Министърът на правосъдието Янаки Стоилов е изпратил на Съдийската колегия на Висшия съдебен съвет (ВСС) всички документи по казуса с гражданството на председателя на Софийския градски съд (СГС) Алексей Трифонов, тъй като според масивите за населението той няма българско гражданство.

Спорът възникна преди две години, когато изборът на Трифонов за председател на СГС беше оспорен във Върховния административен съд (ВАС) от опонента му за поста Евгени Георгиев. Тогава Георгиев представи на съда информация, че Трифонов е роден в руския град Курск през 1972 г. и е вписан като български гражданин без законови основания. Българският акт за раждане на Трифонов е издаден от столичния район „Илинден“ през 1988 г., когато той е на 16 години. Преди това той е имал акт за раждане, издаден от Кировско бюро в Курск, СССР, през 1972 г.

И през 1972 г., и през 1988 г. действа Конвенция между Народна република България и СССР, според която, ако се роди дете на родители от двете държави, те могат да изберат гражданството му и това става с молба, която се подава в два екземпляра в едногодишен срок от датата на раждането на детето. Т.е. българският акт за раждане е можело да бъде съставен по такава молба, но до момента, в който Трифонов е навършил едногодишна възраст.

Според чл. 162 от Закона за съдебната власт, съдия, прокурор или следовател може да бъде лице, притежаващо само българско гражданство.

Миналата година върховните съдии отхвърлиха жалбата срещу избора, като подчертаха, че гражданството не може да се установява по съдебен ред и стъпиха на факта, че Трифонов има редовни български документи за самоличност, в които е посочено, че е българин (повече виж тук).

Министър Стоилов обаче намира противоречие между решението на съда и информацията в министерството за гражданството на съдия Трифонов, според която той и към момента не е български гражданин.

Самият Стоилов в две писма от 20 август 2021 г. – до секретаря на район „Илинден“ и до министъра на вътрешните работи, е посочил, че „и към настоящия момент Алексей Трифонов, роден през 1972 година, в град Курск, СССР, не е български гражданин“.

„В началото на октомври чрез дирекция „Българско гражданство“ изпратих такава информация до Съдийската колегия на ВСС. Тя е противоречива, защото при пресъставянето на акта за раждане не са установени основанията за придобиване на българско гражданство. От своя страна, ВАС по повод оспорване на конкурсната процедура за избор на председател на съда, се е позовал на документите, които е притежавал съдията и е приел, че притежава българско гражданство. Тоест, има известно противоречие между това, което се съдържа в масивите за населението и това, което е постановил съдът“, каза Стоилов и добави, че вчера е изпратил материалите на Съдийската колегия на ВСС.

Той също посочи, че съдилищата нямат право да установяват гражданство, а актът на Трифонов е пресъставен, без да е посочено основание, тъй като е роден извън страната и трябва да е придобил друго гражданство по рождение.

Представляващият Висшия съдебен съвет (ВСС) Боян Магдалинчев каза, че тепърва ще става ясно дали и кога колегията ще разгледа въпроса с гражданството на Трифонов, както и какво решение ще вземе. На въпрос какво следва за съда, ако се окаже, че председателят на СГС няма българско гражданство, той отговори:

„Принципното положение в административното право е, че актовете, издадени от некомпетентен орган, са нищожни поради липса на компетентност. Нищожността обаче не настъпва автоматично, а трябва да бъде оспорена по съдебен ред“.

По думите му обаче е рано да се правят изводи, защото има влязло в сила решение на ВАС.

36
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
สล็อต น่าเล่น แตกจริง
สล็อต น่าเล่น แตกจริง
17 февруари 2024 4:46
Гост

สล็อตน่าเล่น แตกจริง เล่นสล็อตออนไลน์ได้อย่างไม่ยากเย็นกับพวกเรา เว็บสล็อตชั้น 1 ของประเทศไทย ให้บริการด้วยความจริงใจ PG SLOT ปลอดภัย มั่นคง 100%

умерен/уморен/ песимист
умерен/уморен/ песимист
15 октомври 2021 9:15
Гост

В КРБ не пише ли,че БГ по произход е всеки,на който поне единия му родител е бил такъв? А все още действащата КРБ е от 1991г.Пък норите на КРБ имат пряко действие и примат.

Съдия
Съдия
14 октомври 2021 18:19
Гост

От близо година съм с впечатление, че съдебната система дава възможност да се съберат на едно място най много хора с психични отклонения. Във всички други звена има някаква бариера, тест, преграда, недопускащ непригодния да е там. Темата за руското гражданство на председателя на СГС, начина на коментирането ме водят до извода, че нямаме нужда от съдебна реформа, а от надеждни, регулярни и всеобхватни психотестове. За членовете на ССБ по възможност ежемесечни виждайки ги с какъв душевен възторг коментират темата по коридорите на СГС

Свински съдия
Свински съдия
15 октомври 2021 10:55
Гост

Прав си, колега, никак не е лесно. При липса на други поне на нивото на Каскета кандидати за поста, за нашите хора във ВСС не беше проблем да изберат Трифонов, а това, че е без БГ гражданство, няма значение, важното беше, че е целувал ръка в Доган сарай. И сега някакви си 90% от съдиите в България с психични отклонения били възмутени, а на всичкото отгоре искат да ни разтурят и ВСС-то, за да не можем да си сложим и председател на ВКС.

Съдия
Съдия
14 октомври 2021 18:05
Гост

Трифонов има лошия късмет гражданството да е руско. Ако беше канадско щеше да обере симпатиите на джендърите !

Свински съдия
Свински съдия
15 октомври 2021 10:58
Гост

Точно така, колега! Кажи им го в прав текст на тези соросоиди и майцепродавци! Всички, които са против назначенията, спуснати от Доган сарай, са гадни джендъри!

адвокат от САК
адвокат от САК
14 октомври 2021 16:11
Гост

БРАВО- законът трябва да се прилага ЕДНАКВО към ВСЯКО ФЛ И ЮЛ. Изобщо не ме интересува какъв е а.т. – ако ще да е извънземен, щом заема тази позиция в СГС, Е ДЛЪЖЕН да се подчинява на БЪЛГАРСКИТЕ закони и ДА ГИ ИЗПЪЛНЯВА и конкретно от свое име, а не само да ги правоприлага спрямо други юл или фл. Сега- да се иска обявяване на нищожност на всичките му съдебни актове, за да се знае, че в България ВСЕКИ Е ДЛЪЖЕН да се подчинява на законите ни, а не законите ни да бъдат заобикаляни от хора на високи управленски позиции.

Анонимен
Анонимен
14 октомври 2021 15:55
Гост

В статията за Алексей Трифонов, който никога не е имал БГ гражданство, платените политически тролове на Пеевски призовават за здрав разум и правят редица нескопосани опити за всевъзможни смехотворни псевдоправни асоциации. Докато в статията за Кирил Петков същите тези щатни лайномети не дават и дума да се издума за разглеждане на казуса с канадското му гражданство в дълбочина и тълкуване смисъла на закона, а вместо това повтарят като герберско-депесарски калинки, че българският правен ред е напълно нормално да зависи от канадския правен ред.

Димитър
Димитър
14 октомври 2021 13:11
Гост

След като до една година от раждането му не е издаден български акт за раждане, значи е с чуждо гражданство.

Щерев
Щерев
14 октомври 2021 13:14
Гост

Да, но в личната му карта пише, че е българин?

Анонимен
Анонимен
14 октомври 2021 14:20
Гост

не. Няма руско гражданство.

Чавдар
Чавдар
14 октомври 2021 13:07
Гост

Очакваме развръзката на тази сага преди да му е изтекъл мандата на човекът.

Диди
Диди
14 октомври 2021 13:08
Гост

Още малко. Този спор е вече от две години. И не виждам скоро да има развръзка.

Хери
Хери
14 октомври 2021 13:03
Гост

Същата драма като с министър Кирил. Само че- след дъжд, качулка.

Анонимен
Анонимен
14 октомври 2021 12:59
Гост

Какъв руснак, бе тикви? Никога не е имал руско гражданство, нито е кандидатствал за такова. Има и удостоверение от Русия, което е приложено по делото пред ВАС. Има български документи за самоличност – лична карта, паспорт, шофьорска книжка … Бил е в българска казарма. И тези документи са по административното дело. Ха сега де? Янаки Стоилов да му изземе българските документи за самоличност и да му обясни, че е бил в родната казарма напразно. Да, ама не може! Никакъв не е в този казус. ВСС също. Хайде пътувайте за родните си места!

Хахахах
Хахахах
14 октомври 2021 13:10
Гост

ВАС няма право по закон да установява гражданство !!!! Чл. 4. от Закона за българското гражданство Гражданство не може да се установява по съдебен ред. Та от ВАС да си таковат … м…та Алексей Трифонов по същество е апатрид !!! Що се отнася до постановени съдебни актове от този … Всички са незаконни !!! НО, за да се установи това, трябва да се задейства процедура за възобновяване на дело по НПК. ВКС ще възобнови делото и ще го възложи на нов състав на първоинстанционен съд … какво ще каже новият съд ??? Божа работа … Ако някой бъде оправдан, то… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
14 октомври 2021 13:15
Гост

А ВСС ли установява гражданство? А Министърът на правосъдието ли установява гражданство? Че съдът не установява гражданство е известно. Хайде сега измучи наново!

Бай Кольо
Бай Кольо
14 октомври 2021 13:59
Гост

ВСС е сезиран само като КАДРОВИ орган , а не да констатира нещо бе човече – толкова ли ти е тежко за разбиране?!

Анониме123н
Анониме123н
14 октомври 2021 20:56
Гост

Умчо, за Кирчо, нещо да кажеш.

