Беше въпрос на време повсеместните антирасистки и антиполицейски протести в САЩ да стигнат и до „Пес патрул“. „Пес патрул“ е детска анимационна поредица за отряд кучета помощници, по-скоро палета, отколкото кучета. Екипът включва Маршал – далматинец-пожарникар; Ръбъл – булдог-строителен работник; и Чейс – немска овчарка-ченге, добро момче, което спасява котенца.

Миналата седмица, когато от екипа на шоуто пуснаха в Туитър призив „Черните гласове трябва да бъдат чути“, коментатори погнаха Чейс: „Евтаназирайте полицейското куче“, „Спрете финансирането на „Пес патрул“ „Всички кучета отиват в рая, освен предателите на своята класа в „Пес патрул“.

Разбира се, това бяха шеговити коментари, хумор и сатира. Но не съвсем, пише „Ню Йорк Таймс“. Докато протестите срещу расисткото полицейско насилие навлизат в третата си седмица, нарастват и критиките срещу измислените ченгета. Усилието да се дава гласност на полицейската бруталност, означава също да се изобличи като лъжлив архетипа на доброто ченге, който царува на тв екрана. „Пес патрул“ изглежда напълно безобиден и това е проблемът му. Движението се опира на разбирането, че ченгетата носят преди всичко вреда.

Миналата седмица Том Шарплинг, изпълнителен продуцент на „Монк“ нападна в Туитър собствения си сериал: „Ако сте работили – като мен – в телевизионен сериал, в който полицаите са представени като симпатични чудаци, вие сте допринесли за по-широкото възприемане на схващането, че ченгетата явно са добрите момчета“.

LEGO спря рекламната кампания на своите комплекти „Полицейски участък“ „Пътен патрул“. A&E се отказа от реалити шоуто си „Live PD“. Във вторник вечерта „Cops“ („Ченгета“) – документално шоу, в което заподозрените са наречени „лошите“ и от което произлиза целият жанр риалити телевизия, занимаваща се с престъпността, бе свалено от екран след 32 сезона.

Ченгетата не са просто телевизионни звезди; те са най-големите звезди на телевизията. Криминалните предавания са най-популярният тв жанр, те съставляват повече от 60 процента от драмите в праймтайма на четирите големите тв мрежи в САЩ. „Полицейският участък беше пряк път, казва Дан Гор, съосновател на ситкома „Бруклин 9-9″ ,- защото хората са много наясно как работи полицейската телевизия. Веднага знаете кои са добрите момчета и кои са лошите“.

Този пряк път сега изглежда като измама: след като кадри от един специален епизод, в който героят Тери Крюс е расово профилиран, бяха предадени наоколо като доказателство за отговорна полицейска телевизия, други обявиха шоуто за „ченгеджийска пропаганда“.

В неотдавнашен доклад организацията за расова справедливост Color of Change оцени представянето на полицията по телевизията и установи, че съвременните полицейски сериали „превръщат в герои хора, които нарушават нашите права“. Много от тях, аргументираха се, показват, че добрите момчета са извършили повече нарушения от лошите, представяйки по този начин това престъпно полицейското поведение като „приемливо, оправдано и в крайна сметка добро“.

В телевизията героят е концепция, която се нуждае от преосмисляне. Трудно е да се спори, че сериали като „Пазителите“ (в което черна полицайка пребива жестоко заподозрени в тероризъм бели супремасисти) или „Unbelievable“ (в което две жени детективи жени многократно арестуват погрешните хора) биха били по-добра телевизия, ако техните звездни ченгета действаха като палета на немска овчарка.

По-очевидната причина за критика на криминалния жанр е не как той изобразява полицията, а колко натрапчиво привилегирова нейната несигурност и патологии спрямо всички останали участници в системата на наказателното правосъдие – а именно хората, които ченгетата определят като заподозрени. „Като телевизионни зрители ние сме затворени в полицейската гледна точка“, писа наскоро Кетрин Ванарендонк във Vulture.

Ченгетата и Холивуд се радват на симбиотични отношения, за които подробно разказа Алиса Розенберг в поредица материали за полицията в популярната култура в Washington Post през 2016 г. Те консултират филми и сериали, като помагат на актьорите на влязат в образ, а след това те имитират тези герои в полицейската си работа. Полицейските служители в Детройт са забелязани да носят знаци с черепа на Наказателят – антигерой от комиксите Marvel. А полицаи в Минесота са изпращани да гледат „Зоотрополис“ на Disney като част от обучението си за борба с предразсъдъците. „Закон и ред“ стана предпочитания от президента Тръмп призив към въоръжаване, когато правителството изпраща полицейски сили и войници от Националната гвардия срещу протестиращите.

Сега видеата от многолюдните протести дават на пазителите на реда нова сцена в изпълнението на ролята „доброто ченге“. През последните дни предполагаемо въодушевяващи изображения на полицаи се разпространяват масово из интернет, състезавайки се за вниманието на зрителите с образите на ченгета, които бият, обгазяват и арестуват протестиращи. В Хюстън офицер утеши младо черно момиче на митинг: „Тук сме, за да ви защитим, окей?“, й каза той и я прегърна. „Можете да протестирате, можете да купонясвате, можете да правите каквото искате. Просто не палете и не разбивайте нищо“. В Нешвил полицията качи в социалните мрежи снимка на ченгета, коленичили до черно момче с надпис „Black Lives Matter“. А в Атланта редица войници от Националната гвардия танцуваха „Макарена“.

Тези кадри показват, че ченгетата участват в своеобразна пантомима на протеста, имитираща жестовете на демонстрантите. Полицаите могат да танцуват, да се прегръщат, да приклякат на коляно, но техните индивидуални актове на доброта вече не могат да затъмняват насилието на системата. Номерът „доброто ченге“ е слабичък.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar