Конституционният съд (КС) единодушно отхвърли искането за противоконституционни да бъдат обявени серия от разпоредби на Изборния кодекс (ИК), с които машините за гласуване бяха сведени до принтери.

Те бяха оспорени от 71 депутати от ПП-ДБ.

С днешното си решение КС „отменя“ два текста от Изборния кодекс.

Първият предвижда, че в секциите в чужбина не се провежда машинно гласуване, ако ЦИК не е намерила човек, говорещ български език, който да поддържа устройството. Става дума за чл. 212, ал. 5 ИК. Разпоредбата гласи (почернената част от отменена от КС):

„Машинно гласуване не се произвежда в избирателни секции в страната с по-малко от 300 избиратели, при гласуване с подвижна избирателна кутия, в избирателни секции в лечебни заведения, домове за стари хора и други специализирани институции за предоставяне на социални услуги, в избирателни секции на плавателни съдове под българско знаме. Машинно гласуване не се произвежда в избирателни секции извън страната, за образуването на които са подадени по-малко от 300 заявления по чл. 16, ал. 1 или в които на последните избори са гласували по-малко от 300 избиратели, както и в случаите, в които няма лице, на което Централната избирателна комисия е възложила дейности по техническото осигуряване и поддръжка на техническото устройство за гласуване, владеещо български език, което да инсталира и поддържа техническите устройства за машинно гласуване“.

Другата обявена частично за противоконституционна разпоредба на ИК е на чл. 213б, ал. 1. Тя предвижда (отменената част е почернена):

„Централната избирателна комисия, подпомагана от министъра на електронното управление, предоставя достъп до изходния код и документацията на системата за електронната система за машинно гласуване, както и всички други софтуерни инструменти, приложими в изборния процес, на лица, посочени от партиите и коалициите, получили над четири на сто от действителните гласове на последните проведени парламентарни избори. Всяка от партиите и коалициите може да посочи не повече от три лица“.

Т.е. след отмяната ѝ всички партии и коалиции ще имат достъп до изходния код и документите на машините, а не само парламентарно представените.

Какви са мотивите на конституционните съдии ще стане ясно след като бъде публикувано решението им.

Следва да се припомни, че депутатите атакуваха промените в ИК, с които отпадна автоматичното отчитане на вота от машините и се предвиди то да става чрез броене на разписките, които те разпечатват, с два основни аргумента. На първо място те посочиха, че така машинното гласуване юридически е сведено до средство за отпечатване на нов вид „хартиена бюлетина от машинно гласуване“. Депутатите заявиха, че е „конституционно нетърпимо“ резултатите от машинното гласуване да се определят единствено чрез отпечатваните хартиени носители. И изтъкнаха, че по този начин се обезсмисля машинното гласуване и „при преброяване единствено на хартиените отрязъци цялата система на защита на изборния процес ще е без значение, защото недобросъвестно поведение на един член на СИК или ОИК ще е достатъчно, за да анулира надлежно подаден глас“.

Освен това, в искането се сочи, че измененията в кодекса са приети, след като той е „тотално прекроен“ на второ четене и така основните промени са приети само веднъж през пленарна зала – на второто четене.

28
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Аноним
Аноним
09 декември 2023 19:21
Гост

Входите в состав России – все будет намного проще.

Адвокат
Адвокат
08 декември 2023 8:12
Гост

ГЕРБ нямат място сред нас, колкото и да е – остро, просто – на фона на зулумите – но както и да е. Понеже са високо в облаците и – не разбират, че хората не им е приятно да са бедни и да ги мотаят.

Но изборите бяха свещено място – които се превърна в интриги – как да стане по „вторият“ начин.

Жестоко се отнасят с нас и този път – като знаем какви са манипулациите, се организира предимство на едни партии пред други.

Евентуално и – не е правилно и Конституционният съд да взема повърхностно участие, макари формално прави.

Анонимен
Анонимен
08 декември 2023 8:34
Гост

ГЕРБ нямат място сред нас – а кой тръгна да ги пере?

Чавдар
Чавдар
07 декември 2023 22:31
Гост

Браво за решението!

Симо
Симо
07 декември 2023 22:24
Гост

Торална излагация от страна на ПП и ДБ.

Геро
Геро
07 декември 2023 22:25
Гост

И тези ще ми поправят Конституцията.

Анонимен
Анонимен
08 декември 2023 8:36
Гост

Всъщност Пеевски я прави, тези само си вдигат ръчичката (по новому натсикат бутончето), когато им се каже.

Павлин
Павлин
07 декември 2023 21:30
Гост

„71 депутати от ПП-ДБ“… Забавно. Пореден пример за липсата на юридически капацитет във въпросната коалиция. Машините могат да бъдат сведени и до декорация, ако така реши мнозинството в Народното събрание. Като не им харесва на жалбоподателите, просто да променят закона! В момента имат съглашение дори за конституционни промени. Вярно, към момента на подаване на конституционната жалба бяха на вълна „никога с ГЕРБ“, докато сега са на „единствено с ГЕРБ“, предвид отказа на останалите парламентарно представени субекти да ги подкрепят. За заинтересованите как *реално* стоят нещата с „принтерите“, понеже обикновено коментари се лансират от лица, които никога не са били в… Покажи целия коментар »

Апостола
Апостола
07 декември 2023 22:59
Гост

Да, де ама нарочното гласуване с невалидните бюлетини е част от правото на свободния избор . …. ДА ОПОВЕРГАЕМ ВЛАСТ-ПОЛЗВАЩАТА БАНДА С ТОЧНИТЕ МОТИВИ ПРОТИВ МАШИННОТО ГЛАСУВАНЕ, КАТО ЧАСТ ОТ БОРБАТА НИ ЗА ЧИСТАТА И СВЯТАТА НИ РЕПУБЛИКА . …………………… Участвуваш в изборите, такива каквито те са – нищо непроменящи – значи изразяваш съгласието с този криминален начин на управление на общите дела и го подкрепяш със самото си участие в него и няма за какво в този случай да се оплакваш от резултатите на това бандитско управление , като сам участваш в неговото формиране . …. А като не… Покажи целия коментар »

Проскубания бухал
Проскубания бухал
07 декември 2023 20:08
Гост

Всяка статия в Лекс, касаеща машинния вот, трябва са бъде много внимателно четена предвид икономическите интереси на собствениците на сайта, както се видя от поредицата странни и „истерични“ публикации около последните избори.

