Истински рекорд са поставили държавните структури при възлагането на обществени поръчки през 2019 г. Данните в ресорната агенция до 30 декември сочат, че сключените договори надхвърлят 15.7 млрд. лв. без ДДС, докато за същия период на миналата година стойността е била 9.4 милиарда. В същото време броят на споразуменията остава почти без промяна – около 23 хиляди.

Това до голяма степен се дължи на един-единствен проект – продължението на „Турски поток“ през България, за което „Булгартрансгаз“ се договори със саудитския консорциум Arkad срещу 2.15 млрд. лева. Принос за високия резултат при сключените договори имат още Агенция „Пътна инфраструктура“ и Националната компания „Железопътна инфраструктура“.

В същото време извън тези рекордни разходи остава покупката на бойни самолети за армията на стойност над 2 млрд. лв., тъй като тя стана по специална процедира, а не според Закона за обществените поръчки. В тази класация липсват и предоставените директно от държавния бюджет стотици милиони на държавната компания „Автомагистрали“ за строителството на магистрала „Хемус“, макар милиардът да се вижда в разбивката на топ възложителите.

При обявените нови търгове през 2019 г. обаче тенденцията е обратна и общата сума намалява спрямо предишната година – 16.4 млрд. лв. срещу 17.8 млрд. лева. Това също може да се обясни с голямата поръчка на „Булгартрансгаз“, която реално беше обявена на 21 декември 2018 г. Иначе най-големият открит търг за тази година е на Министерството на здравеопазването – над 1 млрд. лв. за противотуморни лекарства.

Най-големите възложители

На практика половината от общите държавни и общински разходи са формирани само от 6 ведомства. Наред със споменатите „Булгартрансгаз“, АПИ и НКЖИ това са Електроенергийният системен оператор, Министерството на отбраната и проектната компания за газовата връзка с Гърция – Ай Си Джи Би. Договорите, които са подписали тези структури през 2019 г., са за почти 7.7 млрд. лева.

Освен мегапроекта за газопровод от турската до сръбската граница „Булгартрансгаз“ има още три договора, които се нареждат в топ 20 за годината – за изграждането на компресорните станции „Расово“ и „Нова Провадия“, за реконструкцията на компресорните станции „Петрич“ и „Лозенец“ и за газопровода „Беглеж – Калугерово“.

Също с 4 договора в топ 20 е и НКЖИ, като те са за участъците Елин Пелин – Вакарел, Костенец – Септември и Оризово – Михайлово, както и за сигнализация по линията Пловдив – Бургас.

Много по-внушително обаче изглежда представянето на АПИ, която има цели 6 договора сред 20-те най-големи за годината и щеше да оглавява своеобразната класация, ако не беше „Турски поток“. Пътната агенция е сключила общо 154 контракта за над 1.9 млрд. лв., което е над три пъти повече от резултата за 2018 г., който беше 534 млн. лева. Внушителният ръст на харчовете е заради инхаус договора за над 474 млн. лв. с държавното „Автомагистрали“ за укрепване на свлачища, както и заради реконструкцията на пътя Ботевград – Видин на обща стойност над 520 млн. лв. Също така тази година бе подписано и споразумението с „Джи Пи груп“ за тунела „Железница“ на магистрала „Струма“, който се забави заради скандалите около ремонта на „Графа“ в София през миналата есен.

Впечатление прави и присъствието сред най-големите възложители на проектната компания за газовата връзка с Гърция – Ай Си Джи Би“. Това, разбира се, е инцидентно, тъй като именно сега бяха подписани договорите за доставка на тръбите и изграждането на газопровода, чиято обща стойност е почти 400 млн. лева.

До известна степен изненадващ е и резултатът на „Софийска вода“ от 167.5 млн. лв. Трябва да се отбележи обаче, че освен за ремонт на ВиК мрежата в столицата има и големи договори за други цели – например 18 млн. лв. за охрана, 10 млн. лв. за закупуване на нови автомобили, 7 млн. лв. за електроенергия, 5 млн. лв. за ваучери за храна, 4 млн. лв. за горива и т.н.

Топ 10 на обявените търгове

При стартираните нови процедури за обществени поръчки безспорен лидер е Агенция „Пътна инфраструктура“. Общата им стойност надхвърля 1.5 милиарда лева, като тук не се включват парите за свлачища, които бяха дадени директно на „Автомагистрали“ без конкурс.

Иначе почти една трета от тази сума е за споменатото вече разширяване на пътя Ботевград – Видин. Другият голям търг – за 267 млн. лв., е този за тунел под „Шипка“, който бе обявен покрай местните избори в края на октомври повече като пиар ход, отколкото като реален проект, тъй като за него няма осигурено финансиране.

Най-големият единичен търг за годината е на здравното министерство. По него предстои да бъдат разпределени над 1 млрд. лв. за доставката на противотуморни лекарства в следващите две години.

В топ 3 на възложителите влиза и Столичната община с конкурса си за сметопочистване в следващите 5 години. Предвидените за него 363 млн. лв. предстои да бъдат дадени на фирми на братя Домусчиеви и Румен Гайтански-Вълка.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar