„Потребителите са длъжни да заплащат дължимите суми за ползваните от тях ВиК услуги в 30-дневен срок след датата на фактуриране“. Това предвиждат общите условия на ВиК дружествата в България.

Уговорката означава, че трябва да си плащаш сметката за вода до 30 дни от датата на фактурата, а ако се забавиш, ще дължиш лихва. И това би следвало да става всеки месец, тъй като в общите условия е предвидено, че „ВиК операторът издава ежемесечни фактури, освен при изрична договореност за различен период на фактуриране“.

Тези разпоредби в общите условия са важни за потребителите, не само защото определят кога трябва да си плащат сметките за вода, но и момента, от който ще им бъдат начислявани лихви за забава и от който ще започне да тече давността за задължението им. Т.е. от кога започват да текат трите години, след които дължимото нe може да бъде събрано принудително.

Общото правило е, че когато задължението е срочно, падежът настъпва с изтичане на срока. А ако е безсрочно, за да настъпи падежът, длъжникът трябва изрично да бъде поканен от кредитора. От деня, следващ деня на забавата, до окончателното изплащане на задължението се начислява лихва за забава. Що се отнася до давността – тя започва да тече от деня, в който вземането е станало изискуемо.

Какво означава това за давността на задълженията за вода: Ако фактурата за потребената през март 2020 г. вода е издадена на 1 април 2020 г., потребителят има 30-те дни на април, за да я плати. След изтичането им започва да тече тригодишната погасителна давност за задължението му за вода за март 2020 г.

Но фактури не се издават всеки месец и тази за март 2020 г. може да бъде издадена например на 1 юни 2020 г. В този случай, понеже изискуемостта на вземането на ВиК дружеството настъпва след издаване на фактура, на 1 юни 2020 г. ще започне 30-дневният срок за плащане, а давността ще започне да тече едва от 1 август 2020 г.

Така фактически началото на давностния срок е поставено в зависимост от поведение на търговеца, което създава тежест за потребителите, защото е възможно и не рядко се случва, търговецът да не издава фактури ежемесечно, при възникване на всяко месечно задължение, както е предвидено в чл. 31 ал. 1 от ОУ на ВиК – Бургас, а да издава фактура на много по-късен етап и по този начин фактически да удължава давността на вземанията си“, заявява съдия Филип Радинов от Бургаския районен съд.

Той е отправил преюдициално запитване (пълния му текст виж тук) до Съда на Европейския съюз (СЕС), в което търси отговор дали е нарушено правото на съюза, тъй като фактически ВиК-Бургас масово не спазва задължението си да издава ежемесечено фактури, т.е. не спазва правото на потребителя да му бъдат издавани фактури за всеки месец на потребление поотделно.

Съдия Радинов поставя пред СЕС следния въпрос:

„Следва ли да се тълкува чл. 3 пар. 1 от Директива 93/13/ЕИО на Съвета от 5 април 1993 година относно неравноправните клаузи в потребителските договори в насока, че клауза, уговорена в чл. 32, ал. 2 Общите условия на ВиК Бургас, създава в ущърб на потребителя значителна неравноправност между правата и задълженията, произтичащи от общите условия с оглед обстоятелството, че изискуемостта на вземането съобразно този текст от общите условия, респ. началото на давностния срок за вземането за предоставени на потребителите услуги от ВиК-Бургас е обусловена единствено от поведението на ВиК оператора чрез издаване на фактура, включително и когато е налице неизпълнение на задължението му да издава ежемесечно фактури?.

Отговорът, който ще получи от съда в Люксембург, ще е от значение за всички ВиК дружества в България и споровете им с потребители, тъй като всички имат такива клаузи и масово не фактурират задълженията всеки месец.

В преюдициалното си запитване съдията от Бургас сочи и втори проблем – „удължавайки давността за главните си вземания търговецът удължава и давността за произтичащите от тях задължения за мораторна лихва, тъй като съгласно чл. 119 от ЗЗД с погасяването на главното вземане се погасяват и произтичащите от него допълнителни вземания, макар давността за тях да не е изтекла“. „…с по-ранното погасяване на главните вземания, биха се погасили и задълженията за мораторна лихва. Противно на това обаче, към настоящия момент българските съдилища присъждат и мораторни лихви върху главници, които биха били погасени по давност, в случай, че чл. 31 ал. 2 от ОУ на ВиК-Бургас се окаже неравноправна клауза“, обяснява той.

Съдия Радинов изтъква, че е налице и трети проблем – понеже съдилищата масово не приемат тази клауза в общите условия за неравноправна, те определят задълженията за плащане на вода като срочни и приемат, че след изтичането на уговорения срок потребителят автоматично изпада в забава. Кредиторът претендира мораторна лихва върху главницата от забавата до окончателното изплащане на дълга и съдът присъжда тази мораторна лихва.

„Последното значително увеличава финансовата тежест на потребителя, тъй като ако бъде отчетен неравноправния характер на клаузата по чл. 31 ал. 2 от ОУ на ВиК-Бургас (която уговаря срок за изпълнение, започващ да тече след издаване на фактура от търговеца/)и същата се счита за несъществуваща още от момента на сключване на договора, съобразно чл. 84 ал. 2 от ЗЗД, главното задължение ще е безсрочно и ще има нужда длъжникът да бъде поканен, но тъй като същият никога не е бил поканен, то исковете за мораторна лихва на ВиК биха били неоснователни, защото не са потребителят не бил поканен да плати, респ. не е поставен в забава. По настоящем по делата не се представят доказателства за покана на потребителите от ВиК оператора, но въпреки това, съдилищата считайки, че задължението е срочно, съобразно уговорката по чл. 31 ал. 2 от ОУ на ВиК-Бургас, респ. считайки, че потребителят е изпаднал в забава след изтичане на срока, присъждат претендираните мораторни лихви“, констатира съдията.

Съдът на ЕС образува по запитването му дело С-294/2024 г.

23
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Адвокат
Адвокат
25 юли 2024 13:38
Гост

Няма смисъл от направеното ПЗ. Издаването на фактурата има значение само за определяне на падежа на задължението – на датата, след което длъжникът изпада в забава. Това не означава, че задължението възниква с издаването на фактурата или след изтичане срока за плащането и. То възниква, когато задължението е станало ликвидно. Това е моментът, когато е направен отчетът на потреблението, за което се търси плащане. Например – датата на отчета е -01.09.2019 г. Установено е, че потребител Х е изразходвал 3 кубика вода през м. август 2019 г.. Цената на кубик е определена предварително, следователно – цената за 3 кубика е… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
31 май 2024 18:21
Гост

Интересните казуси са „под носа“ ви, вие си измисляте „казуси“…

„ВАС остави без разглеждане жалбата на Николай Денков и Коалиция „ПП-ДБ“ срещу решение на ЦИК за отстраняване на билбордове“ – https://sac.justice.bg/news/bg/2024531-1

Със здраве.

Проскубания бухал
Проскубания бухал
01 юни 2024 9:40
Гост

„Съдът не споделя становището на жалбоподателите, тълкуващи изискването за съответствие с добрите нрави във връзка с прилагане на ЗЗД и договорното право, които не са относими към политическите и обществените отношения.“ Какви ли щуротии са писали като аргументи, защото употребяваме на такива агитационни материали показват, че ППДБ не са се еманципирали напълно от площадното протестърско мислене, заемайки позицията на будните граждани, т.е. „ние сме народът, вие сте лошите управляващи“, затова може да си осмиваме и използваме снимки без съгласие, на когото си искаме, което противоречи на идеята за цивилизовано съзтезателно начало на предизборната кампания и в случай, че има база… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
31 май 2024 16:36
Гост

Тоя път и аз да се изкажа като троловете – питате без да мислите и без да четете разрешения по сходни казуси. Когато през 2014г. Топлофикация София въведе в общите си условия клаузата, че вземането става изискуемо в 30-дневен срок от публикуване на факрурата на интернет-страницата на дружеството (т.е. отново от произволно избрана от кредитора дата), какво мислите, че направиха СРС и СГС? Питаха СЕС ли? Не, единодушно започнаха да прилагат чл. 114, ал. 2 ЗЗД – като ще си избираш сам датата, от която да ти тече срокът за плащане, добре, но давността ще ти тече от края на… Покажи целия коментар »

Димо
Димо
31 май 2024 13:15
Гост

Отново другите да ни оправят бакиите.

Гери
Гери
31 май 2024 13:14
Гост

Познавам много хора, които не са си плащали водата с месеци. Защото няма начин да им я спрат.

Гери
Гери
31 май 2024 13:13
Гост

Нормално. Закъсняваш-плащаш лихва.

Проскубания бухал
Проскубания бухал
31 май 2024 12:54
Гост

ОУ на ВиК Бургас:

„чл.31. (1) В и К операторът издава ежемесечни фактури, освен при изрична договореност за различен период на фактуриране.
(2) Потребителите са длъжни да заплащат дължимите суми за ползваните от тях В и К услуги в 30 дневен срок след датата на фактуриране.“

Вижда се, че има две свързани помежду си задължения, но въпросът е в в какво се състои неравноправността на клаузите, при положение, че след като няма издадена фактура, няма как да се начислява мораторна лихва в случай на забава, т.е. плащането се отлага във времето изцяло, не само неговото погасяване, ами и наказателните акцесорни вземания.

Проскубания бухал
Проскубания бухал
31 май 2024 12:58
Гост

На един определен етнос у нас, му е все тая как ще се произнесе съдът в Люксембург, особено преди избори, когато започва едно масово „опрощаване“ на дългове, само казвам.

П.С. МаяМа къде е, че не се вижда на хоризонта, нали е върла защитничка на потребителите и е запозанта с ВиК сектора като цяло?

Анонимен
Анонимен
31 май 2024 12:20
Гост

Това са някакви тъпотии на ВиК Бургас. В София например си излизат сметки всеки месец, не текат лихви преди издаването на фактурата и изобщо проблеми няма. Мисля че и другаде е така. Реално се касае за лоша практика на самия търговец, която ще се отстрани като им отхвърлят изцяло или частично исковете за лихви. Ама чак пък да занимавате СЕС с това?!? Законът е ясен и няма проблеми с Директива 93/13 в случая…

абе проблемът не са лихвите...
абе проблемът не са лихвите...
31 май 2024 22:58
Гост

Практика на ВиК – Бургас е да издава фактура за период например от 5 до 10 години и според „главите“ от окръжния съд давността започва да тече от датата на фактурирането. И за главница, и за лихви. Та проблемът всъщност се нарича „юридическо образование“ в Бургаския свободен университет…

Анонимен
Анонимен
31 май 2024 11:17
Гост

ЕС да каже, нали? Ние мнение нямаме.

Ххх
Ххх
31 май 2024 16:23
Гост

Имаме. Противоречиви. Касаят затворените комплекси и сезонното отчитане на вода през 1-2 години, което е извън ОУ, и нежеланието на собствениците да плащат каквото и да било

Анонимен
Анонимен
31 май 2024 11:17
Гост

юВдигнете доходите, както направи Василев, тогава няма да има пенсионери, които не могат да си покрият разходите за вода, ток и парно

Анонимен
Анонимен
31 май 2024 12:13
Гост

Палячото Василев вдигна доходите за сметка на заеми и вдигна инфлацията. Стига си правил реклама на малоумници.

Анонимен
Анонимен
31 май 2024 11:16
Гост

Нямам търпение.

Анонимен
Анонимен
31 май 2024 11:16
Гост

Тръпнем в очакване от проверките

Анонимен
Анонимен
31 май 2024 11:15
Гост

Много интересно ще стане. Може да има шашмалогии

Анонимен
Анонимен
31 май 2024 11:15
Гост

Ми време беше някой да ги провери. Да.

Анонимен
Анонимен
31 май 2024 11:14
Гост

Добре

Анонимен
Анонимен
31 май 2024 11:13
Гост

Доста интересно ще е

Милчев
Милчев
31 май 2024 11:13
Гост

Определено доста интерсно ще е

Станкова
Станкова
31 май 2024 11:12
Гост

Е, те са едни ниски цени на водата, та голям зор