Може ли президентът да откаже да издаде указ за назначаване на служебен кабинет, предложен от кандидата за служебен премиер? На този въпрос отговарят конституционалисти, след като държавният глава Румен Радев отказа да подпише указа за служебното правителство на Горица Кожарева заради присъствието в него на вътрешния министър Калин Стоянов (виж тук).

Не бива да се тръшкаме, в крайна сметка това е заложено като развитие от промените в Конституцията, които Конституционният съд запази. Те предполагат такова развитие на нещата. Президентът не е съгласен с предложения състав от кандидата за министър-председател и отказва да назначи този състав. От друга страна г-жа Горица Кожарева отказва да прави промени, което е в нейните правомощия. В този случай продължава да функционира правителството начело с Димитър Главчев и Калин Стоянов продължава да си е вътрешен министър“, коментира проф. Пламен Киров пред „24 часа“.

Според него, когато е невъзможно да бъде назначено ново служебно правителство, това не означава, че не могат да бъдат проведени предсрочни избори. „Президентът ще трябва в крайна сметка да насрочи избори. След като първият указ за назначаване на служебен кабинет е невъзможен, това не означава, че е невъзможно издаването на втория за насрочване на предсрочни избори“, изтъкна проф. Киров.

Той е на мнение, че попълването на т.нар. домова книга в този парламент е невъзможно, защото е необходимо депутатите да изберат нов омбудсман и негов заместник, а по закон този избор продължава поне три месеца.

Президентът няма право да не подпише указа за назначаване на служебен кабинет. Това заяви д-р Орлин Колев, главен асистент по конституционно право в катедра „Конституционноправни науки“ в ЮФ на Софийския университет „Св. Климент Охридски“.

Той определи отказа на Радев да издаде указа като „неконституционно действие на президента“.

Вярно, че текстът в Конституцията, който се отнася до служебното правителство е един особен, усукан и недодялан, но така или иначе следва да бъде приложен по начин, по който да не се създава конституционна криза. Още повече в самата разпоредба ал. 5 на чл. 99 не дава основание на президента въз основа на изказаните от него аргументи да не назначи служебно правителство, което е предложено от служебния министър-председател. Стига това служебно правителство да е направено по преценката на служебния министър-председател и стига дейността на членовете в това правителство да не е насочена срещу суверенитет, териториалната цялост или единството на нацията или да разпалват расова, етническа или религиозна вражда, то тогава президентът няма каквото и да е основание да откаже да назначи служебен кабинет“, заяви конституционалистът пред Дарик радио.

На въпрос дали Радев има право да не подпише указа, Орлин Колев заяви: „Очевидно го прави, но няма право. Това не съответства на разпоредбата от Конституцията. За мен това е неконституционно действие на президента“.

Доц. Наталия Киселова на свой ред посочи, че чл. 99, ал. 5 от Конституцията най-напред изисква да бъде назначено служебно правителство, а след това да бъде определена дата за избори, защото според нея без служебен кабинет, няма как да се отиде на избори.

Според нея има три изхода от ситуацията – да се попълни съставът на органите, от които президентът може да избира служебен премиер, да се промени чл. 99, ал. 5 от Конституцията, което обаче е сложно и да се направят нови консултации.

Тя обаче е на мнение, че топката се е върнала в полето на парламента. „Каквито и действия оттук нататък да бъдат предприети, те са само и единствено в компетентността на Народното събрание, тъй като президентът има право да откаже, няма как да назначи служебно правителство без министър на вътрешните работи“, коментира Киселова пред журналисти.

По думите ѝ не става въпрос за конституционна, а за политическа криза, заради неспособността на парламента да попълни списъка, от който президентът да избира за служебен министър-председател.

В отговор на въпрос какво следва, Киселова заяви, че Румен Радев дава възможност на Народното събрание да избере омбудсман и негов заместник, тъй като първата стъпка е да бъде назначено служебно правителство, а втората е да бъдат насрочени избори. „Всъщност дали искат да отидат на избори парламентарните групи, ще разберем от това дали те ще свикат заседание на парламента, на което да насрочат процедура за избор на нов омбудсман“, каза тя.

