Горенето на отпадъци да стане престъпление. Такава законова поправка трябва да внесат във вторник депутати от ГЕРБ, обяви кметът на София Йорданка Фандъкова, която е и зам.-председател на управляващата партия.

Възможно е за вторник общината да пусне и евтин градски транспорт или т. нар. зелен билет, тъй като вече има предупредителен код за мъгли в областта, издаден от Националния институт по метеоролгия и хидрология. Тази степен на предупреждение е едно от изискванията за въвеждането на по-евтин транспорт като непосредствена мярка срещу мръсния въздух. Въпреки че въздухът е мръсен от няколко дни, до момента концентрациите на фини прахови частици, според официалните станции на Изпълнителната агенция по околна среда, не достигат нужните за прилагането на тази мярка стойности.

По-сериозните мерки за дълготрайно намаляване на замърсяването остават за следващите години. Те включват подмяна на печките на твърдо гориво на 20 000 домакинства (от общо 55 000) с по-екологични алтернативи за отопление.

Евентуалните ограничения за движение на по-замърсяващи автомобили в центъра на София пък реално ще могат да се прилагат най-рано от 2021 г.

Дотогава ще се разчита основно на инвестиции в градския транспорт и подобряване на услугата с промяна на маршрутите.

Срещу изгарянето на отпадъци

Фандъкова настоява за инкриминирането на горенето на отпадъци от доста време. Според нея това би ограничило изгарянето на стари дрехи, гуми, кабели, масла за отопление. В момента общината реално не може да санкционира и контролира използването на отпадъци в частни домове. Проверки се правят, но само за изгаряне на открито, както и в общинските жилища. Налагат се санкции, които обаче по думите на Фандъкова са неефективни и често се „неглижират“.

„Горенето на отпадъци е голям проблем в някои райони, особено „Красна поляна“. За последната седмица са направени над 60 проверки за горене на открито. Съставени са над 20 акта, но сами по себе си те не вършат работата. Неглижират се. Затова поискахме инкриминиране на горенето на отпадъци“, коментира Фандъкова в понеделник.

„Изгарянето на отпадъци става престъпление, защото е престъпление спрямо живота и здравето на хората“, добави тя.

Точно преди една година, когато въздухът в София бе силно замърсен, ГЕРБ за първи път обяви, че ще криминализира горенето на отпадъци. Основен говорител по темата бе тогавашният шеф на правната комисията в парламента Данаил Кирилов, който сега е правосъден министър. Идеята тогава беше всеки, който гори боклук, да чисти по един месец градинки и паркове. След Нова година ГЕРБ тихо се отказа от идеята си.

И в момента в Наказателния кодекс съществува разпоредбата на чл. 352 ал. 2. Тя предвижда, че който замърсява водите, въздуха и застрашава живота и здравето на хората, се наказва със затвор от 1 до 5 г. и глоба от 5000 до 30 000 лв. „Проблемът обаче е, че от малоимотните граждани, които живеят при тежки условия, каквото и административно наказание да им се наложи, няма какво да им се вземе“, обясни тогава Кирилов.

Смяна на печките

В понеделник Фандъкова за пореден път призова хората да кандидатстват за общинската програма за подмяна на печки на твърдо гориво с отопление на ток, газ, парно или пелети. Безплатната смяна на 20 000 стари печки се финансира с два европроекта, спечелени от общината. Реално обаче ефект от по-малкия от тях може да се очаква през следващата зима. Иначе всички 20 000 печки трябва да бъдат сменени до три години. Ако има желаещи. В предварителните заявки за включване в проектите се включиха едва 6000 домакинства.

Фандъкова обясни още, че хората, които се отопляват на твърдо гориво, са с различен социален статус и в групата далеч не влизат само по-бедни семейства. Тя призова тези, които имат възможност, сами да преминат към по-екологично отопление.

За незаконните постройки, основно в ромските квартали, за които не могат да се ползват европари за смяна на печките, общината ще наблегне на поставянето на филтри на комините. Програмата и тук е 3-годишна и е за 2000 устройства.

