„Всеки един прокурор, следовател и съдия може да бъде обект както на жалба, така и на проверка, защото никой не е над закона. Твърденията, че с това се оказва натиск, не само не са верни, но и на практика дерогират правата на гражданите да сигнализират за неправомерни според тях действия на магистрати и отварят пътя за произвол“.

Това заявява Асоциацията на прокурорите по повод сигнала на съдия Мирослав Петров от Софийския районен съд (СРС), че е проверяван от Софийската градска прокуратура заради решението му да откаже отнемането на колата на Ивайло Цветков-Нойзи, като приложи пряко Конституцията, а не чл. 343б, ал. 5 от Наказателния кодекс.

Както „Лекс“ писа, съдия Петров поиска Съдийската колегия на Висшия съдебен съвет да предприеме мерки за защита на интегритета му във връзка с прокурорската проверка по повод произнасянето му по конкретно дело. Сигналът е адресиран и до Прокурорската колегия, Висшия адвокатски съвет и Съюза на съдиите.

„За пръв път в практиката ми като съдия Прокуратурата на Република България си позволява да образува проверка срещу мен в знак на несъгласие с принципната ми позиция по приложението на национален закон, използвайки привидно легитимен инструментариум за сплашването ми и осъществявайки опит за неправомерно въздействие при предстоящите произнасяния по дела с аналогичен предмет, заявява съдията от СРС (подробно със сигнала му и казуса с Нойзи можете да се запознаете тук).

След огласяването на случая от прокуратурата съобщиха за „Лекс“, че проверката е по сигнал на „Ангели на пътя“ и е приключила с отказ за образуване на досъдебно производство.

А днес със становище излезе съсловната организация на прокурорите, като подчертава, че го изразява с уважение към българския съд.

„Приемаме с недоумение тезата, че упражняването на конституционно установените правомощия от който и да е български прокурор може да бъде определено като форма на натиск. Припомняме, че всяко лице, включително неправителствена организация, е в правото си да сигнализира прокуратурата, когато счете, че има данни за престъпление“, посочват от Асоциацията на прокурорите.

И подчертават, че прокуратурата е длъжна да извърши проверка, когато е сезирана с такива данни, за да установи точно и коректно фактите по случая и да ги оцени съобразно изискванията на закона.

„Извършвайки проверка на магистрат по такива данни, прокурорът от Софийска градска прокуратура не само не е упражнил натиск върху магистрата, но е изпълнил свое законово задължение. Всеки един прокурор, следовател и съдия може да бъде обект както на жалба, така и на проверка, защото никой не е над закона. Твърденията, че с това се оказва натиск, не само не са верни, но и на практика дерогират правата на гражданите да сигнализират за неправомерни според тях действия на магистрати и отварят пътя за произвол“, пишат в становището си от съсловната организация.

В него асоциацията заявява, че застава зад „действията на всеки български прокурор, който добросъвестно и коректно изпълнява служебните си задължения и взема решенията си по съвест и въз основа на закона“.

На финала на становището Асоциацията на прокурорите посочва, че „винаги е отстоявала независимостта на съда и непримиримо е заставала срещу всякакви опити за накърняването ѝ“. „Вярваме, че тя е в основата на правовата държава, чиито принципи са и ще продължат да бъдат отправна точка на всички наши действия“, заявяват прокурорите.

Със становище по случая излязоха и от Съюза на съдиите, какво заявиха от съсловната организация виж тук.

50
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Автор
Автор
30 януари 2025 16:37
Гост

Не могат да оправят ситуацията – репресивни органи са – не като ерудити – не им се чете – виждал съм дружки – все пак сме колеги, да се взират в НПК при разпит на свидетели и изобщо – не ми се приказва, имотните измами бяха модерни и – нищо не направихме по въпроса. Юристите сме колективен провал за обществото, не може да не се овладее правото – то е понятно нещо. Не съм доволен от прокурорите – не владеят понятията. Влизаме в полемика и то – да бягаме от този проблем. Дали има некадърни хора – има – но… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
30 януари 2025 16:15
Гост

А адвокат Илка Петкова,кога??

Анонимен
Анонимен
30 януари 2025 15:18
Гост

„Този пък е много чувствителен!“

Да, повечето са гьонсурати!

Мако
Мако
30 януари 2025 14:59
Гост

Тея минаха към твърд онянизъм!

Автор
Автор
30 януари 2025 16:39
Гост

Плашливи са като органи.

Анонимен
Анонимен
30 януари 2025 14:54
Гост

Да, всеки магистрат може да бъде обект на проверка,но не само заради постановени актове. За това има инстанционен контрол. И ако няма сигнал или данни, че се е облагодетелствал от решението си, такава проверка е недопустима.

Автор
Автор
30 януари 2025 16:41
Гост

Открадват ти ладата – не можеш да си отидеш до вилата, чакаш инстанционен контрол, имах такъв случай – примерно – то е ясно – в какво живеем – театър – тракийски театър, защо – какво пречи да се установят крадците и да се направи нещо.

Анонимен
Анонимен
30 януари 2025 14:37
Гост

Има колеги, които са много чувствителни на тема интегритет. Да, при положение, че е образувано въззивно производство по обжалване на съд.акт, беше добре да се изчака проверката от Прокуратурата. От друга страна, след като е подаден сигнал срещу съдия със съмнения за подкуп или обвързаност /поне така се поднесе информацията/ проверката е задължителна. Все пак ми се струва, че съдията нещо много важен се е представил и стилът, в който е писал по мое мнение не подхожда на магистрат, срещу когото да не може да се образува проверка. Призивът ми е за повече мъдрост, търпение и толерантност. Всичко друго е… Покажи целия коментар »

Автор
Автор
30 януари 2025 16:47
Гост

Има пристрастност – един съдия – дали е подкупен – халал да му е (чуждица е – но е ясно), знаем се – дали съдията е просто обвързан – може би има нещо – снимки за него, репресията над съдиите започна май отдавна. Какво ли трябва – смелост.

Всеки случай има заплати на съдиите и нищо повече не могат да вземат от живота – освен – някаква монография – нещо да напишат евентуално.

Българите сме завистливи и отмъстителни и подли – понеже сме едно племе – няма как да се надделеем един над друг – всеки знае номерата над другия и така.

Анонимен
Анонимен
30 януари 2025 14:02
Гост

Прокуратурата освен друго, извършва контрол и по линия на надзора.

Анонимен
Анонимен
30 януари 2025 13:47
Гост

За извършване за какво по вид престъпление е тази проверка, така и не разбрахме.

Анонимен
Анонимен
30 януари 2025 14:03
Гост

Надзор се нарича. Не е нужно да е извършено престъпление.

Анонимен
Анонимен
30 януари 2025 14:55
Гост

Дори и в този случай не може за всяка писанка да се образува проверка. Утре мога да им напиша, че съдията Х ми се струва, че не ме харесва, поради което ми намалил хонорара противозаконно и да образуват проверка.
Никакъв надзор не е това. Можем да предполагаме, че, както някой тук писа, „съмнения за подкуп или обвързаност /поне така се поднесе информацията/ „. Ако има такива съмнения, как те ще се докажат с изземване на останалите дела на съдията? Това е трагично, направо, като подход. Да не говорим за медийните поредни изяви.

Анонимен
Анонимен
30 януари 2025 13:26
Гост

Проверка – да. Кой спори за това? Стига да е по законен повод и да има смисъл, да е проведена по законов ред, а не като медийна кампания.

прокурорско Подмазвачество
прокурорско Подмазвачество
30 януари 2025 13:15
Гост

Интересно е самата асоциация на прокурорите дали е получавала и тя грантове и от кого? Дали не е това смисълът й една определена група от ръководството да се възползва медийно и от грантове да получава: екскурзии, семинари, хонорари, приеми по посолства.

Автор
Автор
30 януари 2025 16:59
Гост

Имахме един колега в кантората – имитираше дейност – дойде от община – Жилищно настаняване и – там – правеха врътки и – абе айде на работа – не ще – той се е превърнал в чиновник и мързелив – сутрин – вечер – няма за него задача, важното е – кафето и някакви интриги, мисли, както и да е.

прокурорско Подмазвачество
прокурорско Подмазвачество
30 януари 2025 13:08
Гост

Е как толкова бързо излезе със становище тази организация? Как така говори от името на всички свои членове в страната и въобще от името на прокурорите? Кога ги питаха кой какво мисли, защо те обобщават от името на всички. Тези паразитни съсловни организация служат за кариерен трамплин и само и единствено за изява на своите председатели и тесни ръководства. Обикновени се подмазват на Главният Прокурор, който е да е той и защитават само и единствено него. Сегашният случай е продиктуван от предстоящите избори за ново ВСС. Момчето, което е председател на Прокурорската организация и носеше куфарите на Гешев по летищата… Покажи целия коментар »

ТИМи
ТИМи
30 януари 2025 13:06
Гост

Прокуратурата е длъжна служебно да преследва и набедяването, но удобно не го прави.

Джуджаци на орляци!
Джуджаци на орляци!
30 януари 2025 12:51
Гост

Тия смешници от АПБ се мислят за много умни, като цитират онова „нещо“ Гешев!
Намерили се кои да говорят за закони и приложението им, а мълчат, като мумии, когато ги настъпят за ежедневните им провали в съда!

Сенатор Менандес отива в затвора
Сенатор Менандес отива в затвора
30 януари 2025 12:48
Гост

11 години затвор за сенатор Менандес-за огромни подкупи. https://www.24chasa.bg/mezhdunarodni/article/19815448

Същият, преди време критикуваше съдебната система на България, че е много корумпирана. В

Скуби Бу
Скуби Бу
30 януари 2025 12:23
Гост

Така е, има сигнал срещу съдия в прокуратурата, който не е анонимен – следва проверка. Напълно в реда на нещата си е. Ако не образува проверка и не се произнесе по сигнала, точно прокурорът ще наруши закона. Прокурорите от СГП, които са компетентни да разледват магистрати, си събират доказателствата и отказват да образуват НП. Стотици подобни случаи има. Дразнещо е, когато разбереш за проверката инцидентно – обикновено от някое писмо, с което се изискват някакви документи от дела и справки, тъй като никой не те уведомява за постъпилия сигнал и не ти иска обяснения, ама чак да се реве така… Покажи целия коментар »

ала бала
ала бала
30 януари 2025 12:04
Гост

Май се притеснява че в същите дела по други случаи за отнемане на МПС, виновните не са имали късмета на Нойзи-то. Затова сега толкова се пени

Анонимен
Анонимен
30 януари 2025 12:04
Гост

„прокуратурата е длъжна да извърши проверка, когато е сезирана…“

Дали е сезирана от „Ангели на пътя“ или от БОЕЦ – патерицата на Цв.Василев, а напоследък и герой на някои медии, няма значение.

Нежна душа
Нежна душа
30 януари 2025 11:59
Гост

Този колега очевидно не е свикнал да отговаря на сигнали до Инспектората, да ходи по Етични комисии. Ми то и за това има време. И да, ако множество организации са подали сигнали срещу него, което не ме учудва, едва ли има прокурор, който формално да не назначи проверка. Длъжен е. Иначе следват нови и нови оплаквания, жалби и т.н. Неи виждам защо се истерясва толкова.

Кирил
Кирил
30 януари 2025 11:52
Гост

Този пък е много чувствителен!

Стоик
Стоик
30 януари 2025 11:53
Гост

Aко е с чиста съвест, няма за какво да се протеснява.

Анонимен
Анонимен
30 януари 2025 11:50
Гост

Това са някакви идеалисти явно.

Анонимен
Анонимен
30 януари 2025 11:50
Гост

Абе ако имат пари или обслужват силните на деня може и да им се размине правосъдието

Анонимен
Анонимен
30 януари 2025 11:50
Гост

Не се ли знаем къде живеем и че връзкарите са над закона?

Анонимен
Анонимен
30 януари 2025 11:49
Гост

Самият факт, че се налага това да се говори значи, че сега не е така. А би трябвало за 30 години демокрация да сме го постигнали.

Заки
Заки
30 януари 2025 11:54
Гост

Ta аз въобще не разбрах да има демокрация.

Тонков
Тонков
30 януари 2025 11:49
Гост

Някой вярва ли на тия думи и концепции?

Каменов
Каменов
30 януари 2025 11:48
Гост

Ох. Тия сладки приказки как важат за корумпирана България? Дори студентите са ни заспали кратуни. В Сърбия, в която има по-малко корупция от тук се надигнаха на протести студентите. Но не и тук. Тук гледаме да се спасяваме по единично и да бягаме извън страната. Не и да си я оправим.

нов
нов
30 януари 2025 12:10
Гост

Нещо си в грешка. Точно сърбите са с 30 години назад. Тези протести ние си ги направихме 1997г. За разлика от сърбите, нас не ни управлява министъра на пропагандата на Милошевич

Василена
Василена
30 януари 2025 12:22
Гост

А Вие да не би да сте много “събуден”, че говорите за студентите какви били?

Гършев
Гършев
30 януари 2025 11:47
Гост

Хайде хайде. Ако някой от тия има връзки ще е над закона

Попчев
Попчев
30 януари 2025 11:47
Гост

В нормална държава ще е така. Но не и тук

Стоил
Стоил
30 януари 2025 11:56
Гост

Точно така. Само празни думи.

