Омбудсманът за измененията в КТ: Трябват реални промени за работата онлайн
Реални промени в Кодекса на труда (КТ) за онлайн работа и гарантирано „право на изключване“ за всички служители, а не само за работещите от разстояние. За това настоява омбудсманът проф. Диана Ковачева пред министъра на труда и социалната политика Иванка Шалапатова във връзка с публикувания за обществено обсъждане проект за промени в КТ (пълния текст на становището виж тук).
Едно от основните нововъведения, които се предлагат в него, е въвеждането на т. нар. право на изключване на работника. Това е правото му да не осъществява електронна комуникация с работодателя по време на регламентираните почивки. В проекта обаче то е предвидено само за работещите от разстояние, а не и за всички трудещи се.
„Това право на необезпокоявано ползване на почивка от страна на работниците следва да бъде гарантирано на всички наети работници, а не само на работещите от разстояние“, заявява Ковачева. Тя посочва, че становището ѝ се основава на получавани през годините сигнали и жалби на служители, които не работят от разстояние, а в офисите на работодателя. „Хората пишат, че не рядко са задължавани от работодателя, включително с изрична заповед, но по-често с устно разпореждане, да не изключват служебните си телефони, както и да са в готовност за реакция, изразяваща се в явяване на работното място или изпълняване онлайн на поставени служебни задачи, след работно време, а понякога в празнични, почивни и в неработни дни. Намирам подобни практики за ангажиране на работниците извън работно време с изпълнение на служебни задачи за недопустима. С тях се нарушава правото на работниците, независимо дали работят от разстояние или в офисите и работните помещения на работодателя, на гарантирани от Кодекса на труда почивки“, пише омбудсманът.
Проф. Ковачева напомня, че трудовото законодателство дава право на работодателя да се договори с работниците си за поставянето им във време на разположение. В тези случаи на работниците е дадено право да се договорят, но и да откажат да бъдат на разположение, а времето на разположение е определено в график.
Омбудсманът обръща внимание на друг проблем в законопроекта, свързан с изискванията за безопасни условия на труд при работа от разстояние. С измененията се предвижда (чл. 107и, ал.2), че помещението, в което е работното място, трябва да е с достатъчна площ и с условия, позволяващи на работещия да извършва работата от разстояние без риск за здравето и безопасността. Както и се задължават служителите (чл. 107к, нова ал. 2), които работят онлайн, да предоставят на работодателя писмена информация за характеристиките на осигуреното от тях работно място.
„При така създадените задължения не е ясно какво се очаква от работника да включи в тази информация и как тя ще доведе до подобряване на организацията на здравословните и безопасните условия на труд. Смятам, че работникът няма как да направи преценка дали помещението, в което ще бъде работното му място е с достатъчна площ, позволяваща му да извършва работата от разстояние без риск за здравето и безопасността му. Не следва да се създава възможност работникът да носи отговорност за дадената от него преценка. Тя следва да се базира на експертни критерии и познания, с каквито обикновено работникът не разполага. В този смисъл не е оправдано и работодателят да се довери на тази преценка“, изтъква омбудсманът.
В становището не е коментирано едно от съществените изменения в КТ, предложено в законопроекта. В нова ал. 3 на чл. 245 се предвижда: „Когато работодателят е пряк подизпълнител на договор за предоставяне на услуги, изпълнителят по договора отговаря солидарно за гарантиране изплащането на трудовото възнаграждение на работниците или служителите. Отговорността на изпълнителя се ограничава до правата на работника или служителя, произтичащи от договорните отношения между изпълнителя и работодателя“.
Т.е. когато работодателят е пряк подизпълнител при договор за предоставяне на услуги, изпълнителят по договора отговаря солидарно за гарантиране изплащането на заплатите на служителите на работодателя.
С промяната се вменява отговорност за трудово възнаграждение като на работодател на трето лице, което няма пряко правоотношение със засегнатите служители. Работниците пък получават възможност да търсят заплатите си от това трето лице, което не им е работодател.
Това предложение все още не е коментирано от работодателските организации.
18
Коментирайте
Омбудсманът са се намеси във връзка с платежната сметка за основни операции-ПСОО. 1. Да-нека да е една ПСОО като право на човек , на която имаш право-все пак това е преференциална сметка,без такси-при условията в закона, но да имаш право на неограничен брой разплащателни сметки на стандартни такси, паралелно с една ПСОО(тоест-една с нулеви такси за заплата, и повече-за други цели-например да получаваш наем , НАП да ти връща данък, да продадеш в olx стария си полувер и тн.). Защото днес-ако имаш кредит-значи да имаш две разплащателни сметки-по дефиниция, тоест не можеш да имаш ПСОО за безплатно получаване на заплата.… Покажи целия коментар »
Дано ъези промени се осъществят.
Въпросът е да се спазва законът. Най- вече от страна на работодателя.
Много добри предложения.
Човек има право на отпуск, за да си почине. А не постоянно да му звънят по телефона и да го ангажират с работа.
С годините вместо да натрупам опит и да съм спокоен за работата си, все повече съжалявам, че не отидох да уча зад граница едно време. Но нито имахме пари, нито на мен ми вървяха езиците за съжаление. Специализирах се у нас, но нито нивото на образование беше нормално (преподавателите в НБУ дори не ходят на работа и няма как да се засечеш с тях, какво остава да ти предадат ноу хау, нито работодателите са читави.)
НБУ не е мястото, където можеш да получиш читаво образование. Там просто ти пробират оароте и ти дават дипмома.
Най-обичам некоректни бизнес практики и античовешко отношение към работещите във фирмата. Но уви, това е практиката. Затова си записвайте децата да учат в чужбина, там да си намират работа и това е. С тия башибозуци в България, които се имат за големите началници, обричате децата си на унижения, на лоши условия на труд, на безобразни изисквания към работещия и накрая да им се казва – „амааа на Запад работят много повече от вас, като часове и дни“.
А тези, които се водят на работа на 4 или 8 часа, а работят реално по 10-22-24 часови смени? На тях им трябват пари, защото това са хора със семейства, с проблеми със здравето близки. Работодателите в кръчмарския бизнес, дето му намалиха данъците, че го били закъсали, в охранителния се държат с тях, като с втора ръка хора. Като с кучета дори. Кой се оплаква? Кой иска да бъде уволнен или шефа да си го изкара на всички наети служители, защото никой не иска да изпорти другия кой му е викнал проверка? Това са криминални престъпления ако трябва да сме… Покажи целия коментар »
Какви изисквания ще им налагате, бе хора. Те не искат договори да подписват, не можете да ги накарате да плащат цялата заплата по банка, затова се договарят още при наемане, че част от парите ще се дават на ръка. Ако бъдещия служител има нещо против, то спокойно може да не бъде нает и да се продължи издирването на нов кадър. Нещастна работа.
Нивото на работодателите в България е много ниско. Това е. Ако шефовете на фирмата са чужденци, тогава може да има и по-адекватни условия на труд. Но ако са българи, то са единици тези, които се грижат за служителите си.
В моята сфера – Графичен дизайн, масово се изисква да съвместяваш две длъжности. Така вместо шефчето да плаща по 1500 на двама души, той решава, че ще плаща 2500 на един човек. Така той пести 500 лв от заплати, а ти получаваш 1000 лева отгоре на нормалното заплащане. Тая малоумщина мисля, че само тук я има и като нищо само родния български „интелект“ да я е измислил. Следователно може да не се изисква от теб да си нон стоп на линия, но се иска да знаеш английски, ако може и още един чужд език, да разбираш от поне 3 програми… Покажи целия коментар »
„Тя следва да се базира на експертни критерии и познания, с каквито обикновено работникът не разполага. В този смисъл не е оправдано и работодателят да се довери на тази преценка.“ Практическият проблем е, че работодателите и СТМ-тата нямат капацитет да организират оценка на риска на всички Р/С работещи от разстояние. Това е административна пречка и в 99,9% от случаите не се спазва, защото самите Р/С искат да са „хоум офис“, а и повечето работодатели не могат да ги върнат в офисите, защото вече са сключили допълнителни споразумения в пандемията. Тоест работодателя първо плаща огромни офис площи, отговарящи на всички изисквания… Покажи целия коментар »
Когато имаше началници, които са станали такива само за да не им се налага те самите да са шефове, за да избиват комплекси или с мисъл, че бързо ще направят пари, когато имат тяхна фирма, а не работят за някого, то няма как да очаквате нормални условия на труд. Масово не се плаща извънреден труд, има безумни изисквания, заплатите не са високи… какво да говорим. Това си е за цяла книга.
Истината е, че в България такива промени и изобщо превъзпитание на шефовете няма да се случи от днес или утре. Искането на омбудсмана е справедливо, но то е само крачка към превъзпитанието. А поколенията, които сега работят, хората от 25 до 65 години няма да ги огрее никаква нормалност. Превъзпитанието на шефовете трябва да е държавна политика и да се прави с мисъл за децата, които сега са на по 3-4-5 годинки. За нас е късно. Ние сме свикнали, че работим за робовладелци.
Кажете го на жена ми и нейната работодателка. Те са фирма съставена от около 4 човека с шефката. Има и някой на половин ден. Но под половин ден се разбира „работиш, когато можеш“ и често това значи по 7-10 часа на ден, но с плаващо работно време. Тези, които са си постоянно на работа, по 8 часа на ден – 5 дни в седмицата, често работят през уикенда, защото „има крайни срокове за понедленик“ и обем от работа, която изисква 4 работни дни преди крайния срок, а задачата изпада в петък да кажем. Това значи уикенда да се работи. Познайте… Покажи целия коментар »
Ако тези неща се регламентират ще е по-добре. Защото сега работника трябва да претендира, че има регламентирана почивка и да не си държи служебния телефон включен по 24 часа на ден, но това много вероятно да му коства освобождаване от работа
Traditional approaches are giving way to innovative strategies that streamline operations, enhance customer experiences, and boost overall efficiency.
Amidst this transformation, Click Dealer has emerged as a key player with groundbreaking updates that are reshaping the automotive landscape. Visit site: https://clickdealernews.blogspot.com/2023/08/inside-click-dealers-latest-news.html
„>Inside Click Dealer’s Latest News