Над 12 500 жалби до Омбудсмана през годината – най-много са за проблеми с тока и водата
Над 12 500 жалби за нарушени права са подали граждани и организации до Омбудсмана през изминаващата година, съобщиха от институцията.
Най-много са оплакванията за нарушени права на потребителите, които са над 4700, а повече от половината от тях са за проблеми с електроснабдяването и предоставянето на ВиК услуги. Те най-често са свързани с прекъсване на електрозахранването, режим на водата, изобщо липса на вода или несъразмерно високата ѝ цена за сметка на качеството. Такива проблеми белязаха и последните дни от годината, когато много места останаха без ток за коледните празници, а на някои електрозахранването още не е възстановено.
От институцията на Омбудсмана посочват, че през ноември остро са възразили срещу планираното с 3,87% средно увеличение на цената на водата от 1 януари 2025 г. Позицията на експертите на обществения защитник е, че това е несправедливо като се има предвид кризата във водоснабдяването в 23 области в страната. На 6 декември е изпратено и становище по проекта за нов ВиК закон, в което за пореден път институцията настоява за бърза и ясна процедура за прилагане на по-ниска цена на водата, когато тя не отговаря на нормативните изисквания за качество.
От институцията посочват, че решаването на проблема зависи от това кога законопроектът ще бъде разгледан от депутатите и дали предложенията им ще бъдат приети. Всъщност, сред забавените ангажименти на парламента е и изборът на нов омбудсман, след като в началото на годината Диана Ковачева беше избрана за български съдия в Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ).
В отчета на иниституцията се посочва, че сериозен остава броят на жалбите срещу фирми за бързи кредити – над 350, като най-често те са свързани с високи такси за обслужване, прекомерни лихви и неравноправни клаузи. Между два и три пъти нараства размерът на взетата сума на дълга, докато се подпише договора от потребителя. Изследване на проблема от експертите на Омбудсмана сочи, че неравноправните клаузи в договорите, които достигат до съда, се обявяват за нищожни и се отменят, но не всеки договор обаче стига до съда.
„Проблемът с бързите кредити не е изолиран, не е самостоятелен. Той е свързан с проблема с колекторските фирми и трябва да бъде разглеждан в пакет със Закона за несъстоятелността на физическите лица, т.нар. закон за вечния длъжник. Той предстои да бъде гласуван, след като преди месец бе внесен от Министерския съвет в парламента“, посочват от институцията.
От там отбелязват и един разрешен проблем – този с ограниченията при регистрацията по постоянен и настоящ адрес, който засегна над 240 000 граждани. През октомври парламентът гласува промени в Закона за гражданската регистрация, с които се въведе възможност за регистрация на служебен адрес.
Социални права, социално осигуряване и обезщетения, трудови права, право на здравеопазване, право на образование продължават да са сред приоритетните казуси пред експертите на омбудсмана, като жалбите по тези теми надхвърлят 2 800 за годината. Нерядко се поставят въпроси за размера на минималната пенсия (523.04 лв. до 1 юли 2024 г. и 580.57 лв. след тази дата), която, макар и над определената за страната линия на бедност (от 1 януари 2024 г. – 526 лв.), не успява да преодолее инфлацията.
Сравнително висок е делът от жалби, искания и сигнали от работници или служители, свързани с неизплащане на заплати и обезщетения. Гражданите за поредна година се оплакват и от затруднен достъп до медицинска помощ.
Традиционно висок остава и броят на жалбите, свързани с нарушени права на хората с увреждания – над 800 за цялата 2024 г. Основните са свързани с проблемите при извършването на медицинската експертиза и значителното забавяне при насрочване на дати за освидетелстване/преосвидетелстване и за издаване на ТЕЛК и НЕЛК решения. Продължават и проблемите с достъпност на средата за хората с увреждания, както и във връзка с условията за разкриване и ползване на социални услуги.
Сериозен е и броят на жалбите и сигналите до омбудсмана за защита на правото на собственост – постъпили са над 1400 такива оплаквания през 2024 г. Много сигнали има и граждани, организирани в инициативни комитети, които протестират срещу нарушения на екологичното законодателство при инвестиционни намерения за добив на подземни богатства, срещу завземане на земеделски земи и пасища за енергийни обекти, разполагане на вредни производства в близост до населените места.
„Основни групи оплаквания, с които гражданите се обръщат към омбудсмана са: устройствени планове и техните изменения; незаконно строителство; инвестиционно проектиране и оценки съгласно екологичното законодателство; засегнати права в процедури по създаване и поддържане на кадастрални карти и кадастрални регистри; отчуждително-обезщетителни процедури; нарушения на правото на собственост върху земеделски и горски имоти и др“, посочват от институцията.
Над 550 жалби пък са свързани със семейната среда и мерките за закрила, децата и съдебната система, защита от насилие, право на образование на деца със специални образователни потребности, деца с увреждания и др.
През изминалата година са били проведени и 32 проверки за условията в местата за задържане. Специфичен фокус през годината бе поставен отново върху условията в държавните психиатрични болници, отново по повод на инцидент със загинал пациент. Компетентните институции продължават да са длъжници в намирането на трайно решение на сериозните проблеми, свързани с лошата материално-техническа база и кадровото обезпечаване на психиатричната грижа, се казва в отчета.
Трайно висок остава и делът на жалби, с които гражданите поставят проблеми във връзка с изпълнителното производство (212) или се обръщат към институцията на омбудсмана с искане да бъдат направени предложения за изменения на действащото законодателство (97) или за сезиране на Конституционния съд (51).
15
Коментирайте
Карай! Заплатите да текат, времето да минава…..
Наздраве
Омбудсман=арменски поп.
От 9 месеца нямаме нито омбудсман, Нито зам.омбудсман
Извод:
Институцията е напълно паразитна и безсмисленА.
Не е така, нека бъдем обективни. Промените в законодателството преди няколко години, озаптяващ произвола на арбитражите по потребителски спорове, са благодарение на квазизаконодателната инициатива(чл 19 т 7 ЗОмбдсм) на Омбудсмана.
Да напомня произвола, когато разни фирми за бързи кредити, монополисти и тн пращаха граждани на арбитраж(и то арбитражи създадени индиректно от тези монополисти), без клауза за арбитраж, и без уведомление , и арбитражното решение влизаше в сила. Сега това би следвало да е невъзможно, или поне силно затруднено.
Кое е силно затруднено, добровлно-насилствената медиация ли? Може ли решение, изнесено в отсъствие на една от страните, да е справедливо? Арбитражно, заповедно, все тая! Ищецът посочва на съда неверен адрес, ЗИ не бива връчена, но изведнъж влиза в сила. Или исковото производство продължава със съобщения на същия неверен адрес, въпреки заявен от ответника адрес и въпреки справката за постоянен адрес в ГРАО.
Е какво ще направи Омбудсмана. Промяната идва като се съберем както го прсвят в Атина и в Белград по близо милион на площада. И после да се изметат тия простаци
Омбудсмана много работа
Държавата кочина, логично и ние сме така.
Лятото нвмаме вода. Зимата ток. Ток заради снега. Предвид количествата сняг в нормална държава ще направят така, че снега зимата да носи вода през лятото. Ама… Държавста е съсипана
Имаме си и вода, и ток, и парно. Сняг няма никакъв. Проблемите за които пишеш са някъде из горите Тилилейски.
И как точно ще се оправим в тая държава ако всички чакат Омбудсмана
То па един Омбудсман
Определено това е доста притеснително. Хората търсят помощ не от там от където може да има реална промяна
Без ток и вода през 21ви век. Не е нормално
Много приятна ….и безполезна статистика, която индикира възможните зпричини за потенциално масово обществено недоволство без обаче да адресира резултативно по какъвто и да е начин практическите проблеми на народа, видно от хроничната криза с водоснабдяването , а напоследък и доставката на електричество вкл. в София, така че освен заученото бюрократично движение „прехвърли папка“ органът , в т.ч. високоплатената администрация около него, е неспособен дори да зададе определени приоритети във вътрешната политика в държавата , ориентирана около базовите социално-битови нужди на гражданите, ами служи единствено за CV – трамплин за по-топли европейски службици с отчетливо либерастки характер.
Няма омбудсман, няма и заместник омбудсмат.
Това, че има администрация на омбудсмана не променя факта, а именно неговата липса. Няма кой да упражни правомощията му.