Престъпникът на пътя – неженен мъж, до 39 години, с най-много средно образование, кара след употреба на дрога, ще получи условна присъда
КС ще се произнесе за въведеното през 2023 г. отнемане на коли
Конституционният съд (КС) допусна за разглеждане искането на Наказателната колегия на Върховния касационен съд (ВКС) да бъдат „отменени“ въведените през 2023 г. нови наказания за някои престъпления на пътя и за каналджийство (пълния текст на определението виж тук).
Става дума за предвиденото в чл. 280, ал. 5, чл. 281, ал. 4, чл. 343, ал. 5 и чл. 343б, ал. 5 от Наказателния кодекс, че „превозното средство се отнема в полза на държавата, ако е собственост на дееца, или се налага глоба в размер на пазарната стойност на превозното средство в лева, когато не е негова собственост“ или „съдът отнема в полза на държавата моторното превозно средство, послужило за извършване на престъплението и е собственост на дееца, а когато деецът не е собственик – да присъди равностойността му“ (повече за искането на ВКС виж тук).
КС конституира като заинтересувани институции по делото Народното събрание, Министерския съвет, министрите на правосъдието и на вътрешните работи, Върховния касационен съд, главния прокурор, Националната следствена служба, омбудсмана и Висшия адвокатски съвет,
За становища са поканени Съюзът на юристите, Съюзът на съдиите, Българската съдийска асоциация, Асоциацията на прокурорите, Камарата на следователите и Български адвокати за правата на човека.
КС поиска правното мнение по делото на проф. д. ю. н. Борис Велчев, проф. д. ю. н. Васил Мръчков, проф. д. ю. н. Лазар Груев, проф. д-р Момяна Гунева, проф. д-р Пенчо Пенев, проф. д-р Пламен Панайотов, проф. д-р Румен Владимиров, проф. д-р Снежана Начева, проф. д-р Юлиана Матеева, доц. д-р Даниела Дончева, доц. д-р Деяна Марчева, доц. д-р Ива Пушкарова, доц. д-р Красимир Манев, доц. д-р Мирослава Манолова, доц. д-р Наталия Киселова, доц. д-р Николета Кузманова, доц. д-р Петя Митрева, доц. д-р Пресиян Марков, доц. д-р Ралица Илкова, доц. д-р Ралица Костадинова, доц. д-р Светла Маргаритова, доц. д-р Тервел Георгиев, Даниела Доковска и Румен Ненков.
„Война по пътищата“ от години е клише, зад което стоят хиляди лични истории, но до днес в държавата нямаше ясна диагноза за „епидемията“ от пътно-транспортни престъпления.
Сега за първи път възстановеният от предишния служебен министър на правосъдието Крум Зарков Съвет за криминологични изследвания очерта точната картина на престъпленията и престъпниците зад волана.
На тях е посветено първото завършено криминологично изследване след възобновяването на дейността на съвета като експертен консултативен орган за наказателната политика на държавата. И съветът, председателстван от министъра на правосъдието Мария Павлова, прие окончателния доклад по него. Изследването проследява и анализира данните на престъпленията на пътя, законодателната рамка и нейните промени, съдебната практика, основните проблеми при прилагането на съответните норми на НК и НПК като периодът 2016-2021 г. е сравнен с 2010-2015 г. (пълния текст на доклада виж тук).
От него може да се направи профил на масовия престъпник на пътя. Той е неженен мъж, до 39 години, с най-много средно образование, кара след употреба на дрога и ще получи условна присъда.
Докладът показва, че най-голям е делът на престъпленията по чл. 343б от НК, инкриминиращи управлението на МПС след употреба на алкохол и наркотични вещества. Те представляват впечатляващите 75,6% или три четвърти от всички наказани пътнотранспортни престъпления в страната за периода 2010-2021 г.
Най-често престъпления на пътя извършват неженени мъже със средно или основно образование на възраст от 18-39 години.
Най-много са осъдените жени водачи на МПС от същия възрастов диапазон, като броят на жените на възраст 40-49 г. стремително нараства. При жените, за разлика от мъжете, преобладават осъдените лица със средно и по-високо от средното образование.
Осъдените за управление на МПС след употреба на наркотици, както и неправоспособните водачи, са преобладаващо младежи на възраст от 18-29 години.
