Решението на съда е след глоба на КЗК, по оплакване от конкурента-бивш партньор „Дъ Бейкърс“

Окончателно Върховният административен съд оправда „Фикосота фууд“ (до преди година „Итал фууд“) по две обединени дела, заведени от компанията „Дъ Бейкърс“ в Комисията за защита на конкуренцията. Спорът беше около „Брускети Марети“, и се отнасяше има ли увреждане на репутацията на конкурент и заблуждаваща реклама. И двата отговора на магистратите са отрицателни.

Казусът с брускетите

През март 2018 г. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи 71.8 хил. лв. глоба на „Итал фууд“ – производител на „Брускети Марети“ (Bruschette Maretti), заради опит да попречи на дистрибуцията на конкурентен продукт. Производството започва по жалба на „Ню бейкъри“ – производител на брускети „Крамбълс“ (Krambals), в която се твърди, че „Итал фууд“ е увредила доброто име на конкурента. Причина за това е, че през юни 2017 г. „Итал фууд“ е изпратила писмо до единствения дистрибутор на Krambals, с което го призовава да прекрати разпространението на продукта, понеже той се произвежда в нарушение на права върху марки и дизайни на компанията.

Съдът: Интелектуалната собственост може да се отстоява

В хода на тригодишното производство съдът решава, че правата на „Фикосота фууд“ върху регистрираните търговски марки и дизайн дават основание и право на компанията да информира и предупреди трети лица, че нямат право без нейно съгласие да ползват защитените й търговски марки за идентични стоки.

Разпитаните по делото свидетели са дали показания за подреждане в магазини на стоки на спорещите производители на един стелаж. Продуктите имат сходни имена и това води до объркване на търговските работници и потребителите, които си мислели, че „Крамбълс“ на „Дъ Бейкърс“ се произвеждат от „Итал фууд“ – производител на „Брускети Марети“, който е заплатил за излагане на неговите стоки на рекламен стелаж.

При наличие на регистрирани търговски марки и дизайн „Итал фууд“ е титуляр на права на интелектуална собственост върху търговски марки и дизайн (и само върху „Брускети“, и върху „BRUSCHETTE MARETTI“) и може да забрани на трети лица без негово съгласие да използват в търговската си дейност всеки знак за стока, идентичен или сходен на марката, ако съществува вероятност от объркване на потребителите, е записано в решението на ВАС. Съдът приема, че при известни и популярни продукти, каквито са „Брускети Марети“, може да настъпи несправедливо облагодетелстване за конкурента и приема, че с изпращането на писмото до дистрибутора с искане да се преустанови разпространението на „Крамбълс“ „Фикосота фууд“ упражнява правото си на защита на своята интелектуална собственост, което произтича от закона.

Италианското вече е допустимо

Част от решението е и по обвинението на „Дъ Бейкърс“ за „италианско внушение“ на „Брускети Марети“, което, според конкурента, е заблуждаваща реклама. ВАС оправдава „Фикосота фууд“, като приема, че дружеството е наело италиански консултант, използва италиански машини, рецепти и суровини, поради което слоганът на страницата във фейсбук „Teste of Italy“ („Вкус от Италия“) не е заблуждаваща реклама, след като производителят е постигнал италиански вкус на брускетите. Рекламата – обект на делото, завършва с надпис на български език, в който ясно се посочва дружеството производител. Върху опаковката на продукта, който е на пазара от 2005 г., също е посочен производителят и произходът от България. Затова според ВАС не е налице заблуждаваща потребителя реклама.

Съдът осъжда „Дъ Бейкърс“ да заплати на „Фикосота фууд“ направените по делото разноски за 11 000 лв. (500 лв. държавна такса и 10 500 лв. адвокатско възнаграждение), както и 750 лв. на КЗК (юрисконсултско възнаграждение 500 лв. и половината държавна такса – 250 лв.).

Това е поредно съдебно решение по казус с реклама на „Марети“, но този път в полза на производителя. През 2012 г. петчленен състав на Върховния административен съд потвърди глобата от 213 хил. лв., която Комисията за защита на конкуренцията наложи на „Итал фууд индъстри“ заради брускети „Марети“. Решението на регулатора дойде, след като той се самосезира по повод излъчването на телевизионни рекламни клипове на „Марети“. Тогава комисията прие, че рекламните послания създават цялостно впечатление, че продуктът е италиански, тъй като са базирани изцяло като сюжет и замисъл върху елементи от италианската култура, език и самобитност.

С обща история

Двете спорещи компании имат обща предистория. „Итал фууд“ (преди „Итал фууд индъстри“) е създадена през 2005 г. в Шумен. Първоначалните й акционери са братята Мартин и Красен Каменски (по 25%) и „Фикосота синтез“ („Фикосота“) на братята Красен и Жечко Кюркчиеви с 50% дял. Компанията наложи на българския пазар брускетите и кубетите, които от търговски марки се превърнаха в нарицателно за тези храни.

В началото на 2012 г. „Фикосота синтез“ стана едноличен собственик на капитала, след като изкупи акциите на братята Каменски, които по-късно създадоха компаниите „Ню бейкъри“ и „Дъ бейкърс“ – производители на ядки, хлебни и сладкарски изделия и др.

Окончателно Върховният административен съд оправда „Фикосота фууд“ (до преди година „Итал фууд“) по две обединени дела, заведени от компанията „Дъ Бейкърс“ в Комисията за защита на конкуренцията. Спорът беше около „Брускети Марети“, и се отнасяше има ли увреждане на репутацията на конкурент и заблуждаваща реклама. И двата отговора на магистратите са отрицателни.

Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика

Коментирайте

avatar