Президентът сезира Конституционния съд за съставянето на новата парламентарна комисия, която трябва да разгледа проектопромените в Конституцията.

„Решението за създаване на временната комисия противоречи на Конституцията поне в три отделни параграфа, които са посочени в решението и мисля, че е редно Конституционният съд да се произнесе в този смисъл“, заяви в „Още от деня“ Иванка Иванова, съветник на президента по правните въпроси.

Тя припомни, че на заседанието в парламента на 1 октомври, когато е проведена дискусията за създаването на временната комисия, депутати от управляващата коалиция съвсем ясно се отричат от проекта, който по това време е вече внесен в Народното събрание.

„От техните изказвания става ясно, че се преследва самоцелно свикването на Велико народно събрание, за да се реши политическата криза в страната и този проект е сложен там, но той не е завършен. Ето тази конституционна конструкция не съществува в действащата българска конституция“, отбеляза съветникът на президента по правните въпроси.

И коментира, че никой не отрича, че при спазване на конституционния ред в България може да бъде приета нова конституция, но затова има процедура и тази процедура трябва да бъде спазена.

„Нашата конституция такава злоупотреба с правото на конституционна инициатива не допуска и не мисля, че е редно президентът да влиза в тази игра. На този етап искаме просто да е ясно каква процедура върви в Народното събрание – дали това е процедура за изменение и допълнение на действащата или това е процедура за обсъждане на нова конституция“, посочи Иванка Иванова.

Според правния съветник на президента задачата на временната комисия е да каже наистина ли е нова конституция или не е, по какви критерии ще решим това и има ли основание да се свиква Велико народно събрание или не.

Конкретните проблеми и конкретните решения трябва да бъдат сложени на масата – сегашният конституционен модел предполага този разговор да се случи извън Народното събрание – и когато политическите партии са готови с решенията, тогава да ги внесат като готови предложения за промени.

„Въпросът за отговорността на главния прокурор и липсата на ефективни механизми, посредством които неговият избор да подлежи на парламентарен контрол или на контрол на изпълнителната власт е многократно посочвано на България точно като конституционен проблем. Нашата конституция в частта „Съдебна власт“ претърпя вече 5 промени – това не е случайно, то е, защото една част от нашата съдебна власт все още носи чертите на тоталитарната държава, на тоталитарната прокуратура и все още произвежда това, което прокуратурата произвеждаше в тоталитарната държава – една централизирана власт. Обратно – конституцията модел на разделение на властите, който трябва да бъде реализиран“, подчерта Иванка Иванова.

В проекта на основен закон, който внесе ГЕРБ, има такъв текст, който регламентира контрола върху главния прокурор. Според Иванова той не само не дава гаранции за контрол върху главния прокурор, а допълнително задълбочава проблема с неговата безконтролност и пълно невписване в рамките на една система на разделение на властите.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar