Предлаганите тарифи ще оскъпят основни стоки и автобусните превози

Очакваните от дълго време тарифи за тол таксата, която тежките камиони ще трябва да плащат на километър, най-сетне бяха обявени в четвъртък. Те би трябвало да влязат в сила от март догодина – крайния срок, който бе записан в закона. Дали това ще се случи, ще стане ясно след предстоящото обсъждане на таксите и в зависимост от готовността за въвеждане на тол системата, което продължава да изостава. Тя трябваше да е заработила още от средата на август и на нея се разчита за приходи от поне 600-700 милиона лева, които да отидат за ремонт на пътища и за строителството на нови трасета.

Предлаганите тарифи за камиони от 3.5 до 12 тона са от 4 до 7 ст. за километър в зависимост от евро категорията. Впечатление обаче прави, че цената за магистрала, за първи и втори клас пътища е еднаква. Минимална разлика е предвидена само за автомобили над 12 тона, но тя е в рамките на 1-2 стотинки на километър. Предлаганите тарифи също не са краен вариант поне докато не приключи обсъждането, чийто краен срок е средата на декември.

Предварително обаче е ясно, че основни стоки, както и автобусните превози ще поскъпнат. Прогнози за отражението на тарифите не бяха направени в четвъртък от превозвачите, тъй като не се бяха запознали с проекта. По данни на Медиапул поскъпването на хранителните стоки може да е с до 1%, а на автобусните билети – с около 7.6 на сто.

Най-сериозни такси ще плащат най-тежките тирове – над 12 тона с четири или повече оси. За тях цената на пътя по автомагистрала ще е от 20 до 36 ст. на километър. За първокласен път ще се начисляват от 17 до 35 ст., а за второкласен – 16 до 34 ст.

От регионалното министерство дават пример с изчислени маршрути до основни точки в България. За масовите камиони с маса между 3.5 т и 12 т. и емисионен клас Евро V цената за преминаване по маршрута София – Бургас би била 14.40 лв., за София – Варна – 16.11 лв., а за маршрута Варна – Бургас – 4 лв. Ако камионът е с по-нисък еко клас – като Евро IV, за София – Бургас тол таксата би била 17.89 лв., за София – Варна – 20 лв., а за Варна – Бургас – 5 лв.

Малко по-малко ще плащат камионите над 12 тона с 2-3 оси – от 10 до 22 ст. за километър в зависимост от екологичната категория.

Миналата седмица от МРРБ обявиха и картата с обхвата на платените пътища. С тол такси ще бъдат обвързани 6050 км от републиканската мрежа. Впечатление направи огромният брой километри от пътища втори клас – 2932. Общият сбор на платените магистрали и първи клас пътища е 3188 км, което е почти колкото второкласните. Това се случи въпреки многократните обещания на управляващите в обхвата на платените пътища да не бъдат включвани такива с лошо качество и нерехабилитирани участъци.

Въпреки сериозния натиск автобусните превозвачи да бъдат с нулева ставка, както е в много европейски държави, те също влизат в обхвата на тол системата. Автобусите ще плащат от 5 до 9 стотинки на километър за автомагистрали и с 1-2 стотинки по-малко за първи и втори клас пътища.

Както при винетките за леките коли, нередовните шофьори на тирове, ако бъдат хванати, ще могат да заплатят компенсаторна такса. За масовите камиони и автобусите тя е в размер от 150 лв., за камионите с 2-3 оси над 12 тона е 450 лева, а за най-тежките тирове е доста солена – 750 лв. Компенсаторната такса не е санкция и се заплаща с цел да се избегне наказание. Това е по-висока пътна такса, която осигурява свободно придвижване по платените участъци до 23.59 часа на деня, в който е наложена.

Размерът на тол таксите е определен въз основа на няколко сценария, предложени от Световната банка – консултанта на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). Една от целите на тарифите според МРРБ е да се насърчи използването на екологични превозни средства, което да намали вредните емисии транспорта.

ЗАКЪСНЕНИЕ

През март 2020 г. няма да има готовност за внедряване на тол системата у нас. Това мнение сподели преди дни Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи в България пред Блумбърг. Според него трябва да се свие обхватът на системата и да се плаща само за магистрали и първи клас пътища, част от международни коридори. „Всички държави в Европа започват да въвеждат тол системата с доста по-малък обхват. 6 хиляди километра, които за момента е предвидено да се обхванат у нас, са около 20% от републиканската пътна мрежа“, заяви Димитров.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar