Водач, превозвач, пътна настилка. Това са трите направления, по които ще протече разследването на тежката катастрофа край Своге, стана ясно от думите на главния прокурор Сотир Цацаров.

Вчера автобус с 37 пътници се преобърна и падна от височина поне 20 метра. Загинаха 16 души, а 21 ранени, някои от тях са в тежко състояние.

По повод инцидента днес в Министерския съвет се проведе среща с ресорните министри, на която присъства главният прокурор Сотир Цацаров и неговият заместник и директор на Националната следствена служба Борислав Сарафов.

След срещата главният прокурор обяви, че разследването ще бъде в три насоки.

Едната е свързана със състоянието на пътната настилка като още днес бяха взети проби от асфалта. Регионалният министър Николай Нанков обясни, че през 2011 г. въпросният пътен участък е възложен за рехабилитация по линия на програма „Транзитни пътища“. Финансирането е от специфична процедура – чрез заем от Световната банка. През декември 2016 г. участъкът е въведен в експлоатация. Пътят е бил сертифициран и паспортизиран през февруари 2017 г., а комисия от експерти е подписала протоколите и е приела рехабилитацията „без забележки“. Фирмата-изпълнител е „Трейс Своге“.

След това обаче Пътна полиция на няколко пъти е сигнализирала областното звено на АПИ за зачестили катастрофи в този участък. В резултат на това от март до юли Агенция „Пътна инфраструктура“ пет пъти е уведомявала фирмата, изпълнила проекта, че трябва да бъдат отстранени дефекти по пътя. Дори е бил поставен срок – това да стане до 15 август. Но нишо такова не се е случило.

Главният прокурор на свой ред заяви, че в рамките на шест месеца началникът на полицията в Своге е подал три сигнала до ресорните държавни институции с искане за обезопасяване на трасето. Алармирал е, че е необходима подмяна на асфалта, защото въпреки ограничението от 40 км, поради лошото сцепление водачите губят контрол над автомобила, навлизат в насрещното и стават ПТП. За 11 месеца са станали шест катастрофи.

Затова интерес на прокуратурата, по думите на Сотир Цацаров представлява начина на изпълнение на ремонта в този участък, документацията и процедурата по приемането и паспортизацията на пътя, след като изпълнението е определено като отлично, както и всички последващи действия на АПИ и „Трейс Своге“.

Цацаров обясни още, че ограничението от 40 км е поставено в резултат именно на констатираните нарушения на асфалта и неосъществяване на ремонта.

Другата насока на разследването е по отношение на действията на водача на автобуса. На база информация от тахографната шайба на автобуса и на изготвено експертно заключение от вещо лице се оказва, че шофьорът се е движил с 53 км/ч при ограничение от 40 км.

На този етап не може на 100% да се потвърди информацията, че някой вътре в автобуса е отклонил вниманието на шофьора, стана ясно още от думите на Цацаров. Той поясни, че днес по-късно Окръжна прокуратура-София ще прецени дали да привлече като обвиняем водача на автобуса Григор Григоров.

Цацаров съобщи, че Григоров има книжка от 1977 година, а от 1991 г. е професионален шофьор. Няколко пъти е бил санкциониран – има две наказателни постановления и седем фиша за шофиране без колани, неправилно паркиране, но не е бил наказван за шофиране след употреба на алкохол и упойващи вещества. В деня на катастрофата не е употребявал такива, показали пробите.

От утре разследването ще се поеме от Националната следствена служба. Също утре ще бъде извършен повторен оглед на автобуса и ще се прецени техническото състояние и начина на настъпване на ПТП, обясни главният прокурор. Ще бъдат назначени и автотехнически и съдебно-медицински експертизи.

И третата насока на разследването ще обхване превозвача – фирмата „Мобилус 5“. Шофьорът на рейса Григор Григоров е един от съдружниците в компанията, имало и втори такъв. Досега е установено, че фирмата не е уведомила Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ за курса на случайния превоз, каквото било нормативното изискване. Освен това се оказва, че катастрофиралият автобус не е минал технически преглед. Той е въведен в експлоатация през 2001 г., т.е. вече над 10 години е в движение, а по закон тези превозни средства трябва да минават през технически преглед два пъти в годината. Такъв е направен на 5 февруари т.г., но е и на 5 август.

Нито една от тези насоки не изключва другата, не даваме приоритет на някоя от трите. Докато това, което е свързано с действията по отношение на водача, е по-леко реализуемо, за останалите две направления ще се работи по установяване на задълженията на длъжностни лица от държавната администрация и от изпълнителя. Ако се установят основания за търсене на наказателна отговорност, ще се реализира такава“, заяви главният прокурор.

6
Коментирайте

avatar
Картинки
 
 
 
Аудио и видео
 
 
 
Документи и архиви
 
 
 
нови хронологично най-добре оценени
Анонимен
Анонимен
27 август 2018 11:36
Гост

А защо никой не е реагирал на сигнала на началника на полицията в Своге?

Анонимен
Анонимен
27 август 2018 11:24
Гост

Така е направен пътя, че и една година не можа да изкара без да дефектира.

Възмутен
Възмутен
27 август 2018 11:09
Гост

До там водят липсата на всякакъв контрол и абсолютна безнаказаност.

Анонимен
Анонимен
27 август 2018 10:08
Гост

Не се научиха да си изпипват нещата, когато правят пътища. Кой знае и колко матвриал са откраднали.

Petko
Petko
27 август 2018 11:19
Гост

Износеният асвалт и нестандартните болтове на мантинелата чия отговорност са?

Анонимен
Анонимен
26 август 2018 18:53
Гост

Пътната настилка от една страна, водачът и скоростта, с която се е движил, от друга, са довели до трагедията, според мен. Така или иначе е ясно, че шофьорът ще бъде обвинен. Но дали някой от АПИ ще понесе отговорност?