И преди 2024 г. с неподаването на справка-декларация и отчетни регистри по Закона за ДДС за един и същ данъчен период се извършва едно административно нарушение. Това заявява Висшият адвокатски съвет (ВАдС) в становище (пълния му текст виж тук) до Наказателната колегия на Върховния касационен съд и до Върховния административен съд.

В съвместно тълкувателно дело те трябва да решат как трябва да се разбира разпоредбата на чл. 179, ал. 1 от ЗДДС в редакцията ѝ отпреди 1 януари 2024 г. Тя гласеше: „Лице, което, като е длъжно, не подаде справка-декларацията по чл. 125, ал. 1 , декларацията по чл. 125, ал. 2, отчетните регистри по чл. 124 или не ги подаде в предвидените срокове, се наказва с глоба – за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция – за юридическите лица и еднолични търговци, в размер от 500 до 10 000 лв.“.

Част от административните съдилища приемаха, че с неподаването на справка-декларация и отчетни регистри се извършват две отделни нарушения и следователно се налагат две санкции.

Висшият адвокатски съвет обаче застъпва друго виждане – нарушението е едно и това се затвърждава и актуалната редакция на чл. 179, ал. 1 ЗДДС, в която неподаването на отчетните регистри въобще не присъства като нарушение.

„Задълженията за подаване на справка-декларация и отчетени регистри за един и същи данъчен период нямат самостоятелен и обособен характер, доколкото са функционално предназначени към постигане на една и съща цел – надлежно отчитане пред приходната администрация на данните, относими към законосъобразно формиране на данъчния резултат за съответния едномесечен данъчен период (ДДС за внасяне или ДДС за възстановяване). Последното е неразривно свързано и с задължението за начисляване на данък на регистрираното лице по чл. 86 от ЗДДС изискващо едновременно лицето да издаде данъчен документ, в който да се посочи данъка на отделен ред (когато е приложимо), да се включи размера на данъка при определяне на резултата за съответния данъчен период в справка-декларацията по чл. 125 за този данъчен период и да се посочи документа по т. 1 в дневника за продажбите за съответния данъчен период“, посочват от ВАдС.

И напомнят, че справка-декларацията на практика се попълва автоматично в резултат на информацията в отчетните регистри.

„Подаването на отчетните регистри по чл. 124 от ЗДДС представлява неразривна част от целия процес по подаване на справка- декларацията по чл. 125, ал. 1 от ЗДДС, подаването на отчетните дневници не може да бъдат изкуствено разглеждано като самостоятелно действие и неизпълнението му не може да бъде третирано като отделно административно нарушение. Практическо проявление на несамостоятелния му характер е и фактът, че порталът на НАП за електронни услуги предвижда услуга „Приемане на справка-декларация по ЗДДС/Приемане на VIES – декларация“ без да е създадена самостоятелна услуга обхващаща отчетните регистри.

На практика за формиране на декларацията не се предвижда самостоятелно попълване от данъчнозадълженото лице на съдържащите се в нея клетки, а файлът съдържа информация за регистрираното лице, периода, за който се подават данните, и сумарните стойности от дневник продажби и дневник покупки, които са автоматично изчислени. Така задълженията за подаване на справка-декларация и на отчетни регистри се изпълняват заедно и едновременно т.е. с едно действие и по един и същи начин – по електронен път, както е изрично предвидено в чл. 125, ал. 7 от ЗДДС“, изтъкват адвокатите.

В становището си те посочват, че преди години се изискваше отчетните регистри да се подават на хартиен или технически носител, което на практика позволяваше да не бъде подаден пълен набор от документи. Сега обаче това е невъзможно.

Адвокатите изтъкват и промяната в ЗДДС в сила от 2024 г., с която в чл. 179, ал. 1 вече няма санкция за неподаване на отчетните регистри.

21
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Eric
Eric
14 ноември 2024 7:44
Гост

I really happy found this website eventually. Really informative and inoperative, Thanks for the post and effort! Please keep sharing more such blog. Also feel free to visit may web page check this link Mobile App Development.

