Коя е най-високата скорост, с която е допустимо да се движи автомобил по магистрала?

Нормативната уредба в България дава два отговора. Законът за движение по пътищата определя граница от 140 км/ч. Правилникът за прилагането му – 120 км/ч.

Този абсурд е известен на шофьорите, тъй като разминаването между правилника и закона е факт от 2002 г. Тогава в закона максималната скорост за движение по магистрала беше завишена от 120 км/ч на 130 км/ч. През 2012 г. се вдигна на 140 км/ч.

Така вече 19 години в правилника пише едно, а в закона друго. При контрола по пътищата се прилага скоростта, определена в закона.

Разминаването между него и правилника обаче е нетърпимо от гледна точка на правото.

Досега никой не беше сезирал за него Върховния административен съд (ВАС), който единствен може да прекрати този абсурд, при положение, че не иска да го направи Министерският съвет (той е издал правилника).

Сега за първи път към ВАС се е обърнал 56-годишен мъж от Димитровград, който настоява съдът да отмени разпоредбата от правилника (чл. 73, ал. 1), която определя пределната скорост за движение по магистрала на 120 км/ч., защото погазва принципа на правовата държава.

В жалбата си до съда мъжът пише, че има шофьорска книжка и автомобил „Москвич 21412“, но често кара и коли на приятели по магистралите „Тракия“, „Марица“, „Струма“ и „Хемус“. И заявява, че с оспорваната от него разпоредба на правилника Министерският съвет недопустимо е ограничил максималната скорост за движение по автомагистрала, която според висшия по степен нормативен акт – ЗДвП, за автомобилите е 140км/ч. „Така, въпреки разписаната в закона максимална скорост от 140 км/ч., винаги се cъобразявам с правилника и никога не превишавам скоростта от 120 км/ч, когато управлявам МПС по АМ, за да нямам пререкания с контролните органи, които често ме спират за проверка“, разказва той на върховните съдии. Като дори споделя, че за последно го спрели през април 2021 г. край с. Зимница преди да се качи на магистрала „Тракия“ и го глобили, защото не си носел книжката, а това му било и първото нарушение в живота.

Пред ВАС мъжът изтъква, че разпоредбата от правилника е назаконосъобразна. „Нещо повече, намирам, че оспорваната част ограничава правото ми на придвижване по територията на страната – чл.35, ал. 1 от Конституцията на РБ“, пише той.

Освен това сочи и че Правилникът за прилагане на ЗДвП при приемането си не е подложен на обществено обсъждане. „А така са били нарушени принципите на съгласуваност и откритост, стабилност и предвидимост“, обяснява мъжът.

Правилникът е приет през 1996 г. – три години преди действащия Закон за движението по пътищата, но не е отменен и до днес. В продължение на 10 години в него не са правени никакви промени, но от 2006 г. до 2015 г. e изменян 9 пъти. Това показва, че серия от правителства (той е приет и съответно трябва да бъде отменен с постановление на Министерския съвет) продължават да го припознават като нормативен акт, регулиращ движението по пътищата.

Нещо повече – самият ЗДвП има специална разпоредба (§10), която предвижда, че „подзаконовите актове по прилагането на отменения Закон за движението по пътищата запазват действието си, доколкото не противоречат на този закон“.

Както „Лекс“ писа, тази година гражданин сезира ВАС за друго разминаване между правилника и ЗДвП – за паркирането по тротоарите (повече за това дело виж тук).

Законът предвижда (чл. 94, ал. 3): „За престой и паркиране в населените места пътните превозни средства се спират възможно най-вдясно на платното за движение по посока на движението и успоредно на оста на пътя. Допуска се престой и паркиране на моторни превозни средства с допустима максимална маса до 2,5 тона върху тротоарите, само на определените от собствениците на пътя или администрацията места, успоредно на оста на пътя, ако откъм страната на сградите остава разстояние най-малко 2 метра за преминаване на пешеходци.

А правилникът (чл. 96, ал. 3) гласи: „За престой и паркиране в населените места пътните превозни средства се спират възможно най-вдясно на платното за движение, по посока на движението и успоредно на оста на пътя. Допуска се спиране за престой и паркиране на моторни превозни средства с максимално допустима маса до 2,5 т върху тротоарите, успоредно на оста на пътя, ако откъм страната на сградите остава разстояние най-малко 1,5 м за преминаване на пешеходци.

Сега пред ВАС вече е поставен и въпросът за максималната скорост за движение по магистрала и той е насрочил делото за 6 октомври 2021 г.

25
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
Александър
Александър
12 юли 2021 8:45
Гост

Често пъти съм си забравял документите и нямам нито една глоба за това .Питат ме кой съм ,къде живея-адрес .
Давам малкия талон , и са ме пускали .Проверяват дали е истина ,не повече от 5 мин. И ме пускат .
Но ,това не е в България.

само минавам
само минавам
09 юли 2021 19:50
Гост

Добре че пак се намери чиляк да сезира ВАС, че Върховната административна прокуратура спала 20 години. И яла.

Цецо
Цецо
09 юли 2021 13:30
Гост

Поредната ни недомислица в нормативната ни уредба.

Жокера
Жокера
09 юли 2021 11:33
Гост

Много шум за нищо. Изрично е посочено в статията, че от МВР прилагат закона по отношение на ограничението, както и трябва да бъде, така че никой не е ощетен. На когото му е скучно и няма какво да прави – нека се съди за простотии. За юристите няма драма в това, тъй като чл. 15, ал. 3 ЗНА ясно посочва кое, кога и защо се прилага.
Човекът с тоз Москвич едва ще дигне 120 км/ч, камо ли до 140 км/ч, за да се притеснява, че щели да го глобят…

Закона
Закона
09 юли 2021 10:18
Гост

Мисля, че не е необходимо произнасяне от ВАС, тъй като казуса е решен с § 10. от ПЗР на ЗДвП – „Подзаконовите актове по прилагането на отменения Закон за движението по пътищата запазват действието си, доколкото не противоречат на този закон.“ Т.е. при противоречие от типа на обсъжданото, приоритет има разпоредбата на ЗДвП.

Анонимен
Анонимен
09 юли 2021 11:27
Гост

Дори и така да е, няма проблем ВАС да се произнесе. Тоест не мисля,че жалбата е недопустима, защото е очевидно основателна 🙂

Стоил
Стоил
09 юли 2021 13:31
Гост

Да, решението би било интересно.

само минавам
само минавам
09 юли 2021 19:47
Гост

И предизвестено.

Анонимен
Анонимен
09 юли 2021 10:12
Гост

Според мен проблемът не е голям – прилага се ЗДП, а не правилникът, след като повече от ясно от преходните разпоредби на закона е, че противоречивите разпоредби от правилника се считат отменени.

Шони
Шони
09 юли 2021 13:32
Гост

В такъв случай да си коригират правилника.

Анонимен
Анонимен
09 юли 2021 10:10
Гост

Толкова много безобразия има в правилника, че си плаче за нов

Сашо
Сашо
09 юли 2021 13:33
Гост

Ама да е наистина нов. А не да го кърпят просто.

Авигел
Авигел
09 юли 2021 9:23
Гост

Да видим какво ще стане сега.

Haralampi
Haralampi
09 юли 2021 9:23
Гост

Определено повече от нелепо е това нещо. Надявам се да се промени скоро!

Анонимен
Анонимен
09 юли 2021 9:23
Гост

Заради такива нелепици, които с десетилетия си седят и не се променят имаме и катастрофи и загинали по пътищата. А и заради манталитета ни. Селския манталитет!

Симо
Симо
09 юли 2021 13:34
Гост

Напълно сте прав за съжаление.

Игнат
Игнат
09 юли 2021 9:22
Гост

По правило 120, по закон 140, реално се кара с 160 и никой не прави нищо!

Anonimen
Anonimen
09 юли 2021 13:35
Гост

Двоен аршин. Зависи кой кара.

Анонимен
Анонимен
09 юли 2021 9:22
Гост

То да беше само този абсурд.

Demireva
Demireva
09 юли 2021 9:21
Гост

Нетърпимо е по много причини това разминаване, но какво да се прави. Минали са 20 години с него. Нелепо е.

Стоил
Стоил
09 юли 2021 13:36
Гост

Значи е крайно време да го оправят.

Ян Богосян
Ян Богосян
09 юли 2021 9:21
Гост

Разминаването между него и правилника обаче е нетърпимо от гледна точка на правото.

Явно бая сме търпяли и правото и то клетото е търпяло

Ulpiq
Ulpiq
09 юли 2021 9:20
Гост

Безумието е огромно и е крайно глупаво за страна, част от ЕС!

Симеон
Симеон
09 юли 2021 13:37
Гост

Те за това ни налагат глоби постоянно.

Фараон
Фараон
09 юли 2021 9:20
Гост

Поредното безумие на МВР!