Мавродиев
Мавродиев
30 януари 2025 11:47
Гост

Това не е съвсем сигурно

ала бала
ала бала
30 януари 2025 11:40
Гост

Този юнак си позволява да крещи и вика в съдебна зала

Проскубания бухал
Проскубания бухал
30 януари 2025 11:37
Гост

Че съдията е пресолил манджата с прибързаната си реакция с нотки нюансиращи с хистерия, това е повече от очевидно, но изключително смущаващо, е kak е възможно една обикновена проверка да повлияе толкова лесно върху съзнанието на който и да е юрист с отговорни арбитражни функции (а и по принцип) изкарвайки го извън нерви, че да направи заключение за натиск, все едно е гражданска организация, страхуваща се да бъдат разкрити каналите ѝ на финансиране. Всеки достоен магистрат трябва да стои твърдо зад актовете, защото е убеден в тяхната законосъобразност и правилност независимо от рисковете да бъде обществено и институционално порицан, всичко… Покажи целия коментар »

Съдия
Съдия
30 януари 2025 11:53
Гост

Съвсем не е пресолил манджата съдията. Прокуратурата, Асоциацията на прокурорите си противоречи, защото хем говори, че има конституционни правомощия, които изпълнява и хем проверява съдия, приложил Конституцията. Аз, ако съм на мястото на колегата Петров, след като приключи цялата тази сага, ще си търся правата и ще заведа иска срещу подалите сигнала с твърдения за престъпление. Всичко това е изцяло опит за сплашване на съдиите.

16-ти април
16-ти април
30 януари 2025 11:56
Гост

Завеждай. То вече като се спират парите за грантове, все отнякъде трябва да се изкарват. А дали е приложил Конституцията още не е сигурно, стига с тая самоувереност и себеонтонсност.

Съдия
Съдия
30 януари 2025 12:21
Гост

Благодаря, че признахте, че сигналът е, за да се получат едни грантови пари.

Анонимен
Анонимен
30 януари 2025 12:03
Гост

Доста е спорно дали е приложил Конституцията. Приложил е собственото си тълкуване на Конституцията, което очевидно е доста по-различно от това на другите съдии, прилагащи нормата на НК. Защо да приемаме, че това е правилното тълкуване?

Анонимен
Анонимен
30 януари 2025 12:11
Гост

Съдиите следва да прилагат законите. Други са длъжни да гледат за съответствието на законите с конституцията, а споровете се решава в КС.

Прякото прилагане на конституцията го оставете на Румен Радев. Мастити юристи казват, че не се справя добре.

Анонимен
Анонимен
30 януари 2025 13:36
Гост

Айде още един незапознат с чл. 5, ал. 2 от КРБ и с Решение № 10 от 6.X.1994 г. на КС на РБ по конст. д. № 4/94 г. Конституцията се прилага също пряко от съда.: „По силата на непосредственото действие на разпоредбите на Конституцията (чл. 5, ал. 2) всеки гражданин и всяко юридическо лице може да се позовава на основния закон в защита на своите права и законни интереси.“ „От казаното дотук може да се направи изводът, че Конституцията подлежи на прилагане както всеки друг нормативен акт. Проблемът за конституционосъобразността на завареното законодателство, който всъщност е частен проблем за… Покажи целия коментар »

нов
нов
30 януари 2025 12:20
Гост

В противоречие май си ти. Хем не можело да се подава жалба до прокуратурата срещу съдия, хем съдията бил в правото си да подава жалба до прокуратурата. Това не би ли било опит за сплашване на гражданите, според твоите разсъждения ? Според теб, в крайна сметка прокуратурата има ли изобщо право да извършва проверки или не, когато бъде сезирана?

Проскубания бухал
Проскубания бухал
30 януари 2025 12:22
Гост

За да не останете с погрешното впечатление, че застъпвам сляпо позиция в полза на държавното обвинение, ще кажа, че ако бях на негово място и съм сигурен в качеството на работата си по вътрешно убеждение, щях да посрещна прокурорите, дошли да ме проверяват, с кутия бонбони, няколко книжки с Конституцията на Република България, ама от евтиното, на издателство Нова звезда, щото и това ще им свърши работа, и малка кутийка с вазелин, опакована с красива, червена, кадифена панделка с цвета на прокурорските им тоги и поставена на видно място, за всеки случай, ако на някого му затрябва по спешност. Надявам… Покажи целия коментар »

Скуби Бу
Скуби Бу
30 януари 2025 12:30
Гост

Ти па! Да не мислиш че прокурор от СГП ще й иде на крака на тази мишка да я проверява. Просто са изискали някакви документи от дела и тя се е на@кала… Сигурно й е за първи път, ама с времето ще се научи. 🙂 🙂 🙂