САК настоява адвокатите да удостоверяват разпечатки от електронните скици
Адвокатите да получават безплатно електронни скици, схеми и извлечения от кадастъра – като вътрешна административна услуга от Агенцията по геодезия картография и кадастър и да имат право да ги разпечатват на хартиен носител и да удостоверяват идентичността им с е-документа. Т.е. и те като нотариусите и частните съдебни изпълнители да получат право на безвъзмезден достъп до кадастъра и разпечатаните от тях електронни скици да имат силата на официален документ.
За това настоява Софийският адвокатски съвет в становище (пълния му текст виж тук) до служебното правителство и до Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).
Повод за него са огласените промени в Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР).
Със законопроекта се предвижда, че административните услуги с данни от кадастралната карта и кадастралните регистри ще се предоставят от АГКК само в електронна форма (като електронни документи). А административните и съдебните органи, лицата с публични функции и организациите, предоставящи обществени услуги ще получават тези данни безвъзмездно под формата на вътрешна административна услуга.
Във връзка с това Софийският адвокатски съвет настоява в чл. 55а, ал. 1 (нов) адвокатите да бъдат включени в кръга от лица, на които АГКК предоставя електронни документи с данни от кадастъра като вътрешни електронни административни услуги, а в чл. 56б да се предвиди, че адвокатите имат правата по ал. 1 на същия член да разпечатват на хартиен носител електронни документи и да удостоверяват идентичността им със съдържанието на електронния документ, като разпечатаното копие на хартиен носител, удостоверено от адвоката, да има силата на официален документ.
„Сегашната редакция на проекта на практика лишава адвокатите от тази възможност, за разлика от нотариусите и частните съдебни изпълнители“, посочват адвокатите.
И обясняват ефекта от това: „Поради това, макар и да има право да получи от името на клиента си електронен документ (включително чрез заявяване на административни услуги по електронен път), в производства, в които адвокатът участва като пълномощник на клиентите си, той не би могъл да представи разпечатано копие на хартиения носител на електронния документ, получен от информационната система на АГКК, със заверка на идентичността на съдържанието му, а ще трябва да се обърне към оторизиран служител на АГКК и към някое от лицата, за които законопроектът е предвидил да подпомагат дейността на Агенцията – най-близката Общинска администрация, Общинската служба по земеделие, или към правоспособно лице по кадастър, за да получи разпечатан на хартиен носител получения от него електронен документ, заверен за идентичност. В този случай клиентът на адвоката ще бъде задължен да заплати такса за предоставената услуга, определена в тарифата по чл. 8, ал. 2 ЗКИР“, обясняват от САК.
И изтъкват, че промяната касае най-често и масово използваните в гражданския оборот официални документи: скици, схеми, скици-проекти, извлечения от кадастралната карта и/или от кадастралните регистри, удостоверения и копия от данни и материали.
„Софийската адвокатска колегия намира подобен законодателен подход за абсолютно неприемлив, тъй като това ще затрудни изключително дейността на адвокатите и напълно ще компрометира прокламираната със законопроекта цел за намаляване на административната тежест за гражданите и бизнеса“, заявяват от съвета.
И подчертават, че предлаганата уредба, която не включва адвокатите, противоречи и на правилата за представяне на електронни документи по чл. 184, ал. 1 ГПК, съгласно който „Електронният документ може да бъде представен възпроизведен на хартиен носител като препис, заверен от страната“, както и на чл. 32 от Закона за адвокатурата, според който „Адвокатът или адвокатът от Европейския съюз в кръга на работата си има право да заверява преписи от документи, които са му предоставени във връзка или по повод защитата на правата и законните интереси на негов клиент. Пред съда и органите на досъдебното производство, както и пред всички други органи те имат силата на официално заверени документи“.
САК не за първи път изразява това свое становище, но МРРБ не го взе предвид при предишното обсъждане на промените в ЗКИР, което не беше доведено до край, тъй като беше разпуснато предишното Народно събрание.
„Вярваме, че в хода на настоящата процедура Министерският съвет, в своя нов персонален състав, ще вземе предвид направените от нас предложения и ще добави и адвокатите сред кръга на лицата, които могат удостоверяват верността на разпечатани на хартиен носител копия електронни документи с данни от кадастъра, с което ще покаже, че посочените цели при приемане на законопроекта – намаляване на административната тежест за гражданите и бизнеса, не са само пожелателни“, заявяват столичните адвокати.
