задължение, процесуалният закон определя и отделни конкретни срокове, за извършването на дадени процесуални действия“, казва още ВАС.

Нататък върховните съдии посочват, че при определянето на наказанието колегията е отчела натовареността на прокурор Румяна Иванова, както и тази на районната прокуратура в Благоевград. От представените справки станало ясно и че колегите ѝ са поемали част от нейните дела. Затова ВАС изтъква, че не може да се направи извод, че е по-натоварена от останалите прокурори и затова върховните съдии приемат за правилен аргумента на ПК на ВСС, че нарушенията на Иванова не може да бъдат оправдани с по-голяма служебна натовареност.

ВАС отхвърля и твърденията на прокурорката, че са изтекли давностните срокове за търсене на дисциплинарна отговорност за шест от изброените в решението на ПК на ВСС забавени досъдебни производства. Те са били предмет на друго дисциплинарно производство срещу Румяна Иванова, но тя продължавала да не изпълнява задълженията си по тях, става ясно от решението на ВАС.

При установените в процесуалните закони инструктивни срокове за извършване на определени действия от съдии, прокурори и следователи неизпълнение на служебните задължения е налице в следващия ден след изтичане на срока, като нарушението продължава всеки ден след това. В този смисъл, независимо че във връзка с едно и също бездействие е било образувано дисциплинарно производство, по което е наложено или не дисциплинарно наказание, в случай че това бездействие продължава и е констатирано при последваща проверка, то се явява ново дисциплинарно нарушение, което може да бъде предмет на дисциплинарна отговорност. Обратното разбиране би означавало да бъде толерирано продължаващо неизпълнение на задълженията на магистрата. Дисциплинарния състав е извършил задълбочена проверка и изложил подробни мотиви по отношение образуване на дисциплинарното производство в сроковете, посочени в чл.310, ал.1 ЗСВ, като за тези, за които този срок е изтекъл, производството е прекратено, поради което не са и предмет на проведеното дисциплинарно производство“, казва ВАС. И допълва, че дори да се приеме тезата на Румяна Иванова, че е изтекла давността по тези шест производства, то остават още 18, които обосновават извод за системност в неизпълнение на задълженията.

ВАС не е съгласен и с твърдението на Иванова, че тя няма вина за забавите. Съдът пояснява, че става дума за системно нарушение на сроковете по голям брой досъдебни производства и преписки за различни периоди от време, като някои от тях за значителни, а няма доказателства това е станало по обективни причини. „Продължителните бездействия по толкова много производства, не могат да бъдат оправдани и с твърдяните от жалбоподателката затруднения при произнасянето им. Създаването на организация за своевременното произнасяне по взетите за решаване досъдебни производство и преписки е задължение на съответния прокурор и е част от организацията на работата, за която е отговорен самият магистрат. По делото не са налице и обективни доказателства за наличие на подобни организационни затруднения“, пишат върховните съдии.

Наред с това припомнят, че Иванова вече на два пъти е била наказвана за забавяне на дела и преписки – през 2010 г. и през 2017 г.

Обстоятелството, че това не е първото дисциплинарно нарушение на прокурор Иванова и неспазването на сроковете, предвидени в процесуалните закони и бездействието, представляващи други неизпълнения на служебните задължения, не е изключение в професионалната ѝ дейност. Очевидно наложените предходни дисциплинарни наказания не са имали превантивен и възпиращ ефект, при което оспореното понастоящем наказание е съответно на характера и тежестта на констатираните нови дисциплинарни провинения и цялостното поведение на магистрата“, заключава ВАС.

Решението не е окончателно.

