12 години по-късно
Шумът разболява. Втора инстанция осъди общината да премести трамваите от локалното платно на бул. „Скобелев“
Столичната община е осъдена и на втора инстанция да премести трамвайното трасе, което минава по локалното платно на бул. „Ген. М. Скобелев“ (между ул. „Витоша“ и „Петте кьошета“).
Това реши Софийският апелативен съд (САС), който изцяло потвърждава в тази част решението на градския съд, който преди две години осъди общината да премести трасето. То беше изградено през 2010 г. заради строящото се тогава метро в района и трябваше да съществува до 2012 г.
В следващите 12 години обаче така и не беше преместено, а през 2017 г. живущи в района граждани заведоха два колективни иска срещу общината, с които искат трасето да бъде премахнато или преместено заради непоносимия шум.
Преди две години градският съд осъди общината да премести трасето до 1 година от влизане на решението в сила. Само от това решение на СГС обаче минаха две години, в които общината обжалва пред втората инстанция и сега и апелативният съд го потвърди. Сега общината отново може да обжалва – пред Върховния касационен съд (ВКС), и само ако и той остави решението в сила, ще започне да тече едногодишният срок, в който трасето трябва да бъде преместено.
Гражданите посочват, че то минава в непосредствена близост до жилищата им на бул. „Ген. Скобелев” и създава постоянен дискомфорт и стрес, тъй като шумът и вибрациите от трамваите са значително завишени, в сравнение с други места, където линиите са в близост до жилищни кооперации при спазване на законовите изисквания. В момента по трасето минават трамвайни линии 1, 6, 7 и 27. Данните по делото от разписанията показват, че в делничен ден на час по линията минават 28 мотриси, а в празнични дни – по 10 за 60 минути. По отношение на оплакванията на хората от постоянния шум, от Центъра за градска мобилност са информирали, че трамваи там не се движат само от 22:55 ч. до 4:56 ч.
Според заключение на вещо лице по назначена комплексна съдебно-техническа експертиза, с изграждането на временното трасе действително е нарушена наредбата за планиране и проектиране на комуникационно-транспортни системи на урбанизирани територии. Нарушенията са констатирани по отношение на минимална ширина на трасето от 3 метра, минималното разстояние до жилищни сгради, стълбове за осветление и бордюри.
По делото беше приета и експертиза за нивото на шум в близките сгради. Експертите заключиха, че във всички шест жилищни помещения, в които са измервали шума, граничните стойности са били завишени. Засечените значими превишения са от порядъка на от 10 до 15 dB през деня и вечер от 9 до 14 dB над нормата. Според експертите е обезпокоителен фактът, че за нощния период са регистрирани превишения на нормите, като стойностите достигат до 12 dB над граничните нива. Според вещите лица измерените нива на шума през нощта са много по-високи от препоръките на Световната здравна организация за добър нощен сън: “…непрекъснато фоновият шум трябва да остане под 30 децибела, а индивидуалните шумове не трябва да надвишават 45 децибела”.
Шумът разболява
Приетите и от двете инстанции заключения на експертите – специалист по нервни болести и клиничен психолог, са, че шумът в населените места е стресов фактор за организма като причинява психо-физиологичен стрес под формата на раздразнение, а високите нива на транспортен шум, срещу които нищо не може да се направи, могат да провокират чувство за безпомощност, което може да отиде и по-далеч заради убеждението, че средата не подлежи на повлияване.
Лекарите са обяснили и влиянието на продължителните наднормени нива на шума и вибрациите върху различните системи на човешки организъм:
- върху нервната система – води до лесна психическа умора, раздразнителност, увреждане на паметта;
- върху сърдечносъдовата система – предизвиква дисфункция, водеща до промени в кръвното налягане и пулса в насока артериална хипертония и тахикардия;
- върху храносмилателната система – нарушение на стомашната секреция и усвояването на хранителните вещества;
- върху дихателната система – повишаване на минутния дихателен обем, тахипнея;
- върху ендокринната система – повишено отделяне на катехоламини, щитовидни хормони и др.
„Всички тези отрицателни въздействия на шума върху организма водят до повишаване на общата заболеваемост вследствие понижена имунна защита на организма“, категорични са експертите.
Общината: Не може за една година
Освен всички възражения срещу осъждането, Столичната община оспорва и дадения срок от една година след влизане на решението в сила, в който трябва да премести трасето. В жалбата си общината иска той да бъде удължен, за да бъде изпълним и да бъде съобразен със започналите действия по преместването на трамваите.
В изложението си пред съда оттам припомнят, че още през 2013 г. е бил изготвен проект за преместване, който щял да струва 7 млн. лева, но на следващата година Министерството на финансите е информирало, че не може да осигури парите. През 2017 г. е било възложено ново проучване и са били изготвени 7 варианта за преместване на трамваите, за да се стигне и до обявяване на обществена поръчка.
През май 2022 г. пък е приет идеен проект за ново транспортно решение, който предвижда трасето да остане надземно и да не минава през тунела до НДК, като бъде направена реконструкция на участъка от края на трамвайните коловози при бул. „Прага“ до бул. „Витоша“ и изграждане на нови коловози за трамвай №1 и №7 върху съществуващото трамвайно трасе по линията на трамвай №6, но на нивото на съществуващото улично платно и върху нова покривна стоманобетонова плоча до портала на тунела на НДК, но на повече от 7 м от прилежащите сгради.
От общината се оплакват, че съдът не е преценил времето за провеждане на процедурите по Закона за обществените поръчки, нито сроковете за изпълнение. Според общинската власт ще са нужни поне 420 дни за преместване на трасето, от които 120 дни за проектиране и 300 за строителство, като и те са определени като прогнозни заради възможни различни усложнения.
