Въвеждане на конкретни дати, на които да се обявяват конкурсите за повишаване и преместване. Връщане на събеседването. Общите събрания на съответните колегии във Върховния касационен съд и във Върховния административен съд да класира кандидатите в конкурсите за повишаване в тези две съдилища.

Промяна на видовете атестиране. Връщане на ограничението за местата, за които се обявяват външни конкурси. По-голяма ангажираност на общите събрания при командироването на магистрати.

Не по-малко от половината от членовете на Инспектората към Висшия съдебен съвет (ИВСС) да се избират по предложение на съдилищата, прокуратурата и следствието.

Това са част от новостите в проекта за промени на Закона за съдебната власт (ЗСВ), изготвен от работна група в Министерството на правосъдието и публикуван за обществено обсъждане (пълния му текст виж тук).

Основната му цел е да осигури съответствието на ЗСВ с новостите в Конституцията и решението на Конституционния съд, с което бяха отменени повечето от последните изменения в основния закон. Наред с това обаче се прецизират и множество други текстове, които се отнасят до конкурсите, атестирането, командироването, електронното правосъдие и др.

Конкурсите

В проекта се предлага да се върне старата разпоредба, която ограничаваше местата, които да се заемат чрез външен конкурс. Идеята е до 20 на сто от бройките в конкурса да бъдат за първоначално назначаване.

Що се отнася до вътрешните конкурси, ЗСВ предвижда те да започват на конкретни дати.

Конкурсите за повишаване и преместване във ВКС, ВАС, ВП и НСлС да се обявяват всяка година на 15 септември. Тези за апелативен съд или апелативна прокуратура – на 15 декември, за окръжен и административен съд, както и за окръжна прокуратура или следствен отдел в окръжна прокуратура – на 15 март. А конкурсите за преместване и за първоначално назначаване в районните съдилища и прокуратури, както и външните конкурси за окръжните и административните съдилища и окръжните прокуратури – на 15 юни на съответната година.

В конкурсните комисии вече няма да участват хабилитирани преподавател и – те ще се състоят само от магистрати.

От шест на четири се намалява броят на актовете, които ще подлежат на оценяване от комисиите. Два ще се представят от кандидатите, а другите два ще избират комисиите. Въвежда се задължението тези актове да са влезели в сила.

Онези от кандидатите, които получат оценка не по-малко от 4.50, ще се допускат до следващия етап, който ще е събеседване, което ще се провежда по практически правни въпроси не по-рано от 7 дни от обявяването на оценките на кандидатите.

При събеседването комисията ще оценява професионалните познания на кандидатите по критерии, определени в наредбата за конкурсите, която ще бъде приета от ВСС.

Класирането на кандидатите се извършва чрез подреждането им според резултата, който се образува като средно аритметична величина от вече поставените оценки.

По отношение на конкурсите за повишаване във ВКС и ВАС се въвежда по-сериозно участие на общите събрания на двете върховни съдилища при класирането на кандидатите.

В проекта е заложено следното: на базата на оценките конкурсната комисия ще определя най-добре представилите се кандидати, чийто брой е три пъти по-голям от този на обявените места.  Те ще бъдат подредени по азбучен ред и този списък ще се внася в oбщото събрание на съответната колегия на ВКС и ВАС.

В тридневен срок след внасянето му, кандидатите в списъка ще представят още по два влезли в сила актове. Общото събрание чрез тайно гласуване ще определя реда, по който участниците ще бъдат предложени за назначаване въз основа на данните от последното атестиране, данните от кадровите дела на кандидатите, извършените проверки от горестоящите органи и от ИВСС, както и въз основа на актовете, избрани от комисията и представени от кандидатите.

За проведеното гласуване ще се изготвя протокол за класиране на кандидатите с мотивирано становище, който се изпраща заедно с цялата документация на съответната колегия на ВСС, която приема решение по поредността на класирането до попълване на местата.

Атестирането

Според залегналите в проекта правила атестирането ще се провежда за придобиване на статут на несменяемост с навършване на 5-годишен стаж като магистрат, както и периодично.

