Националният състезател по колоездене Мартин Попов осъди Столичната община да му плати обезщетение от 25 000 лева, след като преди три години се е контузил тежко, след като паднал при опит да заобиколи заграждение на велоалея в кв. „Дружба“. Това следва от решение на Софийския апелативен съд.

Инцидентът се е случил на 5 януари 2022 г. на алеята на ул. „Обиколна“, в района на 163-то училище „Черноризец Храбър“. По това време алеята там е била прекъсната с ограждение и с поставен пътен знак. Колоездачът опитал да я заобиколи отляво, но тъй като алеята е тясна, се ударил странично в оградата, загубил равновесие и паднал на платното. При удара Попов счупил ключицата на дясното си рамо, повикал приятелката си, която живеела в близост, след което се обадили на 112 и бил откаран в болница.

Там бил опериран, като му била поставена титаниева пластина и бил обездвижен за повече от месец, в който изпитвал болки и затруднения да се обслужва, а възстановяването му продължило около 4 месеца.

Попов е завел иск срещу общината за 35 000 лева обезщетение за неимуществени вреди и още 1700 лева обезщетение за разходите, които е направил по лечението си. Миналата година Софийският градски съд (СГС) осъди общината да му плати 10 000 лева обезщетение за травмите и всички разходи по лечението.

Това се случва въпреки възражението на Столичната община пред първата инстанция, че на велоалеята не е имало ограждение, като претендира и за съпричиняване, тъй като колоездачът се движел с несъобразена скорост.

От решенията и на двете инстанции става ясно, че заграждение е имало, но не се разбира защо е било поставено. Единствено в показанията на един от свидетелите, близки на пострадалия, се казва, че оградата била поставена за ремонтни дейности, но не знаел такива да са извършвани. Градският съд пък посочва само, че според чл. 31 от Закона за пътищата изграждането, ремонтът и поддържането на общински пътища се извършва от общината, a според закона велоалеята е собственост на общините. „Тя е публична общинска собственост, поради което Столична община носи отговорност за поддържането ѝ във вид, който да позволява да се ползва безопасно“, се казва в решението на СГС. Не става ясно обаче, имало ли е ремонтни дейности и имало ли е действително необходимост от ограда на мястото.

По делото е установено чрез заключение на автотехническа експертиза, че в този период наистина е било поставено ограждение на велоалеята в „Дружба“. Вещото лице е ползвало и данните от GPS-системата, която велосипедистът е ползвал, а тя показала, че скоростта му не е била превишена. Според заключението младият мъж се е движел по права отсечка на алеята с 25 км/ч, имал е около 100 метра видимост до ограждението и е можел да намали. При наближаване на оградата и непосредствено преди удара е намалил скоростта до около 20 км/ч. В решението е цитирано и заключението на експерта, според коeто колоездачът е можел да заобиколи оградата, но ако е карал с по-ниска скорост.

„Вещото лице посочва, че причината за инцидента е наличието на ограда напречно на алеята и съответно действията на велосипедиста, който е имал възможност да я види, но не се е съобразил в достатъчна степен с тази ограда. Вещото лице посочва, че между колчетата и оградата има достатъчно разстояние, за да премине, но с по-малка скорост“, се казва в решението.

Въпреки това СГС пише, че остава недоказано, че с поведението си ищецът е допринесъл за увреждането си поради движение с несъобразена скорост.

„Напротив от приетата по делото съдебно-автотехническа експертиза се установи, че непосредствено преди удара, скоростта на велосипедиста е било около 21-22 км/ч., като същата не е била превишена от максимално разрешената“, мотивира се съдия Любка Голакова от градския съд и добавя, че е неоснователно и възражението за несъобразена скорост със зимните условия, тъй като според показанията на свидетелите времето е било сухо и без сняг.

Общината дори не е обжалвала решението, а делото е стигнало до САС след жалба на Попов, който настоява да бъде уважен изцяло иска му за 35 000 лева.

Софийският апелативен съд (САС) увеличава обезщетението му до 25 000 лева. Неговото решение обаче не внася повече яснота за причините алеята да бъде преградена, като липсва и различен анализ на заключението на вещото лице за скоростта, с която колоездачът е можел да премине безопасно загражданието.

От показанията на свидетелите става ясно, че Попов е карал шосеен велосипед, имал два национални рекорда, които не са подобрени до днес и е един от най-добрите състезатели. Приятелката му обаче свидетелства, че след инцидента гледала Мартин на всяко състезание, като забелязала, че той не кара като преди, бил по-внимателен, имал посттравматичен стрес, страхувал се и не показвал същите резултати. След инцидента не можел да носи раница, тъй като допира до това място го боли, пластината отвътре наранявала кожата му, дори когато го прегръщала изпитвал болка. Според свидетелката приятелят ѝ не е напълно възстановен.

