Адвокатите да могат да учредяват и еднолични дружества, за да облагат приходите си по реда на Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО). Това предлагат четирима депутати от ГЕРБ, начело с Иглика Събева (пълния текст на законопроекта виж тук).

Промените всъщност идват от Висшия адвокатски съвет, който е взел решение да ги предложи на народните представители на заседанието си на 15 януари 2021 г. (пълния текст на предложението на ВАдС виж тук).

За да стане възможно учредяването на еднолични адвокатски дружества, се правят изменения в няколко разпоредби на Закона за адвокатурата. Предвижда се, че те вместо с договор, се създават с учредителен акт, а единственият адвокат сам решава въпросите от компетентността на Общото събрание. Предвидено е още, че с упълномощаването на дружеството, се счита за упълномощен и адвокатът, който го е учредил.

Дружеството се прекратява със смъртта на адвоката, освен ако негов наследник не е друг адвокат.

„Законопроектът създава правна възможност всеки адвокат съобразно нуждите си и обема на работа да избере дали да упражнява адвокатска професия и да получава доходите си от нея като физическо лице, извършващо независима икономическа дейност или да упражнява професията си самостоятелно чрез еднолично адвокатско дружество, като се възползва от данъчния режим за облагане на приходите от дейността на ЗКПО“, обясняват вносителите.

Като изтъкват, че така ще се осигури възможност всеки адвокат сам да избере дали да се облага като физическо лице – т.е. по реда на Закона за данъците върху доходите на физическите лица, или по ЗКПО. Ако избере едноличното адвокатско дружество, всички реално извършени разходи за дейността му ще бъдат приспаднати от приходите без ограничението на процента за нормативно признати разходи.

„По този начин ще се създаде по-голяма прозрачност в дейността на адвокатите и техните доходи, като ще бъде оставено на адвокатите преценката им как да изберат да организират дейността си“, казват вносителите.

Предложението им идва скоро след като за пореден път адвокатурата настоя за увеличаване на процента нормативно признати разходи на 40%. Столичните адвокати дори заплашиха с протест.

От мотивите към законопроекта става ясно, че не само идеята самостоятелно практикуващите адвокати да могат да се организират в дружество и така да могат да се облагат по ЗКПО, идва от Висшия адвокатски съвет. Негово е и предложението за отпадане на забраните адвокатите да са изпълнителни директори и управители на фирми.

„Забраната е остаряла и несъобразена с настоящото развитие на обществените отношения и със съществуващата уредба в голяма част от държавите от ЕС“, пишат депутатите от ГЕРБ.

36
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Лаура
Лаура
04 февруари 2021 16:47
Гост

А, извинявайте, ако избера да съм еднолично дружество по ЗКПО – какво става с осигуровките ми?
Мерси!

Хахаха
Хахаха
04 февруари 2021 6:33
Гост

Винаги съм се чудил на забраната, адвокат да не може да бъде управител, изп. директор, че и прокурист.
Иначе, по-долу коментиращите са прави за упълномощаването и процесуалното представителство.

Апропо и сега адвокати прекарват приходи през ЕООДта.

Ивайло
Ивайло
03 февруари 2021 23:31
Гост

Много смислено предложение!

Чиче
Чиче
03 февруари 2021 21:34
Гост

Ауууу, браво! Бойци от ордата на Асфалт Паша внесли нещо смислено. Аферим! Ама го изкусурете сега, докато го приемате, а не после да му правите 4 поправки с изменения и допълнения за 1 година.

Мики
Мики
03 февруари 2021 21:00
Гост

Крайно време беше да се създаде по-голяма прозрачност в дейността на адвокатите и техните доходи.

Лазар
Лазар
03 февруари 2021 20:55
Гост

Напълно адекватно предложение на Висшия адвокатски съвет.

Кирил
Кирил
03 февруари 2021 20:56
Гост

Дано нормотворците ни проявят здрав разум и го приемат.

Димо
Димо
03 февруари 2021 20:58
Гост

Правилно. Всички такива остарели забрани трябва да се премахнат.

Анонимен
Анонимен
03 февруари 2021 20:54
Гост

Няма да е зле и да измислят нещо за процесуалното представителство от това еднолично адвокатско ООД на клиенти по дела. Да не стане и с новите дружества като със сегашните адв. дружества – двойно упълномощаване. Клиентът сключил договор с адв. дружество по сегашния ред, адвокат от това дружиство отива във ВКС и си дава пълномощното от клиента на адв. дружество, в което участва. ВКС казва не става, дайте колега преупълномощаване от това адв. дружество на Вас. Адвоката казва: ама аз съм съдружник и представляващ. ВКС: последно изключение правим, колега. Следващият път, като искате да оформяте през дружество, за зала ще… Покажи целия коментар »

ПиХ
ПиХ
04 февруари 2021 1:24
Гост

Ами нали дружеството е отделно, юридическо лице – логично е. А и никак не е трудно да се сетиш в пълномощното да впишеш и отделните адвокати..

Пише си го и в закона, впрочем
Чл. 71. (1) За защита и представителство пред съда, органите на досъдебното производство, административните органи и служби, физическите и юридическите лица клиентът упълномощава дружеството. Управителят на дружеството преупълномощава един или няколко съдружници.

