В публичното пространство избухна скандал с изплащането на обезщетения за жертвите при катастрофата край Своге. Близки на загинали подадоха сигнал, че са получили по 10 лева вместо полагащата се по закон сума в размер на 50 000 лева. Информацията бе разпространена от Асоциацията на пострадалите при катастрофи. Първоначално от застрахователното дружество заявиха, че не са се произнесли с обезщетение. Те отказали такова поради липсата на доказателства за извършен обществен превоз. Според изпълнителния директор Стоян Проданов случайният превоз изисква да има пътен лист, фактура, договор, да има списък, който е попълнен от превозвача. Нищо от това не било представено. В късния следобед обаче от компанията промениха решението си и дадоха заявка, че ще обезщетят наследниците със сумата от по 50 000 лева. Като аргумент за това изтъкнаха обществения натиск, на който било подложено дружеството. „Продължаваме да сме убедени в правотата си само малка символична сума“, заяви на пресконференция изпълнителният директор Стоян Проданов. Интервюто е взето няколко часа преди изявлението на „Бул Инс“.

– Г-н Тодоров, кажете какъв точно е казусът с изплащането на обезщетенията на близките на загинали при катастрофата край Своге? Наистина ли става дума за 10 лева и кога ви беше подаден сигнал от семействата?

– Хората показаха извлечения от банкови сметки, в които е упомената сумата от 10 лева. Основанието е административната мярка, наложена от Комисията за финансов надзор, за да се изплати обезщетението от 50 000 лева на загинал на наследниците. Само че „Бул Инс“ не изпълнява това разпореждане. Това е тежко нарушение на закона, защото той има незабавно изпълнение. Бих казал, че е подигравка с мъката на хората. Нека поясня, че автобусът има две застраховки. Едната е „Гражданска отговорност“, като при нея трябва да се изчака да приключи наказателното дело. Другата застраховка, популярна като „Злополука на местата“, е изключително стандартизирана и лесна. За нея се предоставят единствено четири документа пред застрахователя. Това е протокол за ПТП, списъкът на пътуващите, смъртен акт, че са загинали, и удостоверение за наследници. След това сумата е фиксирана в закона и тя трябва да се раздели между наследниците и застрахователят да изплати парите. При други катастрофи с автобуси не е имало никакви проблеми. Например при инцидента в Микре с незрящи хора, след това имаше още една катастрофа в същия район, но за 2-3 месеца други коректни застрахователи изплатиха обезщетенията, които се полагаха на наследниците. В случая обаче застрахователят бави плащанията. Трагедията край Своге се случи на 25 август миналата година, близките предявиха претенции към застрахователната компания още през септември-октомври. След това застрахователят шест месеца изтъкваше какви ли не причини и казваше, че чака документите от следствието дали шофьорът е употребявал алкохол, дали има пътен лист, а това са неща, които нямат никакво отношение към самата застраховка. След шестия месец постановиха отказ.

– От компанията заявиха, че всъщност не са се произнесли с обезщетение и че са отказали такова поради липсата на доказателства за извършен обществен превоз. Това аргумент ли е?

– В нежеланието си да платят си измислят всякакви несъстоятелни аргументи. И затова близките на загиналите пуснаха жалби до Комисията за финансов надзор, която излезе с принудителна мярка и заявиха, че документите, които изискват от „Бул Инс“, нямат отношение към казуса. Защото дори да има нарушение на транспортните разпоредби, това не касае застраховката. Другото нещо – от „Бул Инс“ твърдят, че в случая не става дума за обществен превоз, а е споделено пътуване. Ева ли не пътуващите са си го организирали във Фейсбук или пък са ги качили някъде по пътя. Също така фирмата, която организира превоза, е с лиценз за извършване на обществен превоз на пътници. А това, че самият собственик не е направил нещо, е нарушение на транспортните разпоредби и няма връзка със застраховката. Но има полица, има платена премия, валидна застраховка, няма основание компанията да не иска да плаща.

– А защо изискваха фактура за извършен превоз, която всъщност се издава след края на пътуването?

– Тя се извършва след края на курса, а такъв няма. Все пак автобусът падна в дере и това, че няма издадена фактура, не означава, че няма осъществен курс. Мога да ви дам следния пример – качвате се в лицензирано такси, то има застраховка, но да речем шофьорът не си е платил пътния данък към общината. Ако стане катастрофа, това означава ли, че пострадалият няма застраховка? Нелепо е да се излиза с подобни твърдения.

– Колко семейства първоначално са получили по 10 лева?

– Трима близки на загинали са получили по 10 лева, а от Комисията за финансов надзор заявиха, че при тях има още четири случая, с които ще наложат още принудителни мерки. Ще видим каква ще е реакцията.

– Какво трябва да се направи оттук насетне?

– Единственото, което остава да се направи и което всъщност беше целта на „Бул Инс“, е делото да влезе в съда. Сигурен съм, че близките на загиналите ще спечелят, но ще се бави във времето поне с 1 година. При застраховката „Гражданска отговорност“ е по-специфично, защото трябва да се установи причината за катастрофата – дали водачът е виновен или пътят. Това е свързано с влязла в сила присъда. Докато това не касае другата застраховка.

– Казвате, че за първи път се сблъсквате с подобен казус, как си го обяснявате?

– Абсолютно. Не мога да си го обясня, защото имаше други катастрофи с автобуси, винаги компаниите са плащали без проблем. А и тук се изправяш срещу цяла държава. Трима министри подадоха оставки, шефове на АПИ, има повдигнати обвинения, 20 души загинаха. Излиза, че не се съобразяваш с това, нито с мярката, наложена от КФН, защото така си решил. Това рефлектира върху всички застрахователи, защото хората са отчаяни от такъв тип поведение и не искат да сключват застраховки. Слушах дори хора, пострадали от градушки, които заявиха, че няма смисъл да сключват застраховка, след като не се изплащат обезщетения след това. Но нека уточним, че това не е принцип на застрахователите, има изключително коректни компании. Имаме сигнали и от съдия-изпълнители, че не могат да намерят пари по сметките на „Бул Инс“.
– Какво ще посъветвате хората оттук насетне, когато предприемат такива пътувания?

– Ще ги посъветвам да завеждат дела по тази застраховка час по-скоро и да чакат справедливост. Убеден съм, че в съда нещата ще се развият в полза на близките на загиналите в катастрофата. Няма как липсата на документ да е аргумент, че застраховката не е валидна. Още повече че превозът се извършва от лицензирана фирма. В случая има организирано пътуване, има списък, така че не виждам проблем.

Визитка:

Роден е на 26 октомври 1972 година

Завършил е английска гимназия в Пловдив, след това право в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и застраховане във ВУЗФ

Носител е на голямата награда „Достоен българин“ за 2009 година и на голямата награда „Златен ритон“

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar