Концепцията
Сарафов с визия за прокуратура „вън от калния терен на политиката“ и без раболепие и страх. Обяви 16 идеи за реформа
Прокуратура „вън от калния терен на политиката“, с професионален микроклимат – без раболепие, подчинение и насаждане на страх, и с ясни приоритети – борба с корупцията, организираната престъпност, престъпленията, свързани с транспортния травматизъм и домашното насилие. Това залага кандидатът за главен прокурор Борислав Сарафов в концепцията си за управление на държавното обвинение (пълния ѝ текст виж тук).
В нея той дава своите 16 идеи за реформа на прокуратурата, като четири от тях са посветени на следствието, което той ръководеше преди временно да оглави прокуратурата.
Концепцията на Сарафов започва с личната му мотивация да се кандидатира за главен прокурор, но не се ограничава до традиционните за тези документи натрупан професионален и управленски опит, а прави своеобразна равносметка за състоянието на държавното обвинение и заявка за поука от грешките на предшественика му Иван Гешев.
„Законът изисква от мен да представя концепция за управление на прокуратурата за период от седем години. Тази концепция предполага три елемента – откъде тръгвам, какво възнамерявам да правя като главен прокурор и каква бих искал да видя ПРБ в края на този мандат, ако получа необходимото доверие“, пише Борислав Сарафов. И започва с отговора на първия въпрос, заради който се връща година и половина назад, когато стана и.ф. главен прокурор.
За най-тежкия период и загубеното обществено доверие
„Ясно съзнавам, че има периоди от историята на прокуратурата, с които не се гордеем. За съжаление, бях принуден да поема ръководството на прокуратурата именно в нейния най-тежък период“, казва той.
През призмата на последните промени в Конституцията, които бяха отменени от Конституционния съд (напомняйки трайната си позиция, че са противоконституционни), Сарафов прави и следната констатация: „Не мога обаче да пренебрегна факта, че промените в Конституцията бяха направени в момент, когато състоянието на прокуратурата беше такова, че доверието в нея спадна до критични нива. Прокуратурата изглеждаше като играчка в ръцете на предишния главен прокурор, без никакви реални приоритети, свързани с престъпността, заиграваща се политически и управлявана авторитарно. Злоупотребяваше се с доверието на колегите към главния прокурор, който неглижирайки факта, че е магистрат, се държеше като политически лидер (включително на празници отправяше поздравления до нацията). Скъса се връзката с Прокурорската колегия на ВСС, която вече не се приемаше като орган, който да контролира главния прокурор, а като негов помощен орган“.
Той посочва, че всичко това се е отразило не само на работата на прокурорите, но и на мнението на обществото, което, по думите му, не е отчело, че Конституцията вече има механизми за контрол върху главния прокурор и те са сработили с освобождаването на Гешев. „Обществото търсеше гаранции, че тези обстоятелства няма да се повторят и тези гаранции бяха намерени в ненужни и дори погрешни промени в Конституцията. Не можем да съдим хората, че загубиха доверието си в нас. Това се е случвало и преди и са били необходими огромни усилия доверието да бъде върнато, поне частично“, пише Сарафов.
Той заявява, че като временен ръководител на прокуратурата е изпълнил задачата си и тя вече се е върнала „към нормалната си и професионална работа, като категорично и трайно излезе от калния терен на политиката, съсредоточавайки се върху своите законови задължения“.
„Именно това – че за година и половина като изпълняващ функциите на главен прокурор успях да възстановя нормалната и професионална работа на ПРБ, ми дава увереност да представя сега тази концепция“, казва той и допълва, че възстановяването на добрия микроклимат, базиран на взаимното уважение и професионален подход в работните отношения е било негова цел и я е постигнал. „Като човек и ръководител не позволявам насаждането на страх, раболепие и сляпо подчинение и не се съсредоточавам върху проблемите и различията, а винаги търся общия, взаимен интерес – за институцията и за хората, които работят в нея“, посочва Борислав Сарафов.
Той специално се спира на политическото влияние спрямо прокуратурата: „Държа да подчертая – прокуратурата се върна към естественото си състояние на политически неутрална институция. Разбирам, за съжаление, стремежа на множество политици да злоупотребяват с нас – прокурорите. Непрекъснато слушам, че сме политизирани, но нямам спомен някоя партия да е внесла сигнал срещу свой активист. Всъщност, повечето очакват да станем някакъв техен „съюзник” против политическия опонент и когато не го правим, получаваме обвинения в политизация. Никой не се замисля, че за да обвиниш някого публично (вкл. подхвърляйки списъци) са необходими двайсетина секунди, а за да провериш дали това обвинение е вярно, могат да минат месеци“.
И декларира: „Виждайки лошите практики на своя предшественик, се уча от неговите грешки и правя всичко необходимо да не позволя прокуратурата да бъде използвана за политически цели, а там където усетя подобни тенденции, ще използвам всички правомощия, които конституционният надзор за законност ми дава“.
Сарафов стига до извода, че през последните години прокуратурата е била без професионални приоритети – „тя беше в пасивна изчаквателна позиция, насочена сякаш по-скоро към личния PR на бившия главен прокурор, отколкото към изпълнение на конституционните си правомощия и задължения“. И излага приоритетите, които той ще следва: „противодействието на организираната престъпност, корупционните престъпления, както и тези, свързани с транспортния травматизъм и домашното насилие, което е срам за българското общество“.
Кандидатът за главен прокурор посочва и какво за него ще е успешен мандат: „Новите реалности изискват една модернизирана и ефективна прокуратура. Ако получа вашето доверие и имам възможността да управлявам прокуратурата в следващите 7 години, след тях бих искал да я видя като уважавана и ефективна институция, а отговорната и професионална работа на колегите ми да бъде положително оценена от обществото. Бих искал след тези 7 години темата за реформи в прокуратурата да бъде забравена. Това ще бъде доказателство, че съм имал успешен мандат“.
Отчетност и контрол
В концепцията си Сарафов акцентира на отчетността – на главния прокурор и на останалите прокурори.
„Време е да се разбере, че контролът върху прокуратурата трябва да бъде професионален. И ако съдът вече може да упражнява независим и професионален контрол върху редица актове на прокурора, то за главния прокурор този контрол трябва да дойде именно от Прокурорската колегия на Висшия съдебен съвет. Ще разчитам Прокурорската колегия да бъде още по-активна в действията си и съм готов да нося своята отговорност пред нея“, заявява той.
За отчетността си пред Народното събрание посочва, че ще направи всичко по силите си докладите му да не са формални и „да дадат реална основа за анализ и сътрудничество между властите, а не да се превърнат в разпити по конкретни дела, насочени само да се уязви някой политически опонент“. „Ще настоявам пред НС, и то с конкретни аргументи, да си даде сметка колко ефективни можем да бъдем с наказателното законодателство от 1968 г.“, пише той.
А за отчетността пред обществото обявява, че ще провежда балансирана медийна политика. „Нямам намерение да ставам говорител на прокуратурата. Аз върнах практиката основната тежест на медийната комуникация да падне върху административните ръководители и говорителите на отделните прокуратури. Именно те трябва да обясняват какво правим, как работим, какви затруднения срещаме и какви успехи постигаме. Към нас се отправят кога заслужени, кога незаслужени упреци и ние – прокурорите, не трябва да оставаме индиферентни към тях“, чертае вижданията си Сарафов.
Що се отнася до контрола над работата на прокурорите, той заявява, че не са му присъщи излишният формализъм и концентрацията на ненужна власт. „Същевременно няма да допусна никакви наченки на феодализация в работата на прокуратурата. Всички териториални звена ще работят по единни стандарти и ще се търси строга отговорност за всяко отклонение от принципите на законността. Просторът в работата, липсата на постоянен и потискащ надзор, както и професионалната свобода, ще бъдат съчетани с безкомпромисност при всеки пропуск, към всяка проява на вялост и бездушие при изпълнение на професионалните ангажименти“, декларира Борислав Сарафов.
Той напомня, че вече на няколко пъти поиска наказания за прокурори и следователи, както и че е създал отдел „Инспекторат“ към Върховната прокуратура. „Дейността на този отдел е ключова, доколкото възложените на отдела проверки и ревизии дават обективна картина за това кой колега изпълнява безупречно служебните си задължения, респ. заслужава да бъде поощрен, и обратното – кои прокурори и следователи се налага да бъдат наказани, заради пропуски и немарливост в своята работа“, подчертава кандидатът.
Допълва и че след национално съвещание на административните ръководители в прокуратурата, вече са факт две негови методически указания – за инстанционния и служебен контрол в прокуратурата и за осъществяването на предварителните проверки. „Това са основополагащи вътрешноведомствени актове в ПРБ, които регламентират ключови аспекти от нашата дейност и една от основните функции на главния прокурор е именно да уеднаквява процеса на правоприлагане чрез своите методически указания“, пише Сарафов.