Съдът обаче се доверява на заключението на съдебно-медицинската експертиза, според която Попов е възстановен напълно, но оценява и факта, че контузията е попречила на развитието му в спорта. Така САС стига до извод, че справедливото обезщетение за вредите от инцидента е 25 000 лева.

18
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Национален комитет ПАМЕТ ЗА АЙРЕДИН
Национален комитет ПАМЕТ ЗА АЙРЕДИН
07 май 2025 17:56
Гост

Кога ще бъде арестуван ИЗРОДЪТ от милицията, който през 1998г уби младият спортист АЙРЕДИН МУСТАФОВ. Изродът-убиец е ОСЪДЕН от ВКС на 7 години, и се укрива, а другите милиционери, които стрелят по А. Мустафов получават статут на…свидетели. Убийството е за УДОВОЛСТВИЕ-убиват спортиста, защото могат да го направят безнаказано. Присъдата на ВКС парцал ли е(от 2015 г е окончателната присъда! и убиецът не е арестуван в съдебна зала, а излиза от съда като на парад, като не пропуска да покаже среден пръст на съдебния състав и роднините на убити), защо не се изпълнява! Случаят е в медиите, а папката с делото… Покажи целия коментар »

Калоян
Калоян
07 май 2025 13:51
Гост

Малко им е даже. Тази контузия ще му е пречка за в бъдеще.

Лазар
Лазар
07 май 2025 13:49
Гост

Така е с корумпираните ни общинари.

Пешеходец
Пешеходец
07 май 2025 12:02
Гост

Велосипедистите и тротинеткаджиите са заплаха за движението. Да бъдат глобявани , винаги са нахални и арогантни.
Общината да плати на човека и да изпълни решенията на АССГ и ВАС за организация на движението в ЦГЧ.

Пешеходец, велосипедист и шофьор
Пешеходец, велосипедист и шофьор
07 май 2025 13:24
Гост

Някои пешеходци, накои велосипедисти и някои шофьори са заплаха не само за движението, но и за живота и здравето на другите участници в него. Често са нахални, арогантни и безхаберни. Да бъдат глобявани!

Дончев
Дончев
07 май 2025 9:46
Гост

Резил. В европейска страна.

Анонимен
Анонимен
07 май 2025 9:46
Гост

Къде ли не, дори в София, местата за каране на колело са направени с нежелание. Явно е. Българина иска да кара кола и да се чувства „голям“.

Анонимен
Анонимен
07 май 2025 9:46
Гост

Малко им е, че ги е осъдил. Малко им е.

Възмутен
Възмутен
07 май 2025 13:50
Гост

А колко хора не успяват въобще да го направят!

Анонимен
Анонимен
07 май 2025 9:45
Гост

Нямам какво да кажа. Простащина

Анонимен
Анонимен
07 май 2025 9:45
Гост

Когато държавата е управлявана от мафиотска клика е така. Всичко се прави за да се отчете дейност. Не за да е в полза на хората

Бояджиев
Бояджиев
07 май 2025 9:45
Гост

Уви това е България… жалко

Пимпирев
Пимпирев
07 май 2025 9:44
Гост

Така в Шабла са направили велоалея, която е неизползваема на тротоара от едната страна на главната улица. И масово хората карат колела по улиците

Манолов
Манолов
07 май 2025 9:44
Гост

Масово правят велоалей само за протокола

Пеналист
Пеналист
07 май 2025 9:31
Гост

Така трябва да се постъпва срещу наглите общини, които крадат пари, заедно с изпълнителите и правят вело пътища, обективно негодни и не по стандарт. Колелото е здраве!

Проскубания бухал
Проскубания бухал
07 май 2025 9:08
Гост

Много странен казус, при сухо и ясно време, без ограничена видимости и каране на колело в прав участък, опитният велосипедист е намалил скоростта си само с 5 км/ч за отсечка от цели 100 метра, които са повече от достатъчно разстояние да спре напълно без опасност от подхлъзване и/или падане, а той май по-скоро е предпочел да се „шмугне“ покрай заграждението, запазвайки тренировъчното си темпо, ама не му се е получило и е решил да капитализира от инцидента. Струва ми се че обозначението за реално извършван или планирани възстановителни работи/инспекция на инфраструктурното съоръжение е било достатъчно явно поставено, за да се… Покажи целия коментар »

Проскубания бухал
Проскубания бухал
07 май 2025 9:12
Гост

Накратко не може да извличаш ползи от собственото си противоправно (самонадеяно) поведение, несъблюдавайки официално отбелязване, налагащо по дефиниция драстично намаляване на скоростта и дори спиране – знакът не е паднал клон на дърво или разпиляно кошче за боклук, за да се говори единствено за задължение на Общината да гарантира проходимостта на колоездачите.

Анонимен
Анонимен
07 май 2025 8:52
Гост

Абсурдите са без край.