Ограничения за колите

Сред непосредствените мерки, които общината може да предприема при замърсяване на въздуха, е ограничаването на движението на коли, съчетано с пускането на изцяло безплатен транспорт или т. нар. бял билет. Тази възможност на хартия съществува от миналата зима, но условие за прилагането ѝ е нормативна промяна на национално ниво, която да въведе екостикери за автомобилите. Това щяло да даде възможност на общината да забранява влизането на по-замърсяващите коли в определени части от града – основно центъра.

Въпросните екокатегории и стикерите за колите се разработват от Министерството на транспорта и информационните технологии. Според общинския съветник Зафир Зарков те може да бъдат въведени до края на тази година или в началото на следващата. Предвижда се колите да бъдат разделени на 5 категории според вредните емисии – 4 за колите с двигатели на вътрешно горене, а петата категория ще е за електромобили.

Разпределянето в дадена категория ще става при замерване на реалните емисии по време на годишния технически преглед на автомобила. То няма да зависи само от екокатегорията, дадена при производството, тъй като можело кола от категория Евро 5 или 6 с махнат катализатор и увеличена в последствие мощност да замърсява повече от автомобил от категория евро 4.

Изискването за даване на стикерите при технически преглед обаче реално ще отложи плановете на общината за ограничаване на движението с поне година, тъй като въпросните прегледи се правят на 12 месеца.

През това време общината ще трябва да инвестира и в техника, с която да може да контролира спазването на ограниченията. Единият вариант бил да се увеличат функционалностите на съществуващите камери на общината и те да могат да разпознават номерата на колите. По тях пък щяла да се прави проверка дали въпросният автомобил отговаря на категориите, за които влизането в центъра например е забранено.

Другият вариант бил до камерите да се поставят специални устройства, които да разчитат данните от екостикерите на предното стъкло на автомобила. Така ще може да се получава пълна информация за колата.

Ще има ли ефект

„Нито една мярка не може да даде нужния ефект, нужни са комплексни мерки“, смята кметът Фандъкова. И изреди контрола на изгарянето на отпадъци, подобряването на градския транспорт, подмяната на печките, промяна на начина на предоставяне на енергийни помощи. Тя добави, че в последните дни най-голямо е било замърсяването през нощта и за това очевидно не е виновен трафикът, който през нощта е незначителен, а отоплението.

„Имам усещането, че аз само съм причината за мръсния въздух и само аз мога да се справя. Не само всички ние дишаме частиците, които замърсяват въздуха, но можем всички да помогнем за промяна на начина си на живот“, коментира Фандъкова.

Предложения от опозицията

Въвеждане на евтин или безплатен транспорт в дните със силно замърсяване, по-малки интервали на публичния транспорт, забрана за паркиране в синя зона на хора, които не живеят в съответната зона. Това са част от предложенията на „Демократична България“ за непосредствени мерки при замърсяване на въздуха.

Предложенията им включват още ефективни проверки дали се спазва забраната за влизане на камиони от по-ниски категории в центъра.

Дългосрочните им предложения са спиране на проекта за изграждане на когенерация за производство на ток и парно от гориво от отпадъци. Според тях тази инсталация ще увеличи замърсяването „не само с изгарянето на самия боклук, но и с придвижването на камионите, които ежедневно ще превозват този боклук през целия град“. В същото време искат „Топлофикация“ да се превърне в дружество с качествени и достъпни за гражданите услуги. „Това минава през концесиониране на това фалирало дружество, за да могат да бъдат направени значителни инвестиции в мрежата, абонатните станции и да се подобри значително услугата, за да бъде върнато доверието в предприятието“, твърдят от „Демократична България“.

Според тях трябва да се увеличи броят на контейнерите за разделно събиране на отпадъци, за да се намали общия обем смет, който попада в останалите кофи. „Така се се снижава значително рискът тя да бъде изгаряна по какъвто и да е начин“, смятат от „Демократична България“.

Те предлагат още оптимизиране на мрежата на градския транспорт и плащане на пътуването на база изминато разстояние или време. В същото време, искат да се увеличат зоните за платено паркиране.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

1
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Калин
Калин
12 декември 2019 16:44
Гост

Не носиш никаква отговорност, но симулираш дейност с всякакви изказвания – това е запазената марка на Демократична България.