ВАС отмени екостикерите за колите
Министерството на транспорта смята да обжалва решението
Тричленен състав на Върховния административен съд отмени екостикерите за колите, които бяха въведени в България през 2021 г., съобщи Нова телевизия. Лепенките се получават при преминаване на годишен технически преглед. Замисълът на мярката беше да се ограничи движението на силно замърсяващи автомобили в централните градски части. Стикерът струва 6,80 лв.
Сред основанията за отмяна на екостикерите са редица нарушения при приемането на наредбата през 2020 г., които често се наблюдават в такива случаи, показва преглед на решението, което е от 15 юли. Липсва анализ, в това число и финансова обосновка относно готовността на общините да осигурят инвестиции в четци и инфраструктура за идентификация на данните в екостикерите, посочват висшите магистрати. В мотивите не са посочени нито необходимите средства, които общините трябва да вложат, нито очакваните резултати от екостикерите.
Изтъква се, че четири години след приемане на оспорените изменения, на територията на Столична община не са инсталирани четци за екостикери и не е предвидена инвестиция в бюджета на общината за монтаж на четци за екостикери – т.е. шофьорите бяха натоварени с този допълнителен разход, но резултатът не служи за нищо.
Констатираните нарушения на административнопроизводствените правила са достатъчно основание за отмяна на разпоредбите, посочват от ВАС. Решението отменя частично текстове от наредбата за периодичните прегледи на техническата изправност на пътните превозни средства. То може да се обжалва пред петчленен състав и министерството на транспорта смята да се възползва от тази възможност, съобщават от ведомството на Георги Гвоздейков пред Нова телевизия. Разпоредбата беше оспорена от адвокат Петър Славов, бивш депутат на Реформаторския блок.
Адвокат Славов е съобщил за решението преди три дни в профила си във „Фейсбук“ и задава няколко неудобни въпроса на министъра на транспорта. Сред тях са колко екостикера на ден се печатат в пунктовете за техническите прегледи, защо се лепят на трамваи, електромобили и ремаркета, които не отделят газове. Защо министър Гвоздейков, вместо да дигитализира процеса и премахне екостикера, го премести да се лепи от под огледалото до вляво на челното стъкло, пита още Славов. И се възмущава, че обжалването ще е в услуга на лобистки интереси.
Тази публикация е част от ежедневния преглед на печата на правна тематика
Коментирайте