Защо се бавят разследванията и какво да се прави
Забавянето на досъдебните производства и причините за него са една от големите теми в концепцията, като Борислав Сарафов сочи проблемите, които са идентифицирани след възложени от него ревизия и анализ в национален мащаб. Той е установил девет проблема, като основен и ключов, който извежда пред скоби, е този с недостига и претовареността на вещите лица.
Сарафов предлага дейността им да бъде обединена в един център с регионални структури или звена, а национална база данни да дава информация на разследващите за всички експерти. Той има идея за създаване на Национално бюро за съдебни експертизи към Министерството на правосъдието и излага „авангардното“ предложение на факултетните съвети да бъде възложено да предоставят становища и консултации, както и да подпомагат разследващите с осигуряване на вещи лица със съответната специалност.
Друга причина за забавянето на делата, която сочи Сарафов, е, че не се използват възможностите за разглеждане на делото в отсъствие на обвиняемия.
Що се отнася до разследванията, които се бавят тъй като са с голяма фактическа или правна сложност, той посочва, че вече е издал заповед, която задължава горестоящите инстанции да се включват активно в работата по такива дела. Има дела, които се спират незаконосъбразно например заради отсъствие на лице, което не е единствен очевидец на престъплението или поради липсата на лице, което не е обвиняем. Решението, според Сарафов, и тук е да се осъществява служебен контрол от горестоящата прокуратура.
За преодоляване на причините от субективен характер решението, според него, е административните ръководители да упражняват по-засилен контрол и активност за ангажиране на дисциплинарна отговорност на прокурорите и следователите.
Идеите за реформа
В концепцията си Борислав Сарафов излага 16 идеи за реформа във връзка с работата на прокурорите и следователите. Преди да ги конкретизира обаче, той изтъква, че през годините се е пристъпвало към съдебна реформа, без да бъде потърсено мнението на магистратите. А когато все пак това е ставало, те не са били чути.
„Животът ясно ни показа, че законите не бива да се правят само от политиците, или само от теоретици, невлизали в съдебна зала. В тяхното изготвяне трябва да участват практикуващите магистрати – тези, които ежедневно са на терен и влизат в съдебните зали. В работата си прокурорите и следователите се сблъскват с редица проблеми в наказателното правоприлагане, чието решаване успешно може да се постигне чрез законодателни промени в ЗСВ, НК и НПК“, казва Сарафов.
Той припомня, че Наказателният кодекс е от 1968 г. и макар многократно да е „кърпен“, е остарял и не може да обслужва съвременните форми на престъпна дейност.
И дава предложения за изменения на някои закони.
1. Промяна в чл. 159а, ал. 2 от НПК
Според Сарафов трябва да се даде възможност данните, свързани с проследяване и идентифициране на източника на връзката, на направлението на връзката, на датата, часа и продължителността и типа на връзката, да се събират не само за тежки умишлени престъпления, както е сега, но и за други. Той сочи, че без тях разкриването и доказването на престъпления, включително и непредпазливи, е по-трудно, по-сложно и по-бавно, а понякога и невъзможно.
2. Отказите за образуване на разследване
Сарафов предлага да отпадне задължението на прокурора подробно да мотивира всяко постановление, с което отказва образуването на досъдебно производство – а в случаите, когато липсата на престъпление е очевидна, това да може да става с писмена резолюция.
„Най-вече в районните прокуратури постъпват сигнали, в които се изразява лично отношение към дадено събитие или човек, недоволство от решение на етажна собственост, с което някой от съкооператорите не е съгласен, лична неприязън към съсед и редица други сигнали, в които данни за престъпление няма (напр. съседът ми вдига шум и работи с бормашината между 14.00 и 16.00 часа; котката ми избяга, намерете я и пр. – ежегодно в ПРБ постъпват немалко сигнали от такова естество). Все по-често граждани и организации сезират прокуратурата за гражданскоправни спорове, административни нарушения, битови или междуличностни проблеми“, казва той.
3. Отпадане на срока по чл. 234, ал. 7 НПК за провеждане на разследването
Той изразява недоумението си и това на колегите му от разпоредбата на чл. 234, ал. 7 от НПК, която предвижда, че действията, извършени извън сроковете за разследване, не пораждат правни последици, а събраните доказателства не могат да се използват за постановяване на присъдата.
Единственото оправдание за съществуването на този текст според Сарафов е да дисциплинира прокурорите и следователите, но това по думите му може да стане чрез търсене на дисциплинарна отговорност.
„Нормата на чл. 234, ал. 7 НПК не само не дисциплинира органите на досъдебното производство, но и се отразява негативно върху правата както на обвиняемия, така и на пострадалия, които ще бъдат засегнати, ако интересуващи ги доказателства не са събрани в законово установения срок. Съществуването на разпоредбата може да доведе до отпадане на важни доказателства на формално основание, дори да са спазени всички правила (процесуални и криминалистични), гарантиращи автентичността им“, казва той.
Според него в демократичните правни системи единственото времево ограничение за разследване е давностният срок за наказателно преследване на определен вид престъпление.
4. Отпадане на поемните лица
И.ф. главният прокурор ще настоява да отпадне институтът на поемните лица. Отбелязва, че той е заимстван от руското право и юристите от Европа се изумявали как може да се допускат външни лица до местопрестъпленията.
Освен това този институт е неефективен – трудно се намират хора за поемни лица, не винаги помнят, не винаги следят работата на разследващите, не искат да се явяват после като свидетели, а ако се явят, правят своеволни интерпретации на видяното, създава се сериозен риск за нарушаване на местопроизшествието, освен това присъствието на поемни лица не гарантира, че няма да има подхвърляне на доказателства. „Всичко изложено по-горе в много случаи води до загуба на доказателства вместо до тяхното надлежно закрепване, гарантиращо автентичността им. Така институтът на поемните лица на практика дерогира целта, с която е бил създаден“, пише Сарафов.
5. Разпит чрез видеоконферентна връзка
Борислав Сарафов заявява, че трябва да се увеличат възможностите за провеждане на разпит чрез видеоконференция и в двете фази на процеса, като в досъдебната това може да се съчетае и с видеозапис. „Освен финансов ресурс за заплащане на пътни разходи на свидетелите, ще се спести и време, често необходимо за да се осигури възможност на свидетеля да се яви за разпит“, посочва той.
6. Без предявяване на разследването в досъдебното производство
И.ф. главният прокурор изтъква, че процедурата по предявяване на разследването в досъдебното производство утежнява процеса и забавя приключването на разследването и внасянето на делото в съда. По думите му няма пречка страните, включително подсъдимият и пострадалият, да се запознаят с доказателствата от разследването в деловодството на съда.
„Много дела не могат да приключат своевременно само и единствено поради необходимостта от предявяване на материалите по разследването. Съвсем скорошен такъв пример е делото за смъртта на 18 мигранти, открити в камион край с. Локорско, а по-назад във времето е делото за атентата на летище „Сарафово“, пише и.ф. главният прокурор и допълва, че и по делото за катастрофата, предизвикана от Георги Семерджиев също е имало проблем да бъде открит бащата на една от жертвите, който няма връзка с майката и детето като дори не знаел неговия пол.
7. Нови изисквания към съдържанието на обвинителния акт
Практиката показва, че често обвинителните актове са изключително обемни, казва Сарафов и добавя, че това затруднява не само прокурорите, но и обвиняемите и пострадалите. Според него структурата на обвинителните актове трябва да се опрости. „Ненужно е например в обвинителния акт да се посочват предпоставките на чл. 53 НК. По този въпрос прокурорът може да вземе отношение в съдебното заседание. Идентично е положението и спрямо изискването в заключителната част на обвинителния акт да се посочва има ли основание за трансфер на наказателното производство“, предлага той.
8. Дела за ПТП и за шофиране след употреба на алкохол и наркотици
И.ф. главният прокурор смята, че трябва да се запази възможността за отнемане на колите на пияните и дрогираните водачи, като в НК се предвиди да се присъжда равностойността на автомобила, когато той липсва или е отчужден.
„Освен това е необходимо разпоредбите на чл. 343, ал. 5 и чл. 343б, ал. 5 НК да се редактират, тъй като създават дисбаланс на предвидената отговорност спрямо тежестта на извършеното. Докато нормата на чл. 343, ал. 5 НК предвижда възможност за съда да отнеме в полза на държавата МПС – при случаи на тежко пътнотранспортно произшествие, нормата на чл. 343б, ал. 5 НК предвижда задължително налагане на тази санкция само при управление на МПС след употреба на алкохол или наркотици“, пише той.
9. Делението на деянията на простъпки и престъпления в НК
С уговорката, че тази идея е на бившия главен прокурор проф. Борис Велчев, Сарафов отбелязва, че е убеден в нейния позитивизъм.
