На първо четене
Правната комисия подкрепи само проекта на ГЕРБ за противодействие на корупцията
Парламентарната правна комисия подкрепи на първо четене единствено законопроекта за противодействие на корупцията, внесен от ГЕРБ. Решението беше взето с 12 гласа „за“ и седем „въздържали се“.
Същевременно правната комисия отхвърли проектите за борба с корупцията, внесени от ПП-ДБ и от Министерския съвет.
Какво предвиждат трите проекта
Концептуално проектът на ГЕРБ-СДС прилича на този на ПП-ДБ. Той също предвижда да има две антикорупционни комисии – едната за противодействия на корупцията, а другата за незаконно придобито имущество.
Първата ще се състои от седем членове, един от които председател. Мандатът им ще е седем години с право на повторно избиране. Шестима от тях ще се предлагат от Народното събрание, един от президента, но всички ще се избират от парламента. Всеки член на комисията трябва да е с висше юридическо образование и да има поне 10 години юридически стаж като към момента на назначаването трябва да е под 60-годишен. Председателят ще се сменя на ротационен принцип всяка година.
Ще има специализирана дирекция, която ще отговаря за разследващите функции на комисията, като се предвижда да има и разследващи инспектори. Те ще извършват разследване по НПК за престъпления по следните състави от Наказателния кодекс: по чл. 145а, ал. 2, 159а, ал. 2, т. 7, чл. 159б, вр. чл. 159а, ал.2, т. 7, чл. 201-203, чл. 219, ал. 3 и ал. 4, чл. 220, чл. 224, чл. 225б, чл. 225в, чл. 226, чл. 235, ал.3, т. 2, чл. 242, ал. 1, б. „в“ и ал. 4, пр. последно, чл. 248а, ал. 4, чл. 253, ал.3, т. 3, чл. 254а, чл. 254б, ал. 2, чл. 255, ал.2, чл. 256, ал. 2, чл. 280, ал.2, т. 5, чл. 282, чл. 282а, чл. 283а, чл. 283б, чл. 285, чл. 288, чл. 294, ал.4, чл. 295, чл. 299, чл. 301, чл. 302, чл. 302а, чл. 304, чл. 304а, чл. 304б, чл. 305, чл. 305а, чл. 307, чл. 311, ал. 1, чл. 354а, ал. 2, т. 3, и чл. 387 (виж тук).
Проектът на „Продължаваме промяната – Демократична България“ за трети път се гледа от правната комисия като в предишния парламент беше приет и на първо на четене. Идеята е да има две комисии – за противодействие на корупцията и за конфликт на интереси.
Комисията за противодействие на корупцията ще има председател и четирима членове, които ще се избират от Народното събрание за мандат от 5 години без възможност за преизбиране. За неин председател ще може да бъде назначен само човек с над 10 години юридически стаж, заместникът му ще трябва да има 7 години стаж и висше юридическо или икономическо образование, а останалите членове – поне 5 години професионален стаж.
Комисията ще приема решения с мнозинство от повече от половината от всички членове. Актовете ѝ трябва да са мотивирани, като се посочват фактите и доказателствата, въз основа на които те са установени, както и направените правни изводи (виж още тук).
ПП-ДБ залага да има разследващи инспектори, които ще извършват разследване по НПК за следните престъпления: чл. 145а, ал. 2, чл. 159а, ал. 2, т. 7, чл. 1596, ал. 2 във вр. чл. 159а, ал.2, т. 7. чл. 201-203, чл. 219, ал. 3 и ал. 4. чл. 220, чл. 224, чл. 2256, чл. 225в, чл. 226, чл. 235, ал. З, т. 2, чл. 242, ал. 1, б. „в“ и ал. 4, пр. последно, чл. 248а, ал. 4, чл. 253, ал. З, т. 3, чл. 254а. чл. 2546, ал. 2, чл. 255, ал.2, чл. 256. ал. 2, чл. 280, ал. 3, чл. 282, чл. 282а. чл. 283, чл. 283а, чл. 2836, чл. 285, чл. 288. чл. 294, ал.4, чл. 295, чл. 299, чл. 301, чл. 302, чл. 302а. чл. 304, чл. 304а, чл. 3046. чл. 305, чл. 305а. чл. 307, чл. 311, ал. 1, чл. 354а. ал.2. т. 3, пр. последно, чл. 387 от Наказателния кодекс.