Ако разгледаме някои от хипотезите на чл. 343б от Наказателния кодекс, се очертават тенденциите при най-масовите престъпления на пътя и докладът показва как държава им е отговорила и какъв е ефектът от това.
Чл. 343б, ал. 1 от НК инкриминира управлението на МПС с установена по надлежния ред концентрация на алкохол в кръвта над 1,2 на хиляда.
Това престъпление заема най-голям дял в структурата на наказаните деяния по чл. 343б от НК – 78%. За периода 2010-2021 г. са наказани общо 62 355 престъпления.
Наблюдава се тенденция към силно ограничаване на прилагането на ефективното осъждане. Докато през 2010-2015 г. с ефективна присъда са завършили делата за 63,4% от наказаните престъпления през периода, то през 2016-2021 г. с ефективно осъждане са наказани 7,3% (1940) от всички престъпления за периода. В края на изследвания 12-годишен период наказаните с прилагане на ефективно осъждане намаляват с 94,1% спрямо началната 2010 г. „Прави впечатление сериозният спад на наказаните с прилагане на ефективно осъждане престъпления през 2016 г. спрямо 2015 г. с -78,4%, който продължава с по-бавни темпове, а към края на периода бележи леко увеличение“, пишат експертите.
Чл. 343б, ал. 3 от НК – управление на МПС след употреба на наркотични вещества
През 2010-2021 г. по този текст са наказани 10 273 престъпления, от които 2,5% (255) през първия 6-годишен период 2010-2015 г. и 97,5% (10 018) през втория.
„Ясно изразена и засилена е тенденцията към увеличение както за целия 12-годишен период, когато наказаните престъпления за управление на МПС след употреба на наркотици са нараснали 784 пъти спрямо 2010 г., така и във всеки от изследваните два периода по отделно. …След промените в НК в началото на втория разглеждан период 2016-2021 г., броят на наказаните престъпления расте с високи темпове – през 2017 г. – 5,4 пъти или с 436,5% спрямо 2016 г., през 2018 – със 139% спрямо 2017 г., през 2021 г. – с 25,8% спрямо 2020 г.“, посочват авторите на изследването.
Броят на наказаните за шофиране след употреба на дрога може да нараства значително, но данните показват, че колкото по-масово става това престъпление, толкова по-масово за него се налагат и условни присъди.
През 2010-2021 г. наказаните по чл. 343б, ал. 3 от НК с прилагане на ефективно осъждане престъпления са 1 542 или 15% от всички наказани през периода, а с условно осъждане – 8 731 или 85%. Докато през 2010-2015 г. с прилагане на ефективно осъждане са наказани 77,2% от престъпленията през периода, то през 2016-2021 делът им е 13,4%.
„Увеличават се само пътнотранспортните престъпления, свързани с употреба на алкохол или наркотици, причините и условията за тях трябва да се разглеждат комплексно и да се работи най-вече по превенцията им“, коментира доц. д-р Салкова. И припомня препоръките на Световната здравна организация системата винаги да отчита възможността за човешка грешка и да работи така, че да не стига до тежки последици дори и при човешка грешка.
„Една трета от разгледаните от Върховния касационен съд дела за миналата година са класически престъпления на пътя“, отчете съдия Красимир Шекерджиев от изследователския екип. Наказанията са основно лишаване от свобода, повечето от тях – условни. Той не скри разочарованието си, че докато са проучвали, обобщавали и анализирали данните, които могат да послужат за разумни законодателни инициативи, миналия август парламентът е променил НК и в частта за престъпленията на пътя, а ВКС намира измененията за противоконституционни. „Моля, използвайте нашия доклад по полезен начин!“, обърна се върховният съдия към Съвета.
Екатерина Салкова отчете наличието на сериозни затруднения с основни експертизи като автотехническите и токсикологичните. При първите основният проблем е малкият брой вещи лица, които извършват качествени експертизи, при втория – дългото време за изследване на пробите. Препоръката на екипа е да се засили капацитетът при експертизите.
Обърнато бе внимание и на недостига на екипи на пътна полиция в София, които се занимават с автопроизшествията. Това води до забавяне и понякога до изкривяване на закона, констатира съдия Шекерджиев.
Предстои резултатите от изследването ще бъдат представени и обсъдени публично.
20
Коментирайте
Не спират изобщо на пешеходна пътека и трябва винаги да си нащрек.