Посочва, че през последните години има тенденция към засилване на наказателната репресия като се криминализират деяния и се утежнява наказателната отговорност като това става под натиска на обществото при някой нашумял случай. Но промените не са последователни, не държат сметка за системата на наказанията в НК и създават сериозен дисбаланс.
10. Престъплението по чл. 282 от НК
Усложненият състав на чл. 282 НК и предвидената специална цел правят трайно невъзможно преследването по наказателен ред на деяния, които могат да се ценят като съществено и тежко накърняващи обществения интерес, отбелязва още Сарафов. И пояснява, че в редица случаи предварително изразеното становище или предварително взетото решение от колективен орган води до отпадане на отговорността. Затова по думите му структурата на чл. 282 от НК трябва да бъде преосмислена, като се има предвид съвременният ред за осъществяване на държавната власт.
Същевременно трябва прецизно да се криминализират новите форми на престъпна дейност, свързани с разхищението на публичен ресурс в сферата на обществените поръчки – манипулирани, нагласени спрямо определен участник, със завишени цени, допълвани с анекси и т.н., предлага Сарафов.
11. Оптимизиране на конкурсните процедури
Той дава и някои идеи във връзка с провеждането на конкурсите. Смята, че те трябва да бъдат децентрализирани и ако в дадена прокуратура се освободят места, да бъде обявяван конкурс само за нея. „Освен това е необходима и бързина и обективност на конкурсните процедури, които по настоящия ред за съжаление не могат да бъдат постигнати. Възможните варианти са чрез събеседване, писмен изпит, анализ на отменените и потвърдени актове или някакъв смесен вариант“, казва и.ф. главният прокурор.
12. Електронно правосъдие
Сарафов споделя, че технологиите позволяват въвеждането на електронни дела в досъдебната фаза. Това ще оптимизира комуникацията и координацията между разследващия орган и прокурора, а оттам ще доведе до подобряване на работата по делата, пише той и допълва, че създаването на „електронно дело“ ще е от полза и за разследващите органи.
13. Нова структура на следствените служби
Що се отнася до следствените служби, Борислав Сарафов предлага те да бъдат „извадени“ от окръжните прокуратури и да преминат към Националната следствена служба като регионални звена – окръжни следствени отдели. „Това би дало много по-добри организационни възможности за координация и комуникация при провеждане на разследването по досъдебните производства, възложени на следователи“, казва Сарафов и посочва какви биха били позитивите: по-добра организация на разследването; възможност за създаване на екипи от следователи от различни следствени служби по дела за организирани престъпни групи, занимаващи се с наркотици, трафик на хора и др.; преодоляване на неравномерното натоварване; уплътняване професионалния капацитет на самите следователи при спазване принципите на специализацията; прилагане на унифициран подход както към разследването на идентични по характер казуси, така и по отношение на обученията.
14. Методическо ръководство и методики за разследване
Според и.ф. главния прокурор е необходимо да се продължи осъвременяването на методиките за разследване на отделните видове престъпления, както и изготвянето на нови, които да бъдат в помощ на следователите и разследващите полицаи.
15. Развитие на експертните и аналитични възможности
Той се спира и на отдел „Криминалистика“ в НСлС, чиито служители подпомагат експертно и технически работата на следователите при разследването. И изтъква, че той е много полезен, а работата му се увеличава прогресивно. Затова трябва да се увеличи щатът чрез трансформиране на свободни места в администрацията на ПРБ. Предлага отделът да се развие до Научно-технологична дирекция, която да разполага с лаборатория, с оперативни и специални технологии и ще може да извършва експертизи.
16. Възлагане на дела от компетентността на КПК на следователи
Според и.ф. главния прокурор е необходима спешна законодателна промяна, която да позволи възлагането на делата, водени в Комисията за противодействие на корупцията (КПК), на следователи, което в момента не е възможно.
„Това е огромен проблем, който се задълбочава и твърде скоро може да доведе до зацикляне и дори провал на огромна част от делата за корупция. Със законовите изменения на тези разследващи инспектори бяха прехвърлени абсолютно всички заварени дела, които са трицифрено число. Количеството и качеството винаги са взаимосвързани и в този смисъл именно огромният брой ДП неизменно ще доведе до влошаване на качеството на разследването, ако не и до провал на част от делата“, пише Сарафов.
65
Коментирайте
Точно Сарафов с калните си милиционерски ботуши и раболепието присъщо на старите милиционери е проблема на прокуратурата. Стига милиционери по върховете. Няма ли и нормални юристи? Каква визия може да има този дерибей. Имаше над 25 години началничество да покаже. Човек, който не се усмихва????? да си дава оставката. Взел е всичко от тази система няма пост, който да не яхнал.