20
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Анонимен
Анонимен
29 май 2025 20:53
Гост

Тази овца трябва да я уволнят дисциплинарно, очевидно е за тези забавяния и е платено……..::

หวย ยี่ กี lotto
หวย ยี่ กี lotto
29 май 2025 11:33
Гост

Thank you for making your website available for free. หวย ยี่ กี lotto

Адвокат
Адвокат
28 май 2025 23:21
Гост

С тия 1ч% за 6 месеца, голяма драма сте й причинили … смешни

Скуби Бу
Скуби Бу
28 май 2025 16:28
Гост

Крушката си има опашка. В България престъпността на всякакви нива е твърде висока, което обуславя и много високата натовареност на съдилища и прокуратури, действащи като първа инстанция. Общо взето всеки може да бъде нагърчен. И това се дължи на КОРУПЦИЯ, ТЪРГОВИЯ С ВЛИЯНИЕ, ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ПОЛИТИЧЕСКИ И МАФИОТСКИ ПОРЪЧКИ, и РАЗПЪВАНЕ НА ПРОКУРОРСКИ ЧАДЪРИ на най-високите и управленските нива в прокуратурата. Управляващите и техните партии се издържат основно от престъпна дейност – източване на бюджета и здравната каса, данъчни измами, рекет на бизнесмени и предприемачи, грабежи на обикновени хора чрез бързи кредити и хазарт, спекула, измами, наркоразпросртранение, контрабанда, трафик на… Покажи целия коментар »

Стоян
Стоян
28 май 2025 15:59
Гост

Дреме й!

Лазар
Лазар
28 май 2025 16:00
Гост

Бълха я е ухапала.

Чичо Манчо
Чичо Манчо
28 май 2025 13:33
Гост

Съдебната ни система нв а зъби. Като мен

Анонимен
Анонимен
28 май 2025 13:33
Гост

Е как да вярваме на съда? Управляващите имат интерес съдебната система да е разклатена

Анонимен
Анонимен
28 май 2025 13:58
Гост

Троле, какво общо има съдът стемата? Когато се троли, нека поне има нещо общо с това, което се обсъжда, че съвсем досадни ставате.

Анонимен
Анонимен
28 май 2025 13:32
Гост

Поредно доказателство за немърливост

Анонимен
Анонимен
28 май 2025 13:32
Гост

За мен някой я е карал да ги бави. Това провери ли се

Анонимен
Анонимен
28 май 2025 13:58
Гост

Не е задължително. Понякога става въпрос за чист мързел и липса на професионализъм.

Анонимен
Анонимен
28 май 2025 13:32
Гост

Пълна шашмалогия. Тя опира пешкира

Златев
Златев
28 май 2025 13:31
Гост

Такива госпожи подронват и без това името на съдебната система

Йорданов
Йорданов
28 май 2025 13:31
Гост
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица
Делян Пеевски
Делян Пеевски
28 май 2025 12:54
Гост

Тая не е от моите. Уволнявайте или я пратете при Пепи да се разберат за алтернативна заплата.

Проскубания бухал
Проскубания бухал
28 май 2025 12:51
Гост

Супер, дисциплинарно наказание, наложено от потенциално некомпетентен орган, заради изтеклия мандат, а що се касае до забавянето на дела, няма да е зле в закона да бъде изрично предвидено, че в контекста на концепцията за продължаваното нарушение, значителното кумулативно неспазване на сроковете дори по едно производство да бъде приравнено като краен ефект на системност, защото за прокурора/съдията това може да е само папка с документи, но за пострадалия/страните по производството е сериозен житейски проблем и дори драма. Инструктивният характер на заложените периоди на действие не трябва да служи за индулгенция и освобождаване от отговорност на немарливи магистрати.

Анонимен
Анонимен
28 май 2025 13:21
Гост

Органът не е „потенциално некомпетентен“, а с евентуално „отпаднала компетентност“ поради изтеклия си мандат и според прословутото решение на СЕС. Но разликата, Бухале е очевидна. Даден друг орган /не в областта на административното право/ също може да има „призната компетентност“, която впоследствие да „отпадне“ по силата на природните закони :))) Така, че нека бъдем точни в изказа.

Проскубания бухал
Проскубания бухал
28 май 2025 14:45
Гост

Вземам си бележка.

***1***
***1***
28 май 2025 14:57
Гост

не бил проскубан бухал, най бил проскубан инспектор на всеки форум мерудия, още трол-безделник на висока заплата