Според нея президентът не иска да провежда разговори с потенциалните кандидати за служебен премиер, а иска попълване на списъчния състав. „Съгласно правилата, предвидени в правилника за организация и дейност на Народното събрание, омбудсманът се избира, след като бъде открита процедура и има минимум 14-дневен срок, който може да тече и по време на парламентарната ваканция. Реалистично е да се говори за избор на омбудсман към края на септември, началото на октомври и два месеца след това да има избори. Процедурата се удължава, но Конституцията не е предвидила срок, в който трябва да бъде задължително проведен изборът, първо трябва да бъде назначено служебно правителство“, посочи Наталия Киселова. Допълни, че трябва да се попълни и съставът на Сметната палата, защото мандатите на заместник-председатели са изтекли.

По думите ѝ се създава впечатлението, че президентът няма думата за състава на служебния кабинет. „Но неговата дума е окончателна и той може да има претенции по отношение на предложените кандидати за министри. Актът е негов и той има право да възрази на някой от кандидатите“, заяви Киселова пред БНТ.

Ако президентът не подпише указ, нямаме успешно провеждане на процедурата по съставяне на служебен кабинет. Това остана контролният механизъм на президента да назначи или да не назначи правителство“. Това заяви пред БТА доц. д-р Христо Орманджиев, преподавател по конституционно право във Великотърновски университет „Св. Св. Кирил и Методий.

Той обясни, че актовете, с които трябва да се осъществи преминаването през конституционната процедура за служебен кабинет са два – единият е назначаване на правителство, другият е определяне на дата за избори.

Допълни, че логиката сега е да продължат консултациите на президента с другите лица, изброени в чл. 99 от Конституцията, от т.нар. домова книга. Дотогава настоящият служебен кабинет продължава да работи.

54
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Мравояд-конституционален разбирач
Мравояд-конституционален разбирач
21 август 2024 21:00
Гост

Аз чакам мнението на Ристю, като изпие мазното турско кафе.

Лицемери властолюбиви
Лицемери властолюбиви
21 август 2024 9:28
Гост

Може ли един провален и отиващ си Парламент да избира независими уж органи като, напр. – Омбудсман ??? Питам, щото същите хора пък забраняват на ВСС да избира гл.Прокурор и Председател на ВАС? А те пък са задължени от закона да открият и проведат процедурите, които не е задължително да завършат с успех????????? Що за безобразничене е това. Понеже не нине изгодно сегашното ВСС, а отменихме законии избор на вчера избрани за ново ВСС, пак щото не е на нашето , то сега пък пак щото само на нас е изгодно нищо, че сме с изтекъл мандат и си отиваме,… Покажи целия коментар »

Дядо Мустак, на Лена дядото и баджак
Дядо Мустак, на Лена дядото и баджак
21 август 2024 1:20
Гост
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица
Христо Захариева Натка Славов все ид@ти
Христо Захариева Натка Славов все ид@ти
20 август 2024 23:36
Гост

Целия екип на тези юристчета, които сътвориха и настояваха за промените, трябва да бъдат Запретени!!!!!!! Видимо е, че са вредни за себе си и обществото! Поради това доказаното им рецидивиращо поведение вече с два пъти вредоносни резултати КРБ / 2015 г. и 2023 г./. Всчки ги знаем – Ицо юриста, Натка от Кубрат , т. нар. „Доцент“ от неюридически факултет- Славов, Пандов, Лена и Миро/ Пижо и Пенда/, Минчев, Я. Божанков, Стою, Крум Зарков да не изпуснем и не нанпоследно място по вредоносен резултат „министъра“ на правосъдието след Ицо , довел докрай промените на КРБ през 2016г,- Катя Захариева от… Покажи целия коментар »

Аноним
Аноним
20 август 2024 14:52
Гост

Ама защо трябва конституционалисти да коментират! Да излезе Христо Бойкика, Славов да обяснят за ко иде реч, нали те са идеолозите, не да се крият като мишки, искаха да променят Конституцията. Промениха я, ами сега да излязат и да кажат какво ще се прави. За 34 години по-големи йористи от тях с претенции едва ли е имало в НС! И то яко жадни за власт и овладяване на властови позиции, без никакво ниво нито на знания, нито на практика! Адски абсурд!