Законопроектът на Министерския съвет е малко по-различен. Той предвиждаше общото събрание на всяко от върховните съдилища да избира по един член на бъдещата антикорупционна комисия. Един да се назначава от президента, а двама да се избират от Народното събрание. Освен това се предлага антикорупционната комисия да има разследващи функции по отношение на тесен кръг престъпления, извършен от тесен кръг лица (повече виж тук).
Да се раздели ли КПКОНПИ
Атанас Славчев, който в момента е и.ф. председател на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ) посочи, че идеята комисията да има разследващи функции ще доведе до по-добри резултати, по-добра оперативност и събиране на доказателства. „Няма да има късане на връзката – оперативната информация, събрана от КПКОНПИ, да се предоставя на прокуратурата и да няма обратна връзка за това какво се случва“, каза Славчев. Според него би било добре и конфликтът на интереси да остане в антикорупционната комисия, защото той сам по себе си води също до облага.
Надежда Йорданова от ПП-ДБ каза, че вижда по нещо добро и в трите проекта, но намира и недостатъци.
Според нея МС предлага по-балансиран подход при формирането на комисията, а не съставът да се запълва на партиен квотен принцип. Трябва да се заложи на максималната политическа неутралност при формирането на този орган, каза Йорданова. Тя подкрепи идеята да има разследващи инспектори като заяви, че трябва да се помисли за тяхната експертиза предвид очакванията да се занимават със сложни разследвания. Но това по думите ѝ е и полезно, защото ще се постигне специализация.
Бранимир Балачев (ГЕРБ) възрази срещу разделянето на комисията на две, защото едната не може без другата. Той изрази и несъгласие с идеята да има „51 позиции с хора, заемащи публични длъжности“. По думите му с проекта ще се създаде поредното специално правосъдие спрямо тях. Балачев попита и дали комисията ще има капацитет да разследва такива трудни дела, каквито били икономическите.
Колегата му Марин Маринов (ГЕРБ) обаче подкрепи законодателните предложения като отбеляза, че никой не е задължен да заеме публична длъжност. „Щом е решил, значи трябва да може да носи отговорност и да търпи разследването“, изтъкна Маринов.
Радомир Чолаков (ГЕРБ) за пореден път каза, че този проект се прави само защото някой някъде е поел такъв ангажимент и той е залегнал в Плана за възстановяване и устойчивост.
Надежда Йорданова отговори на Балачев, че в случая въобще не става дума за специално или специализирано правосъдие, защото производствата ще се развиват по общия ред. При все това посочи, че тези дела навлизат сериозно в личната сфера на публичните лица и ще трябва да има ясни гаранции срещу злоупотреба и репресии, за да не се превърнат двете комисии в бухалка.
Тя не се съгласи и с това конфликтът на интереси да остане в антикорупционната комисия. „Двете групи правна регламентация защитават различен обществен интерес, имат различна цел и обхващат различен кръг лица. Производствата по отнемане на незаконно придобито имущество могат да засегнат лица на публична длъжност, но не се ограничават само с тях. Много често това са лица, които не са на публична длъжност и имат частна стопанска дейност“, каза Йорданова.
Балачев обаче настоя на своето – че става дума за специализирано правосъдие.
„Няма да има отнемане на имущество, ако няма установяване на престъпен произход, въпреки че сега се разрешава да се търсят парите, без престъпен елемент, реално идеята на законите е да се нагазят тези, които действително… Сега се правят едни експертизи колко пъти ходите на театър, колко пъти сменяте обувките си и т.н. Тая процедура е ужасна, чудиш се дали пазиш касова бележка отпреди 10 години, или не. Съжалявам, че такъв хаос цари в прокуратурата и следствието, с което ние такава черна точка си написахме и в Брюксел, и в Страсбург. Чувствам се толкова засегнат… а после се чудим защо няма Шенген“, каза Балачев.
Смиляна Кръстева (БСП) изтъкна, че ще подкрепят проекта на ГЕРБ, защото според левицата неговото прилагане и осъществяване ще отговори на очакванията на обществото. Според нея е разумно и би било ефективно комисията да бъде разделена на две с различни функции.
Гроздан Караджов (ИТН) на свой ред припомни някои факти и призова останалите депутати да ги имат предвид. Заяви, че преди години, когато се създавали специализираните съд и прокуратурата, всички, включително и той, били възторжени, че ей сега ще се пребори корупцията и организираната престъпност. „Но от тогава насам не управляващите бяха клиенти на тези специализирани органи, много повече опозиционери го отнесоха. Оказа се, че корупцията е там. Оказа се, че бизнесмените, приближени на управляващите, избягваха това специализирано правосъдие. Някои високо в политиката си взеха тези инструментчета, оперираха си опозицията и други бизнесмени и така стигнахме до днешния хал. Да не стане така, че след 10 години да кажете – а бе какво мислехме, пък то какво стана“, заяви Караджов.
Точно преди гласуването се заформи спор между депутати от ГЕРБ и от ПП-ДБ за това кой първи се е сетил за прокарване на антикорупционно законодателство. А на финала правната комисия подкрепи само проекта на ГЕРБ.
30
Коментирайте
Добре де, самостоятелно Следствие не може да има, защото било против евро-ангажиментите ни, а това правно „Квазимодо“ с разследващи функции може! Не ми става много ясно!!! Даже и право да носят оръжие им дават!!! Хаха, срещу кого ще го използват, нали разследват корупция по високите етажи на властта?! На следващо място, как ще се обезпечи кадрово! Все пак ще е необходим все някакъв професионален опит, за да разследваш сложни корупционни схеми? От МВР ли ще дойдат кадри, от ДАНС ли? Въобще, някой мисли ли за тези неща?
По въпроса за кадрите – виж ПП-ДБ и ГЕРБ.
Всеки ден ще е така до пропускането на корупцията инициирана от А за Б.
Добро утро от Голямото добро утро!
ГЕРБ да бори корупцията е все едно Митьо Очите да се бори срещу наркобизнеса
Карикатуристите, хумористите, гражданските активисти и ССБ да не излязоха в заслужен отдих?
Е, точно герберастите ли ще се борят с корупцията?
Пълна пародия!
Законопроекта на ГЕРБ е меко казано нелеп.
И аз смятам така. Това говори много за безпристрастността на тази комисия.
ТЕА СА ЖИВОЙ ТЕШАК
Абе к’ви са тия разследващи инспектори, не знам к’во си, председатели, членове, куп излишни скъпоструващи на държавата комисии и чиновници. За какво имаме МВР и Следствие? Те са достатъчни, за да борят престъпленията по НК. Сега, особено Следствието, хептен ще остане без работа. Не стига, че отделно имаме разследващи митнически инспектори, ами сега и корупционни инспектори, отделно имаме разследващи полицаи в МВР, отделно Следователи. Абе, дори и в САЩ няма толкова органи, които да борят престъпността. Аман! Раздухване на щат и осигуряване на работни места за „наши“ хора.
Тази комисия ми намирисва на нещо като „втора бухалка“ на разни политически интереси. Четейки законопроеката на ГЕРБ, имам чувството, че се създава втора прокуратура в държавата.
10000 разследващи органа, а нито един за нищо не става.
Депутатите на ПП пак изиграни и наритани в ъгъла. Ама пуста власт сега, как да се оплачат като ГЕРБ оттегли ли си подкрепата тия от ПП няма да са министри и да си назначават родата и любовниците по министерства и служби.
Тиквата май ходеше да целува ръка на Кирчо и да му се моли за правителство, а не обратното 😉
Живеете в света на „1001 нощ“.
Лошото ще е наесен когато се събуди Бойковата принцеса Гуглена Курчова Спецова.
Тогава ще се преброят променкаджиите!
Чудничко просто. Правят си супичката да е угодна за тях
Да видим какво ще излезе
Eдно голямо НИЩО.
Пълна пародия е това, ама карай.
Ще се приемат някакви закони, колкото да види ЕС, че сме ги приели, но после пак ще си правят каквото си искат
Каква корупция ще бори точно ГЕРБ? Те са я издигнали в култ по всички общини и паланки?
Страхотно. Дано е от полза
Да видим какво ще стане
И пак – по-добре да търпя тия, отколкото Израждане
Мишев! Предчувствам че съвсем скоро ще абортираш.
Абе, хората си правят каквото си знаят
И могат.
Нова Конституция. Президентска република. Пълна изборност, мандатност, отчетност и отзоваемост на всички съдии и прокурори. Следствието право в МВР. Всички разследващи с юридическо образование.
Без ВНС. На референдум.
Без ВСС, ИВСС, учителски институт за повишаване на квалификацията на мисирки, роднини, милиционери и милионери, щерки, тьотки и аматьорки, пуцаджийки, рабфакаджии, задочници, вечерници и нощници и прочие йористи по пижами, съдебни ваканции и помощници, първа линия на Приморско, по 20 брутално след поредната издънка и другото си го знаете.
АМИН