Инструмент за законодателно експериментиране – как регулаторните лаборатории да станат реалност в България
![](https://news.lex.bg/wp-content/uploads/2025/02/regulatory-sandbox-регулаторна-лаборатория-пясъчник.jpg)
До 2 август 2026 г. във всяка държава в Европейския съюз трябва да е заработила поне една регулаторна лаборатория в областта на изкуствения интелект. Това предвижда Актът за изкуствения интелект, който е в сила от 1 август 2024 г.
За България регулаторните лаборатории са новост и непозната територия не само за широката общественост, но и за голяма част от юристите. Предстоящите законодателни решения за въвеждането им изискват познаване не само начините на функционирането им, но и на натрупания опит в ЕС. Затова Библиотечно-информационният и изследователски парламентарен център (БИИПЦ) огласи обширно проучване, посветено на „Регулаторните лаборатории като част от законодателната политика, основана на доказателства“ (с пълния му текст можете да се запознаете тук).
То е извършено миналата година от екип на центъра – д-р Теодора Ангелова (ръководител на БИИПЦ), Добрян Добрянов (началник на отдел „Парламентарни изследвания“) и Мария Нинова (експерт в отдел „Парламентарни изследвания“), част от който като външен експерт е професорът по информационно право д-р Ирина Цакова.
Проучването на БИИПЦ заслужва внимание не само защото ще е основата на бъдещия законодателен процес, но и защото за първи път изследва потенциала на регулаторните лаборатории в българската правна среда, стъпвайки на задълбочен анализ на европейското законодателство и на практиката на отделни държави членки, както и на социологическо проучване сред заинтересованите страни.
Освен това регулаторните лаборатории набират все по-голямо значение като инструмент за законодателно експериментиране и въпросът, който стои пред България, вече не е „дали“ и „кога“ да ги създаде, а „как“.
Какво представляват регулаторните лаборатории
В Европа регулаторният експериментализъм се използва като подход за създаване на политика, основана на доказателства, от 1960-те години. Европейските държави вече активно използват регулаторни лаборатории като част от законодателния си инструментариум.
Регулаторните лаборатории са популярни и под наименованието Regulatory Sandboxes, т.е. регулаторни пясъчници. Те предлагат контролирана правна среда, в която бизнеси, иноватори и публични институции могат да тестват нови продукти, услуги и политики, без да са изправени пред пълната тежест на регулаторните изисквания.
Това позволява на законодателите да наблюдават и да анализират ефектите на определени правни норми, преди те да бъдат въведени на национално ниво.
От юридическа гледна точка, регулаторните лаборатории са част от инструментите за регулаторно експериментиране – механизъм, който дава възможност за адаптиране на законодателството към новите реалности чрез временни дерогации, гъвкави регулаторни режими и специални експериментални клаузи.
Регулаторните лаборатории са тясно свързани с концепцията за експериментално законодателство – динамичен правен подход, който позволява временното въвеждане на нормативни разпоредби в ограничен контекст. Такива разпоредби, наречени експериментални клаузи, дават възможност за тестване на регулаторни решения в реални условия, преди да бъдат въведени на национално ниво.
Анализът на БИИПЦ на практика съдържа две проучвания, за да постави основата на дебата как да бъдат въведени регулаторните лаборатории у нас. Първото е кабинетно и изяснява въпросите за същността, спецификите и функционалните характеристики на регулаторните лаборатории, както и стратегическите и работни документи на институциите на ЕС в тази област. То изследва законодателната уредба и практика по създаване и управление на регулаторните лаборатории на ниво ЕС, както и правния режим и практиката в областта на регулаторното експериментиране на Франция, Испания, Германия, Италия, Белгия, Естония, Литва.
Другото изследване е социологическо. В него са участвали секретарите на общини, представители на бизнеса, неправителствени и научни организации, стартиращи бизнеси и експерти в министерства, държавни и изпълнителни агенции, надзорни и регулаторни органи, второстепенни разпоредители и др. Целта му е да установи потенциала за създаване на регулаторни лаборатории и експериментални клаузи в България, както и степента на тяхното познаване и приемане, какви са основните предизвикателства и бариери и какво е отношението към възможните подходи за проектиране и управление на регулаторни лаборатории.
Предизвикателствата пред България
Социологическото проучване разкрива ниска степен на запознатост със същността на регулаторните лаборатории сред представителите на българската администрация и бизнеса.
То очертава следните основни бариери пред тяхното внедряване:
- Ограничен административен капацитет – липса на експертиза и институционална координация;
- Финансови ограничения – нуждата от подкрепа за малки и средни предприятия;
- Регулаторна сложност – фрагментираност на правната рамка и липса на ясно дефинирани процеси.
Същевременно голяма част от заинтересованите страни изразяват желание да участват в процеса на регулаторно експериментиране, особено ако бъде осигурена финансова и институционална подкрепа.
Бизнесът и научните организации три пъти по-често от администрацията имат конкретни предложения за създаване на регулаторни лаборатории.
„Налице е широка подкрепа за създаването на единна национална стратегия, която включва корекции, специфични за отделни сектори. Моделът на съвместно управление на регулаторни лаборатории, съчетаващ правомощия на централните и местните власти и регулаторен надзор, се счита за оптимален от по-голямата част от анкетираните участници в проучването. Идеята всеки регулаторен орган или орган на изпълнителната власт да възприема собствен подход към регулаторния експериментализъм, съобразно правомощията си, не среща подкрепата на целевите групи“, обясняват от БИИПЦ.
И подчертават, че успешното създаване на регулаторни лаборатории зависи от преодоляването на значителни предизвикателства и пропуски.
Какъв да е моделът
Проучването показва, че най-консенсусният подход към дизайна и изграждането на регулаторните лаборатории в България е структурираният, който съчетава обща правна рамка с делегирани правомощия за адаптиране, и съвместно управление на регулаторните лаборатории от централната, местната власт, регулаторните и надзорните органи. Препоръчва се структуриран подход и за тяхното внедряване, базиран на опита на Германия, съчетан със секторните подходи на Испания и Италия.
„Възприемането на хибриден модел на управление, който балансира централния надзор с гъвкавост на местно ниво, е от съществено значение за приспособяването на регионалното многообразие на България и различните административни възможности“, посочват авторите на анализа.
Техните изводи са, че този подход следва да бъде подкрепен чрез създаване на Единна национална стратегия за регулаторно експериментиране, както и с публично-частни партньорства и механизми за финансиране и гъвкава правна рамка за регулаторни лаборатории и експериментални клаузи. Освен това следва да се създаде координационен орган за управление на регулаторните лаборатории и да се изгради административен капацитет.
20
Коментирайте
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Такива лаборатории биха подпомогнали намаляването на типа законотворство, което превърна Наказателния кодекс и не само него в сборник с казуси
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Добре е законите да се тестват дали работят. Сигурно не е лесна работа. Но е по-добър вариант от това днес се сещаме нещо и утре хоп приехме го. Ако има проблем, другата седмица ще внесем ЗИД.
![Куку Калруково](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1082.png)
Поредна извратеност. Звучи комично- лаборатория. Абе тия за лаборатория ли взеха, опитни мишки. Кому са нужни тия тъпотии? Все тъпо става за тези болни мозъци с регулациите се правят опити , игрички с населението- хората- човеците.
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Държавата ни има много добри експерти, но не ги заслужава
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Полезно проучване. Първа крачка към тази новост за нашата законодателна действителност.
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
„Регулаторните лаборатории“ на Урсула са като помощта на Демократическата партия от САЩ за лабораторията в Ухан.
На ви китайски вирус с „демократска“ помощ по Байдън и Сорос.
Аман от тази пропаганда. „Сините яки“, работниците в САЩ, избягаха при Тръм. Байдън събра сбирщока на обществото и тръгна да налага „прогресистки“ политики на малцинствата.
„Лаебораторният експеримент“ се оказа пълен провал.
![Проскубания бухал](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1087.png)
България цялата е една регулаторна лаборатория и „сандбокс“ за аджамиите от ППДБ и присъдружните им НПО-та, които се подиграват системно с Конституцията и установения в страната правен ред под претекст, че те са умни и красиви борци срещу „лошото“ статукво, а предлаганите от тях решения са „винаги от добрата страна на историята“, защото са спуснати от Демократическата партия на САЩ и техните проксита под формата на граждански организации.
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Да да. Ще стане ама друг път. До 2 август догодина. Но товс е за нормално упрсвляваните държави. А тук се гласят да управляват по 5 месеца или 12 месеца. Кой знае на какъв хал ще сме догодина през лятото.
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Ох с това упрсвление ще има да си чакаме. Нищо, че Европа го изисква
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Добре обяснено. Не съм оптимист да се случи
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Експерименти добре. Но кой ще има воля.
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Хубаво ще е. Ама да видим
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Имаме партии опитващи се да ни върнат в комунизма. Чакай си ти някакви демократични иновации
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Е кой ще го внедри? Баба ми. С тия управляващи няма шанс
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Дано се случи де. Но ме съмнява
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Пе ние експериментираме с демокрацията си
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Как ли? Като народа стане мислещ и не избира кремълски партии в народното
![Анонимен](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/cyrillic_1072.png)
Добре обяснено
![Ad nauseum](https://news.lex.bg/wp-content/plugins/wp-first-letter-avatar/images/default/96/latin_a.png)
Обяснението на обяснението не ти е ясно!
Като гледам доста сериозен труд. То е нормално да сме евроскептици, но бърз преглед по темата показва, че това е практика по целия свят и то не от вчера. Друг е въпросът кой у нас ще го направи