22
Коментирайте
На адвокатите мого им е лесно! А кой ще защити данните и правата на хората? Такива права на адвокатите въобще не трябва да се дават. Ако толкова искат да са в помощ на клиентите си, да си вадят скици и други документи само с пълномощно от клиента и само за клиента! И без това е пълен ужас вече с нотариалните актове, които Агенцията по вписвания неправомерно раздава на кой ли не! Стига вече! Достатъчно, господа адвокати! Предлаганите промени няма до доведат до намаляване на административната тежест, но със сигурност ще са в полза на имотната мафия и злоупотребата и заграбването… Покажи целия коментар »
Доста хора ще изпищят за имотите си, ако подобни заверки почне да прави юнакът от ноторното предаване на битиви с изпълнителните листове-самоделки…
Или пък такива заверки, да прави адвокатката, участвала в заплахите срещу собственика на асансьорния завод.
Системата се качи върху главите на адвокатите!
Вари гражданите на бавен огън!
„…ЗАВЕРЯВА ПРЕПИСИ НА ДОКУМЕНТИ“!
Това е нонсенс. Преписът е винаги „свежо и със синьо мастило“ подписан документ, който не се нуждае от заверка.
Това, което трудещите се в „Правна комисия“ при Законодателя наричат „препис“, всъщност е „копие на документ“ и именно като такова се заверява.
Съвременният „препис“ е правирно да се нарича „дубликат“. Например втори екземпляр под индиго.
А множество принтирани, еднообразни текста, всеки подписан със „синьо мастило“ се нарича „екземпляр-втори, трети“ и т.н. Прилежните отбелязват, колко и кой по ред е съответния екземпляр.
Май се усетиха, че с редицата „сътресения“ в сектора професия, като се започне от премахването на минималните възнаграждения, мине през опитите да бъда принудени да се регистрират като лица, обслужващи дейността на фирми, и органиченията за достъп до дела в СРС, и завърши с „черешката на тората“, а именно призива на шефката на ЗЗП да се обръщат директно към администрацията, ролята на адвокатите в обществото бавно и славно започва да олеква и аналогично на ЧСИ и нотарирусите се борят за гарантирани от закона „удостоверителни функции“, което е очаквано, но по-важният въпрос е дали позоваването на универсалния чл.31 от ЗАдв и… Покажи целия коментар »
*чл.32 от ЗАдв. Хубаво е да се обърне внимание и на използваната в чл.31 от ЗАдв лексика, според която въпреки близкото си значение, се дава приоритет на предоставянето на документи, в смисъл на предаване по инициатива и волята на техния автор или държател, а не получаването им – пасивно действие на физическо приемане на акт, издаден съгласно уредена процедура въз основа на заявление, а цитирането на специалните хипотези в ГПК във връзка със съдебното производство са неуместни и удобно селектирани, защото практически водят до дублирането на официалното удостоверяване от овластен орган по чл.179, ал.2 от ГПК с това на адвокат,… Покажи целия коментар »
+ приподписване на нотариалент акт за имоти с данъчна оценка над 5000 лв.
Европейско ще е
Администрацията квато е тромава
Безплатно означава за сменка на данъкоплатеца. Който има нужда от скица, да си плаща за услугата, дали чрез нотариус, адвокат, няма значение. Защо трябва да е на гърба на юджета?
Защото адвокатът трябва да вземе хонорар за уж безплатната услуга.
То и сега се плаща 3.50 лв за скица, заявена по електронен път, но не може да ти послужи в производство. Трябва да е наредиш на опашката, да платиш 20 лева за обикновена или 40 лева за бърза услуга, след три дни или след 2 седмици пак да се наредиш на опашка за да си получиш скицата. Не съм против таксите , но все пак живеем в 21 век
В кое производство не може да послужи??? Що електронни скици са минали през нотариусите, що покупко-продажби са се случили…
Съмнявам се да стане
Ооо а дано
Ще се рядвам да се случи
Ооо има да си чакат. Тромава процедура
Поначало всички за всичко чакаме, вече цели 35 години !
Да се надявсме, че ще стане
Много добро ще е
Е не то щом настояват…
Трябва да се наблегне на това никоя администрация и лице, изпълняващо публични функции, да няма право да иска удостоверения за даннни от регистри, които са електронни. Да се спре въобще с представянето на схеми, скици, удостоверения и други, след като ги има в онлайн регистър. Това е идеята на Закона за електронно управление, а не постоянно да се издават и разнасят насам натам документи за неща, които могат да бъдат проверени онлайн. Всеки си измисля, че му трябва нещо. Години наред борба да не се изискват удостоверения за обстоятелства в Търговския регистър след изрична забрана. А в ЗЕУ си е… Покажи целия коментар »