Бегом марш към Курск
Бегом марш към Курск
14 октомври 2021 13:14
Гост

кЪМ РОДНОТО СИ МЯСТО ПЪТУВАЙ ТИ!

Бай Кольо
Бай Кольо
14 октомври 2021 13:57
Гост

Г-н Многознаещий , май нэмаш и йота представа какво папагалиш…?! Аз жежедневно пътувам в родното си място , а ти?! Човека е роден в СССР , тогава родителите му са счели , че закона е определил съвеЦко гражданство за детето им , което тогава е било по-престижно , но… нещата са се променили и…успяли някак си да го впишат и като българин , сега обаче става ясно , че това е било НЕправомерно. През 1972 г., и през 1988 г. действа Конвенция между Народна република България и СССР, според която, ако се роди дете на родители от двете държави, те… Покажи целия коментар »

Анонимен
Анонимен
14 октомври 2021 14:05
Гост

Родното ми място е София. ежедневно си пътувам из София. Административният съд не е направил никаква грешна преценка, защото не може да се произнесе дали един човек е гражданин на България, Русия или Франция. Решението им си е много проавилно, но ти не си го чел, за да коментираш. Просто е. Хайде пътувай си до родното място и не мисли повече, че не го можеш. Пий една – две ракии, набий децата и жената и в неделя си идвай!

последиците, глупако
последиците, глупако
14 октомври 2021 12:26
Гост

Да видим какви ще са последиците, ако АТ бъде обявен за руснак. Множеството си вика – че няма да е председател на СГС, ама той въобще ще излезе, че не е съдия и никога не е бил съдия. Това ще постави под въпрос всички негови присъди. Да не забравяме, че е той е наказателен съдия! И какво ще стане – ще изкараме от затвора всички, които в вкарал ли? Държавата ще плаща по ЗОДОВ ли за акт поставен от незаконен състав

Бай Кольо
Бай Кольо
14 октомври 2021 14:01
Гост

Ще стане това което е на нивото на Правото – не играй врачка…Има кой да реши какви ще са последствията.

извън здравия разум
извън здравия разум
14 октомври 2021 12:24
Гост

Сега да поразсъждаваме. От 1988 г. това е преди 33 години Алексей Трифонов има документ, че е българин. Има си български акт за раждане! Има си български паспорт и лична карта. А кажете ми сега – българин ли е или не е? Има ли някаква давност, ако ще речем, че е извършено дори престъпление – то няма да е от него, а от родителите му и по-скоро от длъжностно лице, та – 33 години, да не би да е престъпление срещу мира и човечеството.
Ровенето в този казус е извън здрави разум!

трифонович
трифонович
14 октомври 2021 13:12
Гост

Извън здравия разум беше безумието му да се кандидатира след като знае, че до 14 си година не е емал акт за раждане. Неповторим наглец, който поради лакомията си ще бъде изхвърлен от системата.

Бай Кольо
Бай Кольо
14 октомври 2021 14:04
Гост

Това е според теб , но не е на нивото на Правото – законите трябва да бъдат спазвани. Ако документа който той има е НЕправомерно придобит , той вече ще има право да кандидатства за натурализиране , но… няма да бъде магистрат докато не придобие Права по закон.

Анонимен
Анонимен
14 октомври 2021 12:18
Гост

Такова решаване падна на този казус, че няма да има решение преди да изтече мандата на Трифонов. Ама той и мандатът на Кирил Петков изтече преди да стане ясно, че е с двойно гражданство. Ех, Булгаристан.

Чичо Сам
Чичо Сам
14 октомври 2021 12:06
Гост

Аргуметът на държавата тогава е бил, че „Курица — не птица, Болгария — не заграница“, следователно актът за раждане не е имал значение, след като става дума за въпрос между СССР и НРБ.

Бай Кольо
Бай Кольо
14 октомври 2021 14:09
Гост

Грешка чичка , Акта е имал значение – не е случайно , че има действаща Конвенция между Народна република България и СССР…А Конвенциите са договори, споразумения,или спогодби , ако изобщо това те интересува…

Анонимен
Анонимен
14 октомври 2021 12:02
Гост

Тоест, той български акт за раждане си има, ама незаконен?

Peter. P.
Peter. P.
14 октомври 2021 12:03
Гост

И ВАС каза: Ние косим оттук до там и това не ни интересува.

Димчо
Димчо
14 октомври 2021 13:04
Гост

Пълен фарс. И измиване на ръцете.

Скрюч
Скрюч
14 октомври 2021 15:04
Гост

Факт! Интересно как му е изкаран. Не че у нас всичко можеш да си закупиш срещу съответната сума.

123
123
14 октомври 2021 12:00
Гост

Това сега като отговор на вдигнатата топка за Кирчо в КС ли е?

Чочо
Чочо
14 октомври 2021 13:06
Гост

Така излиза в крайна сметка.