Sophia
Sophia
15 октомври 2024 10:39
Гост

Становището на Висшия адвокатски съвет подчертава важността на ясното тълкуване Flappy Bird на закона за ДДС и необходимостта от единно приложение на санкциите при неподаване на отчетни регистри.

Студент
Студент
06 септември 2024 11:17
Гост

Добре ще е съдиите да минат основен курс по счетоводство, защото хал хабер си нямат от данъци. А ДДС си е чисто икономическа материя.

незапознат
незапознат
04 септември 2024 6:20
Гост

Това ДДС за физически лица ми е тъмна индия. А още по неясно ми е ДДС-то по чл 97а. Кви са тея дневници за продажби, ама що и как трябва да се декларира и плаща ДДС върху комисионата от буукинг, ама не и върху крайната продажна цена при краткосрочно наемане на апартамент на морето и тн.

Михаил
Михаил
03 септември 2024 21:59
Гост

Поредната противоречива практика.

Чочо
Чочо
03 септември 2024 22:00
Гост

Ще я уеднаквят. Дано само да е по- скоро.

Анонимен
Анонимен
03 септември 2024 16:28
Гост

Отговорът не е ли вече ясен?

Симо
Симо
03 септември 2024 21:54
Гост

Особено ако прочетеш становището.

Проскубания бухал
Проскубания бухал
03 септември 2024 12:41
Гост

Добър опит, но надали ще мине, в административното право причинно-следствено поглъщане не е стандартната хипотеза, дори напротив, по аргумент от чл.18 от ЗАНН, още повече, въпреки свързаността в данните между документите по чл.124 и чл.125 от ЗДДС, става въпрос са две отделни задължения, респективно деяния по тяхното неточно, в т.ч. забавено, изпълнение. Наред с това аргументи в посока на несъстоятелността на тезата на ВАдвС могат да бъдат изведени от наличието на нова редакция, изрично ограничена до справка-декларацията, и странното позоваване на практическото софтуерно разрешение на портала за предоставяне на услуги на НАП, което е всичко друго, но не и юридически… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
03 септември 2024 16:33
Гост

Новата редакция не е аргумент срещу тезата на ВАдвС, а в нейна подкрепа, защото ясно показва волята на законодателя.

Анонимен
Анонимен
04 септември 2024 10:09
Гост

Добре, посочваш чл. 18 от ЗАНН, но ЗДДС е специален, и, в случай на прилагане на чл.179 ЗДДС, то в новата редакция целенасочено е премахнат текста, отнасящ се за задължението по чл. 124 от ЗДДС.
На какво основание ще глобят/наложат имуществена санкция данъчнозадължено лице за нарушение по чл.124 от ЗДДС, защото, според мен, не може да е чл. 179 от ЗДДС.

Проскубания бухал
Проскубания бухал
04 септември 2024 12:28
Гост

В новата редакция да и точно това изрично „стесняване“ на отговорността според мене е довод в полза на тезата, че за деяния, извършени преди 2024 г. санкциите трябва да се налагат поотделно за всяко едно от тях.

Димо
Димо
03 септември 2024 12:39
Гост

Ще чакаме решението.

Ники
Ники
03 септември 2024 12:39
Гост

Дано да излязат по-бързо с него.

Мики
Мики
03 септември 2024 21:57
Гост

То вече е ясно какво ще е.

Асен
Асен
03 септември 2024 12:36
Гост

Добре, че направиха промяна в ЗДДС в сила от 2024 г., с която в чл. 179, ал. 1 вече няма санкция за неподаване на отчетните регистри.

Кики
Кики
03 септември 2024 12:32
Гост

Добре, че отчетните регистри вече не се подават на хартиен или технически носител.

Симо
Симо
03 септември 2024 12:34
Гост

Леле, като си спомня каква бумащина беше само!

Хари
Хари
03 септември 2024 12:35
Гост

И редене по опашки.

Симо
Симо
03 септември 2024 12:29
Гост

За мен се извършват две отделни нарушения и следователно се налагат две санкции.

Лозан
Лозан
03 септември 2024 12:31
Гост

Обаче справка-декларацията на практика се попълва автоматично в резултат на информацията в отчетните регистри.