Авиокомпаниите не могат да налагат на пътниците къде да ги съдят
СЕС обяви клаузата за решаване на спорове в Общите условия на Ryanair за недействителна
Доц. Боряна Мусева и д-р Цветелина Димитрова
Доц. д-р Боряна Мусева е преподавател по международно частно право и ръководител на катедра „Международно право и международни отношения“ в Юридическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“. Автор е на редица публикации в страната и чужбина по международното частно право, включително европейско международно частно право. Адвокат е в софийската колегия и съдружник в адвокатско съдружие “Мусева и Иванов”. Член е на Научно-методическия център към председателя на Висшия адвокатски съвет. Преподавател е към Центъра за обучение на адвокати „Д-р Кръстьо Цончев“. Външен експерт към Министерството на правосъдието. Председател на Комитета по гражданско правни въпроси, формат Брюксел ІІа, по време на българското Председателство на Съвета на ЕС през 2018.
Доц. Мусева е учредител на Българската асоциация за Европейско право и председател на Института по международно частно право.
Д-р Цветелина Димитрова е главен асистент по международно частно право в Юридическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“. Адвокат е в адвокатско дружество „Георгиев, Тодоров и Ко“. Призната е от международния независим правен справочник Legal 500 за препоръчан адвокат в областта на Медицинското право през 2018 г. През 2019 г. е класирана като „адвокат от следващо поколение“ за сектор Интелектуална собственост и препоръчан адвокат в областта на Корпоративно и търговско право.
През 2020 г. Димитрова е класирана като „изгряваща звезда“ в секторите Съдебно представителство и Интелектуална собственост и е препоръчана в още в още пет сфери – Банково право и финанси, Корпоративно и търговско право, Медицинско право, Проекти и Транспорт. Цветелина е член управителния съвет на Института по международно частно право.
Съдът на ЕС постанови важно решение по дело С-519/19 Ryanair DAC срещу DelayFix във връзка с международната компетентност спрямо исковете за обезщетение при закъснял полет, отказан достъп и отмяна на полети съгласно Регламент 261/2004.
Решението е постановено на 18 ноември 2020 г. по спор между дружеството Passenger Rights (понастоящем DelayFix), което е специализирано в дейността по събиране на вземания на пътници във въздушния транспорт и Ryanair по повод на прехвърлено от пътник вземане за заплащане на сумата от 250 EUR, представляваща обезщетение за отмяната на полет от Милано (Италия) до Варшава на основание Регламент № 261/2004.
Ryanair повдига възражение за липса на компетентност, като се позовава на клауза 2.4 от Общите условия за превоз на Ryanair, приети от пътника със закупуването на самолетния билет онлайн, съгласно която е предоставена компетентност на ирландските съдилища. Според Ryanair в качеството си на приобретател на вземането на пътника DelayFix е било обвързано с посочената клауза за предоставяне на компетентност.
В решението си по делото, Съдът утвърждава правилото, че клауза за предоставяне на компетентност, включена в договор за превоз, който е сключен между пътник и авиокомпания, може да бъде противопоставена на трето лице – в случая дружество за събиране на вземания, само в случай че съгласно правото на държавата, чийто съд или съдилища са определени с посочената договорна клауза, това дружество е встъпило във всички права и задължения на първоначалния съдоговорител (вж. в този смисъл решения от 27 юни 2000 г., Océano Grupo Editorial и Salvat Editores, C‑240/98—C‑244/98, Pannon GSM, C‑243/08, VB Pénzügyi Lízing, C‑137/08).
Ключов обаче е изводът, че посочената клауза за предоставяне на компетентност е неравноправна, тъй като, без да е била индивидуално договорена, е включена в договор между потребител (пътника, ползващ въздушен транспорт) и продавача или доставчика, т.е. авиокомпанията. Това е така, тъй като съгласно член 3, параграф 1 от Директива 93/13 дадена договорна клауза се счита за неравноправна, когато въпреки изискването за добросъвестност, тя създава в ущърб на потребителя значителна неравнопоставеност между правата и задълженията, произтичащи от договора. Както посочва Съдът в пар. 59 от решението: „…такава клауза попада в категорията на тези, които имат за предмет или резултат изключване или накърняване на правото на потребителя да предяви иск — категория, посочена в точка 1, буква р) от приложението към Директивата …“
От това решение следва, че всички подобни клаузи в Общите условия на Rayanair, които предоставят изключителна компетентност на ирландския съд, следва да бъдат считани за неравноправни и да не пораждат действие. Т.е. в случай на претенция за обезщетение при закъснял полет, отказан достъп и отмяна на полети съгласно Регламент 261/2004, пътникът има правото да избере дали да предяви иска си пред съда, в чийто район се намира мястото на излитане или мястото на кацане на самолета, договорени в посочения договор, както следва от решението по дело Rehder, C 204/08.
16
Коментирайте
Е*** съм им *** на всякакви решения и на каквото и да е съдене и глупости. Искам да се кача на първия полет за Сицилия и да ида там за 5 дни.. писна ми от сивотата на зимата в София, мръсния въздух и като цяло тоя шибан вирус!
И на мен. НО при така създалата се ситуация това е невъзможно.
Ами така е като се залага на евтини авиокомпании
Да ссе научатт тикомпаниии, че се плаща и се връщат парие, когато услугата не е предоставена. А не да спорят и да се пазарят!
НЕ ме изненадва поведението на Раянеър. Дори по Бтв ги даваха, как не си спазват правилата на компанията, като разбира се бяха затъмнили логото за да не им направят лоша реклама, но се виждаше, че са те
Нищо ново под слънцето. Авиокомпанията се дъни, а после почва да се пазари дали изобщо трябва да ти върне парите от нещо, за което ти си платил, но не си получил услугата
Така е само с нискотарифните.
Надявам се скоро време да се разрешават подобни казуси далеч по-лесно.
Уви при Раянеър е по-евтино от УизЕър, но за сметка на това често при РаянЕър има проблеми с полети, които закъсняват или други такива. Не се случва често, но се случва. И винаги преди полет с тях ми е леко притеснено
За това аз ползвам услугите на други.
Абе те виновни, че полета отменен, ама нямало не знам си какво си. Чудят се адвокатите им какво да измислят за да не бъде съдена авиокомпанията и да не се налага да дават пари за обезщетения!
Да де но Европа работи за защита на гражданите, а тук депутатите приемат закони, които са в полза на банките и кредиторите и могат да те одерат жив и не им дреме за това
Е, нали ние си ги избираме тези тюфлеци. Ама то знае ли човек. В началото дават обещания, а после…..
Всячески искат да спестят пари от подобен характер авиокомпаниите
За сметка на нас обаче за съжаление.
Боряна Мусева трябва да бъде осъдена за плагиатство, както и за участието ѝ в незаконни имотни схеми в „София Хилс“, но това не се случва. Тя е пълна посредственост и срам за ЮФ. Страшна излагация. Тази жена е нахална, нагла и много лошо образована.Как може да е ръководител на катедра?! Мястото ѝ е подарено заради баща ѝ Богдан Мусев, който беше агент – вербовчик в Държавна Сигурност. Освен това се намеси и бившият ѝ съпруг Кристиян Таков и така тази елементарна и проста особа се оказа в ЮФ.