Любител
Любител
04 февруари 2021 11:54
Гост

Какъв е проблема в пълномощното да се запише , че се упълномощава както адвокатското дружество, така и няколко адвоката ? Отделно от това, управителят представлява адвокатското дружество, и като такъв може да се яви в съда. Иначе, действително съдружници, които не са управители на адвокатското дружество, следва да бъдат преупълномощени, ако, разбира се, пълномощното за тях не е инкорпорирано в пълномощното на адвокатското дружество.

много анонимни тука ,бе
много анонимни тука ,бе
04 февруари 2021 12:33
Гост

Идеята е, сега, като предприемат тези промени, да премахнат двойното упълномощаване по чл. 71, ал. 1, изр. второ.
Малко реформа на процесулното представителство по пълномощие пред съд в частта пълномощник адвокат, като вкарат дружествата. Т.е., упълномощавайки адв. дружество, съдружниците в него /а не само управителя/, да могат да се явят по дело само като удостоверят това си качество /на съдружници в съответното дружество/, на което клиента е извършил овластяване. А не да пишат второ пълномощно.

гиги
гиги
03 февруари 2021 20:52
Гост

Е, как така да отпадне забраната да са изпълнителни директори и управители във фирми?

Хари
Хари
03 февруари 2021 20:53
Гост

Защо пък не. Няма нищо негативно в това.

аз съм
аз съм
04 февруари 2021 12:54
Гост

Правилно, извън положителната страна на това изменение, която дава възможност адвокати да „водят“ капиталовите дружества, има и друга възможност – вместо да прехвърлят на клошари, по-добре на адвокати, които са съгласни да поемат негативите и знаят какво да правят.

Чочо
Чочо
03 февруари 2021 20:31
Гост

Герберастите пак извряха от идеи.

Филип
Филип
03 февруари 2021 20:32
Гост

Предизборно… Работят за себе си.

Чукча
Чукча
03 февруари 2021 22:43
Гост

Предизборно ще гласуват и майка си и баща си!

Advokat
Advokat
03 февруари 2021 19:12
Гост

Браво! Така се прави умно, балансирано и без популизъм. Така всеки адвокат ще прецени дали да се облага по ЗДДФЛ и да има признати нормативно присъщи разходи ,които няма нужда да доказва или да се облага по ЗКПО и да доказва разходи в по-голям размер от нормативно установения.
Много добре написано и аргументирано.

Анонимен
Анонимен
03 февруари 2021 19:25
Гост

има двама трима в този съвет, които стават, за съжаление са само толкова, но явно този път са надделели. браво!

Анонимен
Анонимен
03 февруари 2021 18:41
Гост

Не се радвайте, сега ВМРО ще го спре този проект, хахаха…

Меуш
Меуш
03 февруари 2021 18:39
Гост

Добра идея. Имаше несправедливост преди

Агов
Агов
03 февруари 2021 18:37
Гост

Чудо

Анонимен
Анонимен
03 февруари 2021 18:35
Гост

Не беше справедливо разходите на адвокатите да не се признават в размера като на другите професии.

Симеон
Симеон
03 февруари 2021 20:27
Гост

Да, те бяха много ощетени в това отношение.

Анонимен
Анонимен
03 февруари 2021 18:32
Гост

Ей, много ги е страх ГЕРБ от протести.

Скептик
Скептик
03 февруари 2021 18:33
Гост

Не, бе, в парламента има доста адвокати и от сега си уреждат бизнеса като им свърши мандата.

дани бой
дани бой
03 февруари 2021 18:35
Гост

Какви адвокати са това? Анонимници! Някой беше ли ги чувал преди да влязат в парламента, че и след това? Друго си е Дани К., него всеки си го знае

Чавдар
Чавдар
03 февруари 2021 20:29
Гост

Напълно лобистки прокарвания.

Анонимен
Анонимен
03 февруари 2021 18:32
Гост

Сега, дами и господа, очаквайте разпад на съдружията за данъчни цели 😉 Дано само стигне времето до края на мандата, че ако остане залъгалка, ей тогава ще има адвокатски бунт

Анонимен
Анонимен
03 февруари 2021 22:29
Гост

Не мисля, дружествата ще останат заради ЗДДС.

Човек
Човек
03 февруари 2021 18:31
Гост

Като клиент на адвокати се надявам това да намали малко хонорарите, но надали. Поне няма да ми цъкат към сметката разходи, които не им се признават. Ще видим.

бравос
бравос
03 февруари 2021 18:30
Гост

Ами ако това идва от висшия – евалла! Така се прави, а не да се репчиш като див петел и да заплашваш със стачки. Който иска – така, който иска – иначе. Не може после някой да каже вдигнете НПР, ми регистрирай си дружество и мини по ЗКПО

Логън
Логън
04 февруари 2021 16:44
Гост

И кво ще спечелиш като си регистрираш дружество по ЗКПО?
Освен, че тоалетната ти хартия и бензина ще ти минават за НПРазход?!
И то па в тая пандемия едно пътууууууууууване, ум да ти зайде, нали!
Май сал тоалетната Артия ще я пишем като НПР…..

Pich
Pich
03 февруари 2021 18:30
Гост

Много елегантно решение за исканията на адвокатите, особено в частта за нормативно признатите разходи.

Анонимен
Анонимен
03 февруари 2021 18:38
Гост

Значи не са го измислили ГЕРБ.