КС няма как да обяви превръщането на машините в принтери за противоконституционнно при положение, че изцяло хартиените бюлетини/преброяването им е позволено от Основния закон а и не е работа на магистратите да вземат решения вместо НС – всяка институция си има правомощия.

Апостола
Апостола
07 декември 2023 18:35
Гост

ДА ОПОВЕРГАЕМ ВЛАСТ-ПОЛЗВАЩАТА БАНДА С ТОЧНИТЕ МОТИВИ ПРОТИВ МАШИННОТО ГЛАСУВАНЕ, КАТО ЧАСТ ОТ БОРБАТА НИ ЗА ЧИСТАТА И СВЯТАТА НИ РЕПУБЛИКА . …………………… Участвуваш в изборите, такива каквито те са – нищо непроменящи – значи изразяваш съгласието с този криминален начин на управление на общите дела и го подкрепяш със самото си участие в него и няма за какво в този случай да се оплакваш от резултатите на това бандитско управление , като сам участваш в неговото формиране . …. А като не участваш е точно обратното – пасивно оказваш съпротива . А пасивната съпротива е по-трудна за неутрализиране от… Покажи целия коментар »

ПП са позор
ПП са позор
07 декември 2023 17:24
Гост

Пореден позор за псевдоюристите от ПП и ДБ. Всеки техен досег с правото завършва с крах и разбити претенции, че са голямата работа. А сега се готвят да опропастят и Конституцията.

Анонимен
Анонимен
07 декември 2023 17:08
Гост

Защооо е нужно да се занимават хората с глупостите на едни престъпници и крадци, които не могат да пуснат власта от десетилетия?

Анонимен
Анонимен
07 декември 2023 17:07
Гост

Никога не е имало проблем изобщо с машините. Те по света и по мейла гласуват и с СМС.

Анонимен
Анонимен
07 декември 2023 18:20
Гост

във Венецуела също.

Анонимен
Анонимен
07 декември 2023 17:07
Гост

Правилно

Анонимен
Анонимен
07 декември 2023 17:06
Гост

Глупости

Екатерина
Екатерина
07 декември 2023 17:05
Гост

Това беше такава партенка, такъв театър за манипулиране на вота от страна на хартиената коалиция, че няма на къде.

Павков
Павков
07 декември 2023 17:05
Гост

Нищо им нямаше на машините. Но въпросът беше да се бламира гласуването, да се откажат много от младите избиратели на ПП/ДБ да гласуват и така ГЕРБ да си натикат общински съветници по места. Това и стана. Ефекта го виждаме. Вече трета седмица няма председател на СОС, защото ГЕРБ нарочно се заяждат!

Анонимен
Анонимен
07 декември 2023 17:06
Гост

С всеки изминал месец на критика от страна на ГЕРБ по ПП и ДБ последните ми стават по-симпатични, а Борисов изкристализира, като безкруполен лъжец.

Чочо
Чочо
07 декември 2023 22:30
Гост

Ти сега ли разбра какъв е Борисов.

Апостола
Апостола
07 декември 2023 18:40
Гост

Аз съм и програмист и юрист , все отличник . Та през последните 20 години с комбинацията от двете се препитавам . Цял живот съм извън държавната и общинската копаня, така, че ако не умея да съм умрял от глад . …. И нито ГЕРБ ми харесват, никоя която и да е била от парламентарните партии .До едни все са крадци . ………………… ПАК ПО МАШИННИТЕ ИЗБОРНИ ИЗМАМИ . Не е вярно, че уникалният хеш код (представляващ поредица от букви и цифри) , който се получава (и който се вижда на монитора) като резултат от криптирането на една НЕмошеническа програма… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
07 декември 2023 17:04
Гост

Проблемът е голям, но наистина не е конституционен.

Анонимен
Анонимен
07 декември 2023 17:04
Гост

Трябва да си бавноразвиващ се за да смяташ, че машина, която не е свързана към интернет може да изманипулира вота.

Фики
Фики
07 декември 2023 22:28
Гост

Може и още и как! Най вече от тези, които са я измислили.

Апостола
Апостола
08 декември 2023 0:33
Гост

Разбира се, че може да изманипулира всичко , дори да не е вързана към интернет . Помислете ! Защо трябва да има връзка към нета, за да може да манипулира ? За да получи от нета някакъв скрипт !

Е, а не може ли този скрипт да си го получи , я със самата инсталация на операционната система, я със самия софтуер за изборите ? -Може разбира се !
..
Така ще й го вкарат между файловете на самата операционна система, че и производителят й няма да разбере това .

Анонимен
Анонимен
07 декември 2023 17:04
Гост

Те СА принтери

Апостола
Апостола
08 декември 2023 0:35
Гост

А, като са само принтери, защо не ходят с химикалки и да си пишат с тях за кого гласуват на един бял лист ?