Европейската прокуратура се оплака от липса на съдействие от местните власти при разследване на измама за близо 9 млн. лева, свързана с градския транспорт във Враца.

Става дума за обществена поръчка за купуване на девет тролейбуса за транспорта във Враца на стойност от 4,5 млн. евро, като парите са по проект, финансиран от Европейския кохезионен фонд. Бенефициент по проекта са били общината във Враца и общинската фирма за градски транспорт.

Според разследващите общината и фирмата са декларирали, че ще купят тролеите от полска фирма, а вместо това са сключили договор, платили са двойни на обявените цени и са получили тролеи от държавна компания от Беларус.

След покупката на тролейбусите пък на въпросната беларуска компания са били наложени ограничителни мерки от Европейския съюз заради подкрепата на държавата към Русия във войната срещу Украйна.

Междувременно пък полската фирма, от която общината е обявила, че ще купи тролеите, е изпаднала в ликвидация след приключване на процедурата по обществената поръчка.

От европрокуратурата посочват, че разследването е започнало едва след като частна страна е подала сигнал, а никоя от отговорните институции в България не е открила нередности и не е докладвала за такива. Нещо повече, тя не е получила и нужното съдействие от полицията.

„В хода на това разследване европейският делегиран прокурор беше изправен и пред безпрецедентната ситуация, при която поисканите от него мерки, разрешени от българския съд, бяха изпълнени само частично от отговорния полицейски орган“, заявяват от европрокуратурата и подчертават колко важна е работата на делегираните европейски прокурори при липсата на сътрудничество от местните власти.

След като разследването е приключило, в Софийския районен съд е бил внесен обвинителен акт за измама срещу собственик и управител на фирма. Ако бъдат признати за виновни, те могат да получат наказания от 2 до 8 години затвор.

22
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Анонимен
Анонимен
12 февруари 2025 16:10
Гост

Самопризнания ли чакат?
Или нови сухиндолски свидетели?

Автор
Автор
12 февруари 2025 9:13
Гост

Всъщност качеството на тролеите е също важно – това са машини. Ако се сравняват като характеристики – винаги нещо ще има – дали е корупция – явно има нещо, но защо пък – Беларус.

Нямат място май беларуски тролеи във Враца – а в момента – има ли тролеи изобщо, поляците какво пък са предложили точно, изобщо – технически неясноти.

За един тролей е важно да има добър двигатели и окачване – не знаем кое е като оферта – виж тука е субективно, дали е станала някаква щета изобщо, така е завоалирано всичко.

Тя по добре е дa разследване Фон дер Лайен
Тя по добре е дa разследване Фон дер Лайен
12 февруари 2025 8:51
Гост

На тази Теодора все някой й пречи. Всъщност това самата не става и място не си намери в съдебната система. Ами логично е когато не всичко възложено не се изпълни изцяло, ако 3 не изпълнимо. А да линпък е така е субективна преценка .

Хари
Хари
11 февруари 2025 13:35
Гост

Да ги окошарят, бе! Те това си заслужават.

Ласло
Ласло
11 февруари 2025 13:34
Гост

E, щомм могат да си позволят лукса поисканите мерки да бъдат изпълнени само частично!

Анонимен
Анонимен
11 февруари 2025 13:34
Гост

На калпава ракета и космоса и е крив !

Възмутен
Възмутен
11 февруари 2025 13:31
Гост

Е, Ганьо не може да не се прояви и тук.

Анонимен
Анонимен
11 февруари 2025 12:52
Гост

От промити мозъци с путинска пропаганда какво искате? Като дава пари ЕС може, но като цяло си искаме социализма щото там всички бяха равни. Умния и богатия дава на тъпия и бедния за да има „равенство“. Това е.

Анонимен
Анонимен
11 февруари 2025 12:51
Гост

Пародия по нашенски

Анонимен
Анонимен
11 февруари 2025 12:51
Гост

И задължително и в този случай имаме замесен гербилски кмет на общината. Ако щете.

Кики
Кики
11 февруари 2025 13:32
Гост

Te, герберастите нали превзеха всичко и навсякъде.

Анонимен
Анонимен
11 февруари 2025 12:50
Гост

Срамно е поведението на родните умници, които не съдействат. В крайна сметка са там за да разкриват престъпления. Ако има съмнения те трябва да помагат на Евро прокуратурата. Вместо това те прикриват. Да си знаят в ЕС какви сме гьонове!

Автор
Автор
12 февруари 2025 9:16
Гост

Бил съм на разследване в региона – Враца – те са като крепост. То – просто е манталитет. Впрочем един евро-прокурор трябва да е наясно и с това. Как да подходи към случая, как да изрови правилно подхода, какво-що.

Кадрови подход.

Ставрев
Ставрев
11 февруари 2025 12:48
Гост

В ЕС не разбраха, че по родните ширини ние сме малки, комплексирани, озлобени, крадливи човечета! Тук не е Франция или ако щете Словакия или Литва. Тука е България. Тука се крадем едни други и така си живеем. Крадем и от ЕС пари.

Автор
Автор
12 февруари 2025 9:18
Гост

Във Враца имаха житейски стандарт. Както и в Хасково и – в Бургас дори. Сега – опитваме се да се съхраним като държавност, да имаме бедност – но това не е причина за тревога.

Има известни проблемации и така.

Димитров
Димитров
11 февруари 2025 12:47
Гост

Класика в жанра. Няма да им съдействаме, защото не искаме. И се държим фръцнато. Да си разследват от ЕС. Ние ще с еправим, че не ни пука.

Лозан
Лозан
11 февруари 2025 13:33
Гост

Ама ще ни пропука!

Анонимен
Анонимен
11 февруари 2025 12:46
Гост

Управата на Враца трябва да бъде държана отговорна. Понеже нали – врачани си харесват гербилския кмет. Да знаят какво се случва!

Анонимен
Анонимен
11 февруари 2025 12:46
Гост

Клсика. Родните плоскоземци не искат да помагат на ЕС. Нищо, че ЕС им дава пари. Държим се, като вандалче в училище.

Хамлет
Хамлет
11 февруари 2025 12:44
Гост

Тия па…не знаят ли че милицията изпълнява закона кога си ще…

Проскубания бухал
Проскубания бухал
11 февруари 2025 12:12
Гост

Айде пак се говори „алангро“ – бенефициент или бенефициер по проекта, финансиран от ЕКФ е общината/предприятието, че всеки път се прави една и съща терминологична грешка. Няколко въпроса са висящи: – Като изключим твърде вероятните процедурни/корупционни нарушения, как точно се ощетява бюджетът на ЕС като се закупуват два пъти по-скъпи тролейбуси при предварително определена, фиксирана разходна част на проекта, т.е., не че защитавам този финансов вандализъм с публичните средства, но разликата в цената ще бъде платена от българския, не европейския данъкоплатец; – Кой е същественият проблем – че се купуват превозни средства от Беларус с европари, защото им са наложени… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
11 февруари 2025 12:49
Гост

ЕС има изискване по някои проекти консумативите (дали палатки или тролейбуси) да се купуват от европейски държави от съюза. Можбе и други европейски държави, но с допълнителни документи предоставени за покупката. Вероятно във Враца са си решили да си действат както дойде. От там и проблема. Това се прави за да се стимулира икономиката на ЕС държавите и на Европа, не Евро пари да отиват в Китай примерно!