Остра критика на изработения от транспортното министерство нов регламент за регистрация на пътните превозни средства, за контрол върху сервизната дейност и издаване на технически паспорт на автомобила, както и за глоби за продажбата от физически лица на авточасти втора ръка, отправиха в сряда от Българското обединение на шофьорите. Те излязоха със становище по публикувания преди близо месец за обществено обсъждане проект на Закон за пътните превозни средства. Мнение по документа може да се изказва до 19 август.

Според вносителите му от транспортното министерство законът ще ограничи нелегалните автосервизи и продажбата на втора ръка части; автопаркът ще подобри техническото си състояние и ще се повиши безопасността по пътищата; ще се намали замърсяването на въздуха и ще се намалят болестите и разходите за лечение.

От Българското обединение на шофьорите обаче посочват, че едва около един процент от инцидентите по пътищата у нас е заради техническа неизправност на превозните средства. Според организацията предложеният проект няма да намали аварийността на пътя, ще доведе до ненужно повишаване на цените на автосервизите и на корупцията на пътя. Тя смята още, че зад предложенията прозират много лобистки интереси.

„Такива са на организацията на сервизите, които вместо да използват пазарни механизми за привличане на клиенти, желаят да се започне налагане на санкции срещу всеки собственик, който извършва ремонтни дейности по собственото или управляваното от него пътно превозно средство“, пише в разпространено до медиите становище. В него се посочва, че подобни непазарни методи и санкции не са познати в другите държави членки на Европейския съюз.

Според пуснатите за обсъждане текстове глоба от 1000 лв. грози всеки собственик на кола, който сам отстрани дори и най-дребната повреда по автомобила си и дори ако сам я обслужи технически, сменяйки например маслото, ако няма удостоверение, че може да извършва това..

Друг откровено лобистки текст е промяната за начина на първа регистрация на пътното превозно средство, смята обединението. Проектозаконът предвижда това вече да става в частни технически служби, но реално процесът ще се администрира както и в момента от вътрешното министерство. Всяко превозно средство се планира да има технически паспорт, в който да се вписват всички прегледи, ремонти и катастрофи. В момента автомобилите разполагат със сервизни книжки, които обаче се обслужват само от оторизираните сервизи.

Шофьорите смятат, че тези нови изисквания са допълнителна административна тежест и тормоз над собствениците на автомобили.

Доста екзотично звучи извеждането на дейността по идентификация на автомобилите от държавата към нови частни структури, смята организацията и дори подозира, че вече е решено кои групи ще поемат този бизнес срещу нови такси, които ще натежат на шофьорите. Според обединението им е абсолютно невъзможно при първа регистрация на внасяно от чужбина МПС у нас да се даде достъп на частни пунктове до Шенгенската информационна система, както и до системата на Интерпол и Европол, за да се провери дали то не е откраднато или не е участвало в пътен инцидент. Новият вид регистрация може и да намали втора на втора ръка автомобили, но това ще се отнася не само за много старите, но и за тези, които са на възраст под средната за българския автопарк.

В становището се отбелязва още абсурдността в техническия паспорт на автомобила да се отбелязва и дали той е участвал в инциденти на пътя. Ако той е ремонтиран и е минал технически преглед, това означава, че е също толкова годен колкото всяко друго МПС, неучаствало в катастрофа.

Шофьорите смятат, че новият закон за пътните превозни средства ще увеличи разходите и времето за първа регистрация на автомобила, но е съмнително дали ще промени реалното състояние на автопарка и ще намали възрастта му.

Макар в проектозакона да не е подробно регламентирано издаването на техническите паспорти на автомобилите и да не е ясно колко ще струва това, от обединението изчисляват, че това ще осигури „минимум десетки милиони лева към избрани от авторите на закона фирми“, но няма да се промени аварийноста по пътища, а може да създаде поредната корупционна практика.

Забраната за извършване на автомонтьорска дейност от собствениците на автомобили ще повиши чувствително цената на автомонтьорските услуги, сервизите няма да смогват да изпълняват в нормален срок поръчките и отново се създава предпоставка за създаването на корупционни практики.

Забраната за продажбата на авточасти от физически лица, част от които в момента след сваляне на колата от регистрация предпочитат да продадат читавите ѝ части и после да предадат останалото в автоморга, няма да спре тази практика, а просто ще е превърне в незаконна и ще затрудни търговията с авточасти, смятат още от организацията. Текстовете предвиждат глоба от 5 хил. лв. за физическо лице, продаващо авточасти.

Шофьорите настояват да се оттегли предложеното разделяне на сегашния Закона за движение по пътищата на три – отделен такъв и закони за водачите на МПС и за превозните средства, и да се разработи напълно нов Закон за движение по пътищата.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar