Апелативният съд във Варна потвърди тежките присъди за машинистите на влака от Хитрино
Варненският апелативен съд потвърди тежките присъди на машинистите Димитър Михнев и Радослав Петков, които са подсъдими за тежката катастрофа на гарата в Хитрино и последвалия взрив, при който загинаха седем души. Инцидентът се случи на 10 декември 2016 г., като освен жертвите, имаше 14 тежко ранени, а десетки домове бяха унищожени.
В началото на миналата година окръжният съд в Шумен осъди първия машинист на влака Михнев на 15 години затвор, а колегата му Петков получи наказание от 10 години лишаване от свобода.
До тежките присъди се стигна, след като крайното заключение на вещите лица беше, че причина за катастрофата е високата скорост, с която влакът е навлязъл в гарата. Влаковата композиция от 26 вагона-цистерни с пропилен и два локомотива, излезе от железния път и след това последваха фаталните експлозии.
Наследници на починали и тежко пострадали заведоха искове за над 10 млн. лева, но делата бяха спрени, докато приключи наказателното производство. Исковете са срещу превозвача „Булмаркет“, чиято собственост беше композицията и Националната компания „Железопътна инфраструктура“.
Съдилищата приеха, че при навлизането в гарата, Михнев е управлявал влака със 78 км/ч. и не е намалил скоростта до 40 км/ч., а вторият машинист не спрял влака, след като видял, че колегата му не управлява правилно композицията.
„Един от изводите в техническите експертизи е, че железният път и съоръженията в гара Хитрино макар и недобре поддържани, са били технически изправни. Настоящият състав също счита, че пътят не е в пряка причинна връзка с настъпилия резултат“, обявиха днес от апелативния съд във Варна. Според вещите лица дерайлирането на влака е било предотвратимо при задействане на „екстрено спиране“ (използване на пневматичната автоматична спирачка и електрическо спиране), като по този начин влакът би навлязъл в отклонителния коловоз с разрешените 40 км/ч.
Апелативните съдии се съгласяват, че пътят също е бил в лошо състояние, че влакът изобщо не е трябвало да спира в населеното място и машинистите не са били уведомени за промяна в разписанието, но заявяват, че въпреки това, до инцидента е нямало да се стигне, ако са карали с разрешената скорост.
„Именно управлението на влака с почти двойно по-висока скорост е в пряка причинна връзка със загубата на устойчивост на железния път, настъпилото дерайлиране, пробивът на едната цистерна, разпространението на газо-въздушния облак, последвалите взривове и палежи, и в крайна сметка със смъртта и телесните повреди на много лица. Деянието е извършено по непредпазливост. Подсъдимите са били длъжни да предвидят настъпването на общественоопасния резултат, имайки предвид превозвания опасен товар, навлизането в населено място, при това с двойна на позволената скорост“, заявяват още апелативните съдии.
Решението им не е окончателно и може да бъде обжалвано и протестирано пред Върховния касационен съд.
17
Коментирайте
Ами прав си – чудя се, не е ли по-добре да сме част от друга държава? с Гърция напр. да се обединим? Всъщност, това са празни надежджи – никой не ни ще
Според мен това бе логично да се случи.
Ужас
Изключително неприятно. Надявам се да не се повтарят такива инциденти никога повече.
Много тъжно.
Като катастрофата край Своге. Виновен е шофьора на автобуса, но не и ТРЕЙС за това, че няма мантинели.
Логично. Тъжно и логично.
За такива неща присъдите не се бавят и са жестоки. Обаче ако виновен е министър заради безхаберие – то тогава той реално няма да е виновен! В смисъл в съда няма да е виновен.
Определено не знам дали само те са виновни
А нещо БДЖ да се стресна, че не са ремонтирани пътищата от години ?
Ще обжалват пред ВКС със сигурност.
Съмнява ме, че резултатът ще е различен. Вижте мотивите.
Голяма трагедия. И то заради превишена скорост. Можеше да се избегнат негативните последици.
След дъжд-качулка, след сватба…
Тежки, но справедливи присъди.
Така е. Виновни са за отнеманетио на човешки животи. Обаче колко политици, или бивши министри не осъдиха въобще?
Ами така е в България. Тук най-ниският в йерархията е виновен. А никой не изследва въпроса, че композицията е била свръхнатоварена по разпореждане на фирмата и това е редовно, че всички частни превозвачи натискат шофьорите си и машинистите да карат по-бързо, за да приберат по-бързо парите от сделката. Хората избират между това да загубят прехраната си или да нарушават правилата по разпореждане от горе. Но на тези от горе отговорност НИКОГА не се търси, а дори и да се потърси е чисто фиктивна, колкото да ги оправдаят. Собствениците на технически неизправния автобус, потънал в Лим, взривовете в Горни Лом, сградата… Покажи целия коментар »