Прометей
Прометей
20 август 2024 11:29
Гост

Никой не интервюира Деса Дуловската по конституционни въпроси 😁

Киро Пиперудата
Киро Пиперудата
20 август 2024 0:11
Гост

Киро вика – да попълниш домовете книга . Е той синя е попълнил та цели семейства са там на Сократ- Лена и Миро Ленин, Лорерите, Минчев и майка му Крум Зарков и майка му, стою на баща си , венецията Ангова и мъжлето, еката Калина Констатнтинова и мъжлето, Кокорчо и Спецов, тая- Теодора Георгиева от Европрокуратурата и мъжлето е то бая голяма домова книга . Тъй ли Киро ще я попълвам???? Ти бая време и неща попълни с Баце , Доган и Пеевски . Въртеше се като балеринка Киро даже подскоци и пируети въртеше :)))))

Експертите - Хр Иванов Натка Славов Лена Миро от д
Експертите - Хр Иванов Натка Славов Лена Миро от д
20 август 2024 0:02
Гост

Наистина се изумявам от нелепото поведението на участниците в този фарс“, каза председателят на ПГ на ИТН относно подадения сигнал от Кожарева до главния прокурор за оказан ѝ политически натиск при съставянето на служебния кабинет. Промените в Конституцията заложиха политически натиск със самото им приемане. Това каза пред БНР Тошко Йорданов – председател на ПГ на ИТН в коментар за отказа на президента Радев да издаде указ за назначаването на Горица Грънчарова-Кожарева за служебен премиер заради присъствието на Калин Стоянов като вътрешен министър в представения от нея проектокабинет. Те дават възможност на управляващата партия или сглобка да упражнява политически контрол… Покажи целия коментар »

Благовест Пунев
Благовест Пунев
19 август 2024 20:44
Гост

„“Може да се говори за импийчмънт“: Благовест Пунев обяви действията на Румен Радев за противоконституционни (ВИДЕО)“

https://www.actualno.com/interview/moje-da-se-govori-za-impijchmynt-blagovest-punev-objavi-dejstvijata-na-rumen-radev-za-protivokonstitucionni-video-news_2284363.html

Анонимен
Анонимен
19 август 2024 22:25
Гост

Пунев се изложи с тия глупости за единния указ, указите винаги са били отделни за служебен кабинет и за насрочване на избори. Толкоз за тоз набеден конституционалист:)))

Тотална излагация!
Тотална излагация!
19 август 2024 22:41
Гост

Пунев е толкова зле с аргументите,че чак се чудя добре ли е ментално и може ли да мисли като юрист?! Явно не или просто е наистина изключително набеден конституционалист!

До т.н. Тотална излагация
До т.н. Тотална излагация
19 август 2024 23:51
Гост

Тоталната излагация сте Вие !
Не ни пробутвайте изтъркани номера – когато някой казва истината, неприемлива в случая за Вашите господари/ мисля, че сте трол…или некадърен йорист../, то непременно е луд……да, ама не !
Я, бегайте у лево…много са Ви елементарни опитите за внушения !

Анонимен
Анонимен
20 август 2024 0:08
Гост

Тролче, отвори Държавен вестник-достъпа е свободен. Та там са публикувани всички укази за всички служебни правителства и за насрочване на избори. Винаги са били отделни, ама само ти и Пунев не знаете😂

Антонимен
Антонимен
20 август 2024 9:39
Гост

Въпросът не е дали указите до сега са били различни, а че не е задължително да са в общ.
Нито по Конституция, нито по друг нормативен акт. Смешно и юридически неграмотно е да се твърди, че президентът е длъжен да одобри всяко предложение за служебен кабинет и че следва с общ указ да назначи правителство и да насрочи избори. Няма никаква правна опора за подобни словоблудства. Те са просто политика и то на твърде елементарно ниво.

Иван Иванов
Иван Иванов
19 август 2024 20:20
Гост

Вътрешният министър е важен, защото – масово се гласува под строй, например – в една администрация – всякакви форми, квартален принцип.

Това го има.

Невъзможно е ГЕРБ да има мнозинство. Това са платени избори.

Петров
Петров
19 август 2024 20:32
Гост

Така е. Всеки ги плюе с все печелят изборите. ИТН и те. Кой въобще гласува за тях ?

Иван Иванов
Иван Иванов
20 август 2024 1:34
Гост

ГЕРБ дойдоха с настроението – че Сергей Станишев е слаб „вожд“, при положение, че – Сергей Станишев ни е исторически лидер – по негово време сме в ЕС, така или иначе. ГЕРБ заложиха на примитивното – спортист – срещу – интелектуалец. Понеже повечето българи не обичат науката – не ги интересува. Така спечелиха първите избори – имаха първоначален успех, след което последва – апартаменти, апартаменти, апартаменти с вътрешни асансьори. Тоест – какво. Българинът не го интересува литература, изкуство – примерно никой не се вълнува от Ерих-Мария Ремарк – дали е хуманист или дали не е, никой не се интересува от… Покажи целия коментар »

Читател
Читател
19 август 2024 18:57
Гост

Орлин Колев е отразен и от БТА. Там мнението му е доста категорично. Цитирам дословно: „По смисъла на сегашната разпоредба той е задължен да издаде указ, след като му е предложен състав на кабинет от служебния министър-председател. Президентът може да каже своето мнение тогава, когато да речем дейността на някой министър е насочена към разпалване на етническа, расова или верска вражда между хората, когато има данни, че дейността им е насочена срещу териториалната цялост, суверенитета на държавата и т.н. Дотук поведението на Калин Стоянов не дава каквото и да е основание за подобно твърдение, а аргументът, че това е политическа… Покажи целия коментар »

До Читател
До Читател
19 август 2024 20:15
Гост

В подобен смисъл е и становището на конституционалистът Благовест Пунев/ Актуално, Пик, може и в др. да е публ./ .
А, относно сигнала, подаден в прокуратурата от госпожа Кожарева -понеже в него се сочи за наличие на данни ……. за служебни министри ……. в проекто – кабинета, т.е. според мен се касае за повече от един , а не само за К. Стоянов.
Ще поживеем…ще видим !

Анонимен
Анонимен
19 август 2024 22:27
Гост

Орлинчо е кадър на ДПС, избран е от тяхната квота в КЗД. Какво очаквате да каже:)))))

Иван Иванов
Иван Иванов
20 август 2024 1:54
Гост

Конституционното право е все пак наука също.

Трябва да се убедя на тезата на някой от събеседниците. Всички са „политизирани“, така е било винаги.

Но – няколко закона успяхме юристите да направим – точни – ЗЗД, ГПК`51, ЗС, ЗН, където няма политика а – чиста „музика“.

Къде е „музиката“ в мнението против Радев. Калин Стоянов ръководи МВР – като не е ясно – какво става точно.

Президентът дава отсрочка и – това е – досега не го е правил, явно има информация.

Играят пари по махалите – това е сигурно.

Антонимен
Антонимен
20 август 2024 9:41
Гост

Това, че няко твърди нещо някъде си не означава, че е прав.
Няма нито една правна норма, която да задължава президента да издаде указ за назначаване на правитерството, което е предложено. Той не дава мнение. Той издава или отказва да издаде указ и е реализирал това свое правомощие.

един юрист
един юрист
19 август 2024 18:50
Гост

Да откажеш да има служебно правителство заради 1 лице, което след като не се приема служебното правителство остава на поста : no comment!!!! Да не насрочиш дата за избори: no comment! No comment!!!!!!!

Антонимен
Антонимен
20 август 2024 9:43
Гост

Наистина няма какво да се коментира – президентът нито има задължение да назначи служебно правителство – всяко, което се предложи, нито има срок.
Да, няма какво да се коментира, освен по селско-махленски.

Bnews
Bnews
19 август 2024 16:07
Гост

Едно глупаво и комлексирано момченце пали държавата и пробва държавен преврат по подобие на Пабло Ескобар в началото на 90-те в Колумбия, Латинска Америка. Вместо сикариос, нашият Пабло (Шиши) ползва мутрите и полицията. Същото става и в Колумбия, когато цялата полиция е купена от наркобароните, а Съдебната палата в Богота е взривена отвътре и няма действаща съдебна система. Тогава вадят армията срещу полицията и армията на сикариосите в Богота, Кали и Меделин. Гледайте тотално неадекватната и безкрайно глупава, но болезнено амбициозна женица с емблематичното име Горица Кожарева, която безпомощно повтаря опорките на обезумелия 5-6 годишен Шиши! Гледайте ченгетата в униформи,… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
19 август 2024 14:52
Гост

Какво толкова коментират?
Има ли задължение да издаде указ за всеки кабинет, който му се предложи? Не.
Това е достатъчно.
Айде, до следващия път. И когато отново неграмотни решат да си поиграят на промени на конституция, дано поне се обърнат към някой с поне малко повече акъл и познания от тях.

фактите
фактите
19 август 2024 16:59
Гост

Има задължение за указ. Пише го в конституцията. Не преценява, а подписва. Няма избор.

Правото
Правото
19 август 2024 17:46
Гост

Напротив. Преценява и подписва въз основа на преценката си. Това е правомощието му. Колкото и да напъват да му ограничат преценката,чрез непопълнено „меню от премиери“(неизбрани,отказващи се,неочаквано напуснали и т.н.),все пак правомощието е на президента. И когато му се пречи да го упражни реално и в пълен обем,не може да му се търси отговорност. Проблема е в конституцията на сглобката с баш Дерибея начело. Всичко останало са медийни плещения!

Анонимен
Анонимен
19 август 2024 17:57
Гост

Ами да бяха го написали като задължение на президента да подпише указа по подобие на избора на гравен прокурор. При отказ за издаване на указ за назначаване на гл.прокурор и повторен избор на същото лице , тогава президента не може да откаже да издаде указ. В чл.99 такова нещо няма, така че президента се движи точно в конституционните рамки.

Мисленето е проблем....
Мисленето е проблем....
19 август 2024 20:09
Гост

Абе смешко, според теб президента е длъжен да подпише указ без право на преценка дори да са предложени за министри психично болни,макар,че той ококорения е толкова зле,че и психарите са по – смислен избор от него !

Анонимен
Анонимен
20 август 2024 10:24
Гост

Какви факти? Четеш ли въобще поста, на който мислиш, че отговаряш? Да го цитирам пак, дано го прочетеш този път: „Има ли задължение да издаде указ за всеки кабинет, който му се предложи? Не.“ Има задължение да издаде указ само за преодоляно вето на закон. Това пише, за издаване задължително на указ за всяко предложено правителство – няма такова задължение. Иначе с указ назначава правителство и това не е спорно. Но не е длъжен да издава указ за всяка скупщина удобняци, които му бъдат предложени. Анадъмо сега, неюристе? Гледайте си политиката, правото не е за вас. Може да се тълкува,… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
20 август 2024 10:29
Гост

По правна логика, въз основа на КРБ и закон, НС бе задължено и референдум да организира, въпреки, беше длъжно, но не го направи. И членовете на ВСС трябваше отдавна да се сменят. Но не стана. Лично аз съм с резерви за всичките им решения и назначения от няколко години насам. Тук пък президентът изобщо не е длъжен да назначи първите одобрени от посолството слуги, но вие напирате да му съчините такова задължение, каквото той няма нито по закон, нито по Конституция. Де е правото, къде сте вие – политическите слуги. Ако щете и от 30 ай-пи адреса да си напишете… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
19 август 2024 14:48
Гост

Сърдете се на псевдоюристите от ПП и ДБ за неадекватните промени на КРБ, че доведоха до тази ситуация.

Анонимен
Анонимен
19 август 2024 16:21
Гост

И на Конституционния съд, че остави тези промени.

Анонимен
Анонимен
19 август 2024 20:15
Гост

Който доказа, че се командва от Д.П и Б.Б и няма нищо общо с интересите на държавата и правото. Доверие две големи ОО

Анонимен
Анонимен
19 август 2024 20:13
Гост

И на всички подписали се за промените начело с видните професоре Б.Б И Д.П. Б.Б се гордееше с Христаков и дупка в главите ни проби, че подкрепя реформата. ВСИЧКИ СА МАСКАРИ, ВСИЧКИ СА ВИНОВНИ

Анонимен
Анонимен
19 август 2024 14:46
Гост

Президентът блокира изборите в парламентарната република.
Отделно че не е евроатлантик и е русофил.
Импийчмънт трябва за него. Това е!

Анонимен
Анонимен
19 август 2024 14:54
Гост

Глупости – много жалък опит за политпропаганда.
Президентът не е отказал да насрочи избори. Има си срокове. Не ги е нарушил.
Следващият път излагацията на сглобкаджиите като променители на конституция /което въобще не беше за тяхната уста лъжица/ кой знае до какви други последици ще доведе.

Бозьо Кифлев
Бозьо Кифлев
20 август 2024 15:19
Гост

Ми то евроатлантиците ни натресоха тези недоклатени изменения в конституцията и забъркаха кризата. Както сте тръгнали, скоро в България „евроатлантик“ ще е мръсна дума, а „не е евроатлантик“ ще е похвала.

Аспарух
Аспарух
19 август 2024 14:43
Гост

За всички тези недоразумения можете да благодарите на колосът на правната мисъл – свети Христо Бойкикиев, свети Делян Шиши Пеевски, Свети Свети Бойко Тикувний цар на сикаджиит и на всички далавери в България

Адолф
Адолф
19 август 2024 14:48
Гост

Путин пасти да яде в сравнение с Боко!

Анонимен
Анонимен
19 август 2024 14:40
Гост

Разбира се,че президентът може да откаже издаване на указ. Кога не може е изрично записано. Като при избор на главен прокурор.

Мони
Мони
19 август 2024 14:37
Гост

Няма край тази политическа криза.

Ксавиера Холандир
Ксавиера Холандир
19 август 2024 14:41
Гост

Нали искахме демокрация! Не че редя сълзи и сополи по соца! Ама Боко и Мони ни „оправиха“. И за съжаление ще ни държи влага още дълго.

Михаил
Михаил
19 август 2024 14:07
Гост

Aбсурдно е да се променя чл. 99, ал. 5 от Конституцията.

Стоил
Стоил
19 август 2024 13:30
Гост

Домовата книга в този парламент как ли изглежда?

Тиквуций
Тиквуций
19 август 2024 13:37
Гост

Нещо средно между хорър и комикс.

Проскубания бухал
Проскубания бухал
19 август 2024 13:28
Гост

ППДБ и техните псевдоюристи ни вкараха в тази криза и сега вероятно се съвещават тайно с какви опорки да излязат, измивайки си ръцете с президента, че да замажат резила, чиито последици сърба цялата държава – дори и д-р Колев, заемайки максимално строга по отншение на ограничаването на правомощията на президента позиция, казва, че текстът е „особен, усукан и недодялан“, демек не става и трябва да се умува и дописва.

От трън, та на глог.

Мистър Пропър
Мистър Пропър
19 август 2024 13:43
Гост

Някой в крайна сметка трябва да опероперe пешкира

Юли
Юли
19 август 2024 13:25
Гост

Явно може! Няма нужда да си чешат езиците.

Краси
Краси
19 август 2024 13:26
Гост

Tе толкова си и могат.

Щерев
Щерев
19 август 2024 13:24
Гост

Аз подкрепям напълно решението му.

незапознат
незапознат
19 август 2024 17:00
Гост

Ти пък кой си и кой те пита?

Отврат
Отврат
19 август 2024 13:21
Гост
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица