Изплащането на до 20 заплати на магистратите, при напускане на системата, е израз на отблагодаряване за дългогодишната им работа, а не са еквивалент на трудово възнаграждение и нямат характер на обезвреда. Това заявява Министерският съвет в становище до Конституционния съд (КС).

Пълният текст на становището на Министерския съвет

Предмет на делото е разпоредбата на чл. 225, ал. 3 от Закона за съдебната власт. Тя предвижда, че еднократните обезщетения при напускане на длъжност на магистрати с над 10-годишен стаж, не се изплащат веднага на тези от тях, срещу които има дела или дисциплинарки, а се „замразява“ до приключването им. Разпоредбата беше атакувана в КС от трима съдии от Върховния касационен съд – Веска Райчева, Светла Бояджиева и Ерик Василев.

Според състава на ВКС тя противоречи на основни принципи на Конституцията – че България е правова държава и че всеки има право на труд и възнаграждение, както и на определено обезщетение. Според тримата съдии за магистратите с висящи дела няма гаранции, че производствата срещу тях ще приключат в разумен срок и не е ясно колко време ще търпят вредите от неизплатено обезщетение.

Тяхната позиция със становища до КС подкрепиха Съюзът на съдиите и от Висшият адвокатски съвет.

Главният прокурор Сотир Цацаров и Министерският съвет обаче са на противоположната позиция.

В становището си правителството излага пет основни аргумента защо чл. 225, ал. 3 от ЗСВ не противоречи на Конституцията.

Първо в него се посочва кои са основанията за освобождаване на магистрат, заради личното му противоправно  поведение. Те са влизане в сила на присъда, с която е наложен затвор за умишлено престъпление, както и тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения, както и действия, които накърняват престижа на съдебната власт. „Освобождаването на магистрата от длъжност на тези основания законодателят в чл. 225, ал. 2 от ЗСВ основателно свързва с определени неблагоприятни последици в материален аспект. Възможността за заобикалянето на тази правни последици е законово преодоляна с гаранционната норма на чл. 225, ал. 3. Липсата на такава гаранционна норма ще засегне законовата забрана за изплащане на обезщетение по чл. 225, ал. 2 до степен забраната да се превърне  в декларативна, когато последва осъждане или дисциплинарно освобождаване“, изтъква Министерският съвет пред КС.

Вторият аргумент на правителството е, че обезщетението от 20 заплати не е еквивалент на трудовото възнаграждение. Като посочва, че то е гратификационно обезщетение – израз на отблагодаряване за дългогодишната работа на магистрата, т.е. замразяването на изплащането му в определени хипотези не погазва гарантираното от Конституцията право на труд.

Според МС то е израз на държавна политика и плод на социална и финансова целесъобразност. В становището се изтъква, че трудещите се и държавните служители също имат право на такива обезщетения при дълъг стаж във фирмата или ведомството, но те са значително по-ниски от тези на магистратите.

Освен това чл. 225, ал. 3 от ЗСВ не лишава съдиите, прокурорите и следователите с дисциплинарка или обвинение от това обезщетение, а само отлага изплащането му. Полагащите се на магистратите до 20 заплати ще бъдат платени, ако наказателното производство бъде прекратено или завърши с оправдателна присъда, а дисциплинарното производство приключи без налагане на наказание. „Това отлагателно условие е предвидено с оглед на по-високия стандарт за изискуемо поведение от страна на магистратите предвид и завишените към тях изисквания на законодателя за назначаване и за освобождаване (чл. 162 и чл. 165 от ЗСВ). Конституцията и ЗСВ изискват отговорно, безпристрастно и в обществен интерес упражняване на магистратската дейност“, пише МС.

И изтъква, че високите изисквания са поставени към съдиите, прокурорите и следователите, защото когато държавата овластява някого от нейно име да осъществява правосъдие, тя задължително следва да изисква той да има безукорно лично и професионално поведение. „Престижът и авторитетът на отделния магистрат е престиж и авторитет на държавната функция, която той изпълнява, а следователно – и на самата държава. В защита на този обществен интерес е разпоредбата на чл. 225, ал. 3 от ЗСВ. Тя не ограничава конституционното право на труд по чл. 16 и  чл. 48, а следователно не накърнява и компонентите за правна сигурност и  материална справедливост на принципа на  правовата държава по чл. 4, ал. 1 от Конституцията“, се посочва в становището.

Друг аргумент в защита на чл. 225, ал. 3 ЗСВ Министерският съвет черпи от решението на Конституционния съд, с което като противоречащата на основния закон беше отменена разпоредбата от ЗСВ, която забраняваше магистратите с дисциплинарка да бъдат освобождавани от системата, въпреки че са подали оставка. Тогава КС заяви, че законодателят може да намери по-балансирано решение. „Следователно допустимо е по преценка на законодателя магистратът, който подава оставка при образувано срещу него дисциплинарно производство, да бъде лишен от правото на обезщетение по чл. 225, ал. 1. А в  хипотезата по чл. 225, ал. 3 от ЗСВ само се отлага изплащането на обезщетението до приключването на наказателното или дисциплинарното производство. При това сравнение може да се направи категоричен извод за неоснователност на претенцията за недопустимо от Конституцията ограничаване на права с непропорционална цел в оспорената разпоредба“, заявява МС.

И подчертава, че единственото предназначение на разпоредбата е да не се допусне изплащане на обезщетение като благодарност, като награда за дългогодишна работа на магистрати, които след получаването му бъдат осъдени или дисциплинарно освободени.

10
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Курусмук
Курусмук
30 август 2018 14:21
Гост

Я ми яжте куру

Курусмук
Курусмук
30 август 2018 11:19
Гост
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица
Анонимен
Анонимен
30 август 2018 10:28
Гост

Това възнаграждение е оценка за качеството на работата през годините. За това не е редно всички да се поставят под един знаменател.

kedkfkr;ek
kedkfkr;ek
30 август 2018 22:38
Гост

Не е оценка за работата! И при некачедствена работа се плащат обедщетения. съдебния съвестав, заради който държавата е осъдена на 1 милион лева обезщетение също ще получи 20 заплати.

Анонимен
Анонимен
30 август 2018 9:08
Гост

Когато държавата овластява някого да осъществява правосъдие, тя задължително следва да изисква той да има безукорно лично и професионално поведение. Следователно при дисциплинарка не бива да се изплащат 20-те заплати въобще.

Анонимен
Анонимен
30 август 2018 11:03
Гост

Всеки е невинен до доказване на противното . Ако не се наложи дисциплинарно наказание или се отмени от съда , защо да не се изплащат 20-те заплати ???? Мисля , че уредбата е балансирана . Отлагането не е наказание и е справедливо , за да се изчака изхода на спора .

20-те заплати са беззаконие, и си го знаете
20-те заплати са беззаконие, и си го знаете
30 август 2018 8:28
Гост

Тоест другите професии не заслужават благодарност-защото при напускане на работещ по КТ или не се плаща нищо, или в редки хипотези -1 заплата. Същото е и при пенсиониране-работещите по КТ получават от 2 до 6 заплати, и то обложени и с данъци и със свирепи осигуровки.

20-те заплати са магистратите(и другите привилигировани-например полицаи) са противоконституционни, защото са привилигия на база обществено положение-забранено според конституцията. Или всяка професия ще получават по 20 заплати, или никой.

Анонимен
Анонимен
30 август 2018 9:53
Гост

20-те заплати за магистрати и подобните обезщетения на военни и полицаи не са „беззаконие“. Те са благодарност и своеобразно обезщетение за ограниченията , които се търпят цял живот от човек , който работи за държавата . Например , работещ по трудов договор може да има всякакви фирми , да развива всякаква дейност , да доработва по граждански договори и пр. и никой не го следи да си декларира постоянно имущество , доходи , дори с кой живее. Работещ по трудов договор може да се напие и да се сбие , да отнесе присъда …и пак да остане на работа .… Покажи целия коментар »

не думай бе, "анонимния"
не думай бе, "анонимния"
30 август 2018 22:32
Гост

Глупости. съдиите и прокурорите получават незаслужени свърхзаплати , при НЕНОСЕНЕ на никаква отговорност-за тяхното беззаконие плаща държавата(пример за беззаконие на ВКС, държавата ще плати 1 милион лева обезщетение по ноторния пловдивски казус). Това с фирмите и работещите по трудов договор е голям виц-кой пък работещ на трудов договнор ще е и бизнесмен(докато знаете за достатъчно прокурори-хотелиери, или прокурори, декларирали доходи от печалби на борсата-съвсем законна, разбира се!-конкретен пример с бивш прокурор, известен на цялата правна общност). Твърдението,че осъден магистрат е уволняван е неистина-да напомним за случая с пияната съдиика-шофьорка, която си останана да правораздава след присъдата(пробация), но пък съдии за… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
31 август 2018 10:15
Гост

Откъде натрупа тая злоба към съдебната система ??? Всъщност бих се радвал ако това , което пишеш беше истина – тогава щях да съм свръхплатен , държавата да ми раздава безплатни парцели и жилища , да ме включва в европроекти , да имат скрити фирми и авоари в офшорни зони….Мечти , мечти ….Това , което пишеш може да е валидно за 5-10 човека в съдебната власт , но останалите сме обикновени мишки на заплатка , които сами си изплащаме панелката и 15-годишната кола . Влез в реалността – ако не си платен хейтър и ако въобще можеш да разфиксираш .… Покажи целия коментар »