Отказът на мобилен оператор да сключва договори с клиенти чрез упълномощен представител е дискриминационен към хората с увреждания. Това е решила Комисията за защита от дискриминация (КЗД), като решението ѝ е потвърдено от две съдебни инстанции и е влязло в сила.

Става дума за казус с жалбоподателка, която е претърпяла инсулт и се оплакала, че не е могла да ползва услуга на „Теленор“, защото компанията изисквала жената да отиде лично да подпише договора. Жалбоподателката имала за упълномощен представител сина си, на когото предоставила и копие от документ за самоличност, защото нямало как сама да отиде до офис на „Теленор“ след смяна на тазобедрена става. Нотариус ги уверил, че няма да има проблем той да я представлява с нотариално завереното пълномощно.

Пред комисията жената посочва, че тези документи нямали значение за мобилния оператор и той отказал сключване на договор, което според нея е в нарушение на правото ѝ да получи услуга и продукт чрез упълномощено от нея лице. Тя посочва, че въведеното изискване за лично сключване на договор поставя в неблагоприятно положение лица с увреждане и противоречи на законодателството.

От мобилния оператор изпратили становище, в което не отричат съществуващата пречка в Общите условия за взаимоотношенията с потребителите, да бъдат сключвани договори с физически лица чрез пълномощник. Според тях обаче не ставало дума за каквато и да е дискриминация и жената трябвало да обясни за деликатното си положение. От компанията посочили, че имат право да изберат при какви условия да встъпват в договорни отношения и политиката им не била насочена към хората с увреждания. От дружеството изпратили и множество писма, от които обаче комисията така и не установила разпоредба в Общите условия, която да въвежда генерална забрана за сключване на договори с физически лица чрез упълномощаване.

„Забраната такава, каквато е прилагана от дружеството ответник е от естеството си да засяга лица, които поради увреждането си са затруднени да сключват лично договори за мобилни услуги с „Теленор“. Необходимостта от лично сключване важи за всички. В същото време именно този еднакъв подход към всички поставя в неблагоприятно положение лицата с увреждания“, посочват от КЗД и допълват, че от „Теленор“ не са представили каквито и да е факти, от които може да се обоснове оправдаността на ограничението.

„Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания сочи, че хората с увреждания се нуждаят от зачитане на вътрешно присъщото им достойнство, самостоятелността, включително свободата на личен избор и независимост. От тук и похватите на дружеството, изискващи жалбоподателката да сподели „деликатното си положение“ (цитат) само доказват неправомерното отношение на дружеството към лицата с увреждане“, заявяват от комисията.

КЗД е приела, че са нарушени разпоредби от Закона за защита от дискриминация, с които мобилният оператор е поставил в неблагоприятно положение лицата с увреждане, което представлява непряка дискриминация.

Комисията е предписала на „Теленор“ незабавно да преустанови практиката си да изисква лично сключване на договори с физически лица и е препоръчала да промени общите си условия. Компанията е и глобена с 2500 лева.

6
Коментирайте

avatar
нови хронологично най-добре оценени
анонимен потребител
анонимен потребител
06 юли 2018 12:47
Гост

малка е глобата, дори двойно на това им е малко

Гражданин
Гражданин
05 юли 2018 16:24
Гост

А как в същото време позволяват да купуваш минути и услуги през мобилно приложение? Значи като трябва да ти вземат парите – може всякак.

Възмутен
Възмутен
05 юли 2018 14:13
Гост

Поредната дискриминация на хора в неравностойно положение.

Anonimen
Anonimen
05 юли 2018 13:57
Гост

Малко са ги глобили.

Анонимен
Анонимен
05 юли 2018 13:39
Гост

Кожодери! А като си плащаш сметката може да не отидеш лично, нали.

Петя
Петя
05 юли 2018 13:44
Гост

Разбира се. И като те изнудват да си смениш плана, за да им пълниш гушите-може. Точно от „Теленор“ съм възмутена и за това си прекратих договора с тях. Преди време платих почти тройна сметка, защото както ми обясни любезният служител: „договорът ми е изтекъл и промоционалният пакет от преди 2 години не е валиден“. Тоест вместо 1000 минути, аз имам само 20 на месец.