Апелативните съдии обаче отхвърлят възраженията на общината, като посочват, че нарушенията са установени и доказани. Съдът подчертава, че кметът на София не е изпълнил задължението си да контролира и управлява дейностите, свързани с организацията на градския транспорт и осигуряване на безопасна среда, с което са причинени или съпричинени наднормени нива на шум и вибрация. Освен това общината не е изпълнила и задължението си да преустанови ползването на локалното трамвайно платно.
„Поради съвпадане на правните изводи на двете инстанции решението на първоинстанционния съд следва да бъде потвърдено“, категоричен е САС.
32
Коментирайте
Аз съм вдигнал ръце от това бетеннл гето, което е проектирано за 800 Хил. Хора и 500 Хил. Коли, а е пълно със столичани в повече и затова ще се местя в умряло село. Тука не издържа вече.
Трамваят да остане където си е. Не е шумен, трамваят може да се стори шумен на някой селяк от източните окръзи, невиждал трамвай ,преди да се изтърси неканен в София.
Трамваят е направо тихичък, в сравнение със стотината децибела на Орлов мост. Ако ще местите трамвая заради шум, ще спрете и колите от Орлов мост, ище стане пешеходна зона, арт центрър с щандове за книги!
В добавка-никакви коли по Цариградско шосе, шумът е пУтресаващ(с У)! Там следва да минават пешеходци, велосипедисти, щастливи дечица по тротинетки, да има люлки и пясъчници за дечицата!
Точно там не живеят „столичани в повече“, а кореняци софиянци. Столичаните в повече сте по панелните квартали. 😉 Браво за осъждането на Столична община. Сега има хоризонт и за осъждане по ЗОДОВ. 🙂
През „Патриарха“ е трасето, просто – няма място трамвай по „Скобелев“ това е лудост – трака-трак, по Витошка, Магурата, ляво към „Св.Георги“, дясно Гарата.
Нотариусите по Патриарха няма да позволят.
То достатъчно шум се вдига и барабанен от печатите ,които неспирно слагат нотариусите и пачките с пари изсипвани от страните за да плащат за сделките ,че само трамвай липсва.
Няма спасение от шума. Живея на около 400 метра от Ботевградско шосе, и през повечето случаи не чувам шума оттам. Но след полунощ започват гонки на мотористи, и шума е все едно форсира двигателя в хола. Но управия няма
Предлагам българският представител в ООН да получи висша държавна награда за чест, доблест, СМЕЛОСТ, за това,че спаси държавата ни от позор, при гласуване резолюцията за Сребреница! Какъвто и награда , орден да получи този човек все ще е малко! Има събития в живота, крайъгълни камъни които определят нашите качества. За мен е изключителна чест, че България има такъв СМЕЛ, ДОСТОЕН и ПОЧТЕН представител в ООН! Случилото се трябва да бъде изучавано от студентите по международни отношения, и да влезе в учебниците по история https://www.segabg.com/hot/category-foreign-country/glavchev-edva-ne-opozoril-bulgariya-oon-za-ugoda-na-vuchich
Категорично смятам,че трябва да бъде отпочната процедура по чл 11 от Закона за ордените и медалите в България. Българският представител в ООН следва да получи подходящо държавно отличие!
Що за глупости, не могло за 1 година, то и за 12 години не може явно. Какъв срок искат да им даде съдът – 20 годишен ли, или направо когато могат – тогава. Тунелът на НДК е в плачевно състояние, излазът към бул. „Фритьоф Нансен“ продължава да се използва върху старото трамвайно трасе, което става все по-опасно с всеки ден, защото беронът е изронен и стърчат железа, но и него няма кой да махне за толкова години, въпреки че релсите на 6-цата са окончателно премахнати в останалата част. Включването пък е косо без почти никаква видимост, а на излизане от… Покажи целия коментар »
А теб това защо те касае, като не си от София? Гостите на София сте временно в родния ми град!
Не знам кой е родният ти град, но моето родно място е на около 500 м. от въпросния тунел и проблемът ме засяга доста.
На много места в София е така. Ама не може да преместят всички трамваи.
Ама и здравето на пострадалите от стреса е необратимо влошено.
Добро решение.
Няма как да се случи това с местенето.
Тоя до кога ще се мотаят?
Може ли да преместите и бул. Цариградско шосе, или алтернативно-да стане пешеходна зона, защото шумът там е потресаващ. Шумът на трамвая е като малка нощна музика, в сравнение с тътенът от движението на колите по Цариградско шосе!
Аргументите са същите, и ще спестите дългогодишен съдебен спор.
А бул. България? Там не може за 1 минута да си позволиш да отвориш прозорец. През деня постоянен трафик във всички ленти, а през нощта гонки и ралита на квото се сетиш, все едно излита ракета в космоса!
Гонките и ралитата са следствие от бездействието на полицията. Атакувайте нея!
ЦГЧ – пешеходна зона.
само подземни комуникации на МГТ
столичаните в повече, не по навътре км града от околовръстното
Добра работа
Колите по ме притесняват
Тишината е важна
А къде да ги сложат?
Ти да видиш
Добре е това. Но мотористите и тия с таратайките вдигат повепе шум
Да съдят Данчето
Така е
А стържещите коли и мотори по Сливница?
Да се върнат на село. Там е тихо, а и въздухът е чист и храната екологична.
Търся контакт с адвокатите за да спрем шума по булевард „Сливница“.
Интересно, да живееш до основна пътна артерия на двумилионен град и да очакваш тишина, мигам, чеша се и все така ми е трудно да намеря логиката във воплите за тишина, впрочем има умиращи градове и села, където тишината е по подобаваща, копнеещите за нея може да се насочат натам:)