Изобщо не е само – пияните. Просто трябва да се „изолира“ движението в града до минимум, особено по малки улици и квартални „артерии“.
Ползването на автомобил е станало като „мания“, като пристрастеност.
Трябва присъдата да е ефективна.
Че то има ли толкова места по затворите?
Отново проблем с малкият брой вещи лица.
Много тъжна картина на престъпленията и престъпниците зад волана.
Скромното ми мнение е, че първото нарушение с употреба на алкохол или наркотици, трябва да се декриминализира, колкото и еретично да звучи. Но за сметка на това да се замени от ефективно административно наказание, и то с административно задържане от 15 до 30 дни. УБДХ е отдавна мъртъв на практика, а подобна отговорност ще подейства доста дисциплиниращо. С изграждане на стройна система, при която от вземането на пробата на пътя , или отказа, лицето се води в медицинско заведение , където по негово желание се взема кръв, а ако е отказал – му се прави медицински преглед , за установяване… Покажи целия коментар »
Ами ние сега в неделя ще си изберем отново да ни управлява ГЕРБ в коалиция с ДПС и след 4 години ще си ги говорим същите неща. Защото колкото и да са били объркани и правещи грешки, трябваше да се подкрепят масово ПП/ДБ, после да ги скъсаме от критики ако не се справят. Но не да се фръцнем и да оставим мафията 4 години да си смуче от държавата. Да се оправят само тия с връзки и пари. За да има нормални закони, да се спазват, да живеем нормално, това няма как да стане с Буци и Прасчо. Но явно… Покажи целия коментар »
Що, какъв е профила на футболния хулиган, който троши, бие се? Същия. Ама пак едни политици имат интереси такива хора да им гарантират гласове в ситуации, като тая в неделя. В замяна – 4 години ги оставят да си правят каквкото искат, да гонят хората от стадионите.
Падението на една нация. Обаче тоя профил убийци на пътя е много лесно да го привлечеш да гласува за теб, нали се сещате. С демагогия, с лъжи, с обещания – той веднага кляка, защото няма разивт мозък, а от там и помни по 3 дни. Сега не помни, че Борисов не е завършил една магистрала за 15 години и му вярва, че ако е управлявал последните 3 години еднолично са щели да са готови магистралита за Калотина, Гърция, Варна, пътя Русе-Търново и пътя Ботевград – Видин. Вярва на тия глупости.
Аа нищо нищо, сега като дойде Боко и Пеевски и ще настане мир по пътищата. Заради техните велики мерки. Даа…
Сигурно ще построи нови пътища и няма да има ПТП-та.😄
Е така е
„Най-често престъпления на пътя извършват неженени мъже със средно или основно образование на възраст от 18-39 години.“
Какво пък общо има това дали мъжете са женени или не, все едно са съвсем друга категория хора, а и бракът днешно време в масовия случай не е със същата степен на морален ангажимент към партньора до степен, определяща кардинална промяна в индивидуалистичната психика на извършителя от страх, че обществото ще го порицае.
П.С. Крайно време е да се спре с тези генерализиращи полукомунистически колективистични критерии, които дори може да бъдат възприети като дискриминационни.
Нещастна история. А да очакваме реални наказания? Няма как да стане. С кретенското управление на ГЕРБ и ДПС. Но сега ще изчакам едно хубаво да видим Венци Мицоф как точно ще коментира управлението от 121 депутата на ГЕРБ+ДПС (+ ако се наложи ИТН). Понеже много се дразнеше, а и не само той де, на Наско министър на Културата, на ПП и ДБ, които по думите му били истински тумор и соеви глупаци. Нека видим следващите 4 години как ще плюе и дали. А после идват 4 години на Румен Радев, не го забравяйте.
Можем да добавим към този профил и че е гласоподавател на Борисов и/или на Копейкин. Иска държавата му да е като тези в Източна Европа – уредена и богата, но избира мафията и схемите и или пък избира с протестен вот Путинските джуджета.
Това е една от последиците на умишленото затъпяване на нацията, която после по-лесно се управлява и гласува безропотно за Борисов крадеца и Пеевски корупцията
Да, като стадо овце! Ама какво да очакваш да излезе от хора, които висят в междучасията с бира и дрога в ръка.
Аа има и женени мъже, които са на по 40+ и пак са прости на гъдулка.
Такъв е профила, да.
То е вече диагноза!