Парламентът гласува окончателно:
По-тежки наказания за шофьорите, ако причинят катастрофа с пострадали и откажат тест за алкохол и наркотици
Парламентът гласува окончателно промените в Наказателния кодекс (НК), които предвиждат по-тежки наказания за шофьорите, които предизвикат тежки катастрофи.
В хода на второто гласуване бяха одобрени и допълнения към приетите преди дни текстове от правната комисия, които бяха предложени от депутата от ГЕРБ Марин Маринов. Става дума за причинените катастрофи по непредпазливост, при които е причинена телесна повреда или смърт.
В момента наказанието в тази хипотеза е от 2 до 6 години затвор, а в особено тежки случаи – от 3 до 10 години. Парламентът гласува санкцията да стане от 3 до 8 години затвор, а в особено тежки случаи – от 5 до 12 години.
Редакцията на чл. 343, ал. 3 предвижда по-тежки наказания, ако престъплението е извършено от пиян или дрогиран шофьор, ако няма шофьорска книжка, ако избяга от местопроизшествието или деянието е извършено на пешеходна пътека. При тези обстоятелства НК в момента предвижда от 3 до 15 години затвор, а в особено тежки случаи – от 5 до 20 години. Депутатите приеха наказанията да станат от 5 до 15 години затвор и в особено тежки случаи – от 10 до 20 години.
Одобреното от депутатите предложение на Марин Маринов е същите по-тежки наказания по ал. 3 да се налагат вече и на шофьорите, които откажат тест за алкохол и наркотици, без да имат медицински причини, както и ако деянието е извършено след превишаване на разрешената скорост в населено място с повече от 50 км или ако това е станало след преминаване на червен светофар.
В тези случаи съдът ще може и да отнема превозното средство, с което е извършено престъплението, ако то е собственост на извършителя, а ако не е, ще присъжда равностойността му. Същата възможност за съда парламентът гласува и в случаите на шофиране след употреба на алкохол и наркотици, както и когато това е извършено повторно.
При дебата в комисията през седмицата депутатите изрично отбелязаха, че са се съобразили с решенията на Конституционния съд, с които той на два пъти отменя текстове от НК и Закона за движение по пътищата, които предвиждаха отнемане на автомобили и когато не са собственост на извършителите на престъпления (виж тук и тук).
Парламентът прие окончателно и промяната в чл. 343б, в който създаде нова алинея, с която криминализира повторния отказ на шофьори да дадат проба за алкохол и наркотици. Става дума за нова ал. 6 на чл. 343 б. от НК, която вече ще гласи:
„Който управлява моторно превозно средство и откаже да му бъде извършена проверка по надлежния ред за установяване на употребата на алкохол и/или наркотични вещества или техни аналози, след като е бил наказван за някое от тези деяния по административен ред, се наказва с лишаване от свобода до шест месеца и с глоба от две хиляди лева“.
Тошко Йорданов от „Има такъв народ“ настояваше условието да е при отказ на шофьор да даде кръвна проба, но предложението му не беше прието. Настимир Ананиев от „Продължаваме промяната-Демократична България“ (ПП-ДБ) искаше криминализирането да е директно, а не при повторен отказ на тест за алкохол и наркотици, но и това предложение беше отхвърлено.
Бившият вътрешен министър и депутат от ПП-ДБ Бойко Рашков отново пък каза, че завишаването на санкциите не е правилното решение, а сегашните редакции само ще „развалят“ Наказателния кодекс. Той се възмути основно на предложенията на ГЕРБ за още по-тежки наказания при непредпазливите престъпления, като подчерта, че вече са приравнени на умишлено убийство.
Остро срещу промените се изказа и Николай Дренчев от „Възраждане“, който каза, че са ненавременни и неоснователни. „Фактите са, че с 10% намаляват смъртните случаи на пътя, нямаме никаква нужда от все по-свирепи наказания за произшествията. Моля ви да не давате данък на общественото мнение, а да погледнем обективно от позицията на законотворци. Никой не сяда зад волана с мисълта, че ще убие човек. Вместо предложения на коляно сега, нека ги направим след умно, обмислено и подчинено на науката“, каза Дренчев, но текстовете бяха гласувани след изтощителни 8-часови дебати.
С преходните и заключителни разпоредби парламентът измени и Закона за движение по пътищата като премахна контролния талон за потвърждаване валидността на шофьорската книжка (т.нар. син талон) и приеха, че в националния регистър за водачите и техните нарушения и наказания се съхранява информация за контролните точки.
17
Коментирайте
Палиативи на безпомощното управление на Държавата.
Защо не напишете нещо за старозагорската кочина, напечена Окръжен съд и смелите им решения по въззивни мерки, които взривиха държавата? Че и възмутиха една камара юристи. До кога смятате ще минава ей така- всяко чудо за три дни? Защото скоро ще полетят паветата към съдебните сгради, натам върви
Гледам че лекс не се колебае да трие коментари. Та какво, по тежките наказания за n-ти път завишени ще променят нещо, така ли? Доказаха се като „работещ“ модел ли, какво? А Не е ли причината за това ЛОШИЯ ПРИМЕР даван от магистратите, полицаите, администрацията че законите не значат нищо и могат да се потъпкват стига да работиш в правилната институция, или да познаваш правилните хора. Аз смятам че по-тежки наказания, всъщност НЯКАКВИ наказания и реален безпристрастен орган за разглеждането и.м е причината. В момента такива НЯМА. ЛИПСВАТ,респективно липсва и страхопочитание към закона от самите съдии и прокурори и те са… Покажи целия коментар »
Отказ от тест за алкохол и/или дрога – до 6 месеца затвор – разбирай автоматично 78а НК – глоба от 1000 лв. (Че даже след последните промени в НПК вече можа и със споразумение да се уговори по-малък размер) – отврат!
Смятам че най-нормалното нещо което могат да направят е ЧИНОВНИЦИТЕ да получават по-високи наказания и глоби все пак те трябва да бъдат за пример в обществото.
Въобще не ги глобят не бъдите глупави.
Възпитание, образование, контрол без корупция на пътя, събиране на глобите. Ако всичко това се изпълни, ще сме като в скандинавските страни.
То, ако беше изпълнимо тук, много други проблеми щяха също да са решени.
На следващото раздаване по НК може да приемат да им режат ръцете, че вече и без крака може да се кара.
Брей, „шофьорските“ престъпления станаха по-тежки от умишлено убийство.
Вместо да се упражняват да разсъждават като пияни на маса, да бяха седнали да прочетат решението на ВКС по делото за смъртта на Милен Цветков и можеха да им уврат главите.
Те повечето не могат да четат с разбиране, за съжалание важи и за някои от наричащите се юристи.
Единственото смислено решение е премахването на безсмисления син талон.
Ама с тези тестове наистина не може да се продължава. Какво стана със заявката на МВР, че ще ги сменят, че ще може да се правят на повече места кръвни проби?
Тежко е да слушаш неуки депутати да разсъждават върху наказателна политика…
Този законотворец с новите предложения го чух да казва, че „може и да не са перфектни“, ама дайте да ги подкрепим, че ще свършат работа.
Drivers who refuse to take a DUI chemical test after being arrested for driving under the influence may face consequences under their state’s implied consent laws kfcfeedback