То ще се прави при следните хипотези: за петгодишен период от атестирането за несменяемост на съдия, прокурор и следовател, на административен ръководител и на заместник; когато от последното атестиране са изминали 5 години или атестиране не е извършвано, когато магистратът ще участва в конкурс или е кандидат за административен ръководител; когато има предложение от ИВСС или на съответния шеф при наличие на данни за трайно влошаване на качеството на работата или неспазване на етичните правила; когато магистратът има правен интерес.

За работата на младшите съдии, младшите прокурори и младшите следователи наставникът изготвя доклад на втората година от назначаването им.

Въвежда се и една нова оценка – отлична, досегашните са задоволителна, добра и много добра.

Предлага се чл. 197 да гласи:

ал. 1 Атестирането за придобиване на статут на несменяемост има за цел извършване на оценка на професионалната квалификация и на спазването на правилата на съответния етичен кодекс след навършване на 5-годишен стаж на длъжност съдия, прокурор или следовател.

ал. 2 Периодичното атестиране представлява оценка на професионалната компетентност, деловите качества и спазването на правилата на съответния етичен кодекс от съдия, прокурор или следовател, от административен ръководител и от заместник на административен ръководител. Атестирането се провежда въз основа на критериите и показателите, определени в този закон и в наредбата по чл. 209б.

ал. 3 Въз основа на атестирането се изготвя комплексна оценка, която се приема от съответната колегия на Висшия съдебен съвет.

Не става ясно как ще се „забързат“ конкурсите, при положение че няма посочен срок за изготвяне на атестациите, нито е поставено като условие за допустимост до конкурса наличието на актуална атестация.

Командироването

По-голямо участие на общото събрание при определяне на необходимостта от продължаване на командироването на магистрат е залегнало в проекта за изменения в ЗСВ.

Идеята е командироването на съдия да се съгласува и с отделението на съда, в което е командирован. Когато няма отделения, съгласуването ще се прави с общото събрание.

На всеки шест месеца административният ръководител на съда, в който е командирован магистратът, ще трябва да извършва преценка на нуждата от командироване. Това ще става след становище на отделението на съда, съответно на общото събрание за необходимостта от продължаване на командироването, както и за професионалните качества на командирования съдия.

Премахва се ограничението от 6 месеца за командироването на прокурори и следователи, т.е. те ще бъдат командировани по правилата за съдиите и за максимален срок от 12 месеца. Премахва се и изискването главният прокурор да иска становище от Комисията за атестирането и конкурсите, преди да командирова когото и да било.

Въвежда се възможността Прокурорската колегия да може да прекратява командироването на прокурор или следовател, когато има извършени нарушения на условията и реда, предвидени в ЗСВ , или когато е възникнала необходимост за кадровото обезпечаване работата на прокуратурата, от която е командирован обвинителят. Такова правомощие в момента има само Съдийската колегия.

Наред с това се предлага командироването на магистратите да се извършва по реда на Наредбата за командировки в страната.

Промените за ИВСС

В проекта е заложена идеята не по-малко от половината членове на ИВСС, включително и главният инспектор, да се избират по предложение на органите на съдебната власт.

Предвижда се предложенията за кандидати за главен инспектор и за инспектори да се правят не по-късно от два месеца преди произвеждането на избора пред съответната комисия в Народното събрание. Номинации може да издигат депутати, общото събрание на съдиите от ВКС и ВАС, както и общите събрания на прокурорите от Върховната прокуратура и на следователите от Националната следствена служба.

Предложения до общото събрание на ВКС и ВАС за кандидати за главен инспектор и инспектори могат да правят:

  1. общото събрание на съдиите от окръжен съд;
  2. общото събрание на съдиите от административен съд;
  3. общото събрание на съдиите от апелативен съд;
  4. пленумът на ВКС;
  5. пленумът на ВАС.

В проекта е посочено още, че общото събрание на съдиите от върховните съдилища представя на Народното събрание три кандидатури за главен инспектор и 21 кандидатури за инспектори, избрани чрез тайно гласуване измежду номинираните кандидати.

Що се отнася до прокуратурата и следствието, в проекта се предлага предложения до общото събрание на ВП и НСлС да правят на общи събрания прокурорите от върховната, апелативните и окръжните прокуратури, както и следователите от следствените отдели и от Национална следствена служба.

Прокуратурата и следствието също ще представят на парламента три кандидатури за главен инспектор и девет за инспектори, избрани чрез тайно гласуване измежду номинираните кандидати.

Има предложения за промени и във връзка с имуществените декларации на магистратите. Те вече ще трябва да обявяват не само паричните суми, които притежават в брой или в банка, но и криптовалути и платежни инструменти на приносител, съгласно Валутния закон.

Проектът предвижда още съдиите, прокурорите и следователите да декларират доходи, извън заплатите, когато са над 10 000 лева, вместо сегашните 5000 лева. Същото се отнася и до разходите за обучения – обявяват се ако надхвърлят 10 000 лева, а не както е сега – 5000 лева.

Друго предложение е при несъответствие между декларираните и установените факти в размер на не по-малко от 25 000 лв., а не сегашните 20 000 лв., ИВСС да изпраща доклада на компетентните органи за извършването на проверка на имущественото състояние на въпросния човек.

Адвокатите ще трябва да се впишат в ЕПЕП – иначе ги регистрират служебно

Адвокатите, нотариусите, частните съдебни изпълнители, синдиците и вещите лица, включени в списъците по Закона за съдебната власт ще са длъжни да заявят електронен адрес за връчване в Единния портал за електронно правосъдие (ЕПЕП). Това е регламентирано с изменения в Гражданския процесуален кодекс (ГПК), които се правят с преходните и заключителни разпоредби на ЗСВ.

Предвижда се в ЕПЕП да се създаде „публичен регистър на лицата, подлежащи на или заявили предварително желание за електронно връчване, и интеграцията му с единните централизирани информационни системи за съдилищата и за прокуратурата“.

И именно в него ще трябва да впишат е-адреса си представителите на изброените правни професии и експертите.

Ако не го направят, проектът (в чл. 38а, ал. 5 ГПК) предвижда: „В случай че такъв адрес не е вписан, по искане на съда на база на уникалния идентификатор на лицето се създава служебно профил в единния портал за електронно правосъдие, който се вписва в регистъра, за което лицето се известява на вписаните в съответните регистри адреси за упражняване на дейността, телефони и електронни адреси. Съобщенията по делото се връчват чрез този профил по реда на чл. 43а, ал. 1.“

Въпросният чл. 43а ГПК е нов, като до голяма степен преповтаря чл. 41а ГПК, който се предлага да бъде отменен. Той урежда, че когато съобщението се връчва по електронен път, се счита за връчено в деня на изтеглянето му от адресата. В случай че не бъде изтеглено в едноседмичен срок от изпращането, се приема за връчено в първия ден след изтичането на този срок.

Освен това в ГПК (нов чл. 43б) се урежда възможност всеки, регистриран в ЕПЕП, да заяви период, в който отсъства и няма да приема съобщения. Периодите на отсъствие не може да са повече от 40 дни в рамките на една календарна година.

Заявеното отсъствие „не засяга действието на връчването на съобщения, изпратени преди постъпване на заявлението за отсъствие“, предвижда проектът.

Също така чрез ЕПЕП ще може да се заявява и отсъствие поради временна неработоспособност, която трябва да е удостоверена със съответния документ.

Другите акценти

Административните ръководители да носят дисциплинарна отговорност, ако не окажат съдействие на главния инспектор и на инспекторите при изпълнение на правомощията им, не им осигурят достъп до необходимите им материали и не им предоставят информация за действията, които са предприели по всеки сигнал или предложение от инспектората, е друго предложение за промяна на ЗСВ (в чл. 307).

Освен това се предлага още едно изменение в чл. 307, с което дисциплинарно нарушение става нарушаването на етичния кодекс, което не е маловажно.

В мотивите към проекта се изтъква, че не всяко нарушение на етичните правила представлява „действия, които накърняват престижа на съдебната власт“, какъвто е сегашният текст и заради това се налага промяна.

В проекта за ЗСВ се предлагат два нови текста, в които подробно са разписани етични принципи, които трябва да спазват магистратите, членовете на ВСС и на ИВСС при упражняване на своята дейност.

Има предложения за изменения на разпоредби, свързани със заплащането на младшите магистрати и с получаването на обезщетения при пенсиониране.

В проекта е възприета идеята на бюджетната комисия на ВСС за промяна на чл. 218, ал. 2 от ЗСВ, в който да бъде записано, че основното месечно възнаграждение за най-ниската съдийска, прокурорска и следователска длъжност се определя в размер на удвоената средномесечна заплата на годишна база от предходната година на заетите лица в бюджетната сфера съгласно данните на Националния статистически институт (повече по темата виж тук).

Наред с това се предлага и членовете на ВСС, и инспекторите да получават допълнителни обезщетения при напускане на съдебната система. Заради това в чл. 29, ал. 2 и в чл. 53, ал. 1 изрично се предвижда, че за кадровиците и членовете на ИВСС се прилага и чл. 225 от ЗСВ, който урежда именно получаването на обезщетение при напускане или пенсиониране.

И още едно предложение е свързано с бонусите им при напускане – чл. 225, ал. 4 от ЗСВ да се измени така: „При последващо освобождаване от длъжност съдията, прокурорът, следователят, членът на Висшия съдебен съвет, главният инспектор и инспекторът към Инспектората на Висшия съдебен съвет получава обезщетение в размер на разликата между размера на полученото обезщетение по ал. 1 и размера на обезщетението, определено към датата на последващото освобождаване“.

В проекта се предлагат редица изменения на текстовете, свързани с електронното правосъдие. Например предлага се премахването на промяната в ЗСВ от миналата година, която предвижда да има единна система за случайно разпределение на дела като останат колкото системи има в момента. Автоматизираните информационни системи на съдебната система се одобряват от ВСС след съгласуване с министрите на правосъдието и на електронното управление. ВСС осигурява системната интеграция и оперативната съвместимост на автоматизираните информационни системи на органите на съдебната власт, е залегнало още в проекта.

27
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Анонимен
Анонимен
20 декември 2024 18:42
Гост

Познавам завършил право който плати на ДПС и стана магистрат ей това трябва най-напред да се разследва защото според мен не е единичен случай

Еха
Еха
20 декември 2024 17:52
Гост

Най ме кефи периода за обществено обсъждане 19.12 -08.01.
Ще се обсъжда на коледно – новогодишни трапези с тостове и по Йорданов и Иванов ден. Какво бързане, какво чудо. Не е случайно, трябва да се обедени с един друг проект за изменение на ЗСВ и да мине 16.01.2025г.

Проскубания мухъл
Проскубания мухъл
20 декември 2024 17:24
Гост

Проекта си е проект за корупция – искат да махнат и системата за случайно разпределение, за да може да се възлагат дела на правилните хора

Проскубания бухал
Проскубания бухал
20 декември 2024 16:57
Гост

Този проект лъха на известно капсулиране на съдебната власт и прави вземането на решения по-тромаво, но да видим какъв вид ще придобие след гласуването му от парламента.

Чета и не вярвам
Чета и не вярвам
20 декември 2024 15:56
Гост

За конкурсите…пак връщат събеседването…едни ги разкатават, а други ги питат каъв характер дела гледат и за времето. За командироването-ако се мазниш, черпиш по именни дни и си пиеш с колегите кафето, колегията ще те одобри, ако си по-необщителен, излиза, че даже да работиш, не е ясно дали ще ти гласуват за удължаване. Командирования ще го обсъждат на заседания, и то хора, които едва ли му познават работата чак толкова, а тези на постоянниет места, както и да работят, ще си стоят на работното място. И това се счита за справедливост. За атестирането…а и за повишаването, как не се разбра, че… Покажи целия коментар »

Wtf
Wtf
20 декември 2024 16:35
Гост

Те уж питаха, ама от ВАС и Прок.толкова си могат.

До " Чета и не мога да повярвам "
До " Чета и не мога да повярвам "
20 декември 2024 18:59
Гост

Съгласен съм с Вас. Въвеждат събеседването отново, с каква цел ? Дали, за да могат да контролират, като така ще изберат когото искат, а не този, който има знания и умения….? При сегашните правила поне се вижда от съдържанието на съдебните актове на съдиите/ граждански, търговскии наказателни/, актовете на прокурорите и следователите, най – важното – спобността им / умението/ да мотивират – доколко и в каква степен да правят анализ на доказателствата, което е най – важното за професионалните им качества ! А, при събеседването е силно застъпен субективния елемент – третирането на кандидатите въобще не е еднакво !… Покажи целия коментар »

Аман от препятствия и философствания
Аман от препятствия и философствания
20 декември 2024 15:39
Гост

Оставете ги тия ръководители най- накрая да си ръководят органите и ВСС каквото и да е то. това са все пак хора, които се менят. Стига сте товарили дейността с допълнителни изисквания и органи като КАК, Общи събрания, Отделения и какво ли не още. Нека ръководителите и ВСС си носят отговорността и то е даже поименно за неправилни командировки, движения израствания, премествания и какво ли не, което би следвало да е във функциите на ръкодителите и ВСС. Това трябва да кадровите органи. местните ръководители и ВСС.

Поредната пошлост и некомпетентност е и това ЗСВ
Поредната пошлост и некомпетентност е и това ЗСВ
20 декември 2024 15:30
Гост

Поредният много тъп проект и много тъпи идеи. Все едно и също все по сложни и зависими атестации, което означава все по лобистки механизми за всичко. Аман от този колективизъм наследен от комунизма. все трябва колектива/ бригадата/ общото събрание да трича и оценява. Добре, че не са въвели отново ОФ- то или домсъвета да трябва да дава мнение. Все по зле се представят писачите на проекти, май са се изчерпали. Може би вече ще поискат и характеристика от кварталния полицай или учителката от начално училище. Коя проста глава ги ражда такива мракобесни и феодално заробващи текстове и ограничени. Така ли… Покажи целия коментар »

Тинтири-минтири
Тинтири-минтири
20 декември 2024 14:18
Гост

Това със задължението на адвокатите да се регистрират в ЕПЕП е малко претоплена новина.
Защото още с ДВ 110/ 2020 г. в чл. 50а ЗАдв е вкарано такова задължение.

Лазар
Лазар
20 декември 2024 13:46
Гост

Дано наистина гласуването да е тайно.

Борислав
Борислав
20 декември 2024 13:47
Гост

Пак ще намерят вратичка за връзкарите.

Заки
Заки
20 декември 2024 13:35
Гост

Добър проект.

Бисер
Бисер
20 декември 2024 13:36
Гост

Надявам се това да спре затлачването им.

Нинов
Нинов
20 декември 2024 13:17
Гост

Подкупна система ще има

Милчев
Милчев
20 декември 2024 13:17
Гост

Върти го сучи го, все се умува кой как да бъде избиран. А да не го ли направим хората да избират директно?

Димо
Димо
20 декември 2024 13:39
Гост

Това ще попречи на лобистките им прокарвания. Не е в техен интерес.

Попчева
Попчева
20 декември 2024 13:16
Гост

Пълна идиотщина. Ама на макс!

Нинолов
Нинолов
20 декември 2024 13:16
Гост

Да де. У нас с такива витиевати предложения и промени правим само фасадна демокрация. В действителност е власт на връзкарите, паралийте и неможачите

Чинков
Чинков
20 декември 2024 13:15
Гост

И какво пречи прокурори и следствие да бъдат натиснати да предлага и избират удобни за Борисов и Пеевски инспектори във ВСС?

Niki
Niki
20 декември 2024 13:41
Гост

На тези двамата нищо не им пречи.

Aнонимен
Aнонимен
20 декември 2024 13:14
Гост

Който и да ги избира, ако ще папата да ги избира в ИВСС, ние ако сме подкупно и корумпирано племе е все тая. Пак ще гледат да си направят келепира

Юлиян
Юлиян
20 декември 2024 13:43
Гост

Най- лошото е, че сме продажно плвме.

Aнонимен
Aнонимен
20 декември 2024 13:14
Гост

ИВСС също е подчинено на политиците. Предложението едва ли ще мине

Aнонимен
Aнонимен
20 декември 2024 13:13
Гост

Като знам в каква държава живеем едва ли и част от тези предложения ще се случат

РИКИ
РИКИ
20 декември 2024 13:45
Гост

И аз мискя, че ще се намери кой да ги спре.

Aнонимен
Aнонимен
20 декември 2024 13:13
Гост

Дано стане