Сарафов е една мазна фуражка, която безочливо лъже в национален ефир, че никога няма да бъде кандидат, никога не е искал и няма да иска, как нямало да приеме, дори и някой да го покани. Беше много категоричен, а излезе поредният лъжльо, на когото не може да се има капка доверие. Такива са си в ССемейството в съдебната власт.
Котката ми избяга…
Местя си го от лево на десно…
Това определение за „калният терен на политиката, с какво се различава Гешевото „политически боклуци“? Не ли уронване на престижа на съдебната власт. Така с лекота словблудно да се квалифицират политиците, които са в изпълнителната и законодателна власт и то по закона за Политическите партии не е ли намеса в другите власти. С нищо не се различава от Цацаров и Гешев. Репресивния и агресивен тон и уклон си върви по инерция. Тези постоянни проверки и наказания на колегите му прокурори не ели използване на властови инструменти намеса в магистратския интегритет. Къде остана вътрешното убеждение на магистратите,че Сарафов постоянно се намесва по… Покажи целия коментар »
Борислав Сарафов е твърде много зависим от политиците, в частност от „момчето,което прекали „. Той всъщност е номинация на „момчето“,известно като автор на модела „КОЙ“. А не трябва да се забравя и твърдението,че е част от „осемте джуджета “ и близък сподвижник на Петьо Еврото. Вероятно осемте джуджета ще ликуват, ако Сарафов бъде инсталиран за главен прокурор.
Той Сарафов не познава никой. Равно отдалечен от всичко и от всички! Смях.
Сарафов и визия – това не е виц. Това е патология!
Ако има нещо притеснително,това е т.1 , защото може да стане и без разпореждането от съд. Случва се и в момента,но ако бъде упоменато, че може да бъде и за по-леки престъпления,това значи безконтролно следене, което е проблем не само от гледна точка „човешки права“. Нямате никаква идея за колко отрицателно време ще ви намерят особено с капсуловани смартфони (каквито са всички днес,т.е. батерията им не се маха). Това не е конспиративна теория питайте всеки от ДАР или Военно разузнаване,защо си харесва телефонните с копчета и как се наричат жаргонно. За КПК нямам нищо против,тъй като това е на принципа:… Покажи целия коментар »
Кадрите решават всичко!
Ици Торбалан Бойкикев требеше да лансира поне некаква алтернатива на това безобразие!
Примерно: Славов, Натка, а защо не Наску … който е бивш тоталитарен прокурор! В краен случай – Велислав Величков, ексдепутат и кадър на горнобанското АОНСУ, сега Соросоиден център. Цариградска също става!
Всички те не са с дипломи от Милиционерското! И са пекани. В съдебната реформа.
Ала-бала портокала. Признавам си, не го прочетох и няма нужда! Мантра „Без раболепие и страх“ от човек, на който ако не му хареса някой прокурор какво наказание е поискал или кого е привлякал, започва да „разпорежда“ някакви „проверки“ и „ревизии“, непредвидени в никой закон и извършвани от циркова трупа негови ратаи от ВП… после продължава с другите познати похвати – етичен кодекс, инспекторат и предложения за дисциплинарки. Ама ако е одобрил действията, няма проблем. В концепцията може да напише(му напишат) всичко, но в живия живот вече сме виждали как процедира. А по мое убеждение той всъщност дори не иска да… Покажи целия коментар »
Айде Боби Боби … действай, ти си мъж!
Удри по хамериканската агентура у нази и по бази – ГЕРБ, Шиши, либерали, цоциалисти и други демократи, ПП-ДБ, че и патриоти! Айде Бобка, ти си мъж! И милиционер.
„Милиционерът се завръща“, българска комедия с елементи на трилър:
– Прегрупираме се Иване, и отиваме ЗАЕДНО в женския Самоковски манастир! По примера на Трактора!
Много приказки – за нищо. Концепцията трябва да е кратка, ясна и убедителна: 1. В едномесечен срок да се изготви карта на тежката организирана престъпност в цялата държава по видове – разпространение на наркотици, трафик на хора и разврат, рекет, икономически престъпления, свързани с обществени поръчки, източване на здравна каса, укриване на данъци, пране на пари, контрабанда и т.н., изборни престъпления, корупционни престъпления, извършвани в общински и държавни органи, предприятия и структури, и др., по области (от окръжните прокуратури, ДАНС и съответните ОД на МВР) и обобщени по апелативни райони, в която подробно да са описани схемите – от ръководителя… Покажи целия коментар »
По т.1 – ДОН, по т.2 – ДОР/ГДОР. Сега май по т.2 се нарича ДОРП. По т.3 все още е „Реализация“. Поне тъй беше едно време, вярвам, че знаете абревиатурите. Не на прокуратурата, на МВР.
Относно предложените „реформи“ – т. 1, 2, 3, 4, 6, 8 са абсолютно покъртителни опити за прокрадване на прокурорска репресия, а 16 цели да бъдат спънати всякакви опити за независимо разследване на корупцията. Да се събират безконтролно данни за всякакви престъпления е равнозначно на пълен прокурорски произвол и безконтролна намеса в личния живот на гражданите (1), необосноваване на откази за образуване на разследване, за да се избегне какъвто и да е съдебен контрол над работата на прокурора (2), с 3 легализираме некадърната работа на прокуратурата, а отпадането на поемните лица да ни улесни на всеки неудобен (журналист, политик и т.н.)… Покажи целия коментар »
Концепцията е добре написана, но прокуратурата тотално действа и арестува по заръка на Шиши. Има разминаване между думи и дела. Дано да се променят малко нещата след изборите.
Сега съсловието асоциация на прокурорите да излезе със становище, че Сарафов не става . Просто се излезе с торите пред съдебните палати а Сарафов да не ги притиска реваншистки от позиция на силата по милиционерски. На протести трябва да се излезе. Прокуратурата за прокурорите, а за милиционерите нахлули с мръсните си ботуши и кубински. Иии конкуренти.
Нормални коментари и заглавие на Лекс след като Христо Иванов направи неуспешен опит да вкара прокуратурата в „калния терен“ на политиката…
Апропо, и Филчев, и Велчев са прекрасни илюстрации на прокуратури в „калния терен на политиката“. Филчев с напъните си да разследва приватизацията на Костов, Велчев с умишлено калпавите си обвинения срещу Любо Павлов и Огнян Донев, срещу Масларова, с НЕпроведената проверка за сбирката на Васил Божков – Черепа и други подобни. Единият „назначен“ от Иван Костов, другият – от агент на ДС Гоце, президент Първанов.
https://vss.justice.bg/root/f/upload/43/19-09.08.2024.pdf
При небрежна проверка по концепцията, веднага лъсна опровержение.
Човека, който даде това порочна заченат образование Спец. прокуратура. Човека дясна ръка на Гешев дето се прегрупират, т. е. всичко си е същото по фатмашки с ботуши да се гази закона. Човека на Пепи еврото нахален до уши. Това е единственат му снимка да не е навъсен а усмихнат. И е нормално като е с приятеля си. Баси гарата. В никакъв случай на трябва милиционер да е главен прокурор. Напротив трябва някой външен да ги озяптява и да им дърпа юдеите като на зло куче.
Значи … СЪС СТАРИТЕ ПРОКУРОРИ – НОВА ПРОКУРАТУРА НЕ СТАВА!
Това е въможно най- неподходящия кандидатура. Той част от тази каша в прокуратурата. Сам си го признава, че е бил цял живот само началник. То концепции много. Тя никоя не е лоша, но това е булата, щото нали така да има конкурсни начало уж. Това е ужасен човек и никой, никой в прокуратурата не го харесва, нито някога го е харесвал. Той не е прокурор а е надзирател- милиционер. Прокурорите вече си спомнят за Гешев с добро на фона на Сарафов. Това е медиен мит за да я има „сглобката“ , че Сарафов бил нормализират прокуратурата. Напротив наложил е тотален… Покажи целия коментар »
Тия един честен конкурс не могат да проведат, концепции тръгнали да пишат. Нахални джуджета.
Няма такъв смях. Този човек грам не зачита практиката на ЕСПЧ, особено по приложението и събирането на данни от мобилните оператори. Как толкова компрометиран, ухилен и прегръщащ Пепи Еврото човек, се гласи да става главен прокурор? Няма такова безочие. То е неописуемо просто!
Оставка за Боби Еврото!!!
Като цяло мисля , че е добра концепцията. Хубавото в нея е че се засягат реални проблеми в работата и ако идеите дори частично се реализират това би имало положителен ефект за всички. Забележката ми обаче е свързана със засегнатите въпроси за сроковете на разследване и тяхното удължаване , което явно се обяснява , че няколко човека са участвали в изготвянето на концепцията и някъде е избягала координацията между тях. Така например се посочва , че прокурорите пишат понякога идентични и бланкетни искания за продължаване на срока , което би могло да доведе дори до дисциплинарни наказания , а по-нататък… Покажи целия коментар »
В общи линии в концепцията му се акцентира върху постепенното обособяване на следствието от прокуратурата с цел деконцетрация на правомощията на държавното обвинение, в т.ч. отслабване на гражданския и медийния натиск върху него, доколкото това е позволено от Конституцията, и плавното навлизане на сферата на действие на изпълнителната власт по линия на КПК, т.е. обратното на идеите на Рашков да превърне разследващите полицаи в псевдоинквизиционна структура към МВР. Твърде възможно е ББС да бъде сложен там само, за да реализира въпросната реформа, докато трае хаосът в парламента и едва със завършването поетия ангажимент, по засилване на ролята да следствието в… Покажи целия коментар »
В общи линии пак си чел без грам разбиране 🙂
Просто това, което сте открили като недостатъци във визията е прекалено очевидно, всеки средностатистически юрист може да открие недостатъците на тезите му, сложено е за пълнеж, колкото да се хареса на прокурорите, особено в частта с реквизитите на обвинителния акт и „досадните“ мотиви за отказ, и почти сигурно няма да бъде осъществено на практика, така че реших да наблегна на други, „по-скрити“ части от изложението с потенциал да променят баланса между органите в системата на държавното обвинение от типа на разделяй и владей.
Бдзобразен коментар
Тоя майтап ли си прави
Всичко е повече от сериозно и … логично.
Не се научихте да спрете да ни взимате за мезе. Лъжци
Хяхяхахя реформа с теб?
На тоя на една дума не вярвам
Каква реформа с шеф ти Пеевски бе
Глупости на търкалаци
Много ме притеснява предложението чл. 159а, ал. 2 НК да се прилага и за по-леки престъпления. Първо, може да се стигне до злоупотреби, много се навлиза в личното пространство на хората. И второ, ако прокуратурата не може да се справи с разследванията, какво да си мислим за тежките.
Има категорична практика на КС относно данните по ЗЕС и допустимата им употреба. В този смисъл, защитата е като за СРС. Та няма да мине това.
Тия работи за Гешев са верни, това, че има нормализация – също. То дето се вика по-зле от това – здраве му кажи, но викам да видим някакви реални резултати и тогава да си дадем мнението. Тръгна добре като иф , но после започна едно затишие, което не знам как да тълкувам. Изчакват се резултатите от изборите, що ли?
т.е, вкарване на Гешевите простотии и произволи в затишие, но всъщност си продължават, но по-обрано. Затишието е само, за да бъде избран и да не дразни с присъствие. Гледа и се ослушва с лукавите си очи, като се прави на гърмян заек
Добре подбрани и наредени приказки. Но всеки може да каже всичко, важни са действията, те ще покажат накъди върви ПРБ и Сарафов
ИФ-то умее да реди празнодумия, но това е театър на прегрупираните стари К., които искат да си направят Нов Бардак
Гледаме ги от 33 години действие на Лукановата Конституция, пардон … Конструкция !
Искате още от същото ли ?
Хубаво го казва за политиците, но на мен много ми се иска прокуратурата да не действа селективно, а да има дела и срещу лидера на Новото начало, не само прокуратурата и КПК да го прикриват.
Прикацзки, за да се хареса на масовия зрител, но не е истина, а за Новото начало тебата е ТАБУ
Дела срещу агентурата на ЦРУ в България.
Айде!
А на мен ми се иска да има НАЙ-НАКРАЯ дела и срещу Кирчо, Кокорчо, Ленчето и всички съдебни реформатори като … АБСОЛЮТНИ ПРЕСТЪПНИЦИ!
А с джуджетата какво ще правим?
Г-н джудже
На прима виста – напомня за визията на Велчев. Обаче ако арестува още един човек на Доган, съвсем ще се отдалечи от нея. Нали уж извън калния терен, ама не баш.
Но да незабравяме, че Борис Велчев му е кум и най-вероятно той му е писал и помагал да напише тези брътвежи. Прокуратурата не само не е излязла от политиката, но активно продължава да пере политиците и да изпълнява политически поръчки
Визия за мандата: Да не пречим и да не дразним
Поне нещо е научил за разлика от съдебните реформатори!
I’m thrilled to have discovered this website! It’s incredibly informative and well-organized. Thank you for all the excellent posts and effort! I hope you continue to share more content like this. Also feel free to visit may web page check this link Alignment Service.