Съдът на Европейския съюз (СЕС) обясни как трябва да бъдат обявявани промоционалните цени в магазините, за да бъдат коректни и да не заблуждават потребителите. Решението му е задължително за всички търговци в съюза.

СЕС се произнесе по преюдициално запитване от Областния съд в Дюселдорф, където германско сдружение на потребителите е оспорило начина, по който хранителната верига „Aldi“ обявява промоционални цени в седмичната си брошура.

В решението си съдът в Люксембург посочва, че обявеното в рекламата намаление на цената трябва да бъде изчислено въз основа на най-ниската цена, на която дадената стока е продавана в магазина през последния месец.

В случая германското сдружение твърди, че „Aldi“ изчислявала своите „хит цени“ въз основа на по-висока цена на дадените продукти, която обаче била поставяна непосредствено преди началото на промоцията.

Конкретно, веригата промотирала продажба на био банани за 1,29 евро за килограм, при редовна цена от 1,69 евро/кг. По-високата редовна цена обаче била поставена непосредствено преди промоцията, а преди това био бананите пак стрували 1,29 евро/кг.

В решението си съдът заявява, че намаление на цената, което се обявява от търговец под формата или на процент, или на рекламно указание, насочено към това да се изтъкне изгодният характер на дадена ценова оферта, трябва да бъде определено въз основа на най-ниската цена, прилагана от търговеца в период, не по- кратък от 30 дни преди прилагането на намалението на цената.

По този начин търговците се възпрепятстват да въвеждат в заблуждение потребителя, като увеличават прилаганата цена, преди да обявят намаление на цената и по този начин посочват фалшиви намаления на цените, се казва в решението на съда.

17
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Проскубания бухал
Проскубания бухал
26 септември 2024 12:49
Гост

А, добро утро, този номер не е от вчера и сега, ако забранят на търговците да подвеждат клиентите си, създавайки впечатление у тях, че стоката е с намалена пазарна стойност чрез поставянето на етикет с различен цвят, за да бие на очи, нещата може и да си дойдат на мястото, защото с „акция“ на стандартна цена не е никаква промоция.

Анонимен
Анонимен
26 септември 2024 12:34
Гост

Ще стане и тук. Ама друг път.

Дончев
Дончев
26 септември 2024 12:34
Гост

А позора на ЛИДЛ кой ще коментира? Трупаш там някакви виртуални точки и специално ме спами със съобщение, че съм спечелил отстъпка за всички стоки в размер на….. 0,01 стотинки. И да видя какво мога да си купя с отстъпката. Това е толкова цинично, че нямам думи!

Анонимен
Анонимен
26 септември 2024 12:32
Гост

А Кауфланд на Халите? Начи кафе машина във всеки друг Кауфланд я има както за 160 лв жълт етикет, така и с червен етикет е на 80 лв. Не схващам каква е логиката, така и не можаха да ми обяснят в Кауфланд. Но специално на Халите я има САМО с жълт етикет от 160 лв. Няма я опцията от там да си я вземеш за 80 лв. Бих път до Кауфланд Банишора да я зема за 80 лв. Не виждам защо трябва да давам за нещо двойно пари, като същите го дават по-евтино ма в друг магазин. Обясниха ми в… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
26 септември 2024 12:33
Гост

И друго – пазарувай за над 200 лв и участваш за награда автомобил или телевизор. Само телевизора е 800 лв. Колата не е една, а три. Джипове по да речем 50 000 всеки. Еми само от тия „промоции“ вероятно печелят милиони.

Nikolov
Nikolov
26 септември 2024 12:30
Гост

Абе факта, че стока почти с изтичащ срок на годност се пуска с половин ако не и над половин намалена цена и вероятно веригата пак не е на загуба ми говори, че надценките са космически.

Гари
Гари
26 септември 2024 12:29
Гост

Като със стоките по моловете. Пълна заблуда. Вдигат яко цените по празниците. А после промотират намалени стоки.

Милчев
Милчев
26 септември 2024 12:28
Гост

Любопитно е дали и тук ще се приложи или българина с хитрия си ганьовски, хитъ петърски ум ще измисли схемичка

Чипилев
Чипилев
26 септември 2024 12:27
Гост

Чудесен тест ще е предстоящото коледно намаление или намаление покрай Хелоуин и черен петък. Или за онлайн магазините и магазините за дрехи това не важи?

Анонимен
Анонимен
26 септември 2024 12:27
Гост

Да видим сега как ще се случат нещата и у нас, където сме пословични с тарикатщината си

Чипилев
Чипилев
26 септември 2024 12:29
Гост

Практиката да се надуват цените 1-2 седмици преди намаленията я има от години у нас. Най-вече около така наречения черен петък и преди Коледа. Яке за 40 лв цялата година се вдига на 90 лв и след две седмици на промоция се пуска за 55 лв със задраскана цена от 90 лв. Ако щеш. Така търговеца печели двойно от промоцията.

Скуби Бу
Скуби Бу
26 септември 2024 13:15
Гост

Като има балъци да ги купуват… Онлайн същите стоки са в пъти по-евтини и ти ги носят на крака вкъщи или до близката доставъчна машина.

Симо
Симо
26 септември 2024 12:26
Гост

Това ще помогне търговците да се възпрепятстват да въвеждат в заблуждение потребителите.

Анонимен
Анонимен
26 септември 2024 12:26
Гост

Тази практика я има и тук

Чочо
Чочо
26 септември 2024 12:24
Гост

Сега ще трябва и тук да се спазват тези разпоредби.

Димо
Димо
26 септември 2024 12:32
Гост

Oсвен ако Ганьо не намери вратичка.

Геро
Геро
26 септември 2024 12:22
Гост

Добро разяснение.