Върховният административен съд (ВАС) остави без разглеждане жалба на кандидат за шеф на съд, който оспори неизбирането на негов председател. Определението на тричленния състав на ВАС не е окончателно.

На 24 септември миналата година Съдийската колегия на Висшия съдебен съвет изслуша двама кандидати за председател на Военен съд-София. Единият беше и.ф. шефът Мадлен Димитрова, която кандидатства за втори мандат, а вторият беше военният следовател Христо Христов. Кадровиците обаче не избраха нито един от двамата. Мадлен Димитрова беше подкрепена от четирима членове на СК на ВСС, а Христо Христов от нито един.

Димитрова оспори решението на Съдийската колегия, с което няма избор, пред Върховния административен съд като поиска преписката да бъде върната на кадровия орган.

Тричленен състав на ВАС с председател и докладчик Николай Гунчев и членове Стела Динчева и Стефан Станчев остави жалбата без разглеждане и прекрати производството.

Върховните съдии отбелязват, че жалбата е недопустима, защото е подадена срещу волеизявление, което не притежава белезите на годен за обжалване административен акт и съответно не подлежи на съдебен контрол.

Обжалваното с нея решение на СК на ВСС не попада в категориите решения, подлежащи на оспорване по чл. 194а, ал. 5 и чл. 194б, ал. 5 от ЗСВ, а именно: решението за недопускане на кандидат до участие в избора и решението за назначаване на спечелилия кандидат. В приложимата в процесния случай уредба, в раздел 2а, глава 9 от Закона за съдебната власт (ЗСВ) е предвидено обжалване само на два от актовете в производството – актът-решение, с което не се допуска кандидат до участие в избора, и крайния акт за назначаване на спечелилия кандидат. Съответно това са разпоредбите в чл. 194а, ал. 5 и чл. 194б, ал. 4 от ЗСВ, като настоящият акт не попада в нито една от двете хипотези“, пише ВАС.

Съдът обяснява, че отсъствието на годен за обжалване административен акт препятства надлежното упражняване на правото на оспорване и валидното учредяване на процесуално правоотношение по подадената жалба.

В разпоредбите на чл. 159 от АПК са изброени неизчерпателно случаите, при които жалбата се оставя без разглеждане и образуваното съдебно производство се прекратява, като в т. 1 е посочено, че това става, когато актът не подлежи на оспорване“, казва още ВАС, оставя жалбата без разглеждане и прекратява делото.

Определението може да бъде обжалвано пред петчленен състав на съда.

25
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Бозьо Кифлев
Бозьо Кифлев
31 март 2025 21:38
Гост

Тоест тричленката не е чувала за чл.256 АПК??? Или не може да види връзката между него и чл.186, ал.1 ЗСВ?

То бива, бива, ама слон за мезе не бива!

หวย ฮานอย lotto
หวย ฮานอย lotto
31 март 2025 12:25
Гост

I appreciate the professional look and feel of your website. หวย ฮานอย lotto

Димо
Димо
31 март 2025 12:01
Гост

Тези военни съдилища защо не вземат да ги закрият направо?

антисоросоид
антисоросоид
31 март 2025 18:32
Гост

Специално съм се интересувал по въпроса. Задължени сме били да ги имаме по силата на някакви натовски договори. Затова ги държат в минимален кадрови състав с минимална компетентност.

странна юриспруденция
странна юриспруденция
31 март 2025 11:41
Гост

Е това вече е повече от странна. Актът е отрицатален за кандидата тъй като той не е избран. И няма никакво значение дали е избран друг вместо него или изобщо няма избран кандидат. Личният правен интерес идва от неговото неблагоприятно засягане. И не може да се приеме,че не е налице годен административен акт,тъй като именно процесният слага край на производството. Административното производство е изчерпано и приключва с отрицателен за кандидата резултат.Виж, ако беше решено да се върне на предходен етап или да се отмени някое процесуално действие, т.е. да се запази висящността на производството – ОК. Но явно хипотезата не… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
31 март 2025 12:45
Гост

От години следя практиката на ВАС и често ме изненадват подобни техни актове – жалба срещу акт, с който пряко се влияе на сферата на субекта и е краен, какъвто е случаят, не желаят да го гледат по същество. Много често го обявяват за писмо, за уведомление или за некраен акт, а това не е така. Изпадат в крайности и на практика с подобни техни определения се отказва правосъдие. Не е подал някой жалба до ЕСПЧ, не е спечелил обезщетение. За сметка на данъкоплатеца. Акт е и този – засяга по негативен начин правната сфера на адресата и няма по-краен… Покажи целия коментар »

Време е за реформи
Време е за реформи
31 март 2025 11:37
Гост

Този така наречен съд става все по опасен за правовия ред.
Редно е :
-Да се проведе атестационен изпит за инсталираните във ВАдмС, от изпитващи , извън съдебната система-с цел обективност.
– Да се въведе временно инсталиране във ВАДмС-примерно три години, след което инсталираните да се връщат там, откъдето идват-локалните административни съдилища по окръзите.

Анонимен
Анонимен
31 март 2025 12:49
Гост

Честно казано напоследък и аз споделям на пръв поглед екзотичната идея за мандатност на магистратите във висшите органи на съдебната власт – ВКС, ВАС, ВКП, НСлС. Налице е огромна обективна нужда от това – окопават се едни удобни на властта хора и започват да пишат едни зле аргументирани правно актове, които често приличат на аргументирани по друг начин.
За атестацията не знам -. кой ще ги проверява. Кой ще гарантира, че проверяващите са наистина правно грамотни и най-вече – обективни, необвързани политически?

Никак не е зле
Никак не е зле
31 март 2025 17:39
Гост

Втората идея споделям напълно
И тя трябва да важи за всички върховни съдилища не само за ВАС. Така от една страна ще се спре безумното кариерно драпане и слагачество на съдиите,т.е.всеки с необходимия стаж ще е спокоен,че ще получи своите 3г.слава,от друга страна – заслужаващите и по-скромни съдии също ще получат заслуженото и най-вече – няма да има безкрайно богопомазани,самозабравени и безчинстващи. Един вид – правото ще получи някакъв шанс…

Анонимен
Анонимен
01 април 2025 7:31
Гост

Най-вече по този начин ще се избегнат максимално обвързаности. Което е много неудобно за управляващата мафия.

Топюристи
Топюристи
31 март 2025 11:09
Гост

Значи, ако не те допуснат, може да обжалваш, но ако не те изберат – не можеш?!? Тогава за какво контролират законността на недопускането, като може произволно да не те избират

Дончев
Дончев
31 март 2025 11:08
Гост

Как да изберат, като Пеевски не е решил кой да е

Попов
Попов
31 март 2025 11:08
Гост

Ще видим кога ще изберат

Нинова
Нинова
31 март 2025 11:07
Гост

Толкова е пробита системата, пе направо е плашещо

Milkova
Milkova
31 март 2025 11:07
Гост

Жалка история

Стончев
Стончев
31 март 2025 11:06
Гост

Логичен отговор

Боянов
Боянов
31 март 2025 11:06
Гост

Ей само питания се пишат

Анонимен
Анонимен
31 март 2025 11:05
Гост

E какъв контрол, че някой не е избрал шеф

Анонимен
Анонимен
31 март 2025 11:05
Гост

Добре е да стане

Анонимен
Анонимен
31 март 2025 11:04
Гост

Идиотщини

Проскубания бухал
Проскубания бухал
31 март 2025 10:59
Гост

Мхм, много ми е любопитно дори и да можеше да се обжалва решението за незназанчаване на нито един от допуснатите на формално основание кандидати, на какво точно основание съдът ще се произнесе по акт, чието съдържание е част от оперативната самостоятелност на органа, при положение, че чл.194б от ЗСВ касае събеседване, в рамките на което се прави „преценка“ на персоналните качества на лицето, демек акцентирано е върху целесъобразността на избора.

Анонимен
Анонимен
31 март 2025 12:53
Гост

Принципно за оперативната самостоятелност е така, но преценката за невъзможност за контрол на тази оперативна самостоятелност не е достатъчен аргумент един административен акт да не подлежи на разглеждане по същество. Може да е сгрешена процедурата, да няма мотиви, да има проблем със съответствието на акта с материалния закон или с целта му – това подлежи на проверка по същество и при този краен акт /защото той Е такъв/ тази проверка се дължи при наличие на жалба.

Проскубания бухал
Проскубания бухал
31 март 2025 15:31
Гост

Е, това да, а и нали самият жалобоподател е поискал преписката да бъде върната по компетентност на кадровия орган за ново произнасяне, надявайки се евентуално на указания за точно прилагане на закона, макар че резултатът надали ще е по-различен от настоящия, като изключим може би по-обстойното мотивиране на акта, но при всяко положение ефектът от това усилие няма да надхвърли сттаничните последици със скандалността на нежеланието на ВАС да гледа по същество, което означава че цялото оспорване е удар в празното пространство.

Анонимен
Анонимен
31 март 2025 16:08
Гост

Но това са вече съвсем други аргументи.

Иначе за мен ВАС често в такива случаи, когато отказва да гледа жалби по същество срещу актове, които си имат всички белези на административни – влияят върху правната сфера на жалбоподателя и са крайни за една административна процедура, на практика отказваправосъдие и е налице нарушение по чл. 6 от ЕКПЧ. Той отказва правна защита.

Анонимен
Анонимен
31 март 2025 10:53
Гост

Така е