Съдът на Европейския съюз в Люксембург разреши на членовете на ЕС да отхвърлят заповедите за арест, издадени от Полша, ако се съмняват, че обвиняемите ще получат справедлив съдебен процес там, съобщиха от пресслужбата на европейската институция. В решението се посочва, че правните органи в страната, която получава заповедта, трябва да „отложат“ изпълнението, ако смятат, че има „реален риск от нарушаване на фундаментални“ човешки права. Въпреки това преценката за справедливостта на другите правни системи в ЕС трябва да се взема от всяка държава членка на индивидуална основа, когато получи европейска заповед за арест, разясниха от базирания в Люксембург съд.

Искането бе отправено от Върховния съд на Ирландия, след като Полша издаде заповед за арест на полски гражданин, живеещ в Ирландия, по обвинения в трафик на наркотици. Срещу него са издадени три европейски заповеди за арест и искане за екстрадиция, които имат задължителен характер в страните членки на ЕС. Мъжът е арестуван още м.г., но е повдигнал възражение срещу екстрадицията си, тъй като смята, че няма да получи справедлив процес в Полша заради последните спорни реформи в правосъдната система на страната. Решението на Съда на ЕС позволява сега на ирландския Върховен съд да прецени дали да удовлетвори европейската заповед за екстрадиция, ако има „обективни, надеждни, конкретни и надлежно актуализирани“ доказателства за реален риск от отнемане на правото на един ответник на справедлив съдебен процес поради „недостатъци в полската система на справедливост „.

За да се определи това, трябва да се прецени дали липсата на реално правосъдие представлява реална заплаха за справедлив процес срещу дадено обвинено лице. В случая с Полша оценката на ЕС за върховенството на закона е от особена важност, смята съдът в Люксембург. Даден национален съд също така трябва да реши дали има риск заподозреният да не получи справедлив процес, ако бъде екстрадиран.

Този ход следва редица спорни съдебни реформи в Полша. На съдиите на Върховния съд беше намалена пенсионната възраст от 70 на 65 години. Според критиците това е опит да се даде на правителството по-голям контрол върху съдебната система в Полша.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar