Общинският съветник Карлос Контрера предлага паркоместата да бъдат намалени двойно, а след ремонта на пл. „Ал. Невски“ зоната да стане пешеходна

Народното събрание години наред е плащало близо шест пъти по-малко за 200 паркоместа около площадите „Ал. Невски“ и „Ал. Батенберг“. Това става ясно от доклад на общинския съветник от ВМРО и председател на транспортната комисия към общинския съвет Карлос Контрера, който предлага договорът с парламента да бъде прекратен поради това, че не отговаря на наредбите на Столична община.

Интересно е, че през последните 10 години е имало множество предложения на опозицията и неправителствени организации за премахването на тези паркоместа, но от общината винаги са ги отхвърляли. Сега обаче това може да се приеме като ход срещу бъдещите депутати, които по всички личи, че пак ще искат да заседават в старата сграда на Народното събрание, а не в бившия партиен дом, за ремонта на който предишното управление на ГЕРБ похарчи близо 50 млн. лв. С премахването на паркинга, те няма да могат да ходят коли на работа.

В доклада си Контрера пише, че е разумно паркоместата да се намалят двойно до 100, от които 50 да са разположени на пл. „Ал. Батенберг“ и 50 – пред „Ал. Невски“, докато не започне планирания ремонт на площада. След реконструкцията паркоместата ще бъдат изцяло премахнати, за да може зоната да е пешеходна. „Не се откриват никакви мотиви и доказателства защо на Народното събрание са необходими толкова голям брой паркоместа“, аргументира се той. Идеята му получи одобрението на съветниците по време на днешното заседание на транспортна комисия, но по предложение на зам.-председателя на транспортна комисия Зафир Зарков се реши то да се отложи и да се гласува на следващото заседание.

Според действащата наредба парламентът има право само на до три безплатни паркоместа, като останалите би трябвало да се плащат според цената за „служебен абонамент“ в определена зона, фиксирана от ЦГМ. Това масово не се спазва, показа преди месец проверка на „Спаси София“.

И Народното събрание не прави изключение – то е имало безсрочен договор от 2007 г. с общината, според който е плащало по 100 лв без ДДС месечно за паркомясто. Бърза справка в сайта на ЦГМ показва, че месечната цена за служебен абонамент в „синя зона“ (в каквато попадат двата паркинга) обаче е 650 с ДДС.

Общинският съветник и зам.-председател на транспортна комисия Зафир Зарков отбеляза, че все пак обстановката е политическа и попита защо точно до 50 места се ограничава бройката за двата площада. „Идеята е да отворим пространството, ако искате предложете друга бройка, въпросът е да не се прекалява“, отговори Контрера.

Договор без срок и нормативна рамка

Проверката на Контрера показва, че общината е сключила договор без срок с Народното събрание през 2007 г. за 185 броя паркоместа, които по схема са 213, но след актуализации на наредбите през годините той е спрял да отговаря на изискванията. Един от проблемите е, че договорът е сключен пряко между НС и Столична община, вместо с ЦГМ. Цената за паркомясто не е била определена от Столичния общински съвет – липсва такова решение, пише Контрера.

От НС не са изявили готовност за изменение на договора в рамките на действащите правила и затова Контрера предлага да бъде прекратен.

Ако това се случи, трябва да се сключи нов договор, вече между НС и Центъра за градска мобилност, като за всички места освен въпросните три се плаща по тарифата за служебен абонамент за синя зона.

Пешеходна зона на „Ал. Невски“

Контрера предлага да се обособят паркинги на пл. „Ал. Батенберг“ (включващ пространството между ул. „Московска“, Народното събрание и бул. „Цар Освободител), както и на пл. „Ал. Невски“, като на всеки площад да има до 50 места, в зависимост от това колко поиска Народното събрание. След ремонта на пл. „Ал. Невски“ Карлос Контрера предлага всички паркоместа да бъдат премахнати и мястото да стане пешеходна зона. Това негово решение е изненадващо, предвид това, че миналата година Контрера активно защитаваше интересите на граждани, които се обявиха против пешеходна „Съборна“ и предложи да бъдат върнати част от паркоместата там.

„Смятам, че с това предложение в най-голяма степен се удовлетворяват интересите и нуждите на обществото“, пише Контрера в доклада си.

Все още обаче не е ясно кога ще се ремонтира пл. „Александър Невски“ – преди от общината бяха посочили по реда на Закона за достъп до обществена информация, че обществената поръчка за обновяване на пространството трябва да бъде обявена през март месец, но това така и не се случи. Миналата седмица „Капитал“ изпрати въпроси до пресцентъра на общината относно това защо се бави пускането на поръчката и в какъв срок трябва да бъде обявена, за да не бъдат изгубени средствата, отпуснати по европейска оперативна програма, но така и не получи отговор. „Надяваме се есента да имаме избран изпълнител“, заяви Контрера по време на заседанието на транспортна комисия.

След като проверка на „Спаси София“ показа, че над 1000 паркоместа в града се ползват безплатно от различни държавни институции, изниква въпросът защо Контрера е решил да провери и предложи ред само при Народното събрание. За „Капитал“ той коментира, че причината е в синхронизирането на стари договори с актуалната наредба.

В същото време на днешното заседание на транспортната комисия се обсъждаше и предложението на независимия общински съветник Борис Бонев за промени в наредбата, с които да се въведе ясен ред за паркиране за всички институции, ползващи служебен паркинг. Дискусията обаче ще продължи и следващия месец, като се изпратят становища и още предложения. Според Контрера кръгът трябва да се ограничи само до министерствата, НС и прокуратурата.

Нощен транспорт няма да има до октомвриДруго предложение на Контрера, което беше прието на транспортна комисия днес, беше за отлагане на пускането на нощния транспорт до 1 октомври. Причината е, че през лятото няма много хора в столицата, малко използват нощен транспорт, а от там и разходите за нощните бусове са големи. Според Борис Бонев това решение не е правилното, тъй като много граждани излизат вечерта през лятото. Той предлага да се промени начина, по който се таксуват пътници в нощния транспорт, като се предлага при зареждане на картите опция за включен нощен транспорт.

Народното събрание години наред е плащало близо шест пъти по-малко за 200 паркоместа около площадите „Ал. Невски“ и „Ал. Батенберг“. Това става ясно от доклад на общинския съветник от ВМРО и председател на транспортната комисия към общинския съвет Карлос Контрера, който предлага договорът с парламента да бъде прекратен поради това, че не отговаря на наредбите на Столична община.

Интересно е, че през последните 10 години е имало множество предложения на опозицията и неправителствени организации за премахването на тези паркоместа, но от общината винаги са ги отхвърляли. Сега обаче това може да се приеме като ход срещу бъдещите депутати, които по всички личи, че пак ще искат да заседават в старата сграда на Народното събрание, а не в бившия партиен дом, за ремонта на който предишното управление на ГЕРБ похарчи близо 50 млн. лв. С премахването на паркинга, те няма да могат да ходят коли на работа.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar